Όταν ο κορυφαίος φωτογράφος Rankin μίλησε στο LOOK

Μία συνέντευξη και μία φωτογράφηση του Mr. Cool Camera, πριν μερικά χρόνια.

Ο John Rankin Waddell, διάσημος φωτογράφος μόδας, όταν είχε φωτογραφήσει το εξώφυλλο του Look, μας μίλησε για τα περιοδικά μόδας και το στυλ των '90ς.

RANKIN MR. COOL CAMERA

Πλήρες όνοµα John Rankin Waddell. Καλύτερα σκέτο Rankin, σαν αστραπιαίο κλικ της κάµερας. Ένας από τους ανθρώπους που διατύπωσαν το στιλ των 90s µε τρόπο εντυπωσιακό, πανέµορφο και πολύ-εκφραστικό. Τον καιρό που τα περιοδικά βασίλευαν, ο Rankin ήταν εκδότης των πιο µοντέρνων εντύπων του πλανήτη, γύριζε ταινίες, βίντεο κλιπ και φωτογράφιζε µόδα σαν να είναι ταινία – ή µήπως το αντίθετο; Το ταλέντο που ξεχειλίζει και περνάει σε όλες 
τις πλευρές έκφρασης, η δίψα για δηµιουργία και πειραµατισµούς σε οτιδήποτε πιάνουν τα χέρια του, αυτό είναι που κάνει τον πραγµατικό καλλιτέχνη.

Αλλά και µερικά πράγµατα ακόµα. Όπως, π.χ., η ψύχραιµη, γρήγορη, έξυπνη µατιά, το χιούµορ, η απλότητα. Ο τρόπος που αντιµετώπισε ο Rankin «ένα free press από την Ελλάδα»: Τον Μάρτιο του 2009, όταν το LOOKmag του ζήτησε, µε λίγο θράσος είναι η αλήθεια, να µας κάνει το εξώφυλλο, εκείνος φωτογράφισε ειδικά για εµάς ένα φωτεινό, υπέροχο, κιτρινο-πορτοκαλί cover που τώρα το έχει στην πρώτη σελίδα του site του. Γι’ αυτόν το µήνα, µας φωτογράφισε δύο (!) διαφορετικά εξώφυλλα για να διαλέξουµε και µας µίλησε για τη δουλειά του. Και πριν προλάβουµε να πούµε «καλά, ΠΟΣΟ cool είναι ο τύπος;», δέχτηκε να λάβει µέρος και στο µεγάλο φωτογραφικό project της ATHENS VOICE και του LOOKmag, “Back to the future”!

Ο φωτογράφος που έχει φωτογραφίσει τα µεγαλύτερα ονόµατα της µοντέρνας εποχής, βρήκε την αγαπηµένη του παιδική φωτογραφία και την «αναβίωσε» ποζάροντας ο ίδιος, τριαντα-τόσα χρόνια µετά. ∆εν φοράει καν τα ίδια ρούχα, δεν είναι καν µπροστά στο ίδιο παλιό του ποδηλατάκι – και όµως καταφέρνει να αποδώσει τόσο συγκινητικά και µε καλλιτεχνική τεχνογνωσία την ατµόσφαιρα, το συναίσθηµα και το χρώµα, που δεν µπορείς παρά να αναγνωρίσεις το µεγάλο του ταλέντο.

image

Περιγράψτε µας µερικές χαρακτηριστικές «φάσεις» και στιγµές από το θρυλικό περιοδικό Dazed and Confused, που εκδίδατε το 1992.

Ήταν αρκετές οι φορές που βρεθήκαµε στο χείλος της «καταστροφής», αλλά καταφέρναµε να µαζεύουµε µεταξύ µας τα χρήµατα για να βγάλουµε και το επόµενο τεύχος. Υπήρξαν πράγµατι κάποια θρυλικά τεύχη που ακόµα και σήµερα τα αντιγράφουν. Με ξεχωριστά εξώφυλλα. Εξώφυλλο που «επιλέγεις» ποιο θες να βλέπεις, ένα εξώφυλλο-καθρέφτης όπου ο αναγνώστης γινόταν αυτοµάτως το µοντέλο που πόζαρε, επίσης κι εκείνο το εξώφυλλο µε την Έλενα Κρίστενσεν που αποκάλυπτε τα στήθια της κάτω από ένα ασηµένιο τετράγωνο που το έξυνες για να φύγει – δεν είχε καταλάβει πόσο αποκαλυπτικό ήταν το εξώφυλλο, µέχρι που το είδε! Ευτυχώς µε συγχώρεσε γρήγορα, δεν µου κράτησε κακία!

Dazed and Confused είναι τίτλος τραγουδιού από το πρώτο άλµπουµ των Led Zeppelin. Αν βγάζατε το ίδιο περιοδικό σήµερα, τι τίτλο θα του δίνατε;

Έφτιαξα έναν κατάλογο για µια αναδροµική µου έκθεση, ο οποίος έµοιαζε πολύ σχεδιαστικά µε περιοδικό. Ο τίτλος του ήταν Ranked.

Πόσο και πώς επηρεάζει η µουσική τη δουλειά σας;

Η µουσική παίζει τεράστιο ρόλο στη δουλειά µου. Ακούω πολλά και διαφορετικά είδη µουσικής και εµπνέοµαι από τους στίχους. Βρίσκω στη µουσική µια απίστευτη δύναµη που σου ξυπνάει διάφορα συναισθήµατα, ανάλογα µε το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεσαι και τις εµπειρίες που έχεις. Είναι εκπληκτικό. Μου αρέσει να ακούω µουσική πολύ δυνατά όταν φωτογραφίζω στο στούντιό µου.  ∆ηµιουργεί τέτοιες δονήσεις στο χώρο, που σχεδόν προεξοφλεί ένα εξαιρετικό αποτέλεσµα.  

Μπορείτε να µας πείτε µερικά ονόµατα και τραγούδια που σας εµπνέουν και µε ποιες στιγµές της δουλειάς σας τα συνδέετε;

Τελευταία δούλεψα µε δύο πολύ καλούς καλλιτέχνες – τους Sky Ferreira και την Kelis. Και οι δύο έχουν ένα εντελώς διαφορετικό στιλ και ήχο, αλλά η αφοσίωση και η αγάπη τους σε αυτό που κάνουν ήταν η µεγαλύτερη έµπνευση για µένα.

Τι έχει αλλάξει στο χώρο των περιοδικών από το 1992 µέχρι σήµερα;

Σήµερα κυκλοφορούν αµέτρητοι τίτλοι – υπάρχει ένα περιοδικό για σχεδόν οτιδήποτε, για χόµπι, αθλήµατα, οποιοδήποτε ενδιαφέρον σου το βρίσκεις σε τίτλο. Όχι µόνο αυτό αλλά ο ανταγωνισµός είναι τόσο µεγάλος, και τώρα µε το ίντερνετ ακόµα µεγαλύτερος, και για περιοδικά και για εφηµερίδες. Το ίντερνετ κερδίζει έδαφος γιατί υπάρχει αυτή η αµεσότητα, το «τώρα» σε νέα και κουτσοµπολιά. Παρόλα αυτά, για µένα, τίποτε δεν συγκρίνεται µε ένα καλοτυπωµένο περιοδικό που ποντάρει στο σχεδιασµό και την προσωπικότητά του.

Rankin

DEBBIE HARRY

Πείτε µας λίγα λόγια για τις εκδοτικές σας δραστηριότητες αυτή την περίοδο.

Πρόσφατα κυκλοφόρησα ένα καινούργιο βιβλίο µου, το Ten Times Rosie, που φτιάχτηκε µε αφορµή τη συνεργασία µου µε τη σχεδιάστρια Paula Thomas και το µοντέλο Rosie Huntington-Whiteley. Η φίρµα Thomas Wylde δηµιουργήθηκε από την Paula Thomas και το βιβλίο αυτό έρχεται να ταξιδέψει σχεδόν κινηµατογραφικά τον αναγνώστη µέσα από τους 10 εποχικούς χαρακτήρες που έχει σχεδιάσει η σχεδιάστρια µέχρι τώρα.

Έχετε πολλές «διαφορετικές» προσωπικότητες ως φωτογράφος. Από φωτογράφος µόδας και φωτογράφος διασηµοτήτων, µέχρι φωτογράφος καθηµερινών ανθρώπων. Μπορείτε να µας µιλήσετε γι’ αυτές τις διαφορετικές σας πλευρές;

Και οι τρεις αυτές προσωπικότητες είναι η ίδια και µοναδική – ο εαυτός µου! Είµαι ένας άνθρωπος µε αστείρευτη περιέργεια, που τον γοητεύουν οι άνθρωποι. Οποιοσδήποτε βρίσκεται µπροστά στο φακό µου, είτε είναι διάσηµος ή µοντέλο ή απλά ένας καθηµερινός άνθρωπος, τον µεταχειρίζοµαι µε τον ίδιο τρόπο. Του µιλάω, βάζω µουσική, γελάµε – δεν είναι διαφορετικές προσωπικότητες, παρά µόνο εγώ!

Ποιος είναι ο τρόπος που ακολουθείτε για να βρείτε την έµπνευσή σας για κάθε διαφορετικό πρόσωπο που φωτογραφίζετε;

Βρίσκω έµπνευση παντού. Στα όνειρά µου, τη µουσική, ένα βιβλίο, µια ταινία, ένα αγαπηµένο πρόγραµµα στην τηλεόραση. Όταν βρίσκοµαι πρόσωπο µε πρόσωπο µε κάποιον που φωτογραφίζω, βρίσκω έµπνευση και µόνο που του µιλάω. Να µαθαίνεις για τη ζωή του ανθρώπου που έχεις απέναντί σου, τι του αρέσει και τι όχι, ή έστω το πώς πέρασε τη µέρα του µέχρι εκείνη την ώρα, µπορεί να σε εκπλήξει ευχάριστα!

Rankin

Μπορείτε να µας περιγράψτε τη στιγµή που φωτογραφίζατε τη βασίλισσα Ελισάβετ;

Ήµουν αγχωµένος – φυσικά! Αλλά όταν βρίσκεσαι µπροστά σε µια τέτοια πρόκληση, σκέφτεσαι πως είσαι ένας επαγγελµατίας προετοιµασµένος για τα πάντα. Τι εννοώ... Στα 10 λεπτά µαζί της, µου έπεσε από την κάµερα ένα καλώδιο και εκείνη χαµογέλασε. Μόλις το έκανε αυτό, αµέσως κατάλαβα πώς ακριβώς ήθελα να τη φωτογραφίσω!

Τα στερεότυπα στο χώρο της µόδας είναι κάτι που σας εµποδίζουν στη δουλειά σας; Πώς τα αντιµετωπίζετε;

Στερεότυπο σηµαίνει πως κάτι έχει πια παραγίνει – µέχρι θανάτου! Κάθε κοµµάτι της δουλειάς µου προσπαθώ να το προσεγγίζω από διαφορετικές κατευθύνσεις από αυτές που έχουν γίνει στο παρελθόν, να αποτυπώσω κάτι νέο και συναρπαστικό. Αν η δουλειά σου είναι πάντα η ίδια µε κάτι που κάποιοι άλλοι έχουν κάνει, δεν πρόκειται να ξεχωρίσει ποτέ.

Πώς σας φαίνεται η σηµερινή µόδα;

Από άποψη «γκαρνταρόµπας» ό,τι έχει να κάνει µε µόδα εµένα δεν µε απασχολεί πολύ – εγώ φοράω µαύρα t-shirts και τζιν κάθε µέρα! Ως κοµµάτι της δουλειάς µου, όµως, βρίσκω τη µόδα και τις αλλαγές της συναρπαστικές, µου αρέσει να παρακολουθώ τις νέες κολεξιόν και τις τάσεις. Η µόδα είναι µια µορφή τέχνης, οι σχεδιαστές είναι άνθρωποι µε όραµα και τα µοντέλα αυτά που το ενσαρκώνουν. Αυτά συνοψίζουν τη θεωρία.  

Τι είναι αυτό που σας ελκύει στον κινηµατογράφο; Πρόκειται να γυρίσετε κι άλλες ταινίες;

Ο κινηµατογράφος ήταν µια φυσική ροή των πραγµάτων, νοµίζω. ∆ουλεύω τόσα χρόνια τη φωτογραφία, ήταν η ώρα να τη βάλω «σε κίνηση».  Ήταν υπέροχο να σκηνοθετώ το The Lives of the Saints και σίγουρα θα ήθελα να το κάνω και στο µέλλον, είµαι ανοιχτός σε αυτή την προοπτική.

Rankin

JARVIS COCKER

 

Τα βίντεο κλιπ που σκηνοθετείτε, αρχικά τα αντιµετωπίζετε ως φωτογράφος ή ως σκηνοθέτης;

Θα έλεγα ως σκηνοθέτης. Ειδικά στο φιλµ, ψάχνω τον πιο αποτελεσµατικό τρόπο να πω την ιστορία, πού σε πηγαίνει η αφήγηση, ποιες γωνίες στην κάµερα θα «ανεβάσουν» τη σκηνή κ.λπ. Παρόλα αυτά, όταν κάνω ένα βίντεο, πολλές φορές τραβάω και φωτογραφίες για να έχω τόσο τη σκηνοθετική όσο και τη φωτογραφική άποψη.

Πείτε µας µερικά από τα πιο αγαπηµένα πορτρέτα και τα πιο αγαπηµένα βίντεο κλιπ που έχετε υπογράψει.

Τα αγαπηµένα πορτρέτα, τα αγαπηµένα βίντεο κλιπ, οι αγαπηµένες δουλειές µου, είναι όλοι αυτοί µε τους οποίους έχω δουλέψει. Πρόσφατα τελείωσα δύο µουσικά βίντεο κλιπ µε την Kelis για δύο κοµµάτια από το νέο της άλµπουµ, το Acapella και το 4th of July. Η δηµιουργικότητα και η αυθεντικότητά της είναι που έκαναν και τις δύο δουλειές εξαιρετικές. Όταν δουλεύω µε τη σύζυγό µου Tuuli είµαι κατενθουσιασµένος! ∆εν έχει σηµασία τι φωτογραφίζουµε, η προσωπικότητά της καθρεφτίζεται στη φωτογραφία και πάντα προσθέτει επιπλέον ποιότητα στο αποτέλεσµα. Είναι σπάνιο προσόν και τόσο σηµαντικό, όσο και ένα καλό µοντέλο.

Rankin

Αν είχατε να φωτογραφίσετε µία διάσηµη σταρ για fashion editorial, τι θα κάνατε;

Κάθε φωτογράφιση είναι διαφορετική – συνήθως κουβεντιάζω µε την παραγωγή και το δηµιουργικό για να έχω εικόνα για το ύφος της φωτογράφισης. Έχω τουλάχιστον τρεις βοηθούς στο πλατό µαζί µου να δουλεύουν τα φώτα και ως τεχνικοί για τις ψηφιακές επεξεργασίες. Επιβλέπω κάθε δουλειά µέχρι το τέλος της – από το κάστινγκ, τα µαλλιά, το µέικ απ, το ρετούς, µέχρι την τελική εκτύπωση. Όταν φωτογραφίζω κάποιον διάσηµο, τον µεταχειρίζοµαι ακριβώς όπως θα µεταχειριζόµουν και έναν απλό άνθρωπο.

Θυµόσαστε κάποιες «απίστευτες» στιγµές από τις φωτογραφίσεις σας;

Είναι τόσες πολλές! Ήταν όµως µια Ινδή ηθοποιός που µε ρωτούσε αν ήµουν έτοιµος να τη φωτογραφίσω. Όταν είπα ναι, στριφογύρισε 360 µοίρες γύρω απ’ τον εαυτό της πριν ποζάρει. Το έκανε αυτό κάθε φορά πριν από κάθε λήψη! Επίσης, κάποτε ήταν εκείνος ο γνωστός ποπ σταρ που φωτογράφιζα µια πάρα πολύ ζεστή µέρα. Όλοι ιδρώναµε. Καθώς τον φωτογράφιζα, του ζήτησα να βάλει το χέρι του στο κεφάλι του. Κάτω από τη µασχάλη του έπεσε µια µικρή πετσέτα. Έκανε σαν να µην κατάλαβε από πού εµφανίστηκε αυτή η πετσέτα!

Πιστεύετε ότι η κοινωνική αφύπνιση του χώρου της µόδας έχει πραγµατικό αποτέλεσµα ή µήπως είναι απλώς ένα trend;

Πιστεύω πως είναι σηµαντικό κοµµάτι της βιοµηχανίας της µόδας και επίσης είναι αυτό το κοµµάτι που τραβάει περισσότερο το ενδιαφέρον των µίντια τώρα περισσότερο από ποτέ. Αν ενηµερωθεί η κοινή γνώµη και ευαισθητοποιηθεί και γίνουν γνωστές οι άθλιες συνθήκες κάτω από τις οποίες άνθρωποι αναγκάζονται να δουλεύουν για χάρη της µόδας, φαντάζοµαι ότι τα στάνταρντ θα ανέβουν αρκετά. Η πραγµατικότητα είναι πως αυτό το θέµα δεν είναι κάτι που διορθώνεται ή αλλάζει άµεσα, παρόλα αυτά φαντάζοµαι πως αν ήταν απλά µια τάση της µόδας του σήµερα, έστω κι έτσι, είναι ένα βήµα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Τι σηµαίνει το Rankin Live! για εσάς; Πώς ήταν αυτή η εµπειρία σας;

Το Rankin Live! ήταν ένα από τα πιο έντονα και ταυτόχρονα πιο διασκεδαστικά πράγµατα που έχω κάνει στη ζωή µου. Να φωτογραφίσεις 1.600 άτοµα µέσα σε ένα διάστηµα λίγων µηνών είναι ένα τεράστιο εγχείρηµα – ήταν τέλειο! Ανυποµονώ να το ξανακάνω!

Στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον πλανήτη, ζούµε σε µία δύσκολη εποχή, η πραγµατικότητα είναι ζοφερή. Έχετε να µας πείτε κάτι ελπιδοφόρο;

Να µάθετε από τα λάθη σας και να κοιτάξετε προς το µέλλον. Το ποτήρι είναι µισογεµάτο – προσπαθήστε να το γεµίσετε όσο πιο γρήγορα µπορείτε. 

 

Περισσότερος Rankin στο www.rank.co.uk