Η καμπάνια «great jeans» επικρίνεται για συνειρμούς με ευγονική και λευκή υπεροχή
Σίντνεϊ Σουίνι: Σεμνότυφοι και ζηλιάρηδες όσοι εξοργίστηκαν με τη νέα της διαφήμιση;
...και τι ακριβώς κατάφερε η καμπάνια της American Eagle
Και κάπως έτσι η Σίντνεϊ Σουίνι έγινε αντιπαθής και δεν κατάλαβε και το γιατί
Κατάλαβε άραγε η Σίντνεϊ Σουίνι τι είδους λόγια της βάλανε στο στόμα για να διαφημίσει τα τζιν της American Eagle; Ή είναι τόσο αθώα που δεν μπόρεσε να καταλάβει γιατί στις πολωμένες μέρες μας τα υπονοούμενα περί ευγονικής και γονιδίων δεν θα πάνε πολύ καλά;
Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή και σφαιρικά: Το τελευταίο διάστημα δύο Αμερικανίδες (ξανθιές και οι δύο, καμία φυσική) διαφήμισαν τζιν. Η μία είναι η Σίντνεϊ Σουίνι. Η άλλη είναι η Beyoncé, πρέσβειρα της Levi’s, στη σχετική διαφήμιση της εταιρείας, φτάνει υπέρλαμπρη σε ένα κατάστημα με πλυντήρια. Βγάζει το 501 της, αποκαλύπτοντας το λευκό της εσώρουχο μπροστά στους έκπληκτους πελάτες.
Τα τζιν μπαίνουν σε ένα πλυντήριο και πλένονται με... διαμάντια αντί για κάψουλες απορρυπαντικού. Κάτω από το καπέλο καουμπόη που μοιάζει με κορώνα, η τραγουδίστρια χαμογελάει με νόημα. Παίζει το τραγούδι της «Levii’s Jeans». Αλλά αυτό που πουλάει στη διαφήμιση δεν είναι τα Levi’s.
Όπως γράφει και στη στήλη της η δημοσιογράφος του New Yorker, Ντορίν Φίλιξ, το πρότζεκτ της, σε αυτή την εποχή του «Cowboy Carter», είναι να παρουσιάσει τον εαυτό της ως την πραγματική πατριώτισσα, την προστάτιδα των παραδόσεων της χώρας από τις ψευδείς αξιώσεις των λευκών ρατσιστών.
Η Σίντνει Σουίνι ως Μπρουκ Σιλντς; Αμ δε!
«Με την ‘επανιδέαση’, για να παραφράσω το διαφημιστικό κείμενο της καμπάνιας της Levi's, της κλασικής διαφήμισης «Launderette» του 1985 — στην οποία ο λευκός άντρας που ήταν το αντικείμενο του έρωτα, ο Nick Kamen, γδύνεται μέχρι να μείνει με τα μποξεράκια του —, αναδεικνύει μια παραδοσιακή μάρκα με την εικόνα της μαύρης βασίλισσας. Η αμερικανική κουλτούρα μπορεί να είναι και δική της», γράφει η Φίλιξ.
Αυτό μας φέρνει στη δεύτερη ξανθιά, την ηθοποιό Σίντνεϊ Σουίνι, που πρόσφατα έγινε το πρόσωπο της American Eagle. Τι πουλάει αυτή η καμπάνια; Πουλάει φαντασίωση, σεξουαλική και αμιγώς αμερικανική;
Ένα κορίτσι, ελάχιστα ντυμένο να φτιάχνει τον κινητήρα μίας Mustang, με την κάμερα να την ακολουθεί καθώς σκουπίζει τα χέρια της στην πλάτη της. Υπάρχει το κλείσιμο του ματιού στον (πολύ) άντρα καταναλωτή - η Σουίνι φορώντας ένα κοντό τζιν μπουφάν και φαρδιά παντελόνια, μιλάει απευθείας στην κάμερα: «Δεν είμαι εδώ για να σας πω να αγοράσετε τζιν American Eagle, και σίγουρα δεν θα πω ότι είναι τα πιο άνετα τζιν που έχω φορέσει ποτέ», λέει καθώς η κάμερα εστιάζει στο καβάλο και τα οπίσθιά της.
Και μετά όλο αυτό το πολύ υποσχετικό πλάνο με την κάμερα να γλείφει ολόκληρο το σώμα της Σουίνι, η οποία ξαπλωμένη ανάσκελα, κλείνει το φερμουάρ του τζιν της, μουρμουρίζοντας: «Τα γονίδια μεταδίδονται από τους γονείς στα παιδιά, καθορίζοντας συχνά χαρακτηριστικά όπως το χρώμα των μαλλιών, η προσωπικότητα και ακόμη και το χρώμα των ματιών». Η κάμερα φτάνει στον προορισμό της, τα μεγάλα μπλε μάτια της ηθοποιού. «Τα γονίδιά μου είναι μπλε». Ή μήπως «τα τζιν μου είναι μπλε;». Ακριβώς εδώ, με τη διπλή σημασία της λέξης τζινς (ασχέτως αν στα αγγλικά γράφονται διαφορετικά) ολοκληρώθηκε ο σάλος με τη συγκεκριμένη διαφημιστική καμπάνια.
«Η Sydney Sweeney έχει υπέροχα τζιν», καταλήγει η διαφήμιση αλλά η ζημιά έχει ήδη γίνει.
Η Σουίνι και η woke Αμερική ή μήπως όχι;
Όπως αναφέρει και η Φίλιξ στο άρθρο της «οι διαφημίσεις για τζιν προκαλούν έντονες αντιδράσεις» και αναμφίβολα, οι δημιουργοί της καμπάνιας ήθελαν να ξυπνήσουν αναμνήσεις από την Brooke Shields, η οποία το 1980 δήλωνε μπροστά στην κάμερα του Richard Avedon: «Θέλεις να μάθεις τι υπάρχει ανάμεσα σε μένα και τα Calvin μου; Τίποτα».
Σε μια άλλη διαφήμιση της καμπάνιας, η Shields, προσποιούμενη ότι δυσκολεύεται να φορέσει ένα ζευγάρι στενά τζιν, λέει: «Το μυστικό της ζωής κρύβεται στον γενετικό κώδικα». Το στοιχείο της διαστροφής, η καλλιτεχνική πινελιά, σε εκείνη τη διαφήμιση της Calvin Klein ήταν η ηλικία της Shields, που ήταν μόλις δεκαπέντε χρονών. Η Σίντνεϊ Σουίνι, δυστυχώς για την ίδια,είναι 27. Επίσης, κανένας μεγάλος καλλιτέχνης δεν σκηνοθέτησε αυτές τις διαφημίσεις.
Κι όπως γράφει η Φίλιξ «η αναφορά είναι ασυνάρτητη, εκτός αν, φυσικά, ψάξουμε για άλλες σημασίες, και δεν χρειάζεται να ψάξουμε πολύ: γονίδια, αναφερόμενοι στα διάσημα μεγάλα στήθη της Σουίνι• γονίδια, αναφερόμενοι στο λευκό της δέρμα. (Η American Eagle έχει δηλώσει ότι η καμπάνια «αφορά και πάντα αφορούσε τα τζιν»). Είναι ενδιαφέρον ότι τα στήθη, και η επιθυμία για αυτά, στερεοτυπίζονται ως αντικείμενα της λευκής επιθυμίας, σε αντίθεση με, ας πούμε, την επιθυμία των μαύρων ανδρών για τον πισινό. Η Sweeney, στο χείλος της απόλυτης φήμης, έχει λεγεώνες ανδρών που υποστηρίζουν κάθε της κίνηση, οι πιο ακραίοι από τους οποίους θέλουν να την στρατολογήσουν ως ένα είδος αριανής πριγκίπισσας. Για αυτούς, όπως έγραψε η συνάδελφός μου Lauren Michele Jackson, η Sweeney συμβολίζει ‘’τη χαρά για την επιστροφή σε ένα παλιό πρότυπο ομορφιάς, μετά από τον υπερβολικό φεμινισμό για τον οποίο κατηγορούν την αριστερά’’».
Ναι, αλλά γιατί ο κόσμος αντέδρασε τόσο έντονα σε αυτή τη διαφημιστική καμπάνια; Επειδή δεν υπήρχε ίχνος χιούμορ ή καλαισθησίας; Επειδή μετά από πολύ καιρό κάποιοι σκέφτηκαν να δουν μια γυναίκα α λα παλαιά ως σκέτο σύμβολο του σεξ και τίποτα περισσότερο; Ή επειδή αυτό το κάτι παραπάνω ήταν μια νύξη για την Αρία Φυλή και τους Ναζί που όλο και επανέρχονται στον δημόσιο διάλογο με τους πλέον πιθανούς και απίθανους τρόπους;
Ο Stephen Colbert, που τώρα παρουσιάζει το «The Late Show» με μια γερή δόση αλαζονείας όπως παρατηρει η Φίλιξ, επέπληξε τους εξοργισμένους, εκείνους που βλέπουν τη διαφήμιση ως προπαγάνδα της αρίας φυλής, ισχυριζόμενος ότι αντιδρούσαν υπερβολικά. Με άλλα λόγια, δεν μπορείτε να αντέξετε ένα ηλίθιο λογοπαίγνιο;
Τι πρόβλημα έχετε με τις περί ομορφιάς και sexyness φαντασιώσεις;
Κόλμπερτ και Μπέζος υπέρ της Σίντνεϊ Σουίνι
Η Σουίνι πάντως δήλωσε σε μια συνέντευξη πριν από ενάμιση χρόνο ότι στην πραγματικότητα είναι μελαχρινή και όχι ξανθιά. Για την ακρίβεια, αυτό που είπε είναι: «Η μεγαλύτερη παρανόηση για μένα είναι ότι είμαι μια χαζή ξανθιά με μεγάλα στήθη. Είμαι φυσική μελαχρινή». Επίσης, η νεαρή ηθοποιός κατά το παρελθόν έχει παραδεχθεί ότι η δουλειά της ως ηθοποιός δεν φτάνει για να πληρώσει τα έξοδά της.
Δέχεται διαφημιστικές προσφορές που φαίνονται κατώτερες από τις δυνατότητές της, για τα λεφτά φυσικά και ποιος έχει το δικαίωμα να την κρίνει.
Έχει πουλήσει σαπούνια περιορισμένης κυκλοφορίας φτιαγμένα από το νερό του μπάνιου της. Σύμφωνα με πληροφορίες, εργάζεται σε μια σειρά εσωρούχων που ενδέχεται να χρηματοδοτηθεί από τον Jeff Bezos που επίσης φέρεται να της έχει μια κάποια αδυναμία.
Τα πιο διαβασμένα άρθρα του Look μια φορά την εβδομάδα στο mail σου! Εγγράψου εδώ >>>