Υποχώρησαν τα ξύλινα δοκάρια που το συγκρατούσαν
Μάρθα Στιούαρτ: Στα 80 της χρόνια κάνει δεύτερη καριέρα στο TikTok
Γιατί η Gen Z τη λατρεύει και την αποθεώνει;
Μάρθα Στιούαρτ: Από την τηλεόραση και τις επιχειρήσεις, στα 80 της χρόνια μεγαλουργεί στο TikTok και στις καρδιές της Gen Z.
Για όσους δεν τη γνωρίζουν, υπήρξε η απόλυτη «νοικοκυρά» της Αμερικής, ίσως και του κόσμου όλου, στα 90s. Bestseller συγγραφέας, επιχειρηματίας, τηλεπερσόνα, διαόλου κάλτσα. Στο γυαλί από το 1993 μέχρι και το 2012, η Μάρθα Στιούαρτ μας έμαθε να μαγειρεύουμε, να φυτεύουμε, να καθαρίζουμε, να φτυαρίζουμε, να βάφουμε, να ράβουμε κουμπιά. Ξεκινώντας από τα χρηματιστηριακά, περνώντας από τον κλάδο του κέτερινγκ και του σέφινγκ, εξελίχτηκε σε ειδήμονα επί των οικιακών παγκοσμίως. Δημιούργησε έναν επιχειρηματικό κολοσσό που εμπορεύεται για δεκαετίες ένα, μοναδικό και προσοδοφόρο προϊόν: τη Μάρθα Στιούαρτ.
Στα 80 της χρόνια είναι ακόμα δραστήρια, όμορφη και ζωντανή σαν ροκ συγκρότημα, αποδεικνύοντας πως το μεγαλύτερο ταλέντο της είναι όχι απλώς να επιβιώνει αλλά να είναι πάντα στον αφρό. Η πιο δύσκολη στιγμή της καριέρας της ήταν όταν το 2005 μπήκε στη φυλακή καταδικασμένη για οικονομικά σκάνδαλα. Αυτοί που σήμερα την αποθεώνουν δεν είχαν καν γεννηθεί. Όλοι πίστεψαν τότε ότι η αυτοκρατορία της θα κατέρρεε. Τους διέψευσε επιστρέφοντας δριμύτερη από ποτέ στις μπίζνες. Το 2015, όταν πούλησε την εταιρεία της, όλοι πίστευαν πως θα αποσυρθεί για να χαρεί τη σύνταξή της. Τους διέψευσε για άλλη μια φορά. Πριν από λίγο καιρό μπήκε με τα μπούνια στο TikTok, όπου διοχετεύει μια νεανική ενέργεια που θα ζήλευαν 20άρηδες.
Για τα πιτσιρίκια του TikTok είναι είδωλο! Την έμαθαν τον Φεβρουάριο του 2022 από τα διαφημιστικά σποτ για τα προϊόντα μακιγιάζ της ιαπωνικής εταρείας Clé de Peau. Το όλο κόνσεπτ της διαφήμισης έμοιαζε σουρεαλιστικό και εξωφρενικά λάθος: επιστρατεύτηκε μια 80άρα για να προωθήσει σε 20χρονους προϊόντα ομορφιάς με απαγορευτικές τιμές - μια ενυδατική κρέμα της Clé de Peau κοστίζει πάνω από 500 ευρώ! Κι όμως, δεν ήταν λάθος το κόνσεπτ. Μελέτες πάνω στην καταναλωτική συμπεριφορά των νέων έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως ένα μεγάλο μέρος της Gen Z απολαμβάνει, ελέω γονέων, ένα υπερπολυτελές lifestyle. Σκεφτείτε πόσο κοστίζουν τα κινητά ή τα αθλητικά παπούτσια που έχουν στην κατοχή τους τα παιδιά σήμερα.
Πάντως, η καμπάνια είχε πλάκα διαφημίζοντας κυρίως την πρωταγωνίστρια παρά τα προϊόντα. Η Μάρθα έβγαινε σικάτη, όμορφη, κοκέτα, αλλά κυρίως αστεία και αυτοσαρκαστική. Τα βίντεο έγιναν viral με εκατομμύρια views και η Στιούαρτ η θεά της Gen Z. Τη λατρεύουν γιατί δεν δείχνει τα χρόνια της και δεν είναι σοβαροφανής· κάπως έτσι θα ήθελαν τη γιαγιά τους.
Μπορεί πίσω από τα σποτάκια της Clé de Peau να υπήρχε ένα επιτελείο που ενορχήστρωσε την εικόνα και τις κινήσεις της Στιούαρτ, όμως τα βίντεο που ανεβάζει στον προσωπικό της λογαριασμό μοιάζουν τελείως ανεπιτήδευτα. Κάνει αυτό που ξέρει πολύ καλά: δίνει συμβουλές επί της κουζίνας, του κήπου, της περιποίησης.
Η Μάρθα Στιούαρτ είναι ένα φαινόμενο. Στα 80 της γράφει για άλλη μια φορά ιστορία στην ποπ κουλτούρα δηλώνοντας στην πράξη πως το πέρασμα των χρόνων δεν ταυτίζεται με την απόσυρση. Είναι σημαιοφόρος μιας νεοεμφανιζόμενης γενιάς, της Generation Ageless, που εμπνέει όλες τις επόμενες και βροντοφωνάζει πως ποτέ δεν είναι αργά για τίποτα. Οι Rolling Stones στα 70φεύγα τους είναι σε περιοδεία, η Ρίτα Μορένο στα 90 της έπαιξε στο West Side Story, η Έλεν Μίρεν στα 76 της δεν προλαβαίνει να τρέχει από γύρισμα σε γύρισμα, η Ζωζώ Σαπουντζάκη δε λέει να βάλει μπούτι μέσα. Κάπως έτσι δεν θα θέλαμε να είμαστε στη ηλικία τους;