Μάρκετινγκ με διασημότητες: Χρυσωρυχείο ή ναρκοπέδιο;
Ο τερματισμός της συνεργασίας του Κάνιε Γουέστ με την adidas ή του μπασκετμπολίστα Κάιρι Έρβιν με τη Nike δείχνουν ότι το celebrity marketing είναι ρίσκο
Celebrity marketing: Ο τερματισμός της συνεργασίας του Κάνιε Γουέστ με την adidas ή του μπασκετμπολίστα Κάιρι Έρβιν με τη Nike δείχνουν ότι το celebrity marketing είναι ρίσκο για τις εταιρείες.
Από αμνημονεύτων χρόνων, όπως γράφαμε και στις εκθέσεις του σχολείου, τα brands επιδιώκουν τις συνεργασίες με διάσημους. Από το ζεύγος Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ και Λορίν Μπακόλ, που διαφήμιζαν τα πούρα Robert Burns, τον Μάικλ Τζόρνταν, που έφερε τη Nike στα γήπεδα μπάσκετ και στην κορυφή, μέχρι την Μπρουκ Σιλντς ως κορίτσι του Calvin Klein και τον Τζορτζ Κλούνεϊ, που έχει ταυτιστεί με το προμόσιον της Nespresso, οι εταιρείες αποκομίζουν μεγάλα οφέλη από τέτοιου τύπου συνεργασίες.
Ωστόσο, στην εποχή της παντοδυναμίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καραδοκούν πολλές παγίδες. Την εποχή του cancel culture, όποιον πάρει ο Χάρος! Ο Κάνιε Γουέστ, τον οποίο έσπευσαν να αποκηρύξουν πρώτα οι followers και στη συνέχεια όλοι οι εταιρικοί συνεργάτες του μετά τις προβληματικές αντισημιτικές δηλώσεις και συμπεριφορές του, είναι ένα τρανό παράδειγμα εν έτει 2022. Ένα ακόμα πρόσφατο παράδειγμα είναι η περίπτωση του μπασκετμπολίστα Κάιρι Έρβιν, ο οποίος μετά τις αντισημιτικές του δηλώσεις είδε την πόρτα της εξόδου από τη Nike. Έχασε 11 εκατομμύρια δολάρια τα οποία λάμβανε ετησίως από το 2011.
Ταραχώδης υπήρξε και η σχέση του Τζόνι Ντεπ με τον Dior. Ο ηθοποιός ήταν για χρόνια πρόσωπο του αρώματος Sauvage του Οίκου. Μετά τις καταγγελίες της Άμπερ Χερντ για κακοποίηση, ο Dior ανέστειλε την καμπάνια. Μετά τη δικαίωση του Ντεπ στο δικαστήριο, ο ηθοποιός επέστρεψε στην αγκαλιά της οικογένειας με επταψήφιο νούμερο αμοιβής, αλλά οι εμφανίσεις του είναι εξαιρετικά περιορισμένες, τουλάχιστον για την ώρα.
Γιατί οι εταιρείες στρέφονται σε celebrities, ξοδεύοντας υπέρογκα ποσά, για τις διαφημίσεις τους; Γιατί έτσι οι άνθρωποι προσέχουν και θυμούνται τις διαφημίσεις τους. Σωστό, αλλά η συγκεκριμένη επιλογή έχει και τα ρίσκα της. Καταρχάς οι celebrities είναι άνθρωποι και ως άνθρωποι κάνουν λάθη. Μέχρι το 2009 ο Τάιγκερ Γουντς, δεξιοτέχνης του γκολφ, διαφήμιζε τα πάντα όλα: από την General Motors και τη Gillette μέχρι την Accenture και την Gatorade. Όταν βγήκε στο φως ότι απατούσε τη σύζυγό του με δεκάδες γυναίκες, τον εγκατέλειψαν όλοι οι χορηγοί του για να αποφύγουν την αρνητική ταύτιση. Το 2012, όταν ο ποδηλάτης Λαρς Άρμοστρονγκ βρέθηκε θετικός σε αντιντόπινγκ κοντρόλ, έχασε έσοδα εκατομμυρίων από τη Nike.
Επίσης, οι celebrities υπερεκτίθενται: εμφανίζονται παντού, μιλούν πολύ. Και οι χρήστες των σόσιαλ μίντια, που συστηματικά επιδιώκουν την αποκαθήλωση ειδώλων, τους περιμένουν στη γωνία για μια λάθος κίνηση, μια λάθος λέξη.
Τέλος, πολλές φορές είναι τόσο ισχυρό icon ο πρωταγωνιστής μιας καμπάνιας, που επισκιάζει το ίδιο το προϊόν που διαφημίζει. Ο Ντέιβιντ Μπέκαμ έχει διαφημίσει δεκάδες προϊόντα, για τα οποία το κοινό μάλλον αδιαφόρησε μαγνητισμένο από το μέγεθος του ποδοσφαιριστή. Όλοι θυμούνται τον Μπέκαμ, όχι όμως και το τι διαφημίζει.
Χρυσωρυχείο ή ναρκοπέδιο επομένως το celebrity marketing; Σίγουρα, δίκοπο μαχαίρι και μια ακόμα σπαζοκεφαλιά που καλούνται να επιλύσουν τα brands στην εποχή των social media, της κουλτούρας της αφύπνισης, της πολιτικής ορθότητας.