Μη το χάσεις!
Πετυχημένος χωρίς να είναι σνομπ, ωραίος και με χιούμορ, άνετος και ευέλικτος, ο ιδρυτής των TOMS είναι μόνο 38. Τα παπούτσια του Blake Mycoskie, που ξεκίνησαν την κυκλοφορία τους το 2006, έγιναν πασίγνωστα. Η φιλοσοφία «ένα για ένα», για κάθε, δηλαδή, ζευγάρι που αγοράζεις δίνουν ένα σε κάποιο παιδί που το έχει ανάγκη, έγινε μότο. Η επιχείρηση μπήκε στη φιλανθρωπία και γύρισε τη σελίδα στις παλιές επικοινωνιακές τακτικές. Όμως τα TOMS ξεπέρασαν τα βραχυπρόθεσμα όρια του fashion trend. Δεν έγιναν άλλο ένα προϊόν που μπήκε στη μόδα, έγιναν παγκόσμιο κίνημα. Γιατί δεν βαρεθήκαμε να αγοράζουμε πολύχρωμες εσπαντρίγιες; Ποιο ήταν το τρικ επιχειρηματικά; Μπορεί ένα ζευγάρι παπούτσια να σώσει ένα παιδί;
Με αφορμή την ομιλία του στο Μουσείο Μπενάκη, ο Blake Mycoskie ήρθε στην Αθήνα για να μιλήσει για τα TOMS καθώς και για τη σχέση φιλανθρωπίας – επιχειρηματικότητας. Εμείς τον συναντήσαμε στο Warehouse, το καινούργιο κοκτειλάδικο στα Εξάρχεια και κλέψαμε δέκα λεπτά από τον χρόνο του στην χώρα μας.
Γιατί αγοράζουν όλοι τα παπούτσια σας;
Γιατί το concept είναι απλό. Είπαμε «αγοράζεις ένα ζευγάρι και εμείς δίνουμε ένα άλλο σε κάποιον που το έχει ανάγκη», ο κόσμος το κατανόησε γρήγορα. Είναι μια ιστορία που διαδίδεται εύκολα. Κι επίσης είναι casual, φοριούνται πανεύκολα.
Η μεγάλη επιτυχία ήρθε λόγω του στυλ τους ή του φιλανθρωπικού σκοπού που είχαν από πίσω;
Και των δύο. Οι άνθρωποι τα αγοράζουν ίσως και λόγω του φιλανθρωπικού σκοπού, αλλά εκείνοι που τα αγοράζουν ξανά και ξανά, το λένε στους φίλους και γνωστούς, το κάνουν επειδή τους αρέσουν.Κάποιοι τα αγοράζουν για τη μόδα, άλλοι για την προσφορά, αυτό έχει να κάνει και με τον άνθρωπο.
Είναι η φιλανθρωπία ένα τρεντ;
Δεν ξέρω αν είναι τρεντ, άλλωστε υπήρχε από πάντα. Το καινούργιο είναι ότι μπήκε στον τομέα της επιχείρησης και τώρα οι επιχειρήσεις μπορούν να τροφοδοτούν τη φιλανθρωπία.
Τα TOMS θα μπορούσαν να γίνουν μια μόδα που πέρασε. Γιατί έμειναν;
Ξεκινήσαμε με μικρή παραγωγή, δεν τα βάλαμε παντού. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Επίσης, και μέσω των social media, χτίσαμε την κοινότητα των TOMS. Δεν έχουμε καταναλωτές, έχουμε υποστηρικτές.
Έχετε επιχειρήσεις από τότε που ήσουν 18. Τι σας έμαθε η εμπειρία για το management;
Άρχισα να διαβάζω βιογραφίες. Μ’ αρέσει να διαβάζω για τις επιχειρήσεις άλλων ανθρώπων. Τις επιτυχίες και τις αποτυχίες τους. Όσο πιο πολύ διάβαζα, τόσο πιο πολλά μάθαινα και σε συνδυασμό με τη δική μου εμπειρία, γλίτωνα πολλά λάθη.
Πείτε μου 3 επιχειρηματικά τρικ
1. Σπάσε την επιχειρηματική παρθενιά σου. Πολλοί το υπεραναλύουν. Η αγαπημένη μου φράση είναι: «Screw it, just do it».
2. Να έχεις υποστηρικτές, όχι καταναλωτές. Χτίσε την δική σου κοινότητα. Οι άνθρωποι ενθουσιάζονται όταν νιώθουν κι οι ίδιοι μέρος αυτού που κάνεις.
3. Κράτα το απλό.
Μπορεί ένα ζευγάρι παπούτσια να σώσει ένα παιδί;
Δεν ξέρω αν μπορεί να σώσει ένα παιδί, σίγουρα πάντως μπορεί να το γλιτώσει από ασθένειες που εισέρχονται στον οργανισμό από τα πόδια, να βελτιώσει την ποιότητα ζωής και την ψυχολογία. Είναι πολύ σημαντικό ένα παιδί να έχει υψηλή αυτοεκτίμηση και καλή διάθεση. Δεν έχουν να κάνουν όλα μόνο με τη ζωή και τον θάνατο.
Σε 4 μήνες οι εσπαντρίγιες παλιώνουν. Μετά;
Έχουμε 125 συνεργάτες σ’ όλο τον κόσμο που ζουν στις κοινότητες όπου δουλεύουν. Βοηθούν και παρακολουθούν τα παιδιά, έτσι ώστε όταν τα παπούτσια χαλάσουν να τους δώσουν καινούργια. Επίσης στηρίζουμε την τοπική κοινωνία με το να ιδρύουμε εργοστάσια σε φτωχές χώρες.
Ακολουθείτε την διανομή στα διάφορα μέρη; Πώς είναι η εμπειρία;
Έχουμε συνεργάτες που διανέμουν κι άλλους που τσεκάρουν αν όντως τα παπούτσια πηγαίνουν εκεί που πρέπει αλλά κι εμείς με την γυναίκα μου δύο με τρεις φορές τον χρόνο περνάμε μια βδομάδα στην Ταϊτή και στην Ρουάντα. Περνάμε χρόνο με τα παιδιά, είναι χαρούμενα, μας αγκαλιάζουν, ανεβαίνουν πάνω μας. Κάθε μέρα είναι σαν Χριστούγεννα γι’ αυτά. Αυτό είναι το μεγαλύτερο κίνητρο για να συνεχίσεις αυτό που κάνεις.
Τι δηλώνει η απλοποίηση στη μόδα;
Περάσαμε περιόδους υπερβολής. Πρέπει να ξαναθυμηθούμε πως είναι να ζεις με τα απλά.