Το Μουσείο Γυναικείας Τσάντας στη Σεούλ
Ο εφιάλτης κάθε αγοριού – και ο παράδεισος κάθε κοριτσιού
Ένα μικρό αντικείμενο (ή μεγάλο) που κρατάει στο χέρι της κάθε γυναίκα, από τις κομψές κυρίες των δεξιώσεων μέχρι τα κοριτσόπουλα που σχολούν από τα φροντιστήρια, από τα σούπερ μόντελς μέχρι τις μαμάδες μας που πηγαίνουν στη λαϊκή, από τη Δούκισσα του Downton μέχρι την Αλέκα Παπαρήγα. Η τσάντα κρύβει τα απαραίτητα για τη μέρα μίας γυναίκας, αλλά και μυστικά, σημειώματα, κλειδιά, αναμνηστικά, πράγματα σημαντικά. Είναι το κιτ επιβίωσης. Και έχει μία ιστορία παλιά όσο και η ίδια η μόδα.
Στη Σεούλ της Νότιας Κορέας, τη μητρόπολη της τολμηρής, μοντέρνας αρχιτεκτονικής, σε μία από τις μεγαλύτερες περιοχές της, την Gangnam District, ανάμεσα στα γυάλινα πανύψηλα τοτέμ του σύγχρονου κόσμου, από τον Ιούλιο του 2012 υψώνεται και μία τεράστια, διαφανής τσάντα – το πιο καινούργιο «αξεσουάρ» στον ορίζοντα της πόλης. Είναι το Simone Handbag Museum.
Το κτίριο έχει σχεδιαστεί από δύο Κορεάτες αρχιτέκτονες του γραφείου UAD και Charlie Smith Design, οι οποίοι έπαιξαν με την κυριολεξία της φράσης «Μουσείο Γυναικείας Τσάντας» και έφτιαξαν μία καλόγουστη πενταόροφη handbag μεγέθους διαστημόπλοιου από τούβλο και γυαλί, μέσα στην οποία εκτίθενται περισσότερες από 300 θαυμαστές τσάντες που χρονολογούνται από τον 16ο αιώνα μέχρι σήμερα. Όλο το κτίριο φωτίζεται με χαμηλό φωτισμό για να μπορούν να αναδεικνύονται καλύτερα οι προθήκες με τα σποτ επάνω στα εκθέματα.
Το κτίριο πήρε την ονομασία The BagStage Building, και μέσα στις αίθουσές του φιλοξενείται η συλλογή, πολλά άλλα εκθέματα σχετικά με την τέχνη και τον σχεδιασμό αυτού του απόλυτου γυναικείου αξεσουάρ, ειδικά εργαστήρια όπου παραδοσιακοί τεχνίτες κατασκευάζουν τσάντες καθώς και workshops για νέα ταλέντα στο χώρο του design όπου μπορούν, δωρεάν, να δημιουργούν τις δικές τους «fabulous handbags». Και βέβαια, το Museum Café και τρία καταστήματα – το ένα με κάθε είδους υλικά για την κατασκευή τσαντών (από ραπτομηχανές μέχρι πρέσες λογότυπων) και τα άλλα δύο με σχέδια από πολλές μεγάλες φίρμες απ’ όλο τον κόσμο μεταξύ των οποίων Rebecca Minkoff, Kiechel, Milly, 49 SQ Miles, Carlos Falchi και Oroton.
Πουγκί, Γαλλία, περ.1850. Γυάλινες χάντρες, πλεκτό βαμβάκι και κορδόνι
Βραδυνή τσάντα, Γαλλία, περ.1930–39. Μετάξι και μεταλλικό μπροκάρ, μέταλλο και ημιπολύτιμοι λίθοι
Το μουσείο χωρίζεται σε δύο τμήματα: στον 20ό Αιώνα μέχρι τη Σύγχρονη Εποχή και στην Ιστορική Εποχή (1500-1900). Η συλλογή δημιουργήθηκε από τον Kenny Park, προεδρεύοντα σύμβουλο της εταιρείας Simone Handbags, ενώ το στήσιμο και την επιμέλεια είχε η Judith Clark, καθηγήτρια μόδας και μουσειολογίας στο London College of Fashion. Το κόστος για τη δημιουργία της συλλογής έφτασε το 1.155.000 ευρό.
Τσάντα χειρός, Γαλλία, περ.1860–69. Λινό, βαμβακερή κλωστή και κορδόνι, δέρμα και μέταλλο
Τσάντα χειρός, Μ.Βρετανία, περ.1840–49. Μαλλί και μεταξωτή κλωστή, μεταξωτό σενίλ, κορδόνι και φλος, και μεταλλικές χάντρες
Τσαντάκι πορτοφόλι, Μ.Βρετανία, περ.1825–29. Μεταλλικό κροσέ και μέταλλο
Τσάντα θήκη για κέντημα, Μ.Βρετανία, περ.1825–29. Μεταξωτό σατέν, δαντέλα λέπι, γυάλινες χάντρες, φίλντισι, και μεταλλικό κορδόνι
Τσαντάκι clutch του Alexander McQueen, Μ.Βρετανία, 2010. Δέρμα, μέταλλο, στρας και φω πέρλες
Οι περισσότερες από τις τσάντες της συλλογής έχουν ευρωπαϊκή προέλευση και μερικές από τις σύγχρονες, αμερικάνικη προέλευση. Συγκεντρώθηκαν μέσα από δημοπρασίες όπως του Σόθμπις καθώς και από ιδιωτικές συλλογές από όλο τον κόσμο.
Τσάντα χειρός του Moschino, Ιταλία, 1996. Δέρμα και μέταλλο
Τσαντάκι πορτοφόλι του Boucheron, Γαλλία, περ.1880. Χρυσός
Τσάντα χειρός του Salvatore Ferragamo, Ιταλία, περ.2011. Πλαστικοποιημένος καμβάς και μέταλλο. Δωρεά του οίκου Ferragamo
Τσαντάκι clutch, Sylvia, Αμερική, 1970–79. Πλαστικό, δέρμα και μέταλλο
Η έκθεση, πέρα από ένα υπέροχο θέαμα είναι και μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παρατήρηση των πιθανών τρόπων που η φόρμα και η διακόσμηση της κάθε τσάντας εκφράζει την ιστορική της περίοδο, τις αλλαγές (μερικές φορές και δραματικές) και τους κύκλους που κάνει η μόδα αλλά και τις διάφορες φάσεις του γυναικείου τρόπου ζωής μέσα στους αιώνες. Είναι πραγματικά ενδιαφέρον, γνωρίζοντας τις τσάντες της μοντέρνας εποχής να ανακαλύπτει κανείς τις «τσάντες-προγόνους» και να βρίσκει τα κοινά στοιχεία επάνω σε αυτό το παντοτινό αντικείμενο: μία γυναικεία τσάντα.
Τσαντάκι πουδριέρα, Γαλλία, περ.1900–25. Επισμαλτωμένο γυαλί, δέρμα και ασήμι
Τσαντάκι χορού, Γαλλία, 1920–29. Ivorine, κορδόνι και φούντα φλος
Τσάντα χειρός της Roberta Di Camerino, Ιταλία,1940–49. Μεταξωτό βελούδο, δέρμα και μέταλλο
Τσάντα κουτί box bag του Wilardy, Αμερική, περ. 1955. Πλαστικό λουσίτ και μέταλλο
Παράλληλα με τα εγκαίνια της έκθεσης, τρέχει και μία δεύτερη έκθεση με τίτλο «Italian Carousel», όπου μεγάλες φίρμες πολυτελείας από την Ιταλία , όπως οι Fendi, Prada, Gucci, Emilio Pucci, Missoni, Versace, και Dolce & Gabbana παρουσιάζουν την ιστορία και τις παραδόσεις της χώρας τους έτσι όπως φαίνονται στα σχέδια και τα προϊόντα τους.
Περισσότερα εδώ.