μάσκα ομορφιάς με φως
© Unsplash/ roberta sant anna
Lifestyle

Το μποτέ στο σπίτι έχει γίνει πολύ εξελιγμένο και πολύ προσιτό. Έχει όμως αποτέλεσμα;

Τα συστήματα λεύκανσης δοντιών και τα στιλό λέιζερ είναι μόνο η αρχή. Μιλάμε για μάσκες LED για το πρόσωπο –αλλά και για τον λαιμό, το ντεκολτέ, τα χέρια

Καθώς η επιστήμη της ομορφιάς προχωρά και κατακτά νέα πεδία, κάποια από τα πιο προηγμένα της προϊόντα προσγειώνονται στο σπίτι μας και καταλήγουν στα χέρια μας. Είναι καλό αυτό; 

Πριν από έναν χρόνο ο φίλος μου Γιάννης μού ανακοίνωσε χαρούμενος ότι αγόρασε συσκευή για λεύκανση δοντιών στο σπίτι. Του είπα «με γεια». Είχα κάποιες αμφιβολίες, κάποιες επιφυλάξεις, για το πόσο αποτελεσματική και πόσο ασφαλής θα ήταν. Αλλά τις σκέψεις αυτές τις κράτησα για τον εαυτό μου. 

Λίγο αργότερα μου είπε ότι παράγγειλε μια νέα συσκευή, ένα στιλό λέιζερ που σβήνει τις λεπτές ρυτίδες, απαλύνει τις πιο βαθιές, διώχνει τις δυσχρωμίες, χαρίζει στο δέρμα λάμψη και σφριγηλότητα και άλλα τέτοια ωραία. Του είπα πάλι «με γεια». Μετά μου δήλωσε ότι τη χρησιμοποιεί τακτικά και είναι κατενθουσιασμένος. Είπα: «Τι καλά, μπράβο, χαίρομαι». Και μετά άρχισαν τα δύσκολα. Μου πρότεινε να τη δοκιμάσω κι εγώ, τώρα που είχε πάρει το κολάι, και δεν θα πίστευα στα μάτια μου.

Αρνήθηκα ευγενικά. Είναι που δεν μου αρέσει να πονάω. Είναι και που δεν εμπιστεύομαι τέτοιες συσκευές με ακίδες και ρεύμα και βελόνες όταν δεν τις χειρίζονται ειδικοί. Είπα κάτι του τύπου «Μπα, δεν έχω όρεξη σήμερα» ή «Άσε, θα γίνω κατακόκκινη κι έχω και δουλειές, άλλη φορά». Μπορεί να έβγαλα και καμιά –λίγο κρυφοαμυντική; λίγο παλαιοφεμινιστική;– κορόνα στο πνεύμα «μια χαρά είμαι κι έτσι, σ’ όποιον αρέσω». Υπεκφυγές. 

Ο φίλος μου, που δεν είναι χαζός, τα καταλάβαινε όλα αυτά. Και επέμενε. Κι εγώ αντιστεκόμουν. Μέχρι που οι αντιστάσεις μου κάμφθηκαν. Δοκίμασα το στιλό λέιζερ κι έκανα μερικές διαπιστώσεις. Πρώτον, δεν πονάει – κι αν πονέσει, ρυθμίζεις την ένταση ώστε να μην πονάει. Δεύτερον, δεν γίνεσαι κατακόκκινος από τον ερεθισμό. Τρίτον, έχει αποτέλεσμα. Έπειτα από δυο τρεις μέρες είδα όλα όσα υπόσχεται η συσκευή να συμβαίνουν στο πρόσωπό μου. Όχι εντυπωσιακά, αλλά πολύ πολύ ικανοποιητικά. «Είδες που σου τα ’λεγα;», είπε ο Γιάννης – αυτή είναι η αγαπημένη του φράση. «Σε δυο τρεις βδομάδες έλα να το ξανακάνουμε». Και πήγα. 

Οι εξελιγμένες συσκευές ομορφιάς που μπορείς να τις χρησιμοποιήσεις στο σπίτι

Η αγορά της ομορφιάς σήμερα

Κάποτε οικιακή συσκευή ομορφιάς σήμαινε πιστολάκι για τα μαλλιά, άντε και κανένα μηχάνημα αποτρίχωσης. Έλεγαν τα κορίτσια: «Έλα σπίτι να κάνουμε μποτέ» και ο εξοπλισμός τους ήταν το σεσουάρ, ένα βερνίκι νυχιών και μια λίμα. Όχι πια. Τα σημερινά beauty gadgets είναι πιο προηγμένα από ποτέ, αλλά και πιο εύκολο από ποτέ να φτάσουν στα χέρια μας. Το μποτέ στο σπίτι έχει γίνει πολύ εξελιγμένο, πολύ προσιτό και πολλά υποσχόμενο. Ώρες ώρες μού φαίνεται και πολύ περίπλοκο. 

Τα συστήματα λεύκανσης δοντιών και τα στιλό λέιζερ είναι μόνο η αρχή. Μιλάμε για μάσκες LED για το πρόσωπο –αλλά και για τον λαιμό, το ντεκολτέ, τα χέρια– που καταπολεμούν ρυτίδες, ερυθρότητα, κηλίδες και άλλα πολλά. Συσκευές λέιζερ για οριστική αποτρίχωση. Λάμπες LED που σου επιτρέπουν να κάνεις ημιμόνιμο μανικιούρ στο σπίτι. Φορητές συσκευές οξυγονοθεραπείας. Και βέβαια τα Red Light Hats –αυτά μου αρέσουν πολύ, ιδιαίτερα εκείνα που είναι σαν καπελάκια του μπέιζμπολ–, τα οποία καταπολεμούν την τριχόπτωση και υπόσχονται υγιή, λαμπερά μαλλιά. Ακόμη και το παλιό καλό σεσουάρ έχει γίνει πλέον αγνώριστο. Το Supersonic Nural της Dyson έχει σένσορα που μετράει την απόσταση από το κεφάλι, ώστε να ρυθμίζει τη θερμοκρασία, φιλτράρει τον αέρα πριν τον κατευθύνει στα μαλλιά, ενώ παράλληλα θυμάται τις προτιμήσεις μας. 

Red Light Hats και Laser Mask
Red Light Hats και Laser Mask

Και κάπου εδώ αρχίζουν οι άγνωστες λέξεις. Μαθαίνω για φορητά «υψίσυχνα» που αποτοξινώνουν το δέρμα, αποκαθιστούν το PH του και δραστηριοποιούν την παραγωγή κολλαγόνου. Μετά, είναι η τεχνολογία των «μικρορευμάτων» (βλέπε microcurrent face lifters), που μέσα σε λίγα λεπτά καταπολεμούν τα σημάδια γήρανσης, τονώνουν, συσφίγγουν, ανορθώνουν, υπόσχονται λίγο πολύ ένα αποτέλεσμα που θυμίζει λίφτινγκ. Ενώ οι συσκευές RF χρησιμοποιούν «ραδιοσυχνότητες» για να θερμάνουν τα βαθύτερα στρώματα της επιδερμίδας, ώστε να την κάνουν πιο σφριγηλή και ελαστική. 

Κάποιες συσκευές συνδυάζουν πολλές από τις παραπάνω τεχνολογίες. Όπως το κορεάτικο Medicube Age-R Booster Pro. Πέρα από τα «μικρορεύματα», εφαρμόζει «ηλεκτρομυοδιέγερση» και «ηλεκτροδιάτρηση» – το τελευταίο είναι εκκενώσεις μικρής τάσης για τη διόγκωση των πόρων και τη μεταφορά των θρεπτικών συστατικών στα βαθύτερα στρώματα της επιδερμίδας. Επίσης έχει ηλεκτρικές βελόνες και 5 διαφορετικούς τύπους LED. Τι υπόσχεται; Θαύματα, φαντάζομαι, τι λιγότερο να περιμένει κανείς; 

Δίπλα σε τόση τεχνολογία, το στιλό λέιζερ που χρησιμοποίησα μοιάζει σαν παιδάκι του νηπιαγωγείου ανάμεσα σε πτυχιούχους. Αρχίζω να το βρίσκω συμπαθητικό και χαριτωμένο. Αρχίζω επίσης να νιώθω μια ξαφνική νοσταλγία για εκείνες τις εποχές που κούρα ομορφιάς σήμαινε δυο φέτες αγγούρι στα μάτια – απλή που ήταν η ζωή κάποτε. 

Σήμερα οι επιλογές είναι πολλές και οι προσδοκίες μεγάλες. Συγκεκριμένα, η προσδοκία είναι να έχεις όλη τη φροντίδα που θα είχες σε έναν γιατρό, χωρίς να πας στον γιατρό. Και αυτό είναι ελκυστικό και οι καταναλωτές ανταποκρίνονται. Έρευνα του Beauty Tech Group έδειξε ότι η αγορά των οικιακών συσκευών ομορφιάς αναπτύσσεται τέσσερις φορές ταχύτερα απ’ ό,τι η αγορά της ομορφιάς στο σύνολό της. Μέχρι το 2028, οι πωλήσεις της υπολογίζεται να φτάσουν τα 92,55 δισ. δολάρια. 

Βέβαια, κάποια από αυτά τα γκάτζετ είναι αντικειμενικά ακριβά. Η μάσκα LED της σουηδικής Foreo πωλείται 839 ευρώ στην ιστοσελίδα της εταιρείας. Ενώ το LYMA Laser φτάνει τα 2.399 ευρώ. Περιμένετε όμως να δείτε τι υπόσχεται... να εξαφανίσει τις ουλές, να διώξει την κυτταρίτιδα και τη φλεβίτιδα, να καταπολεμήσει την ακμή, ένα σωρό δερματικά προβλήματα, ακόμη και το διπλοσάγωνο. Αν υπολογίσεις πόσες επισκέψεις σε γιατρό –σε διαφορετικούς γιατρούς– θα χρειάζονταν για να αντιμετωπιστούν έστω και τα μισά από τα παραπάνω, η τιμή του αρχίζει να μοιάζει κάπως πιο φιλική. Και οι φαν της DIY ομορφιάς κάνουν τον λογαριασμό. Και αποφασίζουν να επενδύσουν. 

Ο πήχυς της ομορφιάς

Στην εποχή των social media, αυτές οι συσκευές έχουν ένα ακόμη συγκριτικό πλεονέκτημα. Είναι εντυπωσιακές, έχουν design ποπ και φουτουριστικό, δείχνουν κουλ και ακριβές – ό,τι πρέπει για μια ωραία σέλφι. Με ένα Red Light Hat, για παράδειγμα, μοιάζεις λίγο σαν εξωγήινος, ενώ με μια μάσκα LED θυμίζεις τον κακό υπερήρωα σε ταινία επιστημονικής φαντασίας. 

Αλλά μόλις είπαμε τη λέξη κλειδί: social media. Αυτά, με πάρα πολλούς τρόπους, έχουν συμβάλει στην εξάπλωση των DIY συσκευών ομορφιάς. Αφενός επειδή έχουν κάνει δημοφιλή την κουλτούρα του wellness και τα προϊόντα που την υποστηρίζουν, αφετέρου επειδή έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην αλλαγή των στάνταρ της ομορφιάς. Έχουν ανεβάσει τον πήχυ του τι θεωρείται όμορφο ή έστω αισθητικά αποδεκτό. Έχουν απαγορεύσει τις ατέλειες και έχουν κάνει πιο δύσκολη την αποδοχή του εαυτού μας. Έχουν, τελικά, συνηθίσει τον κόσμο στο να μην είναι ικανοποιημένος από την εικόνα του, να νιώθει ότι χρειάζεται να βάλει φίλτρο για να παρουσιαστεί. 

Ναι, ο πήχυς έχει ανέβει. Δεν αρκεί πια να κρύψεις με μέικ απ ένα ενοχλητικό σπυράκι. Θέλεις να το εξαφανίσεις. Με μια συσκευή φωτοθεραπείας μπορείς πλέον να το κάνεις. Ο κόσμος θέλει premium αποτελέσματα και είναι πρόθυμος να πληρώσει premium τιμές προκειμένου να τα έχει. Τα προϊόντα ομορφιάς δεν αρκεί απλώς να κάνουν τη δουλειά τους. Οφείλουν να κάνουν τη δουλειά που θα έκανε η βελόνα του δερματολόγου και το νυστέρι του πλαστικού χειρουργού. 

Αλλά τα social συνέβαλαν σ’ αυτή την τάση και με άλλους τρόπους – βλέπε skinfluencers. Τι είναι αυτοί; Καταξιωμένοι, συνήθως, γιατροί με διάσημο πελατολόγιο –όπως η δρ. Λίνζι Ζουμπρίτσκι (@dermguru)–, οι οποίοι ανεβάζουν βίντεο με τις χρήσεις, τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τα υπέρ και τα κατά αυτών των συσκευών, ώστε να βοηθήσουν τους ενδιαφερόμενους να επιλέξουν. 

Υπάρχουν βέβαια και οι  παραδοσιακοί influencers, οι οποίοι δεν πλασάρουν πτυχία αλλά την προσωπική τους εμπειρία. Δοκιμάζουν τις νέες συσκευές ομορφιάς και μοιράζονται τη γνώμη τους. Μια τέτοια είναι η φοιτήτρια αισθητικής Τζεν Λέξι (@jennlexi) – ένα βίντεό της στο TikTok, στο οποίο έκανε σύγκριση ανάμεσα σε διαφορετικές μάσκες LED, συγκέντρωσε πάνω από πενήντα έξι χιλιάδες likes. 

Έχουμε και λέμε...

Όπως και να ’χει, αυτές οι συσκευές στοιχίζουν. Δεν αρκεί να είναι όμορφες, στιλάτες και να μην σε πονούν, δεν αρκεί να είναι βολικές και να τις χρησιμοποιείς όσο βλέπεις τηλεόραση. Πρέπει να έχουν και κάποια εχέγγυα. 

Η αλήθεια είναι ότι εφαρμόζουν θεραπείες που έχουν επιστημονική βάση. Η κόκκινη φωτοθεραπεία, για παράδειγμα, που χρησιμοποιείται σε μάσκες LED και στα Red Light Hats μεταξύ άλλων, ανακαλύφθηκε το 1967 από τον Ούγγρο φυσικό Έντρε Μάστερ, όταν παρατήρησε ότι το κόκκινο φως ευνοούσε την ανάπτυξη της τριχοφυΐας και την επούλωση πληγών σε ποντίκια. Έκτοτε εξελίχθηκε και οι δυνατότητές της πολλαπλασιάστηκαν.

Ωστόσο, το κατά πόσο αυτές οι θεραπείες είναι αποτελεσματικές όταν τις εφαρμόζουμε στο σπίτι είναι κάτι που ακόμη αξιολογείται. Και από ποιον αξιολογείται; Από ανεξάρτητη έρευνα σε ικανό δείγμα πληθυσμού; Ή από έρευνα της ίδιας της εταιρείας που τα παράγει και που στόχο έχει να υποστηρίξει τα προϊόντα της; Τα νερά είναι λίγο θολά. 

Όπως λίγο θολές –ίσως κακοφωτισμένες, ίσως εντέλει παραπλανητικές– είναι και οι φωτογραφίες «πριν και μετά» που προωθούν αυτά τα γκάτζετ. Ίσως καλό είναι να μην ενθουσιάζεται κανείς υπερβολικά, να κρατά μικρό καλάθι και να μην έχει εξωπραγματικές προσδοκίες. Στο μεταξύ εγώ, με μικρό καλάθι και με προσδοκίες ρεαλιστικές, θα δοκιμάσω ξανά εκείνο το στιλό λέιζερ. Γιάννη, ακούς; 

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice