Τι τρεντάρει φέτος στο shopping στο Instagram;
Οι τάσεις που έπαιξαν στο εμπόριο της μόδας στο Instagram για τη χρονιά που τελειώνει
Μία καταγραφή των τάσεων στο shopping της μόδας στο Instagram, έτσι όπως διαμορφώθηκαν μέσα στο 2021.
Instagram: ένα μεγάλο Shopping Mall
Έχει εξελιχθεί σε μία τεράστια online αγορά που δεν έχει να κάνει μόνο με brands που δίνουν links για να αγοράσεις τα προϊόντα τους, αλλά πρόκειται για μία ολόκληρη κοινότητα “πωλητών”που δουλεύουν αποκλειστικά εκεί. Ο τρόπος που σκρολάρει κανείς στην πλατφόρμα είναι εύκολος και άνετος για να δει νέα προϊόντα ενώ ο πωλητής απευθύνεται άμεσα σε αυτόν.
Instagram Stories με links για αγορές
Το 2017, το Instagram άρχισε να επιτρέπει το να προσθέτει κανείς links στα Stories του. Κάτι που το εκμεταλλεύτηκαν θεαματικά οι μάρκες και άρχισαν τις πωλήσεις που κάθε χρόνο γίνονται όλο και μεγαλύτερες. Η φράση-κλειδί είναι “Swipe up to shop”, και το αγόρασες. Το ότι μπορεί η φίρμα να σώζει τα Stories σαν highlights, δίνει τη δυνατότητα να δημιουργεί πιο μόνιμες συλλογές για να επιλέγει πιο εύκολα ο χρήστης. Από τα πιο επιτυχημένα stories είναι αυτά του Η&Μ.
Οι μπουτίκ του Instagram
Παλιά ήταν μικρά, κομψά μαγαζάκια χωμένα σε σικ γειτονιές όπου εύρισκες “πιο δύσκολα” κομμάτια. Σήμερα στη μεγάλη λεωφόρο του Instagram μπορείς να βρεις άπειρα τέτοια μαγαζιά – και για να μην τρελαθείς, καλό είναι να χρησιμοποιείς το #hashtag που σε ενδιαφέρει. Έτσι μπορούν να οι μάρκες να απευθυνθούν σε πιο συγκεκριμένο κοινό. Το μυστικό είναι να ξέρεις να ξεδιαλέγεις την πληροφορία (αυτό που λέμε info-diet). Μία από τις “βιτρίνες” των μπουτίκ του Instagram είναι αυτή του Peppermayo.
Βίντεο με κάθετη οθόνη
Οι παλαιότεροι που έχουν συνηθίσει την πανοραμική οριζόντια εικόνα του κινηματογράφου, θεωρούν τα βίντεο με κάθετη οθόνη, ιεροσυλία. Όσο όμως ανέβαινε η ποιότητα της ψηφιακής φωτογραφίας μέσω κινητών, τόσο πιο πολύ καθιερωνόταν και η ευκολία της κάθετης οθόνης που έχουν τα smartphones. Εδώ που τα λέμε, είναι πιο εύκολο να φωτογραφίσεις και βιντεογραφήσεις έτσι ένα outfit όπου θα φαίνεται από την κορυφή μέχρι τα πόδια το styling. Οι εταιρείες το υιοθέτησαν αμέσως ενώ η Generation Z καθόλου δεν ενδιαφέρεται για την οριζόντια οθόνη: αυτή που έμαθε από γεννησιμιού της είναι η κάθετη.
Instagram Stories και άφησε τη φαντασία σου να οργιάσει
Το Instagram φουντώνει το μάρκετινγκ. Τόσα χρόνια σπουδών και σεμινάρια, επιτέλους πιάνουν τόπο. Οι εταιρείες προσαρμόζονται στην ποικιλία και στις νέες μεθόδους, χρησιμοποιούν φίλτρα, stickers, emojis, οπτικά εφέ και ό,τι πιο έντονο για να τραβήξουν την προσοχή των χρηστών για giveaways, διαγωνισμούς και σύντομα βίντεο. Όλο αυτό δίνει την αίσθηση του παροδικού, ότι συμβαίνει τώρα και πρέπει να βιαστείς. Ο χρήστης μπαίνει με ενθουσιασμό στο παιχνίδι και ζει το σήμερα. Όπως στο εποχιακό story των Starbucks, για παράδειγμα.
Κράτα το κοινό όσο περισσότερο μπορείς σε σένα
Διαγωνισμοί, γκάλοπ, ερωτήσεις, ψηφοφορίες. Όλα διασκεδαστικά για το κοινό αλλά και χρήσιμα για τη μάρκα αφού μπορεί έτσι, να μετρήσει τις προτιμήσεις των καταναλωτών, τι τραβάει και τι όχι, τι θα ήθελαν για την επόμενη σεζόν – κάτι που επιπλέον δίνει και την αίσθηση στον καταναλωτή ότι η εταιρεία “τον ακούει”. Είναι μία γλυκιά καταξίωση ότι διαμορφώνεις μόδες με ένα απλό κλικ.
Πανέξυπνες ιδέες
Οι καταναλωτές είναι πολύτιμοι: χωρίς να το καταλαβαίνουν (ή πολλές φορές γνωρίζοντάς το) μπορούν να σου δώσουν τέλειες ιδέες, είτε για προϊόντα, είτε για διαφημιστικές καμπάνιες. Αυτό που έκαναν παλιά όσοι κυνηγούσαν τα trends φωτογραφίζοντας τη μόδα του δρόμου στις μεγάλες πόλεις, τώρα το κάνει το Instagram.
“Το παρακολουθώ για ενημέρωση”
Το Instagram ήταν μέσα στη χρονιά, ο πιο άμεσος πλέον, γρήγορος και εύληπτος τρόπος παρουσίασης νέων προϊόντων που προλαβαίνει ακόμα και τα πιο ενημερωμένα sites μόδας και τάσεων. Ένα νέο προϊόν όπως το παρουσιάζει, για παράδειγμα η Clinique, οδηγεί σε μία ανακάλυψη και όλης της σειράς του προϊόντος ή άλλων παρεμφερών.
Influencers και Instagram: Ο έρωτας συνεχίζεται
Το trend είναι παλιό σχεδόν όσο και τα social media. Οι εταιρείες βασίζονται στους influencers γιατί το κοινό μοιάζει να τους εμπιστεύεται και δίνουν μία οικειότητα στον τρόπο που δοκιμάζουν ή παρουσιάζουν ένα προϊόν. Οι υπερβολές βέβαια στους τρόπους παρουσίασης γίνονται όλο και πιο συνηθισμένες γιατί, κι αυτοί, πρέπει να κάνουν τη δουλειά τους, να αυξήσουν τους followers και ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος.
Το Instagram παραμένει η πιο φθηνή διαφήμιση
Τα στοιχεία δείχνουν ότι ένας μικρο-influencer στις ΗΠΑ μπορεί να χρεώνει από 75 έως 3.000 δολάρια για κάθε ποστάρισμα, ανάλογα βέβαια με το τι δείχνει το κοντέρ του. Πάντως αυτά είναι ποσά που παραμένουν χαμηλότερα από ό,τι θα στοίχιζε μία παραδοσιακή διαφημιστική καμπάνια.
Να θυμάσαι το #hashtag
Παλιότερα, οι μάρκες έδιναν σε έναν ή δύο ή μερικούς έστω influencers να “ξεπακετάρουν” και να διαφημίσουν ένα προϊόν. Η νέα τάση όμως είναι να “δικτυώνουν” πολλούς influencers μαζί όχι μόνο για μεγαλύτερη δυναμική αλλά και για να καθιερώσουν κοινό #hashtag του νέου προϊόντος που θα το αναγνωρίζουν καλύτερα οι χρήστες. Καλό παράδειγμα είναι ο τρόπος που παρουσίασε ο Marc Jacobs το νέο του άρωμα “Daisy”, περνώντας παντού το “#mjdaisy”.
Έλα να γνωριστούμε
Οι μάρκες δημιουργούν μεγαλύτερο “συναισθηματικό”δέσιμο με τους influencers προσκαλώντας τους σε διάφορα events της εταιρείας, ακόμα και σε όλα-τα-έξοδα-πληρωμένα ταξίδια. Η συνεργασία αποκτάει φιλική σχέση ενώ τα stories ανεβαίνουν live και ανεξέλεγκτα γιατί, άλλωστε, είναι fun. Σε πολλές περιπτώσεις τη γνωριμία “από κοντά” την κερδίζουν και απλοί καταναλωτές που αποκτούν μία εμπειρία να θυμούνται και αιώνια, πλέον, αγάπη στο brand. Μία τέτοια εταιρεία είναι η Revolve που ανεβάζει συνέχεια stories στα highlights με ταξίδια με influencers σε πολλά μέρη του κόσμου (μεταξύ αυτών και η Ελλάδα). Ένα ποστ για event της Revolve που έκανε η influencer Francis Lola έφτασε σε 367 χιλιάδες followers και πήρα πάνω από 9 χιλιάδες likes.
Ασταμάτητα καινούργιες δυνατότητες
Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις πλατφόρμες είναι σκληρός και κάθε νέα δυνατότητα που προσφέρει μία από αυτές, γίνεται αμέσως γνωστή και προσελκύει χιλιάδες χρήστες που θέλουν, έστω και να τη δοκιμάσουν. Η εικονική πραγματικότητα που θα επιτρέπει να περιφέρεσαι σε εικονικούς χώρους σαν άβαταρ και να συναναστρέφεσαι με άλλα άβαταρ, αναμένεται να εκτοξεύσει τις πωλήσεις ψηφιακών outfits αλλά και τον τρόπο που θα διαφημίζονται οι εταιρείες. Σε αυτή την περίπτωση, η φράση -κλειδί είναι: Promoted Stories.
Πάνω απ΄όλα χιούμορ
Αν τα social media έφεραν κάτι καινούργιο στη Μόδα και στην αγορά της, αυτό είναι το χιούμορ. Από τη στιγμή που πέρασε σε μικρότερες ηλικίες, μεγαλύτερες ταχύτητες, αχαλίνωτη φαντασία και την “ασφάλεια” του ψευδώνυμου, άρχισε ένα παιχνίδι που κρατάει το ενδιαφέρον όλων και κερδίζει shares. Ανέβασε ένα ωραίο ρούχο μαζί με ένα αστείο tag και θα το εκτιμήσουν περισσότεροι. Κάνε ένα meme και θα ταξιδέψει παντού. Αναδημοσίευσε ένα tweet που δεν είναι καν δικό σου αλλά είναι αστείο και θα πάρεις likes έτσι, από το τίποτα. Οι φωτογραφήσεις για outfits απέκτησαν το χιούμορ της καθημερινότητας κι αυτό είναι τόσο ξεκούραστο, επιτέλους.
Το live αρέσει
Είναι ζωντανό, είναι άμεσο, δεν μπορείς να “επέμβεις” και να διορθώσεις κάτι αν το κάνεις εσύ, αλλά μπορείς να αντιδράσεις όπως θέλεις αν το παρακολουθείς. Η σχέση γίνεται διαδραστική, αποκτάει συναίσθημα αλλά και ενδιαφέρον: μπορείς να κάνεις ερωτήσεις (“από πού το αγόρασες;”), μπορείς να βρεις καινούργιες πληροφορίες και βέβαια γνωριμίες. Το ίδιο άμεσο και φιλικό γίνεται αν το ανεβάζουν και τα ίδια τα brands σε μορφή ερωταπαντήσεων με το κοινό (“πότε θα έρθει στην Ελλάδα;”, “σε τι μεγέθη το βγάζετε;” κλπ).
Διαδώστε το
Οι μάρκες πια δημιουργούν ένα buzz και ανακοινώνουν την ημέρα και ώρα που θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά στο κοινό ένα προϊόν, μόνο μέσα από τον λογαριασμό τους στα social media - και κυρίως στο Instagram. Η φήμη τρέχει εύκολα, το αναδημοσιεύουν όλοι και, ακόμα καλύτερα, ανακοινώνουν ότι το προϊόν θα πουλιέται μόνο μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα τους.
Δείξε μου πώς το κάνεις
Τα βίντεο tutorials είναι όλο και πιο δημοφιλή. Κυρίως ενημερώνουν ένα νεανικό κοινό που τώρα μαθαίνει, αλλά και όλους μπροστά σε ένα εντελώς καινούργιο προϊόν, πώς να το χρησιμοποιούν, πώς να το συνδυάζουν και πώς να το αξιοποιήσουν. Βέβαια, έχει μεγάλη σημασία ποιόν θα παρακολουθήσεις για να σε “διδάξει”. Όλοι έχουμε δει τραγελαφικά αποτελέσματα από λάθος tutorials.