Ιστορίες γυναικών μέσα από μια μίνι σειρά και μια ταινία
Η Τζούλια Ρόμπερτς και η Τζέσικα Τσαστέιν ενσαρκώνουν δύο γυναίκες που «πλήρωσαν» τις αμαρτίες των συζύγων τους
Στη μίνι σειρά Gaslit η Τζούλια Ρόμπερτς και στην ταινία Τα μάτια της Τάμι Φέιμε η Τζέσικα Τσαστέιν υποδύονται γυναίκες που έγιναν εξιλαστήρια θύματα ανδρών
Η Τζούλια Ρόμπερτς υποδύεται τη Μάρθα Μίτσελ στη μίνι σειρά «Gaslit», τη σύγχρονη αντίληψη του σκανδάλου Γουότεργκεϊτ. Η Τζέσικα Τσαστέιν θέτει σοβαρά υποψηφιότητα για Όσκαρ με «Τα μάτια της Τάμι Φέι», της τηλευαγγελίστριας που διέρρηξε το ανδρικό κατεστημένο.
Αμφιλεγόμενες προσωπικότητες. Ως τέτοιες χαρακτηρίστηκαν και οι δύο. Το φουσκωτό, κρεπαρισμένο μαλλί σε στιλ bouffant, το μακιγιάζ, στη μία μάλιστα περίπτωση στα όρια του γκροτέσκου, τα φανταχτερά ρούχα, το ανήσυχο φωτοστέφανο του ντεκαπάζ, ήταν τα κοινά τους σημεία. Πολλές οι ομοιότητες, διαφορετική η στιγμή. Η Μάρθα Μίτσελ και η Τάμι Φέι Μπέικερ ήταν ξεχωριστές για την εποχή τους και έφτασαν να γίνουν δακτυλοδεικτούμενες καθώς πλήρωσαν τις «αμαρτίες» των συζύγων τους. Η πρώτη αποκάλυψε ένα από τα μεγαλύτερα πολιτικά σκάνδαλα στην ιστορία της Αμερικής και η δεύτερη έσπασε το ανδρικό κατεστημένο των τηλεοπτικών ιεροκηρύκων κάνοντας φρενήρη επιτυχία. Τη Μίτσελ υποδύεται η Τζούλια Ρόμπερτς στη μίνι σειρά «Gaslit» που κάνει πρεμιέρα στις 24 Απριλίου από το Starz. Και την Ταμάρα Φέι η Τζέσικα Τσαστέιν στην ταινία «Τα μάτια της Τάμι Φέι» (The eyes of Tammy Faye), που έκανε πρεμιέρα στις αμερικανικές αίθουσες τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Gaslit - Τζούλια Ρόμπερτς
Το πολιτικό θρίλερ «Gaslit», σε σκηνοθεσία Ματ Ρος, βασίζεται στο επιτυχημένο podcast Slow Burn του περιοδικού Slate με κεντρική ηρωίδα τη Μάρθα, σύζυγο του γενικού εισαγγελέα Τζον Μίτσελ, ο οποίος υπήρξε έμπιστος του Αμερικανού προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον. Η σειρά χαρακτηρίζεται ως μια σύγχρονη αντίληψη του σκανδάλου Γουότεργκεϊτ. Τόσο η προσωπική ζωή της σοσιαλιτέ Μίτσελ όσο και η πολιτική ζωή του τόπου βυθίστηκαν στο χάος, όταν εκείνη αποκάλυψε πολλές σκοτεινές και ανήθικες επιχειρήσεις της κυβέρνησης Ρίτσαρντ Νίξον. Δεν ήθελε να εκδικηθεί τον σύζυγό της, απλώς δεν μπορούσε να μην πει την αλήθεια. Όταν στο Κογκρέσο τη ρωτούν «γιατί βάζετε σε κίνδυνο τη θέση του συζύγου σας;», «Γιατί αυτή είναι η αλήθεια» απαντά.
Η Τζούλια Ρόμπερτς δεν παίζει συχνά σε τηλεοπτικές σειρές. Σχεδόν καθόλου. Αξιοσημείωτες εξαιρέσεις ένα επεισόδιο των Friends και η υποψήφια για Emmy σειρά Home coming, η οποία προβάλλεται από το Amazon Prime. Οπότε είναι είδηση ότι μεταμορφώθηκε στην απόλυτη τσιρλίντερ των Συντηρητικών, στη Μάρθα Μίτσελ.
Από την πρώτη στιγμή που πάτησε το πόδι της στην Ουάσιγκτον η κυρία από το Άρκανσας αναδείχθηκε σε επιδραστική φιγούρα. Αναγνωρίσιμη μέχρι να πεις κύμινο, συνήθιζε να αλλάζει σαν τα πουκάμισα τα εμπριμέ φορέματά της με statement αξεσουάρ τα cat eye γυαλιά ηλίου. Λατρεμένη των τηλεοπτικών εκπομπών, είχε και μια άλλη αδυναμία: δεν σταματούσε να «κουτσομπολεύει» τον άνδρα της με γνωστούς της ρεπόρτερ. Κρατώντας στο ένα χέρι το ακουστικό και στο άλλο ένα ποτό. Δίπλα στη Ρόμπερτς αγνώριστος, κατά κυριολεξία, ο Σον Πεν, οποίος υποδύεται τον Τζον Μίτσελ. Με διπλοσάγονο, κοιλίτσα, φαλάκρα, δεν θυμίζει σε τίποτα τον σκληροτράχηλο και πολύ ροκ Πεν.
Η ιστορία έχει πολλούς μεσότιτλους. Όταν ο Τζον Μίτσελ προσπάθησε να την εμποδίσει να μάθει τις λεπτομέρειες της διάρρηξης στα γραφεία του Γουότεργκεϊτ, η Μάρθα μπήκε σε υποψίες και προσπάθησε να ειδοποιήσει τον Τύπο. Στη συνέχεια, φέρεται να απήχθη ή να κρατήθηκε παρά τη θέλησή της, να ξυλοκοπήθηκε, ενώ απαξιώθηκε ευρέως από εκείνους που υπερασπίζονταν την κυβέρνηση. Απομακρύνθηκε ως γραφική, υστερική, τρελή, αλκοολική, έχουσα ψευδαισθήσεις και παραισθήσεις. Αυτή και ο Τζον τελικά χώρισαν και εκείνος φυλακίστηκε για ψευδορκία, συνωμοσία και παρακώλυση της δικαιοσύνης. Ο Νίξον είχε πει σε συνέντευξή του στον Ντέιβιντ Φροστ το 1977: «Αν δεν ήταν η Μάρθα, δεν θα υπήρχε το Γουότεργκεϊτ». Η Μίτσελ πέθανε μέσα στην απαξία και στην απόλυτη ένδεια σε ηλικία 57 ετών. Παιδιά και πρώην σύζυγος πήγαν στην κηδεία της ενώ είχε ξεκινήσει. Πρόλαβε να δώσει το όνομά της σε ένα σύνδρομο. Το σύνδρομο Μάρθα Μίτσελ.
Τhe eyes of Tammy Faye - Τζέσικα Τσάστεϊν
Η ταινία «Τα μάτια της Τάμι Φέι», σε σκηνοθεσία Μάικλ Σοουγουόλτερ, αφηγείται την ιστορία του Τζιμ Μπέικερ και της Τάμι Φέι Μπέικερ, δύο τηλεοπτικών ευαγγελιστών που πέρασαν σε άλλο επίπεδο τις θρησκευτικού τύπου εκπομπές τους. Τις έκαναν πρωινάδικο με διάσημους καλεσμένους και δημοφιλέστατο talk show, φουλ στο χριστιανικό lifestyle, μουσική, τραγούδι, συμβουλές, κουκλοθέατρο. Όλα ξεκίνησαν από τη Μινεσότα την εποχή του Άιζενχάουερ όπου η Τάμι (Τζέσικα Τσαστέιν) μεγαλώνει στη σκιά μιας θεοσεβούμενης, αγέλαστης μητέρας. Όταν στο θεολογικό κολλέγιο γνωρίζει τον Τζιμ Μπέικερ (Αντριου Γκάρφιλντ) η συνάντησή τους μοιάζει μοιραία.
Η Τάμι Φέι ως τηλεοπτική φιγούρα ήταν μητρική και συγχρόνως ήταν μια γυναίκα που πρόσεχε την εμφάνισή της, έστω και με το αλλόκοτο βάψιμο. Ενέπνεε και πέρασε το μήνυμα ότι άλλο πίστη και άλλο μακιγιάζ σε ανθρώπους που πετούσαν στο πυρ το εξώτερο κραγιόν και βερνίκια νυχιών. Επιπλέον, ήταν αντίθετη στην ομοφοβική και αντιφεμινιστική κουλτούρα την οποία συντηρούσαν άλλοι πάστορες, υποστηρικτές του συζύγου της. Η ίδια εξελίχθηκε και σε gay ίνδαλμα.
Ο Τζιμ και η Τάμι Φέι έχτισαν μια αυτοκρατορία. Τις δεκαετίες του ’70 και του ’80 το ζευγάρι των τηλευαγγελιστών με τη μεσοδυτική προφορά κυριολεκτικά σάρωνε μέσω του δικού του δορυφορικού καναλιού PTL. Ο Μπέικερ κήρυττε, το πολύ βολικό, ότι ήταν θέλημα Θεού να γίνουν πλούσιοι. Μέχρι που έβαλε χέρι στο ταμείο, σε χρήματα που προορίζονταν για το χριστιανικό θεματικό πάρκο «Heritage USA».
Την εκτίναξη ακολούθησε ο γδούπος ενός σκανδάλου που περιλάμβανε απιστία, υποκρισία, οικονομικές απάτες και καταγγελίες για βιασμό. Το 1989 ο Τζιμ Μπέικερ καταδικάστηκε για απάτη και εξέτισε ποινή σε ομοσπονδιακή φυλακή. Η Τάμι έγινε περίγελως των ταμπλόιντ και της πλειονότητας των standup κωμικών για το κλοουνίστικο μακιγιάζ της, για τα τραγούδια της και για το φουσκωτό μαλλί της. Ο Τζιμ ξανάφτιαξε ζωή και εκκλησία ενώ η Τάμι πέθανε ταλαιπωρημένη από τον καρκίνο σε ηλικία 65 χρονών έχοντας ξαναπαντρευτεί τον Μέσνερ, ίσως τον μεγαλύτερο εργολάβο εκκλησιών στην Αμερική. Μια μέρα πριν πεθάνει, εμφανίστηκε στην εκπομπή του Λάρι Κινγκ. Ήταν σκιά του εαυτού της.
Μια από τις πιο γνωστές φωτογραφίες της στα αμερικανικά μίντια ήταν αυτή που την έδειχνε θλιβερή με τη μάσκαρα να τρέχει στο μάγουλό της. Στην πραγματικότητα, ακόμα και αν έκλαιγε γοερώς, ήταν κομματάκι δύσκολο να λερωθεί διότι όλα πάνω της, φρύδι, eyeliner, βλεφαρίδες, ήταν μόνιμα.
«Αυτή η φωτογραφία δεν υπήρξε» λέει η ηθοποιός Τζέσικα Τσαστέιν, «η γυναίκα διακωμωδήθηκε για τα λάθη του συζύγου της. Η ιστορία έχει δείξει πως δεν ήταν λίγες εκείνες οι γυναίκες που έγιναν εξιλαστήρια θύματα των ανδρών».