Christie’s και Sotheby’s δημοπρατούν κοσμήματα, τσάντες, αθλητικά και ρολόγια

Ποια μεγαλύτερη απόδειξη ότι η μόδα είναι τελικά τέχνη;

Christie’s και Sotheby’s, οι μεγαλύτεροι οίκοι δημοπρασιών του κόσμου, εκτός από έργα τέχνης, βγάζουν σε δημοπρασία συλλεκτικά αντικείμενα ένδυσης και υπόδησης, κοσμήματα και κομμάτια της ποπ κουλτούρας.

Η συνάντηση της τέχνης με τη μόδα δεν είναι κάτι καινούργιο. Μια σειρά μεγάλων καλλιτεχνών, από τον Άντι Γουόρχολ και τον Κιθ Χάρινγκ μέχρι τη Γιαγόι Κουσάμα, συνέπραξαν με ανθρώπους της μόδας δημιουργώντας, ο καθένας με τον τρόπο του, μια υβριδική καλλιτεχνική διασταύρωση. 

Τον τελευταίο καιρό τα δύο αυτά πεδία δίνουν ραντεβού και σε έναν άλλο χώρο, σίγουρα πιο «πεζό», τις δημοπρασίες. Οι μεγαλύτεροι οίκοι δημοπρασιών Sotheby’s και Christie’s βγάζουν διαρκώς σε πλειοδοτικό διαγωνισμό όχι μόνο έργα τέχνης αλλά και κομμάτια υπερπολυτελούς μόδας, όπως σπάνιες Birkin, ή συλλεκτικά αντικείμενα της ποπ κουλτούρας, όπως τα Air Jordan του Μάικλ Τζόρνταν, ρολόγια, κοσμήματα, τσάντες, σνίκερς και άλλα συλλεκτικά είδη ένδυσης και υπόδησης. 

Ο Christie’s επένδυσε στη μόδα ήδη από το 2010, ενώ το 2022 στράφηκε και σε παπούτσια, streetwear, αθλητικά ενθύμια. Η πρώτη τσάντα που πούλησε ο οίκος ήταν μία από τη συλλογή της Coco Chanel που κυκλοφόρησε το 1978. Στις 7 Ιουνίου του 2023, στη Νέα Υόρκη θα παρουσιάσει 30 κοσμήματα με διαμάντια, ζαφείρια, ρουμπίνια και σμαράγδια από τη συλλογή της Αν Αϊζενχάουερ, εγγονής του Αμερικανού Προέδρου «Άικ» Αϊζενχάουερ. Κορυφαίο κομμάτι της συλλογής που βγαίνει στο σφυρί είναι ένα βραχιόλι Van Cleef & Arpels της Μάρλεν Ντίντριχ. 

Το Sotheby’s μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι το 2019, και το 2021 σημείωνε έσοδα από τον συγκεκριμένο κλάδο εργασιών ύψους ενός δισεκατομμυρίου (περίπου το ένα όγδοο των συνολικών εσόδων). Στο instagram, εκτός από τον κεντρικό λογαριασμό, έχει και διαφορετικά προφίλ ανά είδος, ρολόγια, κοσμήματα, σνίκερς, στιλ και λοιπά. 

Πριν αρχίσει η διαδικασία και τα «χτυπήματα» και τα σφυράκια, κάθε αντικείμενο υποβάλλεται σε σχολαστική εξέταση, ενώ η τιμή εκκίνησης προκύπτει με βάση τη μάρκα, το μοντέλο, το υλικό κατασκευής, την πορεία παραγωγής και διάφορα άλλα στοιχεία που προσθέτουν ή αφαιρούν αξία.

Επειδή ο στόχος των οίκων είναι η συνεχής ανάπτυξη και φυσικά το κέρδος, ενσωματώνοντας και fashion items στο πορτφόλιό τους, επεκτείνουν τον τζίρο τους, ενώ παράλληλα στοχεύουν στο να προσελκύσουν ένα κάπως μικρότερο ηλικιακά κοινό. Να σημειωθεί πως όσα fashion items βγαίνουν σε δημοπρασία είναι ακριβότερα σε σύγκριση με οποιονδήποτε άλλο τρόπο αγοράς. Όμως υπάρχει μια εγγενής διαφορά, πέρα από τον ενδελεχή έλεγχο: Με το που γίνονται αντικείμενα διεκδίκησης σε μια δημοπρασία, στην πραγματικότητα χάνουν τη χρηστικότητά τους και ανάγονται αυτομάτως σε έργα τέχνης, άρα σε επένδυση για art lovers και συλλέκτες. Οι δύο κολοσσοί Christie’s και Sotheby’s με την κίνησή τους αυτή παίρνουν θέση σε μια κουβέντα δεκαετιών: ναι, τελικά η μόδα είναι τέχνη.