Lifestyle

Δώρα για υπερ-πλούσιους

Τι δώρα ανταλλάσσουν αναμεταξύ τους οι πάρα-πάρα πολύ πλούσιοι του πλανήτη;
Γιάννης Νένες
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ιδέες για δώρα σε δισεκατομμυριούχους. Μπορεί να σας φανούν χρήσιμες.

Έλα, παραδέξου το: είσαι ζάμπλουτος και έρχεται η ώρα να αποφασίσεις τι δώρα να κάνεις στους αγαπημένους σου τις μέρες των γιορτών. Το άγχος για το “αν θα του αρέσει” ένα κότερο, μας πληροφορούν οι ίδιοι, είναι το ίδιο με το “θα του πάρω κάλτσες” – απόφαση που μας απαλλάσσει από το άγχος εμάς τους κοινούς θνητούς που κάνουμε δώρα των 10 ευρώ. Το Βusiness Ιnsider έψαξε το θέμα λίγο παραπάνω και παρουσίασε μερικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις δώρων για τις οποίες δεν μπορείς να μείνεις μόνο στο “η σκέψη μετράει”: είναι δώρα αξίας δυσθεώρητων τιμών αλλά, αναρωτιέται κανείς, πόσης συναισθηματικής αξίας.

Himalayan Birkin: Χρώμα “το λιωμένο χιόνι των Ιμαλαϊων”

Λίγες ημέρες πριν από τα περασμένα Χριστούγεννα, χτύπησε το τηλέφωνο της Nicole Pollard Bayme, ιδρύτριας της πολυτελούς εταιρείας fashion styling Lalaluxe με έδρα το Λος Άντζελες. Ήταν ένας πελάτης ο οποίος της ζήτησε μία σπάνια τσάντα Himalayan Birkin με διαμάντια στα μεταλλικά της μέρη. (Η Himalayan Birkin είναι μια περιορισμένης έκδοσης εκδοχή της διάσημης τσάντας χειρός Birkin που κατασκευάζεται από τον οίκο Hermes. Είναι φτιαγμένη από μαλακό δέρμα από την κοιλιά του κροκόδειλου του Νείλου που έχει υποστεί ειδική επεξεργασία για να αποκτήσει ένα φυσικό γκρι-λευκό χρώμα που μοιάζει “με το λιωμένο χιόνι στα βουνά των Ιμαλαΐων”. Τα χερούλια και το κούμπωμα της τσάντας είναι διακοσμημένα με διαμάντια που την κάνουν μια από τις πιο σπάνιες και ακριβές τσάντες στον κόσμο. Η τιμή της ξεκινά από περίπου 300.000 δολάρια και μπορεί να φτάσει έως και εκατομμύρια.

Η Himalayan Birkin δημιουργήθηκε για πρώτη φορά το 2008 και έχει κυκλοφορήσει σε διάφορες εκδόσεις από τότε. Η πιο πρόσφατη έκδοση κυκλοφόρησε το 2022). Ο πελάτης ζήτησε η τσάντα των 750 χιλιάδων δολαρίων να τυλιχθεί σε συσκευασία δώρου και να είναι έτοιμη μέχρι τα Χριστούγεννα. “Και παρακαλώ, σβήστε την τιμούλα” θα λέγαμε εμείς. Η Nicole Pollard Bayme κίνησε όλες τις διεθνείς διασυνδέσεις της, βρήκε την τσάντα, την έβαλε σε ένα αεροπλάνο με δική της συνοδεία ασφαλείας και το πρωί των Χριστουγέννων η τσάντα βρισκόταν κάτω από το δέντρο. Δίκαιος ο μισθός της: οι υπηρεσίες της ξεκινούν από 600 δολάρια ανά ώρα - συν ένα ποσοστό επί της τιμής της αγοράς.

Και οι πλούσιοι έχουν καρδιά

Η Bayme λέει ότι οι δισεκατομμυριούχοι θέλουν να κάνουν δώρα και έχουν κι αυτοί το άγχος της λίστας με τα δώρα των Χριστουγέννων και, μάλιστα, ίσως αυτοί να το έχουν περισσότερο αφού το πρόβλημά τους δεν μπορεί να λυθεί με μία βόλτα της τελευταίας στιγμής στο γειτονικό τους mall. Αφού έχουν να ξοδέψουν, τότε ζητούν ό,τι καλύτερο υπάρχει. Θέλουν να το δούνε να συμβαίνει. Για σύγκριση μεγεθών, μία έρευνα τη φετινή περίοδο των γιορτών της εταιρείας Deloitte έδειξε ότι οι Αμερικάνοι σκόπευαν να ξοδέψουν 1.652 δολάρια κατά μέσο όρο για τα δώρα τους – ποσό που είναι μόλις το 0,2% της τιμής της Birkin των Ιμαλαϊων.

Εκτός των κλασικών και προβλεπόμενων Chanel και Rolex, η Hermès είναι μία από τις πιο περιζήτητες φίρμες ανάμεσα στους πελάτες της Nicole Pollard Bayme. Οι τσάντες Birkin θεωρούνται συλλεκτικές και κυκλοφορούν σε σπάνιες εκδοχές οι οποίες είναι και αυτές που ζητούν οι υπερ-πλούσιοι.

Ο Winston Chesterfield (πόσο πιο Άγγλος μπορεί να είναι κάποιος με αυτό το όνομα;), ιδρυτής της Barton, μία Λονδρέζικης συμβουλευτικής εταιρείας με πελάτες εκατομμυριούχους δήλωσε ότι έχει μία πελάτισσα της οποίας ο σύζυγος της χαρίζει κάθε χρόνο από μία τσάντα Hermès σε διαφορετικό χρώμα που συνοδεύεται από μία σειρά ειδών πολυτελείας και μπιμπελό στην ίδια απόχρωση.

Το ίδιο δημοφιλή είναι και τα εξατομικευμένα αντικείμενα, είτε κυριολεκτικά – π.χ. αποσκευές της Goyard με χαραγμένα τα αρχικά τους, που κοστίζουν περισσότερο από 10.000 δολάρια – είτε δώρα προσαρμοσμένα ακριβώς στις συνήθειες και στα αγαπημένα χόμπι κάποιου. Όπως θα λέγαμε, “η σκέψη μετράει”. Σε μια οικογένεια που λατρεύουν την πεζοπορία μπορεί τα μέλη να ανταλλάξουν αναμεταξύ τους δώρα από τις καλύτερες φίρμες του είδους όπως είναι η Moncler και η Loro Piana, ή αν είναι foodies μπορεί ένα δώρο να είναι ξύδι μπαλσάμικο εισαγωγής κατευθείαν από την Ιταλία (κάτι που για την πλέμπα θα σήμαινε ένα απλό, καθημερινό “πάει τέλεια με τις φακές”). Αυτές οι τελευταίες επιλογές είναι χαρακτηριστικές του φετινού κύματος του “quiet luxury”, δηλαδή της διακριτικής κομψότητας και τεχνογνωσίας με διάρκεια, απέναντι στην υστερία του “ντοπαρισμένου ντυσίματος” που κυριαρχούσε στη μόδα τα τελευταία χρόνια με φλασάτα λογότυπα και χρώματα που ουρλιάζουν.

Άλλες φορές πάλι, τα δώρα είναι πολύ μεγάλα για να χωρέσουν μέσα σε ένα περιτύλιγμα, κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο.

Οι δισεκατομμυριούχοι λατρεύουν τα δώρα που συνδέονται με κάποιο χόμπι. Παράδειγμα, η εταιρεία Knightsbridge Circle, ένας  πολυτελής ταξιδιωτικός πράκτορας και σύμβουλος lifestyle καθώς και υπηρεσία concierge υψηλού επιπέδου, ανέλαβε την αγορά ενός αμπελώνα στην Τοσκάνη, δώρο για έναν οινόφιλο. Το δώρο είχε αξία 5 εκατομμυρίων δολαρίων και στην τοποθεσία περιλαμβάνεται ένα αρχοντικό όπου διέμενε κάποτε ο Ναπολέων, καθώς και οι δικές της εγκαταστάσεις παραγωγής μελιού και ελαιολάδου. Η αξία κάνει την ετήσια συνδρομή των 50.000 δολαρίων για τις υπηρεσίες της Knightsbridge Circle να μοιάζει με φιλοδώρημα. Έχετε κάποιο αγαπημένο σας πρόσωπο που ασχολείται με τα άλογα κούρσας; Χαρίστε τους ένα ταξίδι σε έναν υψηλού προφίλ στάβλο εκτροφής, βάλτε τους να συναντηθούν με τους διάσημους αναβάτες και για το καλό της χρονιάς, χαρίστε τους ένα δικό τους άλογο. Τα δώρα “εμπειρίας” που ερμηνεύονται σε εξαψήφιες τιμές, είναι πολύ δημοφιλή: γνωρίστε και μάθετε από τους καλύτερους - είτε πρόκειται για μαθήματα επάνω σε ένα πικάπ από έναν διάσημο DJ είτε για ένα μάθημα μαγειρικής με έναν βραβευμένο με αστέρι Michelin σεφ. Και βέβαια, ο Χρόνος. Πολύτιμος για όλους μας, έτσι κι αλλιώς.

Μερικές φορές η τιμή του χρόνου είναι μετρήσιμη. Μια ώρα πτήσης σε ένα ιδιωτικό αεροπλάνο από τη Vistajet, για παράδειγμα, ξεκινά από 11.000 δολάρια. Ανάμεσα στα θετικά μίας τέτοιας πτήσης είναι ότι τα ιδιωτικά τζετ λειτουργούν σύμφωνα με διαφορετικούς ομοσπονδιακούς κανονισμούς, πολλοί από τους οποίους - όπως ο έλεγχος των αποσκευών και το κάπνισμα κατά τη διάρκεια της πτήσης - είναι πιο χαλαροί από αυτούς της εμπορικής αεροπορίας. Ένας από τους πελάτες του κ. Chesterfield, ο οποίος δεν ήθελε να πληρώσει για να αγοράσει ένα τζετ, έδωσε στην κόρη του ώρες πτήσης περίπου μισού εκατομμυρίου δολαρίων αφού η νεαρή είχε συνηθίσει να πετά ιδιωτικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Η ποιότητα επιστρέφει.

Αυτό που πραγματικά λαχταρούν όμως οι πλούσιοι, είναι η άυλη αξία του χρόνου να δαπανάται καλά. Όλοι οι ειδικοί και συμβουλάτορες εκατομμυριούχων λένε ότι υπάρχει μια γενική απομάκρυνση από το δώρο-αντικείμενο και μία τάση προς τα δώρα-εμπειρίες. “Οι άνθρωποι φαίνεται να είναι λίγο κουρασμένοι από αυτό που θα αποκαλούσαμε σκληρή πολυτέλεια”, είπε ο Chesterfield. Η πανδημία φαίνεται να βοήθησε επίσης την τάση για εμπειρίες. Μια πολύ πλούσια κυρία είπε στον σύζυγό της ότι δεν θέλει για δώρα άλλα κοσμήματα αφού πέρασε μήνες κλεισμένη μέσα στο σπίτι αγοράζοντας πολυτελή προϊόντα από το internet. Μια άλλη οικογένεια, επίσης πελάτες του Chesterfield, νοίκιασε ένα ιδιωτικό νησί στην Καραϊβική για δύο εβδομάδες. Τέτοια δώρα, οι διακοπές ευεξίας, έχουν μεγάλη δημοτικότητα: λίγες μέρες σε ένα καταφύγιο γιόγκα όπως στο Rishikesh, τη γενέτειρα της γιόγκα, ή μια ποδηλατική εκδρομή πατέρα-γιου στη Μαγιόρκα.

Μερικοί από τους πελάτες της Brown νοικιάζουν ιδιωτικές βίλες σε μονάδες στην Αφρική, όπως το Ol Jogi στην Κένυα ή το νησί Saanane στην Τανζανία, που μπορεί να κοστίζουν έως και 40.000 δολάρια τη βραδιά. (Πρόκειται για μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς που εργάζονται για την προστασία της φύσης και του περιβάλλοντος με στόχο να διατηρήσουν και να προστατεύσουν τα φυσικά οικοσυστήματα, τα άγρια ζώα και τα φυτά.) Ωστόσο, διευκρινίζει η Brown, η διαμονή εκεί και η δυνατότητα να δείτε πιθικάκια και να ορμούν στο τραπέζι του πρωινού σας, συνήθως δεν είναι το μόνο δώρο που ανταλλάσσουν οι πλούσιοι. Υπάρχει κι άλλο, ακόμα πιο μακριά από το σπίτι: ένα ταξίδι στο διάστημα είναι το απόλυτο δώρο για έναν δισεκατομμυριούχο που θέλει παράλληλα να φλεξάρει τον πλούτο του.

Πλούσιοι στον αγώνα εναντίον της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Η ανησυχία για την κλιματική αλλαγή αντανακλάται στο είδος των ταξιδιωτικών εμπειριών που προσφέρουν ως δώρα οι πλούσιοι, καθώς “βιάζονται για να δουν τα πράγματα πριν εξαφανιστούν”, είπε η Pollard Bayme. Για παράδειγμα, αντί για ένα συνηθισμένο σούπερ-γιότ στο St. Barths, ναυλώνουν ένα σούπερ-γιότ για ειδικές αποστολές για να δουν τους παγετώνες στην Ανταρκτική ή την Παταγονία, ή πηγαίνουν στην Αυστραλία για να δουν το Great Barrier Reef - τον Μεγάλο Κοραλλιογενή Ύφαλο, έναν βιότοπο από τα πιο εντυπωσιακά φυσικά θαύματα του κόσμου με μεγάλη βιοποικιλότητα, που φιλοξενεί πάνω από 1.500 είδη ψαριών, 411 είδη κοραλλιών και 4.000 είδη μαλακών ζώων. Ο Μεγάλος Ύφαλος είναι σημαντικός για την τουριστική βιομηχανία της Αυστραλίας, προσελκύοντας εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο.

Ό,τι πάρεις 10 ευρώ.

Υπάρχουν όμως και εκείνοι που ανησυχούν περισσότερο για το αποτύπωμα άνθρακα -ή απλώς τα θεωρούν όλα αυτά υπερβολικά και κακόγουστα - και εγκαταλείπουν εντελώς τα μεγάλα δώρα. Ο Chesterfield είπε “Παρατηρήσαμε ότι φέτος οι άνθρωποι είναι πολύ λιγότερο επιτηδευμένοι και λίγο πιο συγκρατημένοι”. Τα Χριστούγεννα “έγιναν πολύ εμπορικά”, του έλεγαν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Warren Buffett, ο διάσημος επενδυτής και δισεκατομμυριούχος Διευθύνων Σύμβουλος της Berkshire Hathaway γνωστός και ως “Το Μαντείο της Omaha” – τίτλος που του δόθηκε λόγω της εξαιρετικής ικανότητάς του στο να κάνει επιτυχημένες επενδύσεις και στην εκτίμηση της αξίας μιας εταιρείας. Η Ομάχα είναι η πόλη στην οποία ο Buffett έχει την έδρα της Berkshire Hathaway. Ο Buffett είναι γνωστός για την απλότητα του, τη μακροπρόθεσμη προοπτική του στις επενδύσεις και τη στρατηγική του να επενδύει σε εταιρείες που θεωρεί ότι έχουν ισχυρά θεμέλια και μακροπρόθεσμη αξία. Ο “σοφός της Omaha” λοιπόν, συνήθιζε να προσφέρει σε κάθε μέλος της οικογένειάς του από 10.000 δολάρια σε μετρητά αλλά όταν έμαθε ότι τα ξόδευαν αλόγιστα, αποφάσισε να δίνει μετοχές σε κάποια μέλη και σοκολάτες σε όλα τα υπόλοιπα.

Ο Bill Gates προτείνει βιβλία στα μέλη της οικογένειάς του, για να διαβάζουν τις μέρες των χριστουγεννιάτικων διακοπών.  Μία άλλη οικογένεια πλουσίων, πελάτες του Chesterfield κάνουν ένα απλό, λαϊκό, συνηθισμένο Secret Santa αγοράζοντας όλοι κρυφά ανώνυμα δώρα ο ένας για τον άλλο, με πλαφόν αξίας τα 10 δολάρια. Η έκπληξη μετράει περισσότερο από την τιμή. Και ακόμα περισσότερο, όπως για όλους μας, ο χρόνος και η διαδικασία του ανοίγματος των δώρων σε μία ζεστή οικογενειακή συγκέντρωση όπου όλοι αγαπιούνται και φορούν απαίσια πουλόβερ με τάρανδους – δώρα από τα περσινά Χριστούγεννα.

Mε πληροφορίες από το Βusiness Ιnsider