Τι να μη ρωτήσεις το παιδί σου όταν γυρίζει από το σχολείο
Πώς δελεάζουμε το παιδί να μας ανοιχτεί ενώ μαθαίνουμε όλα όσα θα θέλαμε για την καθημερινότητά του αλλά και τον τρόπο που σκέφτεται
How are you mum: Η Σοφία Τσώνου γράφει για τις ερωτήσεις που δεν πρέπει να κάνεις στο παιδί όταν γυρνάει από το σχολείο.
Η νέα σχολική χρονιά είναι εδώ και η προσαρμογή για μεγάλους και μικρούς είναι γεγονός. Οι πρώτες μέρες στο σχολείο είναι σίγουρα αγχωτικές τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς, ειδικά για εκείνους που έχουν πρωτάκια. Κι έτσι, κάθε μεσημέρι την ώρα που το παιδί σχολάει η μαμά θέλει επειγόντως να μάθει τα πάντα για το πώς πέρασε το παιδί της όλες αυτές τις ώρες μακριά της. Θα σου περιγράψω μία σκηνή με την οποία σίγουρα θα ταυτιστείς.
-Πώς τα πέρασες σήμερα στο σχολείο;
- Ωραία.
-Η δασκάλα σου ήταν καλή;
-Ναι.
-Μόνο ναι; Κάτι άλλο δεν θα μου πεις;
-Τι άλλο, βρε μαμά; Ωραία ήταν...
Πες μου, πόσες φορές το έχεις ζήσει; Πόσες φορές δεν έχεις, σχεδόν, παρακαλέσει το παιδί σου να σου πει παραπάνω από μία λέξη για το πώς πέρασε στο σχολείο; Συγνώμη που σ' το χαλάω, αλλά το μικρό σου έχει δίκιο, γιατί όταν σχολάει το μόνο που θέλει είναι να χαλαρώσει. Κι αν θες πραγματικά να καταλάβεις πώς νιώθει, τότε μπες στη θέση του. Όταν επιστρέφεις στο σπίτι σου από τη δουλειά σου, δεν θες να πεις κουβέντα για το τι έκανες όλη μέρα. Τις περισσότερες φορές θες να ηρεμήσεις και να πάρεις τον χρόνο σου. Το ίδιο αισθάνεται και το σπλάχνο σου.
Όταν, επιτέλους, έρθει η ώρα που δείχνει πρόθυμο και άνετο να μιλήσει για το πώς πέρασε μέσα στην ημέρα του, αντί να το βομβαρδίσεις με γενικές κι αόριστες ερωτήσεις, μπορείς να κάνεις τη συζήτηση πολύ πιο ενδιαφέρουσα χρησιμοποιώντας κάποιες από τις παρακάτω ερωτήσεις:
- Πες μου κάτι αστείο που έγινε σήμερα;
- Στο διάλειμμα ποιο παιχνίδι παίζετε με τους φίλους σου;
- Αν ήσουν εσύ δάσκαλος, πώς θα περνούσες την ώρα με τους μαθητές σου;
- Με ποιο παιδάκι θα ήθελες να κάνεις περισσότερη παρέα;
- Το κολατσιό σου ήταν νόστιμο;
- Ποιο παιδάκι είναι αυτό που κάνει τα περισσότερα αστεία;
- Βοήθησες τον φίλο σου σε κάποιο μάθημα;
Με τον τρόπο αυτό δελεάζουμε το παιδί να μας ανοιχτεί ενώ μαθαίνουμε όλα όσα θα θέλαμε για την καθημερινότητά του αλλά και τον τρόπο που σκέφτεται. Από την άλλη, το παιδί μας δεν αισθάνεται πως του κάνουμε ανάκριση, αλλά πως συζητάει μαζί με τη μητέρα του σαν «μεγάλος».
Win win κατάσταση!