Η συγγραφέας Μανίνα Ζουμπουλάκη παραδίδει δωρεάν μαθήματα για να φτιάξεις μια ηρωίδα
Μήπως, κάθεσαι που κάθεσαι μέσα στο σπίτι, μήπως ενδιαφέρεσαι να στήσεις μια ηρωίδα; Έστω για να της φορτώσεις τους δικούς σου νταλκάδες ή –γιατί όχι;– για να πρωταγωνιστήσει στο έργο που θα αρχίσεις να γράφεις όπου να 'ναι...
Μια σωστή ηρωίδα διηγήματος, μυθιστορήματος, σεναρίου ή θεατρικού έργου πρέπει να μπορεί να απαντήσει με άνεση στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Πού γεννήθηκε και μεγάλωσε; Πώς ήταν τα πρώτα παιδικά της χρόνια;
Οι απαντήσεις μπορεί να είναι πολύ ή λίγο σύντομες. Γενικά καλό είναι να μην ξεπερνάνε τις 200 λέξεις – αν δεν τα καταφέρει η ηρωίδα να μας πει τα σημαντικά της καταγωγής της σε 200 λέξεις, δεν θα τα καταφέρει ποτέ.
2. Πώς ήταν η οικογένειά της; Έχει αδέρφια; Παππούδες, θείες, θείους κ.λπ.; Μεγάλη οικογένεια ή μικρή; Δεμένη ή χύμα στο κύμα;
Κι εδώ ισχύει ότι και στο 1. Κανένας δεν συμπαθεί μια ηρωίδα που δεν καταλαβαίνει πότε πρέπει να κλείσει τον τσενέ της (=να σταματήσει να μιλάει).
3. Σε τι πιστεύει;
- Σε θεό (Αλλάχ, Βούδα, άλλον)
- Στην Αγάπη
- Στη φιλία
- Σε τίποτα
Μπορεί να πιστεύει στην ειλικρίνεια, την εντιμότητα, ή στην επιβίωση-με-κάθε-τρόπο… οφείλει όμως να ξέρει σε τι πιστεύει. Έστω και αν ανατραπεί η πίστη της μέχρι το τέλος της ιστορίας.
4. Τι της αρέσει να κάνει περισσότερο;
- Να διαβάζει
- Να ζωγραφίζει
- Να κάνει βόλτες και να χαζεύει
- Να ακούει/παίζει μουσική
- Να μιλάει με τις φίλες της
- Να μαγειρεύει
- Να φτιάχνει μαλλιά/νύχια της
- Να χαζεύει τηλεόραση (και τι βλέπει;)
- Να χορεύει και να τραγουδάει (και τι;)
- Κάτι άλλο (να ξέρεις, εσύ και η ηρωίδα σου, τι είναι αυτό το άλλο)
5. Τι ξέρει να κάνει πολύ καλά;
Κάτι πρακτικό (π.χ. μια δουλειά, ένα καλλιτέχνημα, κέντημα, ταψί με μπακλαβά κλπ) ή θεωρητικό (π.χ. να σκέφτεται, να δημιουργεί κόσμους, ιστορίες, μουσικές, χορογραφίες ή εικόνες, με το μυαλό της).
6. Τι την κρατάει ξύπνια τις νύχτες;
Το 6 είναι ταυτόχρονα και 6 ½: Πώς κοιμάται η ηρωίδα. Βαριά, ελαφρά, υπέροχα, άθλια, μέτρια, ανάλογα το 24ωρο; Κοιμάται σπαστά όταν φυσάει δυνατός αέρας; Απολαυστικά όταν βρέχει; Κυρίως… τι είναι αυτό μέσα στο κεφάλι της το οποίο την κρατάει ξύπνια τις νύχτες που δεν κοιμάται.
7. Τι αγαπάει περισσότερο στον εαυτό της;
Να γράψεις 5 αγαπημένες ικανότητες ή ιδιότητές σου. Μετά γράψε 5 αγαπημένα στοιχεία της εμφάνισής σου ή/και του χαρακτήρα σου. Μετά διάλεξε ποια από αυτά θα υιοθετήσει άμεσα η ηρωίδα σου.
8. Πώς τρώει η ηρωίδα σου;
- Γρήγορα, βιαστικά, θέλει να τελειώνει, βαριέται να κάθεται στο τραπέζι
- Αργά, κάνει εκατό ώρες να αδειάσει το πιάτο της, γλύφει και τις σταγόνες, σκάει γάιδαρο όταν τρώει
- Προτιμάει να τσιμπολογάει παρά να τρώει φαγητό κανονικό
- Πρώτα μυρίζει το φαγητό και μετά τρώει
- Δεν θέλει να τρώει μπροστά σε κόσμο
- Τρώει πολύ λίγο ή πάρα πολύ όταν τρώει μόνη της, και κυρίως αηδίες
9. Σε ποιο μέρος του κόσμου (πραγματικό ή φανταστικό) θα ήθελε να ζει;
Αν η ηρωίδα σου περιφέρεται με το όνειρο να ζήσει στη Νέα Υόρκη, είναι πολύ διαφορετικό άτομο από μια ηρωίδα που θα ήθελε να ζει στην Ικαρία π.χ.
10. Σε ποια ή σε ποιον θα ήθελε να αφηγηθεί μια ιστορία; Τη δική της ιστορία ή κάποιας άλλης ηρωίδας;
Αυτό το άτομο είναι η/ο Ιδανικός αναγνώστης/αναγνώστρια τόσο για την ηρωίδα σου όσο και για σένα που γράφεις... Προσπαθείς, γράφοντας, να κρατήσεις το ενδιαφέρον του/της ιδανικού/ής αναγνώστη/στριας – με μια ηρωίδα «στρόγγυλη», ενδιαφέρουσα, με εσωτερικότητα, με βάθος, με στοιχεία δηλαδή που έχουν οι ξένες ηρωίδες τις οποίες αγάπησες από τα παιδικά σου χρόνια μέχρι σήμερα. Αυτά τα στοιχεία (των αγαπημένων σου ηρωίδων) θα συμπληρωθούν και θα ολοκληρωθούν με τα στοιχεία της δικιάς σου, προσωπικής ηρωίδας – μάλιστα θα βοηθηθεί τόσο πολύ η έξτρα-ηρωίδα σου ώστε θα σταθεί στα πόδια της πριν προλάβεις να πεις «έληξε η καραντίνα».