Από αριστερά: Μέγκαν, Δούκισσα του Σάσσεξ, Καμίλα, βασιλική σύντροφος, πρίγκιπας Τζορτζ της Ουαλίας, πριγκίπισσα Κάθριν της Ουαλίας και πριγκίπισσα Σάρλοτ της Ουαλίας στην κηδεία της βασίλισσας Ελισάβετ ΙΙ, στο Αββαείο του Ουέστμινστερ (19/9/2022).
Από αριστερά: Μέγκαν, Δούκισσα του Σάσσεξ, Καμίλα, βασιλική σύντροφος, πρίγκιπας Τζορτζ της Ουαλίας, πριγκίπισσα Κάθριν της Ουαλίας και πριγκίπισσα Σάρλοτ της Ουαλίας στην κηδεία της βασίλισσας Ελισάβετ ΙΙ, στο Αββαείο του Ουέστμινστερ (19/9/2022). ©Getty Images/Patrick van Katwijk
Lifestyle

Όταν το Μπάκιγχαμ τα βάφει μαύρα

Από τη βασίλισσα Βικτώρια στην πριγκίπισσα Σαρλότ, η βρετανική μοναρχία έχει το δικό της ενδυματολογικό στυλ ακόμη και στο πένθος

Το μαύρο χρώμα ως έκφραση πένθους της βρετανικής μοναρχίας είναι τόσο δημοφιλές και συνοδεύεται από αυστηρά πρωτόκολλα από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.

Μαύρα φορέματα σε κλασικές γραμμές, μαύρα καπέλα απέριττα και «σιωπηλά» σε σχήματα και μεγέθη συντηρητικά και ταπεινά, το βέλο ενίοτε να καλύπτει τις κενές εκφράσεις που φέρνει η απώλεια, διακριτικά κοσμήματα, διάφανες πολύτιμες πέτρες δεμένες σε μικρά σκουλαρίκια, λιτά κολιέ ή καρφίτσες. Η βρετανική μοναρχία έχει το δικό της στυλ ακόμη και στο πένθος. 

Οι φωτογραφίες της πριγκίπισσας Νταϊάνα στην κηδεία της αξέχαστης Γκρέις Κέλι, πριγκίπισσας του Μονακό, το 1982, με το ψάθινο μαύρο καπέλο με το βέλο, το μαύρο μακρυμάνικο φόρεμα με τον «αυστηρό» γιακά και το διαμαντένιο κολιέ σε σχήμα καρδιάς, αποτυπώνει με εμβληματικό τρόπο το πένθιμο ενδυματολογικό πρωτόκολλο ως την επιτομή της κομψότητας.

Η πριγκίπισσα της Ουαλίας, φορώντας μαύρα στην κηδεία της πριγκίπισσας Γκρέις του Μονακό, 18 Σεπτεμβρίου 1982.
Η Νταϊάνα, πριγκίπισσα της Ουαλίας, φορώντας μαύρο φόρεμα, μαύρο καπέλο με πέπλο και διαμαντένιο κολιέ σε σχήμα καρδιάς, δώρο του Καρόλου, πρίγκιπα της Ουαλίας, στην κηδεία της πριγκίπισσας Γκρέις του Μονακό, 18 Σεπτεμβρίου 1982. © Getty Images/Anwar Hussein

Το μαύρο χρώμα ως έκφραση πένθους

Μπορεί σήμερα να θεωρείται δεδομένο το μαύρο χρώμα ως έκφραση πένθους, ωστόσο αυτό δεν συνέβαινε παρά από τον 19ο αιώνα και μετά. Κατά τον μεσαίωνα, το μαύρο ήταν «προνόμιο» της αριστοκρατίας και μόνο, των εύπορων και πλούσιων οικογενειών. Σύμφωνα με τη βρετανίδα ιστορικό μόδας Κέιτ Στράσντιν, ήταν κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου, από τον 19ο αιώνα και μετά, που αυτά τα ενδυματολογικά πρότυπα της αριστοκρατίας άρχισαν να υιοθετούνται και από τα ευρύτερα κοινωνικά στρώματα της Ευρώπης και της Αμερικής, και ιδιαίτερα τον γυναικείο πληθυσμό, φαινόμενο που ενισχύθηκε περισσότερο από την άνοδο των γυναικείων περιοδικών αλλά και την εμφάνιση μιας πιο μαζικής και προσιτής «μόδας».

Το 1868, το Harper's Bazaar για παράδειγμα, έδινε συμβουλές για το κατάλληλο ντύσιμο σε μια κηδεία, παροτρύνοντας τις αναγνώστριές του να προτιμήσουν τη «μοναστική απλότητα» - οι συμβουλές παρέπεμπαν στα μαύρα μακριά φορέματα και τις καλύπτρες που έκρυβαν τα μαλλιά των γυναικών στα μοναστήρια. Ακόμη και η έννοια των πολυκαταστημάτων, στην πρωταρχική τους μορφή, γεννήθηκε από την εκκολαπτόμενη βιομηχανία των κηδειών, μετατρέποντας το πένθος σε «εμπορικό» προϊόν και διαμορφώνοντας τάσεις στη μόδα των καιρών. Γύρω στη δεκαετία του 1840, αναφέρει η Στράσντιν, τα «τεράστια» - για την εποχή - εμπορικά καταστήματα που άνοιγαν τις πόρτες τους στο Λονδίνο και το Παρίσι εξυπηρετούσαν επαρκώς και αυτές τις ανάγκες: «κάτω από την ίδια στέγη, χαρτικά είδη και καθημερινά αξεσουάρ, αλλά και πολύτιμα κοσμήματα-σύμβολα και μαύρα καπέλα και ένδυση που αρμόζει σε μια κηδεία».

Η «μόδα» του πένθους εκτός από οπτική ένδειξη θλίψης καταδείκνυε ταυτόχρονα και την οικονομική κατάσταση, το στάτους, το γούστο, το επίπεδο εκείνου που τη φορούσε.

Η βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ με τον Έρικ Χάμιλτον, κοσμήτορα του Ουίνδσορ (1890-1962) στην κηδεία του πατέρα της, Βασιλιά Γεωργίου ΣΤ' (1895-1952) στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου (15 Φεβρουαρίου 1953). Στα δεξιά της ο Πρίγκιπας Φίλιππος,  η Βασίλισσα Μητέρα, η Πριγκίπισσα Μαργαρίτα και ο Δούκας του Ουίνδσορ. ©Getty Images/Daily Mirror/Mirrorpix
Η βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ με τον Έρικ Χάμιλτον, κοσμήτορα του Ουίνδσορ (1890-1962) στην κηδεία του πατέρα της, Βασιλιά Γεωργίου ΣΤ' (1895-1952) στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου (15 Φεβρουαρίου 1953). Στα δεξιά της ο πρίγκιπας Φίλιππος, η Βασίλισσα Μητέρα, η πριγκίπισσα Μαργαρίτα και ο Δούκας του Ουίνδσορ. © Getty Images/Daily Mirror/Mirrorpix

Ο αμερικανός ποιητής και συγγραφέας Ντάνιελ Κλέμεντ Κολσουόρθι προσέγγιζε την τάση με πιο τολμηρό και θρασύ τρόπο. Το 1867, έγραφε: «Βλέποντας κυρίες να επιμένουν να φορούν τα μαύρα, μας έρχεται στο μυαλό η απάντηση μιας νεαρής χήρας στη μητέρα της: ‘δεν το βλέπεις’, της είχε πει, ‘αυτό με γλιτώνει από τα έξοδα να διαφημίσω τον εαυτό μου προς αναζήτηση συζύγου». Το μαύρο άρχισε να χάνει τη «αίγλη» του για μια μικρή περίοδο περί τα 1938. Ήταν στην κηδεία της γιαγιάς της βασίλισσας Ελισάβετ Β’, της Σεσίλια Μπόουζ Λάιον, κόμισσας του Στράθμορ, που η βασιλομήτωρ επέλεξε να φορέσει ένα λευκό φόρεμα, δημιουργία του σχεδιαστή Νόρμαν Χάρτνελ, για να τιμήσει τον θάνατο της μητέρας της. Την έννοια του «λευκού πένθους» είχε υποστηρίξει ήδη παλαιότερα και η Μαρία Α’, βασίλισσα της Σκωτίας, η οποία πόζαρε σε πορτραίτο της του 16ο αιώνα με ένα λευκό φόρεμα, έχοντας ακόμη «φρέσκο» τον θάνατο μελών της οικογένειάς της…

Βασίλισσα Βικτώρια: η αιώνια χήρα

Αν υπήρχε όμως κάποια στην ιστορία της βρετανικής μοναρχίας, η οποία, θα μπορούσε κανείς σήμερα να πει, μετέτρεψε τον πόνο της απώλειας σε ενδυματολογική «τάση», αυτή ήταν η βασίλισσα Βικτώρια. Μετά τον απροσδόκητο θάνατο του συζύγου της πρίγκιπα Αλβέρτου το 1861, η Βικτώρια θέλησε να εκφράσει τη θλίψη της φορώντας τα μαύρα για τις υπόλοιπες τέσσερις δεκαετίες της ζωής της, μέχρι και τον δικό της θάνατο. Και ήταν η Βικτώρια που έδωσε στο πένθος διαφορετικές «αποχρώσεις», επίσης.

Bασίλισσα Βικτώρια (1819-1901)
Η βασίλισσα Βικτώρια (1819-1901) © Getty Images/Hulton Archive

«Ακόμη και οι πολύ μικρές λεπτομέρειες στο ντύσιμο, θα φανέρωναν σε ποιο στάδιο πένθους βρισκόσουν και αυτές οι πολύ μικρές λεπτομέρειες ήταν, τελικά, πολύ σημαντικές», εξηγεί η Στράσντιν, και επιπλέον, αυτές οι λεπτομέρειες γίνονταν σύμβολο πλούτου και στάτους, αφού έδειχναν την ευχέρεια κάποιου να αντέξει οικονομικά το «βάρος» της δημιουργίας και διατήρησης μιας ολόκληρης πένθιμης γκαρνταρόμπας, αλλά και το γεγονός πως ήταν σε θέση να αντιληφθεί τις επιταγές του κοινωνικού του στάτους.

Για ένα χρόνο και μια μέρα, οι χήρες αναμενόταν να δείχνουν το πένθος τους μέσα από τις ενδυματολογικές τους επιλογές, φορέματα από μαύρα κρεπ υφάσματα χωρίς στολίδια, χωρίς κορδέλες, χωρίς κοσμήματα. Και όσο η θλίψη ξεθώριαζε με το χρόνο, έτσι «ξεθώριαζε» και το μαύρο χρώμα και γλύκαινε σε πιο ήπιους τόνους. Τέλος, για τους τελευταίους έξι μήνες του πένθους, στην τελευταία φάση του, την περίοδο του «μισού» πένθους, επανέρχονταν σταδιακά τα χρώματα του λευκού, του γκρι, του απαλού κίτρινου ή αποχρώσεις του μωβ, του λιλά και της λεβάντας, αλλά και το τουίλ, το μετάξι και το βελούδο και διακριτικές λεπτομέρειες από χρυσό ή λευκό.

Η Βασίλισσα Ελισάβετ II φτάνει στην κηδεία της Νταϊάνα, πριγκίπισσας της Ουαλίας στο Αβαείο του Γουέστμινστερ, Λονδίνο, στις 6 Σεπτεμβρίου 1997. ©Julian ParkerUK Press
Η Βασίλισσα Ελισάβετ II φτάνει στην κηδεία της Νταϊάνα, πριγκίπισσας της Ουαλίας στο Αβαείο του Γουέστμινστερ, Λονδίνο, στις 6 Σεπτεμβρίου 1997. © Julian Parker/UK Press

Παρότι θα μπορούσε να επιστρέψει στην πρότερη εντυπωσιακή γκαρνταρόμπα της μετά τη μακρόχρονη περίοδο πένθους, η βασίλισσα Βικτώρια έμεινε πιστή στο «μαύρο» μέχρι το τέλος της ζωής της, μια ατελείωτη επίδειξη θλίψης που όμως δεν ήταν ιδιαίτερα ευχάριστη στους αριστοκρατικούς κύκλους καθώς επέβαλε έμμεσα έναν πιο άκαμπτο ενδυματολογικό κώδικα. Την αλλαγή έφερε η νύφη της Βικτώριας, η βασίλισσα Αλεξάνδρα, μετά τον θάνατο της Βικτώριας και ενώ έχασε και εκείνη τον μεγαλύτερο γιο της. Η Αλεξάνδρα προτίμησε τα «μισο»-πένθιμα φορέματα από μοβ μεταξωτό σιφόν στολισμένα με πούλιες, αλλά και ανοικτά κίτρινα και γκρι υφάσματα. Αντιλαμβανόταν πως ο κόσμος είχε πράγματι κουραστεί από το συνεχές πένθος και τη σκοτεινή φιγούρα της Βικτώριας, έτσι υιοθέτησε την γκαρνταρόμπα της «τελευταίας φάσης» του πένθους. Και καθώς οι αιώνες περνούσαν, μίκραιναν και οι περίοδοι του πένθους και έβγαιναν τα μαύρα που έντυναν τις «χαροκαμένες» για μακρές περιόδους.

Η πριγκίπισσα της Ουαλίας, ο πρίγκιπας Τζορτζ και η πριγκίπισσα Σάρλοτ κατά την άφιξή τους στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου στο Κάστρο του Ουίνδσορ για την Ακολουθία της βασίλισσας Ελισάβετ ΙΙ. ©Getty Images/Kirsty O'Connor-WPA Pool
Η πριγκίπισσα της Ουαλίας, ο πρίγκιπας Τζορτζ και η πριγκίπισσα Σάρλοτ κατά την άφιξή τους στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου στο Κάστρο του Ουίνδσορ για την Ακολουθία της βασίλισσας Ελισάβετ ΙΙ. © Getty Images/Kirsty O'Connor-WPA Pool
Η Μέγκαν, Δούκισσα του Σάσεξ, κατά την είσοδό της στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου στο Κάστρο του Ουίνδσορ. ©Getty Images/Kirsty O'Connor-WPA Pool
Η Μέγκαν, Δούκισσα του Σάσεξ, κατά την είσοδό της στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου στο Κάστρο του Ουίνδσορ. © Getty Images/Kirsty O'Connor-WPA Pool
H πριγκίπισσα της Ουαλίας Κάρθιν, με μαύρο σύνολο και καπέλο με βέλο. Για το λαιμό της επέλεξε το πανάκριβο μαργαριταρένιο κόσμημα που ανήκε στη βασίλισσα. Είναι το ίδιο που είχε φορέσει το 2021 και στην κηδεία του πρίγκιπα Φίλιππου. ©EPA/TOLGA AKMEN
H πριγκίπισσα της Ουαλίας Κάθριν, με μαύρο σύνολο και καπέλο με βέλο. Για τον λαιμό της επέλεξε το πανάκριβο μαργαριταρένιο κόσμημα που ανήκε στη βασίλισσα. Είναι το ίδιο που είχε φορέσει το 2021 και στην κηδεία του πρίγκιπα Φίλιππου. © EPA/TOLGA AKMEN

Το μαύρο όμως, παραμένει μαύρο, όσοι αιώνες κι αν περάσουν, πιο κομψό ίσως. Και αν και φαντάζει μακρινός και ξεχασμένος για εμάς τους υπόλοιπους ο 19ος αιώνας, για τους βασιλιάδες και τις πριγκίπισσες είναι πιο κοντά από ποτέ, μέσα από το γνωστό, αυστηρό πρωτόκολλο που είναι όλοι υποχρεωμένοι να το ακολουθήσουν την «κούφια» εκείνη ώρα…

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice