Η Αμερικανίδα κοινωνιολόγος Κάθλιν Σαπούτις χαρακτηρίζει τη Γενιά Y ως γενιά Πίτερ Παν. Είναι οι γεννημένοι ανάμεσα στο 1980 και το 2000, οι σημερινοί 20ρηδες-30ρηδες, φοιτητές και απόφοιτοι, επαγγελματίες στα πρώτα βήματά τους, οι κατά 50% άνεργοι σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΕλΣτατ. Η ενηλικίωσή τους αργεί, χαρακτηρίζονται ως κυνικοί, μια γενιά που ζει ακόμη με την οικογένεια αφού οι περισσότεροι νέοι είναι άνεργοι.
Το περιοδικό «Time» τους χαρακτηρίζει ως τη «me me me» γενιά: ναρκισσιστική, εμμονική, με τη φήμη και με πρωταρχικό ενδιαφέρον τον εαυτό τους. Selfies, outfits of the day και 4G. Σε κάθε περίπτωση αποτελούν το κοινό-στόχο του marketing: εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές εκπομπές και μουσική βιομηχανία πίνουν νερό στο όνομα των millennials. Μέχρι κι ο Λευκός Οίκος τούς κανακεύει εκδίδοντας έρευνα για τα χαρακτηριστικά της Γενιάς Υ, «της πολυπληθέστερης ηλικιακής ομάδας των ΗΠΑ» όπως σημειώνεται. Στην Ελλάδα, πάλι, δεν προλάβαμε να εγγράψουμε τους 18ρηδες στους εκλογικούς καταλόγους της πρόσφατης αναμέτρησης.
Οι νέοι της γενιάς Y είναι απαιτητικοί, προσαρμοστικοί, ανεξάρτητοι, με πολλαπλές ικανότητες κι έτοιμοι για αλλαγή πορείας ανά πάσα στιγμή. Σκεφτείτε: η ηθοποιός Τζένιφερ Λόρενς, ο τραγουδιστής Τζάστιν Μπίμπερ, οι αδερφές Όλσεν, ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκενμπεργκ, ο ιδρυτής του Mashable Πιτ Κάσμορ, είναι όλοι millennials. Σταρ από πιτσιρίκια, με πρωτοπόρες επιχειρηματικές ιδέες και τρόπο για να τις απογειώσουν.
Είναι το μέλλον μας: οι ηγέτες, οι συνάδελφοι, οι διευθυντές και οι ιδιοκτήτες start ups που θα αλλάξουν τη ζωή μας. Είναι η γενιά με τα περισσότερα προσόντα που έχει μπει ποτέ στον εργασιακό στίβο. Θα αναρωτηθείς: χωράει μια ολόκληρη γενιά σε χαρακτηρισμούς κι αφορισμούς; Με την εξάπλωση των social media, οι ατομικές συμπεριφορές επηρεάζονται από παγκόσμια trends. Πέφτει η Μαντόνα στο 02 Arena και ετοιμάζουμε παγοκύστες για χάρη της στο Τζάνειο. Συνεπώς, περισσότερο από baby boomers και Generation X, οι γενιά Y, οι millennials, οι Yer, παρουσιάζουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά.
Το kariera.gr, το πρώτο website για την εργασία στην Ελλάδα, δημοσιεύει μια μεγάλη έρευνα για τη Γενιά Υ σε σχέση με την καριέρα τους. Σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών εκπονούν για δεύτερη χρονιά την έρευνα «Καριέρα και Γενιά Υ: οδηγός επιβίωσης για ιδανικούς εργοδότες». Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό από φοιτητές και απόφοιτους από τα μεγαλύτερα πανεπιστημιακά ιδρύματα και ΑΤΕΙ της χώρας. «Τα τελευταία 2 χρόνια στο kariera.gr κάνουμε μια συστηματική και επιστημονικά τεκμηριωμένη προσπάθεια για να καταγράψουμε τις τάσεις μιας ολόκληρης γενιάς, της γενιάς Υ, σχετικά με την εργασία και πώς την οραματίζονται, καθορίζουν και επιλέγουν όσοι ανήκουν σε αυτήν. Αυτά τα στατιστικά ρίχνουν φως στο πώς η παρούσα κοινωνική και οικονομική κατάσταση σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά της ίδιας της γενιάς έχει επηρεάσει τις ζωές, τις αξίες, τις επιλογές τους, το πώς βλέπουν την αγορά εργασίας και τι επιχειρηματικό πνεύμα αναπτύσσουν. Με αυτό τον τρόπο θα είμαστε σε θέση να διεξάγουμε συμπεράσματα τα οποία οι σημερινοί εργοδότες πρέπει να λάβουν υπόψη τους ώστε να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί στην εύρεση νέων ταλέντων και υποψηφίων στο μέλλον, ώστε να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη παραγωγικότητα από τους ίδιους αλλά και έναν οργανισμό-πρότυπο για όσους εργάζονται σε αυτόν» θα μου πει η διευθύντρια marketing του Kariera.gr, κυρία Φωτεινή Γαϊτανλή.
Τι ζητάς και δεν στο δίνω
Το τι ζητάνε, πώς το καταφέρνουν και ποια είναι τα ιδανικά των νέων σήμερα είναι σημαντικό να το γνωρίζουν οι επιχειρήσεις. Έτσι θα καταφέρουν να μιλήσουν στην καρδιά τους, θα τους πείσουν να μείνουν στην Ελλάδα, θα τους δώσουν το κίνητρο να γίνουν καλύτεροι. Σταχυολογώ μερικά συμπεράσματα της έρευνας:
Προφίλ εταιρειών που επιθυμούν να εργαστούν
Το 71% των millennials επιθυμεί να εργαστεί σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα κι από αυτούς το 50% σε ξένη επιχείρηση. Το 32% του συνόλου επιθυμεί να εργαστεί σε πολύ μεγάλη επιχείρηση (άνω των 200 ατόμων). Οι ερωτηθέντες της Γενιάς Υ απάντησαν συγκεκριμένα σε ποιες επιχειρήσεις θα ήθελαν να εργαστούν: Google, Coca Cola 3E Ελλάδος ΑΒΕΕ, P & G Hellas, Microsoft Hellas, OTE- Cosmote, ΕΛΑΪΣ- Unilever Hellas Α.Ε., Mondelez International, PWC, Nestle Hellas και Εθνική Τράπεζα συγκεντρώνουν τις περισσότερες προτιμήσεις.
Παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή
Το 75% των νέων θεωρεί ότι η εταιρική εικόνα αποτελεί βασικό παράγοντα επιλογής εργοδότη (επιτυχία στην αγορά, εταιρική φήμη, επιλογή των καλύτερων, δυναμική επιχείρηση, ενδιαφέροντα προϊόντα ή υπηρεσίες), το 60% την ικανοποιητική αμοιβή, ενώ το 50% το εργασιακό κλίμα. Το ήθος κατά 86% αποτελεί τον πιο σημαντικό παράγοντα.
Χαρακτηριστικά εργασίας
Η ικανοποιητική αμοιβή, η ισορροπία προσωπικής-επαγγελματικής ζωής και η εργατική ασφάλεια αποτελούν τα βασικά κριτήρια εργασίας των νέων. Ως ικανοποιητική μηνιαία αμοιβή ορίζεται: 1.090 ευρώ στον ιδιωτικό τομέα, 1.024 ευρώ στο δημόσιο και 2.239 για εκείνους που θέλουν να κάνουν δική τους επιχείρηση.
Διεθνής καριέρα και πώς να την αποκτήσετε
Παρατηρείται το παράδοξο: ενώ στους περισσότερους νέους η διεθνής καριέρα αποτελεί ελκυστική προοπτική, μόνο το 16% των νέων που απάντησαν στην έρευνα έχει κάνει κάτι γι’ αυτό. Το 99,6% των millennials μιλά αγγλικά, το 37% γαλλικά, το 31% γερμανικά και το 13% ισπανικά. Πιο δημοφιλής προορισμός είναι οι αγγλοσαξονικές χώρες.
Επιχειρηματικότητα: κάνÕ το όπως ο Ζούκενμπεργκ
Το 10% του συνόλου έχει αναζητήσει υποστήριξη για να ξεκινήσει δική του επιχείρηση (συμβουλευτική, workshops κ.ά.), το 7% αναζήτησε χρηματοδότηση, ενώ μόλις το 5% προχώρησε στην υλοποίηση της ιδέας (άνοιγμα βιβλίων, έκδοση αδειών). Ως ενθαρρυντικός λόγος προβάλλεται το «θέλω να παίρνω αποφάσεις για τον εαυτό μου» ενώ ως εμπόδιο η γραφειοκρατία (δεν γνωρίζει γενιές το ξενέρωμα της στρογγυλής σφραγίδας και του πρωτοκόλλου).
Ο Πρωτέας κι η ικανότητά του να μεταμορφώνεται
Από την έρευνα προκύπτει ότι οι νέοι της Γενιάς Υ έχουν κατανοήσει τη νέα πραγματικότητα, ότι δεν πρόκειται να κάνουν την καριέρα του μπαμπά τους: 40 χρόνια σε ένα γραφείο. Αισθάνονται υπεύθυνοι για την πορεία όσο και για την επιτυχία της καριέρας τους. Το πιο σημαντικό συμπέρασμα είναι ότι οι ηθικές αξίες είναι πολύ σημαντικές για τους νέους της Γενιάς Υ. Δεν θα μπορούσαν να παραβούν τις αρχές τους, ακόμη κι αν ο οργανισμός τούς ζητούσε να κάνουν κάτι που έρχεται σε αντιπαράθεση με τις αξίες τους. Οι υπεύθυνες της έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, επίκουρες καθηγήτριες Λήδα Παναγιωτοπούλου και Ειρήνη Νικάνδρου, εργάστηκαν μια ολόκληρη χρονιά πάνω σε αυτή την έρευνα σε δείγμα 2.000 νέων 18-30 ετών από όλη την Ελλάδα.
Η παρουσίαση της έρευνας «Καριέρα και Γενιά Υ» θα πραγματοποιηθεί σήμερα Τετάρτη 11/3 στο Gazarte, όπου θα βραβευτούν και οι 10 πρώτες επιχειρήσεις, στις οποίες επιθυμούν να εργαστούν οι νέοι της Γενιάς Υ. Με την αιγίδα του ΣΔΑΔΕ. Υποστηρικτές: Microsoft Hellas, Mondelez International και PWC.