Τα «έξυπνα» ρολόγια έχουν εξελιχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια
Ξέχνα τις χρυσές λίρες. Οι έχοντες και κατέχοντες επενδύουν σε πολυτελή ρολόγια
Αλματώδη αύξηση εμφανίζει η αγορά των ακριβών ρολογιών. Πού οφείλεται η συγκεκριμένη αγοραστική τάση;
Πολυτελή ρολόγια: τα πιο μεγάλα brands σημειώνουν αλματώδη ανάπτυξη, ενώ η προσφορά αδυνατεί να καλύψει τη ζήτηση. Τι συμβαίνει;
Με την πανδημία, την κλιματική και την ενεργειακή κρίση, τον ρωσοουκρανικό πόλεμο και γενικώς τις πληγές του Φαραώ που ενέσκηψαν στην ανθρωπότητα τα τελευταία δύο χρόνια, όλη η αγορά κλαίγεται. Εκτός από έναν κλάδο της: από όσους φτιάχνουν και εμπορεύονται ρολόγια πολυτελείας.
Το 2022 παρατηρείται έκρηξη στις πωλήσεις πανάκριβων ρολογιών, σε βαθμό ώστε αρκετές ωρολογοποιίες να δηλώνουν αδυναμία να καλύψουν τη ζήτηση και να δημιουργούν λίστες αναμονής. Η Hermès ξεπουλάει: το τμήμα των ρολογιών της σημείωσε αύξηση πωλήσεων της τάξης του 73%, με τα ρολόγια H. Moser & Cie να είναι εξαντλημένα και προπληρωμένα ήδη από το στάδιο της προπαραγωγής τους για το 2022. Βέβαια, αρκετά καλά τα πηγαίνουν και οι τσάντες Birkin - άλλο αξιοπερίεργο.
Για να συνεννοούμαστε: Οι τιμές για ένα H. Moser & Cie κυμαίνονται από 25.000 μέχρι 80.000 δολάρια. Ο μηχανισμός τους εγγυάται ότι το ρολόι δεν πρόκειται να χαλάσει ποτέ, ενώ το μαύρο χρώμα που χρησιμοποιείται για την κατασκευή τους, το Vanta Black, θεωρείται μια από τις πιο ακριβές βαφές του κόσμου εξαιτίας των ιδιοτήτων της. Κάθε χρόνο φτιάχνονται αυστηρά 2.000 μοντέλα. Η λίστα αναμονής φτάνει στα δύο χρόνια. Όταν η λίστα συμπληρωθεί, οι υπόλοιπες παραγγελίες απορρίπτονται.
Η Ελβετία στο μεταξύ ξαναγίνεται προορισμός για αγοραστές ρολογιών. Η αγορά της, μετά από το ξέσπασμα της πανδημίας, το κλείσιμο των συνόρων και τη συρρίκνωσή της κατά 21,8 % το 2020, φέτος βγάζει τα σπασμένα ανακάμπτοντας εντυπωσιακά και παρουσιάζοντας αύξηση κατά 31,2 %. Οι εξαγωγές όχι μόνο ξεπέρασαν τα προ πανδημίας επίπεδα, αλλά έσπασαν το προηγούμενο ρεκόρ του 2014. Μέσα στους δύο πρώτους μήνες του 2022 αυξήθηκαν κατά 16%, αν και κίνηση παρατηρήθηκε κυρίως σε προϊόντα αξίας άνω των 3.000 ελβετικών φράγκων (περίπου 3.000 ευρώ).
Αν και τα brands θα πρέπει να πορευτούν στο μέλλον, έστω στο άμεσο, χωρίς να υπολογίζουν τη ρωσική αγορά, όπου υπάρχει μια αρκετά πλούσια πελατειακή βάση, ωστόσο εμφανίζονται αισιόδοξα και επενδύουν κεφάλαια, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν σε αυξημένες συνθήκες παραγωγής. Χωρίς τους Ρώσους αγοραστές, απλώς θα μικρύνουν οι λίστες αναμονής, λένε οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.
Υπάρχει εξήγηση για το φαινόμενο; Οι οικονομολόγοι την αποδίδουν στην αβεβαιότητα των εποχών. Οι χρηματοπιστωτικές αγορές κλυδωνίζονται, άρα οι έχοντες και κατέχοντες προτιμούν να επενδύσουν τα χρήματά τους σε σταθερές αξίες, όπως ένα «αιώνιο» ρολόι.
Ανάλογη επενδυτική τάση παρατηρείται και στους Millennials ή την Gen Z, με μια «μικρή» διαφοροποίηση: Καθώς οι γενιές αυτές δεν έχουν τα χρήματα να αγοράσουν πολυτελή ρολόγια από πρώτο χέρι, τα αποκτούν στη μεταχειρισμένη και τη vintage εκδοχή τους. Rolex, Omega, Richard Mille και άλλες διαπρεπείς μάρκες δημιουργούν τζίρους απίστευτους στο ηλεκτρονικό εμπόριο του second hand.
Στο παρελθόν, για τους δύσκολους καιρούς οι άνθρωποι έβαζαν στην άκρη χρυσές λίρες, με ανταλλακτική αξία ανεκτίμητη. Φαίνεται ότι πλέον θα βάζουν στην άκρη ρολόγια. Οπότε στο μέλλον τα εγγόνια τους θα ψάχνουν και θα βρίσκουν κρυμμένα κιούπια με Rolex.