Όλα όσα διεκδικούν οι γυναίκες από το 1970 σε μια avant - garde έκθεση εικόνων

200 έργα από 71 καλλιτέχνιδες απεικονίζουν ρεαλιστικά τους περιοριστικούς ρόλους των γυναικών στην έκθεση «A Feminist Avant-Garde: Photographs and performances from the 1970s from the Verbund Collection»

«A Feminist Avant-Garde»: Η έκθεση στο Rencontres d' Arles για τις πολύπλευρες προσεγγίσεις του φεμινισμού (ως τις 25 Σεπτεμβρίου).

Μια γυναίκα ξαπλωμένη πάνω σε μια σιδερώστρα, μια γυναίκα δεμένη με κλωστές και μια άλλη με ένα φούρνο κρεμασμένο στο λαιμό της αντί για πόδια. Αυτές οι μορφές δίνουν την αρχικά εντύπωση μερικών περίεργων εικόνων, οι οποίες στην πραγματικότητα είναι πολύ ισχυρές νοηματικά. Αυτές οι εικόνες είναι κάτι πολύ παραπάνω από ακατάληπτες εικόνες της φαντασίας. Είναι μερικές από τις εικόνες που εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν, πολλά χρόνια πριν, 71 γυναίκες καλλιτέχνιδες, προκειμένου να αποτυπώσουν τους περιοριστικούς ρόλους που αποδίδονται στο γυναικείο φύλο. Οι εικόνες αυτές ανήκουν στην έκθεση “A Feminist Avant-Garde: Photographs and performances from the 1970s from the Verbund Collection”. Καθώς παραμένουν εξαιρετικά επίκαιρες, εκτίθενται, από τις 4 Ιουλίου μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου στο Rencontres d' Arles, το παγκοσμίου φήμης καλοκαιρινό φεστιβάλ φωτογραφίας της Γαλλίας. Στόχος είναι να προβληθεί η αξία τους και να εκτιμηθούν περισσότερο από ό,τι στην δεκαετία του 1970, όποτε και βγήκαν για πρώτη φορά στη δημοσιότητα.

VALIE EXPORT. Die Geburtenmadonna [The Birth Madonna], 1976. Courtesy of VALIE EXPORT / Gallery Thaddaeus Ropac / Bildrecht / VERBUND COLLECTION, Vienna.
Penny Slinger. ICU, Eye Sea You, I See You, 1973. Avec l’aimable autorisation de Penny Slinger / Broadway 1602 Uptown & Harlem / Artists Right Society (ARS) / Bildrecht / Collection Verbund, Vienne.

Η έκθεση παρουσιάζει πολύπλευρες προσεγγίσεις του φεμινισμού 

Η αναγωγή των γυναικών σε «συζύγους, μητέρες και νοικοκυρές» και η επακόλουθη καταπίεσή τους από αυτό δεν είναι οι μόνοι περιοριστικοί ρόλοι, στους οποίους παγιδεύονται οι γυναίκες εδώ και δεκαετίες. Η αμφισβήτηση των επιταγών ομορφιάς και των  αναπαραστάσεων των γυναικείων σωμάτων, η εξερεύνηση της γυναικείας σεξουαλικότητας και η αναθεώρηση της ταυτότητας των γυναικών είναι μερικοί από τους στόχους του φεμινιστικού κινήματος. Τα τελευταία ζητήματα αποτελούν στην πραγματικότητα και τις θεματικές της έκθεσης “A Feminist Avant-Garde: Photographs and performances from the 1970s from the Verbund Collection, Vienna”. Στην έκθεση αυτή δεν γίνεται ουσιαστικά μια παρουσίαση του κινήματος του φεμινισμού. Αντιθέτως, η ποικιλία των έργων, που αυτή συμπεριλαμβάνει, αποδεικνύει ότι τα νοήματα της έκθεσης προέρχονται από πολλές διαφορετικές σχολές αυτού του κινήματος.

Judy Chicago. Drapeau rouge, 1971. Avec l’aimable autorisation de Judy Chicago / Salon 94 / Artists Right Society (ARS) / Bildrecht / Verbund Collection, Vienne.
ORLAN. Tentative pour sortir du cadre à visage découvert, 1966. Avec l’aimable autorisation de ORLAN / Gallery Ceysson & Bénétière / Bildrecht / Collection Verbund,Vienne.

Φωτογραφία, φιλμ, βίντεο και ασπρόμαυρο

Πέρα από ριζοσπαστικό, για την εποχή που συστάθηκε, θέμα της έκθεσης, πρωτοποριακά είναι και τα μέσα που χρησιμοποίησαν οι γυναίκες καλλιτέχνιδες. Σε μια εποχή που άκμαζε η ανδροκρατούμενη ζωγραφική, οι γυναίκες αυτές χρησιμοποίησαν φωτογραφία, φιλμ και βίντεο σε μια ασπρόμαυρη κυρίως προσέγγιση, για να επαναστατήσουν απέναντι σε κάθε επιβαλλόμενο πρότυπο. Όλα τα μέσα που επέλεξαν τους επέτρεψαν να αποκτήσουν έναν χώρο χωρίς περιορισμούς, αυτή την φορά για να δημιουργήσουν.

Francesca Woodman. Face, Providence, Rhode Island, 1975-1976. Courtesy of The Woodman Family Foundation / Artists Rights Society (ARS) / Bildrecht / VERBUND COLLECTION, Vienna.
Lorraine O’Grady. Untitled (Mlle Bourgeoise Noire), 1980-1983. Courtesy of Lorraine O’Grady / Alexander Gray Associates / Artists Rights Society (ARS) / Bildrecht / VERBUND COLLECTION, Vienna.
Helena Almeida. Estudo para dois espacos (Étude pour deux espaces), 1977. Avec l’aimable autorisation de Helena Almeida / Collection Verbund, Vienne.

Η εικόνα με το στριμωγμένο στο γυαλί πρόσωπο και τα παραμορφωμένα χαρακτηριστικά της γυναίκας της Katalin Ladik και της Ana Mendieta είναι έργα ενάντια στην «υπαγόρευση της ομορφιάς». Είναι έργα τα οποία θα ήταν πραγματικά χρήσιμο αν μπορούσαν να επηρεάσουν πολλούς από τους σύγχρονους “σχολιαστές” των φωτογραφιών του Instagram. Δεδομένου ότι ακόμη και σαράντα περίπου χρόνια μετά την πρώτη δημόσια εμφάνιση της έκθεσης “A Feminist Avant-Garde: Photographs and performances from the 1970s from the Verbund Collection” η καλλιτεχνική πρόθεσή τους εξακολουθεί να παραμένει εντυπωσιακά επίκαιρη, αξίζει να ξοδέψουμε λίγο χρόνο και να αφήσουμε τις καλλιτέχνιδες να μας την επικοινωνήσουν.

Ana Mendieta. Untitled (Glass on Body Imprints), 1972. Courtesy of The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC / Galerie Lelong / VERBUND COLLECTION, Vienna.
Renate Bertlmann. Zärtlicher Tanz (Tendre danse), 1976. Avec l’aimable autorisation de Renate Bertlmann / Bildrecht / Collection Verbund, Vienne.