Πρωταγωνίστριες της δράσης τρεις γυναίκες
Lil Miquela: Το ρομπότ-influencer που κερδίζει εκατομμύρια
Έχει 3 εκατομμύρια followers και πληρώνεται 8000 δολάρια για ένα ποστ
Η Lil Miquela είναι ένας ψηφιακός χαρακτήρας με προφίλ στο instagram, που έχει 3 εκατομμύρια followers και πληρώνεται 8.000 δολάρια για ένα ποστ.
Ένα προφίλ στο instagram που χρονολογείται από το 2016, όχι και αρχαίο δηλαδή. Αναμενόμενες μοντελίστικες πόζες, άντε και μερικά ενσταντανέ με διάσημους. Ό,τι πάνω κάτω κάνουν όλοι. Πού οφείλεται λοιπόν το αδιανόητο influencing της Lil Miquela; Τι τη διαφοροποιεί από τους υπόλοιπους επιδραστικούς ανθρώπους του instagram; Γιατί έχει κοντά 3 εκατομμύρια followers και γιατί εισπράττει περίπου 9 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο από πληρωμένες αναρτήσεις;
Άλυτο μυστήριο… Η αλήθεια είναι πως υπάρχει μία διαφορά, που δεν τη λες αμελητέα, που όμως κάνει το μυστήριο σκέτο Γόρδιο Δεσμό. Η Lil Miquela είναι ανύπαρκτη, μη πραγματική. Είναι ένα ρομπότ, ένα avatar, ένα ψηφιακό κατασκεύασμα του υπολογιστή. Και γιατί να ακολουθείς και να επηρεάζεσαι από ένα τίποτα; Έλα μου ντε;
Δημιουργοί της είναι ο Trevor McFedries και η Sara DeCou, εμπνευστές και ιδιοκτήτες της tech startup με το όνομα Brud που διαχειρίζεται τον ψηφιακό χαρακτήρα και εισπράττει τα έσοδα. Ό,τι ξέρουμε για τη Sara DeCou αφορά τη Miquela και κάτι singles στο Spotify που τα τραγουδούν ρομπότ. Από την άλλη, ο Trevor McFedries είναι μουσικός παραγωγός και dj με κάποιες καλές συνεργασίες. Αυτοπροσδιορίζονται ως «μηχανικοί, αφηγητές και ονειροπόλοι» και δηλώνουν πως ειδικεύονται στην τεχνητή νοημοσύνη και τη ρομποτική. Οι δυο τους έγιναν το 2016 οι οπτικοί εφευρέτες της πιο διάσημης μέχρι στιγμής ψηφιακής περσόνας.
Δεν φανερώθηκαν με τη μία, πάντως δεν προσπάθησαν να πιάσουν κανέναν κορόιδο - οι περισσότεροι μάλλον ψυχανεμίζονταν πως η Lil είναι μια μαριονέτα. Η εμφάνισή της μπορούσε να σε μπερδέψει. Ναι, έχει πολύ γυαλιστερή «barbieκή» επιδερμίδα, αλλά αυτό θα μπορούσε να οφείλεται είτε σε κάποια πλαστική είτε σε δυο τρία ινσταγκραμικά φίλτρα. Πάντως, δεν ήταν λίγοι οι followers που θέλησαν να μάθουν τα μυστικά της skin care της.
Μετά από δύο χρόνια και ενώ το instagram αναρωτιόνταν ποιος κρύβεται από πίσω και «μήπως είναι αυτή, Κύριε;», έγινε η αποκάλυψη των χειριστών του προφίλ. Οι οποίοι, βλέποντας ότι το πράγμα έχει ψωμί, δεν επαναπαύθηκαν με τον ντόρο. Αναζήτησαν ελαφρώς διαφοροποιημένα κόνσεπτ, κι έτσι εκτός από τη Miquela, έχουν στη «δούλεψή» τους άλλα δύο ρομπότ. Κατά πώς φαίνεται το πάνε για ενδεκάδα. Ο Blawko είναι το αρσενικό ανάλογο της Lil, και η Bermuda η φωνή της αλήθειας, μια Κάρεν που την έπεσε ξαφνικά στη Lil κατηγορώντας την ως fake, την υποχρέωσε να ομολογήσει ότι δεν είναι άνθρωπος αλλά ρομπότ, και τελικά της έφερε στο πιάτο ένα εκατομμύριο καινούργιους followers. Σαν να βλέπεις στημένο ριάλιτι, «η τάδε είναι διπρόσωπη και λέρα», ή τον Ευγένιο Σπαθάρη να παίζει Καραγκιόζη και να κάνει όλες τις φωνές...
Ο ψηφιακός χαρακτήρας είναι λεπτοκεντημένος τόσο τεχνικά όσο και σεναριακά. Η Lil Miquela, αλλιώς και Miquela Sousa, ζει μια ζωή γεμάτη χαρές. Teenage μοντέλο, γύρω στα 20 σήμερα, και fashion victim, κατάγεται από τη Βραζιλία και την Καλιφόρνια. Ζει στο Λος Άντζελες, φορά τα καλύτερα, δειπνεί στα πιο ακριβά εστιατόρια. Καμιά φορά ανεβάζει πυρετούλη, ενώ υποφέρει και από αλλεργίες, προβλήματα που μοιράζεται με τους ακολούθους της.
Νοιάζεται για την κοινωνική δικαιοσύνη, θέλει με το influencing να αλλάξει τον κόσμο προς το καλύτερο, προέτρεψε τους ακολούθους της να ενισχύσουν τα κινήματα Black Lives Matter και LGBTQ+. Αλλά είναι και κάπως παραδόπιστη. Μέσα σε λιγότερο από 4 χρόνια το προφίλ της εξελίχτηκε σε διαφημιστική μπροσούρα. Διαφημίζει από streetwear μέχρι high fashion, από τον Calvin Klein και την Prada μέχρι τη Samsung.
Στη μουσική μπήκε το 2017 με το single Not Mine. Ακολούθησαν πολλά. Η ιδέα πάντως ενός animated μουσικού δεν είναι διόλου πρωτότυπη. Οι Gorillaz «σχηματίστηκαν» το 1998, μετά τη διάλυση των Blur, και βγάζουν τραγουδάρες, όχι βιομηχανικά σουξέ.
Τα κατορθώματα της Lil ή μάλλον των κατασκευαστών της, πολλά, και αφορούν διακρίσεις του πραγματικού «σάρκινου» κόσμου. Καταρχάς χρεώνει γύρω στα 8.000 δολάρια για ένα ποστ. Το περιοδικό Time την αναγνώρισε ως έναν από τους πιο επιδραστικούς «ανθρώπους» του ίντερνετ το 2018. Έκανε εξώφυλλα σε περιοδικά, έδωσε δεκάδες συνεντεύξεις, κυκλοφόρησε ποπ τραγούδια που έγιναν viral, διαφήμισε μεγάλα brands έναντι υπέρογκων ποσών. Έχει φωτογραφηθεί με celebrities, μουσικούς, ηθοποιούς, καλλιτέχνες και συναδέλφους influencers. Στα συν της ότι κάνει φιλανθρωπίες, οπότε μέρος των εσόδων της δόθηκαν για τους σκοπούς του Black Girls Code και στην ανακούφιση των πυρόπληκτων της Καλιφόρνια.
Μας τρολάρουν οι δημιουργοί της Lil; Στάνταρ! Αν και κατά πάσα πιθανότητα είναι ένα πρότζεκτ τύπου Άννα Γούλα, που σχολιάζει τη ρευστότητα μεταξύ πραγματικού και μη πραγματικού. Η Lil είναι ειλικρινέστατη. Σαν να λέει στους followers της πως ό,τι βλέπουν, η ανέμελη ζωή, η γνωριμία με διάσημους, τα ακριβά ρούχα, η χλίδα, είναι ένα ψέμα όπως άλλωστε και η ίδια. Και πως εξίσου ψεύτικη, κατασκευασμένη και σκηνοθετημένη (μπορεί να) είναι εν γένει η καλοπέραση, το cool, η ευτυχία, η «ομορφιά φίλτρου» στα social media. Η Lil «πολεμά» το ψέμα με ψέμα και λέει πως «όλα είναι fake». Πώς να διαφωνήσεις μαζί της; Το έχει τραγουδήσει άλλωστε από τα 80s και η Κατερίνα Στανίση: «Εμπιστοσύνη μη ζητάς, καρδιά μου, πια, γιατί τον κόσμο τον κυβερνάει η ψευτιά». (μόνο αυτοί θα μας τρολάρουν;)