Από τη Μαρία Κάλλας στην Έλεν Μίρεν: Όταν το θράσος πήρε την απάντηση που του άξιζε

Δύο γυναίκες από διαφορετικές γενιές και ιδιότητες ήξεραν πώς να χειριστούν την αγένεια και το δημοσιογραφικό θράσος

Τάνια Δελή |

Όταν η Μαρία Κάλλας και η Έλεν Μίρεν απάντησαν ολόσωστα σε ερωτήσεις που δεν θα γίνονταν ποτέ σε έναν άνδρα

Στις μέρες μας δεν μπορούμε να φανταστούμε έναν ή μία δημοσιογράφο να ξεφεύγει από τα όρια. Άλλωστε στη βιομηχανία των ΜΜΕ όλα πλέον είναι αυστηρά ελεγχόμενα και το να φέρει κάποιος σε δύσκολη θέση έναν καλλιτέχνη είναι το πιο δύσκολο που θα μπορούσε να συμβεί. Υπήρχαν όμως εποχές που ούτε η θεοτητα Κάλλας δεν ήξερε τι θα τη ρωτήσουν και κανείς δεν την είχε προετοιμάσει γι’ αυτό. Παρ’ όλα αυτά στο θράσος και τις εξυπνάδες απαντούσε με σοφία και ψυχρότητα. Και μπορεί η Έλεν Μίρεν να είναι τώρα dame, δεν αντιμετωπιζόταν, όμως, πάντα με τον ίδιο σεβασμό, μέχρι που έβαλε στη θέση του εκείνον που θέλησε να κάνει φθηνό χιούμορ με το σώμα και τη σεξουαλικότητά της.

Ναι, αλλά γιατί; Γιατί τόσο στην εποχή της Κάλλας όσο και στα νιάτα της Έλεν Μίρεν ο σεξισμός, ο ηλικιακός ρατσισμός, οι ασεβείς ερωτήσεις κυρίως προς γυναίκες ήταν απλώς κανονικότητα. Και γιατί αυτές οι δυο περιπτώσεις είχαν το θάρρος, την ευφυία και τα ανακλαστικά να αντιμετωπίσουν το θράσος και τη χοντράδα κατά πρόσωπο. Οι δύο αυτές περιπτώσεις συνέντευξης από δύο γυναίκες που ανήκουν σε διαφορετικές γενιές, εκπροσωπούν διαφορετικές πλευρές της βιομηχανίας του θεάματος και διαφορετικά άκρα του ηλικιακού φάσματος (η Κάλλας είναι γύρω στα 50 και η Μίρεν μετά βίας 25) αποδεικνύουν ότι όταν γνωρίζεις ποια είσαι, κανείς δεν μπορεί να σου υποδείξει τι να λες και τι να κάνεις. Και ότι το θράσος, η αγένεια και η αδιακρισία νικιούνται με ηρεμία, ακρίβεια και κατά μέτωπο επίθεση.

Η συνέντευξη της Μαρίας Κάλλας στον Μάικ Γουάλας

To 1974, περίπου τρία χρόνια πριν τον θάνατό της, η Μαρία Κάλλας θα παραχωρούσε την τελευταία μεγάλη συνέντευξη της ζωής της στον δημοσιογράφο Μάικ Γουάλας της διάσημης εκπομπής «60 λεπτά». Γνωστός για τις χοντροκομμένες ερωτήσεις του και για την έλλειψη σεβασμού ακόμα και σε ιερά τέρατα της παγκόσμιας δημόσιας ζωής, ο Γουάλας επιχείρησε αμέτρητες φορές σε αυτή τη συνέντευξη να στριμώξει την Κάλλας, να την κάνει να νιώσει άσχημα, ώστε να εκμαιεύσει μία ζουμερή απάντηση.

Και πράγματι ο Γουάλας ρώτησε τα πάντα: για «αποχωρήσεις και αρρώστιες και σχέσεις και θυμό και ζήλια», για την ηλικία και τον χρόνο που περνάει, για τις «υστερίες» και τα «ξεσπάσματα οργής και ουρλιαχτών» της τελειομανούς Κάλλας.

«Εσείς δεν τσακώνεστε στη δουλειά σας; Δεν έχετε αποχωρήσει ποτέ; Φυσικά και το έχετε κάνει. Απλώς εσάς δεν θα σας γράψουν οι εφημερίδες. Και φυσικά αν δεν πιέσεις τους συνεργάτες σου για το καλύτερο που μπορούν να σου δώσουν, δεν θα το πάρεις ποτέ. Ναι, και θα τσακωθώ και θα πιέσω και θα φωνάξω, αλλά σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορούσαμε να βγούμε στη σκηνή, δεν θα είχαμε αποτέλεσμα», απαντά η Κάλλας που αντιλαμβάνεται την παγίδα, αλλά δεν έχει σκοπό να κάνει το χατίρι του Γουάλας. 

Η περίπτωση της πανέξυπνης και αυστηρής Έλεν Μίρεν

Στο σήμερα είναι dame. Ωστόσο, πίσω στα 1975, η Μίρεν δεν έχει ακόμη κλείσει τα 30 χρόνων και είναι μία από τις πιο ταλαντούχες και ισχυρές ηθοποιούς του Ηνωμένου Βασιλείου. Επίσης είναι μέλος του Βασιλικού Θεάτρου του Σαίξπηρ, ετοιμάζεται πυρετωδώς για τον εξαιρετικά δύσκολο ρόλο της Λαίδης Μάκβεθ. Έχει κάνει τηλεοπτικές δουλειές με μεγάλη επιτυχία και επίσης είναι γνωστή για τη δυνατή της προσωπικότητα και το σπινθηροβόλο πνεύμα της που μαζί με την εξαιρετικά εντυπωσιακή της εμφάνιση την καθιστουν στόχο σεξιστικών σχολίων και προκλήσεων κατώτερων των προσόντων της. Όταν η Μίρεν αποδέχθηκε την πρόσκληση του Μάικλ Πάρκινσον για το ομώνυμο τηλεοπτικό του σόου, προφανώς ήξερε απέναντι σε ποιον θα σταθεί. Και προφανώς εκείνος δεν είχε ιδέα για το τι τον περίμενε, και γι’ αυτό αποκαλεί τη Μίρεν, καλωσορίζοντάς την στο στούντιο, «βασίλισσα του σεξ». Της πλέκει το εγκώμιο, αλλά όχι για καλό: εξάρει τον πειστικό τρόπομε τον οποίο υποδύεται την πόρνη.

Στην αρχή, η Μίρεν δείχνει να προσπαθεί να ενταχθεί στο κλίμα και αντιπαρέρχεται το ένα σεξιστικό σχόλιο μετά το άλλο, χωρίς να κρύβει την ενόχλησή της. Μετά όμως περνά στην επίθεση και εκεί αρχίζει το απολαυστικότερο σημείο της συνέντευξης.

«- Εντός εισαγωγικών θεωρείσαι καλή ηθοποιός.

-Εντός εισαγωγικών; Τι εννοείς μ’ αυτό;

-Εννοώ ότι αυτό λέει το κλισέ και κάλα κάποιος είναι ‘σοβαρός ηθοποιός’.

-Α, μάλιστα. Κατάλαβα.

-Θα θεωρούσες ότι ο εξοπλισμός σου σε έχει βοηθήσει τη δουλειά;

-Ο εξοπλισμος μου; Θες να γίνεις λίγο πιο σαφής; Εννοείς τα δάχτυλά μου; Τα χέρια μου; Τι; Εννοείς τα στήθη μου; Ότι οι σοβαρές ηθοποιοί δεν μπορούν να έχουν μεγάλα στήθη; Αυτό εννοείς;

-Εννοώ ότι μπορεί η σιλουέτα σου να αποσπά την προσοχή από τον ρόλο...».

Τα υπόλοιπα με το μνημειώδες «ξύλο» της Μίρεν στον Πάρκινσον μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ.

Η συνέντευξη καταλήγει σε φιάσκο με τη Μίρεν να χαρακτηρίζει τις ερωτήσεις βαρετές και τα συμπεράσματα για τους θεατές προσβλητικά.