349477-725151.jpg
Slaven Vlasic/Getty - Ideal Images
Fashion

Σε Παρίσι και Λονδίνο εκθέσεις αφιερωμένες στον βασιλιά της υψηλής ραπτικής Cristobal Balenciaga

Αυτός που «δεν δημιούργησε ποτέ κάτι κακόγουστο»

62224-137655.jpg
Newsroom |

«Τα ενδύματα ήταν η θρησκεία του» είχε πει για τον Ισπανό συνάδελφό του, Κριστόμπαλ Μπαλενθιάγα (Cristobal Balenciaga) ο Γάλλος σχεδιαστής μόδας, Κριστιάν Ντιορ. Ο Όσκαρ ντε λα Ρέντα πίστευε ότι ο Μπαλενθιάγα ήταν ο μοναδικός σχεδιαστής μόδας «που δεν δημιούργησε ποτέ κάτι κακόγουστο». Ο φωτογράφος μόδας Σέσιλ Μπίτον τον χαρακτήρισε «Πικάσο της μόδας».

Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από την ίδρυση του μυθικού οίκου μόδας Balenciaga στο Σαν Σεμπαστιάν της Ισπανίας και 80 χρόνια από τα εγκαίνια του φημισμένου οίκου μόδας στο Παρίσι και δύο μεγάλα μουσεία τιμούν τις σημαντικές επετείους.

Cristobal Balenciaga

Cristobal Balenciaga

Στο Μουσείο Μπουρντέλ στο Παρίσι έως τον Ιούλιο φιλοξενείται η έκθεση: «Balenciaga: Working in Black». Η δεύτερη έκθεση «Balenciaga: Shaping Fashion» (Διαμορφώνοντας τη μόδα) εγκαινιάζεται στο Μουσείο Victoria & Albert στα τέλη Μαϊου.

Στην πρώτη έκθεση έντεχνα ανάμεσα στα μπρούτζινα και μαρμάρινα γλυπτά του 20ου αιώνα του Γάλλου γλύπτη, Αντουάν Μπουρντέλ είναι τοποθετημένα 70 έργα τέχνης του Μπαλενθιάγα, όλα σε μαύρο, το αγαπημένο του χρώμα, από τα αρχεία του μουσείου μόδας Palais Galliera. Την παράσταση κλέβουν ένα εξώπλατο μεταξωτό κρεπ κοκτέιλ φόρεμα (1958) ένα bias – cut (κομμένο διαγώνια ύφασμα) σε γραμμή Α κοκτέιλ φόρεμα με ντεκολτέ και ροζ κορδέλα (1967) και το διάσημο origami φόρεμα (διπλωμένο σε τέσσερις γωνίες σαν να ένα τσαλακωμένο κουτί) (1967).

Η επιλογή του μαύρου χρώματος από τους επιμελητές της έκθεσης έχει νόημα. Το μαύρο είναι βαθιά ισπανικό. Δείχνει τις καθαρές γραμμές του Μπαλενθιάγα και τις γλυπτικές αναλογίες στις σιλουέτες που εφηύρε: τη γραμμή barrel της οποίας το επάνω μέρος θυμίζει το σχήμα του βαρελιού και στο κάτω υπήρχε στενή φούστα (1947), τη γραμμή balloon (1950), που χρησιμοποίησε σε φούστες, φορέματα, κάπες, παλτό και σε μανίκια, τη γραμμή semi-fitted εξέλιξη της barrel γραμμής με φαρδύ επάνω μέρος και στενή pencil φούστα (1951), το τουνίκ φόρεμα (1955) και το sack dress (φόρεμα που μοιάζει με σάκος) (1955).

Ο βασκικής καταγωγής Ισπανός σχεδιαστής εμπνεύστηκε τις «μαύρες δημιουργίες» του από την ισπανική παράδοση και τέχνη, από Ισπανούς , ταυρομάχους, χορεύτριες flamenco, Ισπανίδες πριγκίπισσες και τα ενδύματα των καθολικών ιερέων.

Ο Μπαλενθιάγα προτιμούσε να δημιουργεί σε μαύρο χρώμα, καθώς δεν το θεωρούσε ουδέτερο, αλλά μία σύνθετη παλέτα σε διάφορες υφές, σιφόν, δαντέλα, οργάντζα, ταφτά και gazar, ένα ύφασμα που επινόησε για τον οίκο ο Ελβετός σχεδιαστής υφασμάτων Gustav Zumsteg το 1958.

Η δεύτερη έκθεση για τον βασιλιά της Haute Couture ερευνά το έργο του ιδρυτή του διάσημου οίκου και την επιρροή του στη σύγχρονη μόδα και είναι η πρώτη που διοργανώνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο.

«Ο μόδιστρος των μόδιστρων» διαμόρφωσε την καριέρα των Givenchy και Paco Rabanne και η επιρροή και οι πρακτικές του είναι εμφανείς στις δημιουργίες σύγχρονων σχεδιαστών, Erdem, Simone Rocha, J.W Anderson και του νυν καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου Balenciaga , Demna Gvasalia.

Η έκθεση στο Μουσείο V & A του Λονδίνου, σύμφωνα με τη βρετανική Vogue, βασίζεται στην υπάρχουσα συλλογή των κομματιών του, που ξεκίνησε από τον Σέσιλ Μπίτον τη δεκαετία του 70 και είναι η μεγαλύτερη στο Ηνωμένο Βασίλειο. Παρουσιάζει περισσότερα από 100 ενδύματα, 20 καπέλα και παράλληλα στιγμιότυπα από τις επιδείξεις μόδας, ταινίες μικρού μήκους, φωτογραφίες, σκίτσα και σχέδια από αρχείο που αποκαλύπτουν την προσοχή στη λεπτομέρεια που τον έκανε τόσο εξαιρετικό.

Ο Κριστόμπαλ Μπαλενθιάγα έγινε ένας από τους πιο σημαντικούς σχεδιαστές μόδας του 20ού αιώνα και η έκθεση εστιάζει στην «ασυμβίβαστη δημιουργικότητά του» ανέφερε στην εφημερίδα «The Guardian» η επιμελήτρια της έκθεσης, Κάσι Ντέιβις Στρόντερ.

Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης ότι σε αντίθεση με πολλούς σύγχρονους του σχεδιαστές υψηλής ραπτικής μπορούσε να δημιουργήσει εξ’ ολοκλήρου ένα ένδυμα, από τη σύλληψη στο στάδιο του σχεδιασμού και από την κοπή πατρόν στη ραφή του. Είναι γνωστό ότι ο Balenciaga έδωσε μόνο μία συνέντευξη στη διάρκεια της ζωής του, δημιουργώντας ένα μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του.

Η έκθεση για τον πρωτοπόρο σχεδιαστή, το έργο του οποίου επηρέασε το μέλλον της μόδας «Balenciaga: Shaping Fashion" εγκαινιάζεται στις 27 Μαϊου και θα διαρκέσει έως τις 28 Φεβρουαρίου 2018.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice