Plus size άντρες: Ήρθε η στιγμή να τους δούμε στη μόδα
Με το κίνημα του γυναικείου body positivity σε πλήρη εξέλιξη, τι είναι αυτό που κρατάει τους άντρες τόσο καιρό πίσω;
Plus size άντρες: Τα πρώτα ελπιδοφόρα βήματα για την ένταξή τους στις κολεξιόν των μεγάλων brands.
Τα τελευταία χρόνια, ένα θέμα που συζητιέται έντονα στη βιομηχανία της μόδας είναι η ανάδειξη της διαφορετικότητας. Το κίνημα του «body positivity» βοήθησε στην ένταξη ενός ρεαλιστικού σωματότυπου σε πασαρέλες και editorials, δημιουργώντας μια νέα, αρκετά κερδοφόρα κατηγορία: το γυναικείο plus size. Βλέπουμε γυναίκες με καμπύλες, όπως η Ashley Graham, η Precious Lee και η Alva Claire, να εντυπωσιάζουν στις πασαρέλες μεγάλων luxury brands, όπως οι Versace, Fendi και Michael Kors. Τις θαυμάζουμε και δίνουν έμπνευση σε πολλές γυναίκες καθημερινά. Έχετε σκεφτεί όμως ποιος είναι ο λόγος που δεν υπάρχουν αντίστοιχα διάσημοι άντρες plus-size μοντέλα; Μήπως τελικά όλο αυτό το body positivity στη μόδα ξεκινάει και τελειώνει με τις γυναίκες; Σύμφωνα με μια ανάλυση της “Vogue Business”, μόνο 7 από τα 77 brands παρουσίασαν ανδρικά plus-size μοντέλα στις ανδρικές συλλογές τους για το Φθινόπωρο/Χειμώνα του 2022. Επίσης, κανένα από αυτά τα brands δεν ήταν κάποιος μεγάλος οίκος μόδας, αλλά νέα ή εναλλακτικά για τον χώρο ονόματα.
Γιατί οι άντρες είναι πίσω;
Το θέμα είναι κάπως περίπλοκο. Ενώ οι αναλογίες ενός μέσου άντρα απέχουν αρκετά από αυτές των ψηλών και αδυνάτων ή απίστευτα γυμνασμένων αγοριών που βλέπουμε στη μόδα, η κύρια εικόνα που έχουμε ως πρότυπο είναι κυρίως αυτή. Είναι πολύ σύνηθες να ζητούνται οι ίδιες αναλογίες για κάθε άντρα που συμμετέχει σε μια καμπάνια ή ένα fashion show, ενώ υπάρχει μια πολύ μεγαλύτερη ποικιλία στα σώματα και στα μεγέθη των γυναικών. Οι ίδιοι οι άντρες όμως, εν αντιθέσει με τις γυναίκες (οι οποίες έχουν πολεμήσει και πολεμάνε την ίδια κατάσταση ακόμα), δεν εκφράζουν την αντίρρησή τους σε αυτό. Τα XXL μεγέθη είναι αρκετά περιορισμένα έως και ανύπαρκτα σε αρκετές high fashion εταιρίες, όμως καμία αντρική φωνή δεν ακούστηκε αρκετά ώστε να γίνει μια άμεση αλλαγή. Η τοξική αρρενωπότητα μαζί με τον φόβο των αντρών να εκφράσουν δημόσια τις απόψεις τους για ένα θέμα που αφορά τα συναισθήματα σχετικά με το σώμα τους οδηγεί τη βιομηχανία της μόδας στο να διστάζει να δει την plus-size αγορά ως μια κερδοφόρα κίνηση. Για αυτό και δεν υπάρχει καμία ανδρική εκδοχή της Ashley Gragham ή της Tess Holliday. Μεταξύ αντρών, θα ακούσεις πιο συχνά ατάκες όπως «κάνε δίαιτα» ή «πάρε την τάδε πρωτεΐνη και πήγαινε στο γυμναστήριο», παρά το «ανάδειξε τα κιλά σου όπως είναι». Αυτή η συμπεριφορά εξοστρακίζει περισσότερο τους άντρες μεγαλύτερων μεγεθών, κρατώντας τους μέχρι τώρα σιωπηλούς. Κάτι που μετέπειτα, με τη σειρά του, οδηγεί τις εταιρείες μόδας να πιστεύουν πως ένας άνδρας με κιλά δεν έχει άποψη και δεν ζητάει τίποτα από τη μόδα.
Μικρά αλλά ελπιδοφόρα βήματα
Ενώ τα περισσότερα luxury brands τείνουν να υποτιμούν τις ευκαιρίες στο ανδρικό plus size modeling, πολλοί άνθρωποι από τον χώρο δηλώνουν ότι οι άνδρες μεγαλύτερων μεγεθών είναι έτοιμοι για να περπατήσουν στις πασαρέλες. Το πρακτορείο Secret Models, το οποίο αντιπροσωπεύει πολύ επιτυχημένα μοντέλα όπως ο David Gandy, έχει μια ομάδα από plus size άντρες στα books της, σχεδιάζοντας να επεκταθεί όταν αυξηθεί η ζήτηση σε αυτά τα μεγέθη. «Πώς ξέρουν ότι δεν υπάρχει ζήτηση όταν δεν έχουν δοκιμάσει;» λέει ο Zach Miko, ένα από τα πρώτα plus-size μοντέλα και με αρκετές συνεργασίες στο βιογραφικό του, όπως η Levi’s. O Μiko επισημαίνει ότι η luxury μόδα είναι πιο «αργή» σε ό,τι αφορά το «inclusivity» σε σχέση με τα brands της fast fashion βιομηχανίας, ενώ αφουγκράζεται πιο γρήγορα το τι θέλει το καταναλωτικό κοινό. Πριν από την πανδημία, ο Miko επιλέχθηκε για μια καμπάνια του οίκου Dolce&Gabbana. Στη συνέχεια όμως ήρθε η πανδημία, η οποία μείωσε τo budget και φρέναρε πολλές παραγωγές. Ο Miko έχει μέγεθος μέσης γύρω στα 101 cm, που, όπως τονίζει, είναι το μέσο μέγεθος ανδρικής μέσης στις ΗΠΑ. Το 2020, ο οίκος μόδας της Rihanna Savage x Fenty επιστράτευσε το μοντέλο Steven Green για την καμπάνια ανδρικών εσωρούχων. Μετά από ένα tweet με τη λεζάντα: «Οκ Rihanna» και με σχεδόν 300.000 likes και 30.000 retweets, η φωτογράφιση έγινε viral, και, φυσικά, η συλλογή εσωρούχων εξαντλήθηκε μέσα σε 12 ώρες. Έκτοτε ο Green έχει συνεργαστεί με τη Nike, την Adidas, τον Ralph Lauren και αρκετά ακόμα ονόματα, φέρνοντας μια νέα εικόνα στον χώρο. Η Natalie Guzman, Co president και υπεύθυνη μάρκετινγκ του Savage x Fenty, δήλωσε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη συμπερίληψη ανδρικών plus size μοντέλων. «Αν ακούτε τι λένε οι πραγματικοί άνθρωποι, θα δείτε ότι υπάρχει ζήτηση όχι μόνο για προϊόντα αλλά και για αλλαγές. Η εκπροσώπηση έχει μεγάλη σημασία και υπάρχουν ξεκάθαρα δεδομένα που δείχνουν ότι πολλοί αγνοούνται».
Inclusivity
Η μόδα είναι ένα μέσο με τέτοια δύναμη που οφείλει να προχωράει την κοινωνία μόνο προς τα εμπρός, χαλαρώνοντας κάθε άκαμπτο κοινωνικό κώδικα. Στην εποχή μας, κάθε άνθρωπος πρέπει να συμπεριλαμβάνεται και να εκπροσωπείται στις πασαρέλες, στα media ή σε οποιοδήποτε άλλο μέσο προβολής. Η συναρπαστική προοπτική του να δούμε την ανδρική plus-size βιομηχανία να στέκεται ισάξια δίπλα από τη γυναικεία είναι πολύ πιο κοντά από όσο νομίζουμε. Το βασικό είναι να κινητοποιηθούν πρώτα οι ίδιοι οι άντρες, εκφράζοντας ενεργά τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους σχετικά με το πώς εκπροσωπούνται στη μόδα. Πρέπει να αποδείξουν ότι υπάρχει όντως μια αγορά για αυτούς, ώστε η ποικιλομορφία στο menswear να γίνει κύριο σημείο συζήτησης.