50 χρόνια Hello Kitty: Η ιστορία της δημοφιλούς μάρκας και ο κόσμος της ιαπωνικής kawaii κουλτούρας
Το καρτούν των πολύχρωμων 70s μεγάλωσε και γίνεται 50
50 χρόνια Hello Kitty: Πώς δημιουργήθηκε το διαχρονικό brand και γιατί είναι μέχρι σήμερα τόσο δημοφιλές
Η άσπρη ανθρωπόμορφη γάτα με τον χαρακτηριστικό κόκκινο φιόγκο γίνεται φέτος 50 και αλήθεια δεν συνειδητοποιήσαμε πώς πέρασαν τα χρόνια. Για τους The New York Times θεωρείται παγκόσμιο φαινόμενο μάρκετινγκ, για την ιαπωνική κυβέρνηση πρέσβειρα τουρισμού και για εμάς που μεγαλώσαμε μαζί της, η πιο χαριτωμένη φίλη. Ακόμα και σήμερα είναι cool να αγοράζεις Hello Kitty προϊόντα, ανεξαρτήτως ηλικίας. Πώς καταφέρνει ένας φανταστικός χαρακτήρας να είναι τόσο δημοφιλής σε όλο τον κόσμο, δίχως να χρειάζεται ούτε να μιλήσει;
50 χρόνια Hello Kitty: «Μικρό δώρο, μεγάλο χαμόγελο»
Όλα ξεκίνησαν πίσω στη δεκαετία του 1970, όταν ο Shintaro Tsuji αποφάσισε να ιδρύσει την την εταιρία Sanrio Company Ltd στο Τόκιο. Με σλόγκαν τη φράση «Μικρό δώρο, μεγάλο χαμόγελο» στόχος του ήταν να κάνει τον κόσμο λίγο πιο ευτυχισμένο, με οικονομικές επιλογές. Πολύ γλυκιά σκέψη, αλλά όχι αρκετή για να οδηγήσει την εταιρία στην επιτυχία. Το μαγικό «κλικ» έγινε όταν ο Shintaro Tsuji ανακάλυψε τη δύναμη των kawaii προϊόντων, δίνοντας ζωή το 1974 στη Hello Kitty.
Αρχικά, τι σημαίνει kawaii και γιατί είχε τόσο μεγάλη επιρροή στην Ιαπωνία; Σκεφτείτε ό,τι σχετίζεται με αθωότητα, τσαχπινιά, γλυκύτητα και ίσως μια δόση παιδικότητας σε ροζ παστέλ αποχρώσεις. Το kawaii είναι η λέξη που αντιπροσωπεύει τη χαριτωμένη πλευρά της Ιαπωνίας, ενσαρκώνει μια cute cool κοσμοθεωρία, πρεσβεύοντας όλα όσα είναι «επιθυμητά». Με γνώμονα αυτή τη φιλοσοφία, ο Shimizu Yūko σχεδίασε την πιο δημοφιλή γάτα καρτούν, την οποία είδαμε για πρώτη φορά σε ένα μικρό διαφανές πορτοφόλι για κέρματα.
Η ελκυστικότητα της απλότητας
Δεν πρόκειται για λάθος, αλλά για πολύ στοχευμένη λεπτομέρεια το να μην έχει στόμα η Hello Kitty. Σύμφωνα με την επίσημη δήλωση της εταιρίας Senrio, σκοπός τους ήταν να συνθέσουν έναν χαρακτήρα με ιδιότητες λευκού καμβά. Ο καταναλωτής να έρχεται σε επαφή με μια φιγούρα η οποία δεν τον κρίνει, δεν τον καθοδηγεί στο πώς να νιώσει, αλλά προκαλεί ακριβώς το αντίθετο. Η φαινομενικά ανέκφραστη γάτα αισθάνεται όπως εσείς θέλετε. Είστε χαρούμενοι, είναι και αυτή. Είστε εκνευρισμένοι, είναι και αυτή. Η Hello Kitty είναι ένας καθρέφτης συναισθημάτων, που βρίσκει αποδοχή από διαφορετικές προσωπικότητες και ηλικίες.
Δεν είναι ένα παιχνίδι, αλλά ένας χαρακτήρας, κάτι το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να προσαρμοστεί σε οποιαδήποτε συνθήκη και πλαίσιο. Η εταιρία Sanrio παραχώρησε πνευματικά δικαιώματα σε επιχειρήσεις, φτάνοντας την περιουσία της σε ποσοστά εκατομμυρίων. Hello Kitty σε κιθάρες ροκ σταρ, σε luxury brand, σε ακριβά κοσμήματα, Hello Kitty τώρα και σε τατουάζ.
Το προφίλ της Hello Kitty
Το «βαφτιστικό» της όνομα είναι White Kitty και τόπος γέννησής το Λονδίνο. Έχει μια αδερφή, την Mimmy, και είναι κόρη του George και της Mary, κοινώς του Γιώργου και της Μαρίας. Αυτή είναι η μια εκδοχή, η πιο κλασική. Για τον καλλιτέχνη Tom Sachs η Hello Kitty γεννήθηκε σε μια φάτνη, έχοντας για παρέα τη Madonna με στολή Chanel και τον Bart Simpson. Φόντο, η πινακίδα των McDonald’s. Σε αυτή την εκδοχή μάλλον είναι Αμερικάνα και πολύ πιο ενδιαφέρουσα. Πρόκειται για τη χριστουγεννιάτικη βιτρίνα του πολυκαταστήματος Barneys πίσω στο 1994, η οποία για ευνόητους λόγους αφαιρέθηκε.
Το διάσημο support system της Hello Kitty
Το ενδιαφέρον με την κυριαρχία του συγκεκριμένου χαρακτήρα είναι η ελάχιστη διαφήμιση που χρειάστηκε. Αποτελώντας τη στιλιστική επιλογή πολλών διασημοτήτων, όλα γίνονται πολύ εύκολα και γρήγορα. Από την Katy Perry του 2014 και τις αναρτήσεις της στο τότε Twitter (σημερινό X), την Kim Kardashian του 2023 και τις φωτογραφίες της στο Instagram και φυσικά την Paris Hilton και το Hello Kitty κολιέ της. Η άσπρη γάτα βρίσκεται σταθερά στις προτιμήσεις των celebrities. Παλιότερα κάναμε συλλογή τα αυτοκόλλητά της. Σήμερα είναι η ροζ πινελιά σε τσάντες, καλοκαιρινά μαγιό. Οτιδήποτε μοιάζει βαρετό, η Hello Kitty το μετατρέπει σε cool και μοντέρνο.
Τα χρόνια της παιδικότητας
Ο φανταστικός χαρακτήρας των πολύχρωμων 70s έχει καταφέρει μετά από 50 χρόνια να παραμείνει ένα από τα πιο δημοφιλή πρόσωπα της ποπ κουλτούρας. Ποτέ δεν θεωρήθηκε μονάχα προϊόν για παιδιά, αντιθέτως, υπήρξε ανέκαθεν μια μορφή που είχε την ικανότητα να δίνει χαρά σε όλους. Ίσως φαντάζει οξύμωρο το να είστε πλέον ενήλικες, «μεγάλοι άνθρωποι» και να ασχολείστε ακόμα με την Hello Kitty ή οποιοδήποτε άλλο καρτούν. Ίσως όμως είναι αρκετά όμορφο μέσα στην καθημερινότητα που τρέχει και πολλές φορές σας εκπλήσσει, όχι ευχάριστα, να βρίσκετε για λίγο τη χαμένη σας παιδικότητα.