katerina-sakellaropoyloy-mareva-kamilla.jpg
© EUROKINISSI - ΑΠΕ / ΜΠΕ - Getty Images
Fashion

1821 - 200 χρόνια: Τι φόρεσαν οι κυρίες για τη μεγάλη επέτειο

Τι επέλεξε η Γιάννα Αγγελοπούλου; Γιατί αγαπάει τα Chanel αξεσουάρ η Καμίλα; Γιατί η κυρία Αναστασιάδη έβαλε φιογκάκια στα γοβάκια της;

Όλα τα ενδύματα που φόρεσαν οι Σακελλαροπούλου, Αγγελοπούλου, Μαρέβα, Καμίλα κ.α για την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.

Βαφτίζουμε παράδοση ό,τι μας κατέβει στο κεφάλι. Φοβόμαστε να μιλήσουμε για το έθνος, για τη σημαία, για την ιστορία μήπως χαρακτηριστούμε φολκλόρ, εθνικιστές, χρυσαυγίτες. Διαμορφώνουμε άποψη για τα γεγονότα όχι μέσα από μαρτυρίες και ιστορικές καταγραφές αλλά από το wikipedia και tweets γνωστών και αγνώστων. Καταλαβαίνω ότι το ορόσημο των 200 ετών δεν επανεκκίνησε τη σχέση μας με την ιστορία μας, τα σύμβολα και την παράδοσή μας: πώς μπορούμε να φέρουμε στο σήμερα την τέχνη του μάστορα Αριστείδη Τζονευράκη, που έφτιαξε τον ντουλαμά της Γιάννας Αγγελοπούλου; Το κέντημα, τον αργαλειό, τις τέχνες που χάνονται; Εκτός από την αμετροεπή και άτσαλη χρήση του τσαρουχιού και του τσολιά, κανείς δεν σκέφτηκε να φέρει στο σήμερα, στο δυναμικό παρόν στοιχεία του παρελθόντος. Παρέλασαν οι πιο όμορφες στολές κι όμως κανείς δεν έχει τσιμπήσει κάτι από αυτές και να το κάνει σημερινό: ένα πατρόν, ένα μοτίφ, ένα κέντημα. Στις εκδηλώσεις για το 1821 μου άρεσε πολύ που η κορωνίδα ήταν τα θυρανοίξια της Εθνικής Πινακοθήκης. Που η τέχνη ήταν η συνδετικός ιστός αυτών των διακοσίων χρόνων. Γιατί η τέχνη δεν χωράει διαχωρισμούς, τοξικότητα και δηλητήριο. Και παρόλο που οι τρεις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν απέχουν χιλιόμετρα από κόκκινο χαλί, έχει ενδιαφέρον να δούμε τι επέλεξαν να φορέσουν οι κυρίες της γιορτής.

Κατερίνα Σακελλαροπούλου

katerina-sakellaropoyloy.jpg
© Tim Rooke - Pool/Getty Images - © ΑΠΕ ΜΠΕ /ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ

sakellaropoulou-pinakothiki-forema.jpg
© EUROKINISSI

Η εμφάνισή της με κόκκινο της Βουργουνδίας μπροκάρ midi φόρεμα με ξώραφα και σακάκι ήταν μια ευχάριστα απροσδόκητη επιλογή για το τρίπτυχο: έθνική εορτή, εθνική πινακοθήκη αλλά και πανδημία. Τόσο όσο. Το ίδιο βράδυ, υποδέχτηκε τους καλεσμένους στο Προεδρικό Μέγαρο με μπλε βελούδινο φόρεμα. Ασφαλέστερη επιλογή. Για την επόμενη μέρα, την κρύα ημέρα της παρέλασης, το μεταξωτό μαντήλι της Μαίρης Κατράντζου, που αποτέλεσε ένα από τα δώρα στους καλεσμένους, έδωσε μια πινελιά χρώματος στο μπλε μάλλινο παλτό που έδενε στη μέση. Αμέσως πριν, ωστόσο, στη Δοξολογία που εμφανίστηκε χωρίς το παλτό και κυρίως χωρίς το μαντήλι, έμοιαζε μάλλον με διοικητική υπάλληλο σε αεροπορικής γραμμής με το κοστούμι που επέλεξε και το λευκό τοπ.

Μαριάννα Βαρδινογιάννη

marianna_vardinogianni_sto_proedriko_megaro.jpg

Η πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της UNESCO μπορεί να φορέσει ό,τι θέλει. Κυριολεκτικά. Να σηκωθούν αεροπλάνα, να της ράψουν κάτι στα μέτρα της, να παραλάβει ολόκληρες συλλογές από οίκους μυθικούς. Για τη βραδιά του εορτασμού στο Προεδρικό Μέγαρο επέλεξε Σίλια Κριθαριώτη. Δεν είναι η πρώτη φορά καθώς η σχέση των δυο γυναικών πηγαίνει πίσω στον χρόνο και η εκτίμηση είναι αμοιβαία. Αυτό το μπλε είναι το αγαπημένο μου μπλε. Midnight blue, αυτός ο τόνος που δεν χρειάζεται τίποτα άλλο παρά μόνο εξαιρετική εφαρμογή, κάτι που η Σίλια το καταφέρνει πάντα.Το μεταξωτό κρεπ έδωσε το αυτοκρατορικό του χάδι στη δημιουργία με τον εξαιρετικό λαιμό και τα μανίκια 3/4 που κολακεύουν κάθε φιγούρα, κέρδισε τις εντυπώσεις αλλά και τα likes, αφού στο Instagram της Σίλιας Κριθαριώτη συγκέντρωσε περισσότερες από 22 χιλιάδες, αφήνοντας πίσω JLo, Φουρέιρα και πολλές ακόμη (άλλες) σταρ.

Γιάννα Αγγελοπούλου

gianna-aggelopoloy.jpg
© ΑΠΕ ΜΠΕ /ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ - © EUROKINISSI / ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

gianna-endima-pinakothiki.jpg
© EUROKINISSI

Κανείς δεν θυμάται τι φορούσε το 2004. Προσωπικά, θυμάμαι εκείνον που παρίστανε τη Γιάννα Αγγελοπούλου στο test event καθώς η ίδια δεν μπορούσε να παρεβρεθεί. Ή μπορεί και να μην πρόλαβε, όπως καλή ώρα στα θυρανοίξια της Εθνικής Πινακοθήκης. Όλοι όμως θα θυμόμαστε τι φορούσε στους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση: στην Πινακοθήκη φόρεσε γιαννιώτικο πιρπιρί, έναν ολοκέντητο αμάνικο επενδύτη με εξαιρετική φόδρα. Πρόκειται για ένα μακρύ γιλέκο, το οποίο παραδοσιακά φορούσαν πάνω από το κοντογούνι οι πλουμιστές Γιαννιώτισσες που στον αργαλειό, στο κέντημα και στην αργυροχρυσοχοΐα ήταν άφταστες. Το συγκεκριμένο ρούχο της το δάνεισε το Μουσείο του Λυκείου Ελληνίδων, το οποίο συνδύασε με πόρπη που φορούσε για ζώνη, πλισέ σολέιγ πουκάμισο από μουσελίνα με βάτες (γιατί Γιάννα είναι αυτή) και μπλε παντελόνι. Την ημέρα της παρέλασης, δημιούργησε και κέντησε για εκείνη ο Αριστείδης Τζονευράκης, (όπως μου επιβεβαίωσε στο instagram), ένας από τους τελευταίους τεχνίτες παραδοσιακών στολών, συνεργάτης του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος και γνώστης της ελληνικής παραδοσιακής στολής. «Ελληνοράπτης ή Τερζής, την εποχή της Τουρκοκρατίας ήταν ένας περιοδεύων ράπτης, που έραβε και διακοσμούσε φορεσιές με δικά του σχέδια και κεντήματα από κορδόνι», εξηγούσε πριν χρόνια στο website του Zeus+Dione, καθώς υπήρξε συνεργάτης τους. Ο ντουλαμάς της Γιάννας, το αστικό πανωφόρι του 19ου αιώνα, φορεμένο από φουστανελοφόρους, ήταν φτιαγμένος από ασημένιο κορδόνι με μπλε μάλλινη βάση ενώ είχε και κόκκινες λεπτομέρειες στον λαιμό. Συνολικά οι εμφανίσεις της Γιάννας Αγγελοπούλου έδωσαν μια ιδέα για το πώς μπορούμε να φέρουμε το παρελθόν της δική μας ενδυμασίας στο αύριο.

Άντρη Αναστασιάδη

antri-konstantinoy.jpg
© Καθημερινή

Την προηγούμενη φορά που συνάντησε η Άντρη Αναστασιάδη τον Κάρολο και την Καμίλα, η σύζυγος του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας φορούσε ένα φανταστικό σμαραγδί φόρεμα του Κύπριου σχεδιαστή Gregory Morfi. Με τα mother pearls, το Chanel καπιτονέ τσαντάκι και τα Mary Jane της που έχουν και φιογκάκια στο ύψος του αστραγάλου, η Άντρη Αναστασιάδου γιόρτασε κι εκείνη τα 200 χρόνια από το 1821 αν και πιστεύω ότι σε άλλα ταξίδια της, όπως αυτό που προανέφερα στο Λονδίνο ή στη Νέα Υόρκη, είχε προσέξει λίγο περισσότερο. Η επιμονή της, δε, να θέλει να αγκαλιάζει όποιον βλέπει, με έπεισε ότι στην Κύπρο ο δείκτης r είναι πολύ κάτω του 1.

Φλοράνς Παρλί

florance-parli-1821-megaro.jpg
© EUROKINISSI - © ΑΠΕ /ΜΠΕ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ

Ή τις μάζεψαν τις βαλίτσες πολύ νωρίς για να φύγουν από το Σύνταγμα απευθείας για το Βενιζέλος ή δεν την ενημέρωσαν ότι θα καταθέσει στεφάνι ή της είπαν ότι τελικώς θα έρθει ο Μακρόν και η Μπιμπί τελικώς για την κατάθεση. Αλλιώς δεν εξηγείται η μετάλλαξη της Υπουργού Άμυνας της Γαλλίας, από την ultra chic εμφάνισή της στο Προεδρικό Μέγαρο το βράδυ με το σταυρωτό σακάκι- φόρεμα και τα φανταστικά χρυσά κοσμήματα, στην πρωινή κατάθεση στεφάνου με το ζιβάγκο και το τύπου sheepskin. Εκτός κι αν της είπαν ότι άλλαξε ο καιρός και θα χιονίσει και πανικοβλήθηκε. Πολύ.

Μαρέβα Μητσοτάκη

mareva-ntysimo-1821.jpg
© EUROKINISSI - AΠE / ΜΠΕ

Η Μαρέβα Μητσοτάκη κινήθηκε σε ασφαλείς επιλογές, τόσο χρωματικά όσο και σχεδιαστικά. Στην Πινακοθήκη φόρεσε tailored deux pieces και στο Προεδρικό Μέγαρο επέλεξε floor length φόρεμα με πτυχώσεις που ξεκινούσαν από τη μέση που σχεδίασε ο Marios Schwab για τονοίκο Zeus+ Dione, στους ίδιους χρωματικούς τόνους. Με αυτές τις επιλογές κατέφερε να περάσει συμπληγάδες και ναρκοπέδια τουιτεράδων αλλά όχι στην ιστορία. Το χρυσό βραχιόλι που φορούσε στο δεξί της χέρι και είχε τις χρονολογίες 1821 και 2021 ήταν αρμονικό και στο στυλ που μας έχει συνηθίσει. Την επόμενη μέρα, στην παρέλαση, τα μποτάκια με τη φιάπα και το σιέλ μαντήλι μου μοιάσαν παράταιρα αλλά τουλάχιστον εκείνη δεν άραξε σταυροπόδι στη διάρκειά της, όπως οι περισσότεροι καλεσμένοι.

Καμίλα Πάρκερ

kamilla-ekdisoseis-1821.jpg
© ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΣΑΪΤΑΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ - © Tim Rooke - Pool/Getty Images

kamilla-koyverta.jpg
© ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΣΑΪΤΑΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ

 

Για όποιον έχει παρακολουθήσει το Crown, θα γνωρίζει ότι οι περιοδείες των εκπροσώπων του στέμματος τους κάνουν συνήθως καλό. Αμβλύνουν τυχόν αντιθέσεις, οξύνουν τις συμπάθειες. Ο Κάρολος κατάφερε να κερδίσει τους πάντες με τον συναισθηματικό και μεστό λόγο του ενώ και η Δούκισσα της Κορνουάλης, που δεν είναι η πρώτη φορά που έρχεται στην Ελλάδα, κέρδισε. Βγήκε από το βασιλικό αεροπλάνο φορώντας μπλε φόρεμα με λευκό γιακά της σχεδιάστριας Fiona Clare, δερμάτινα γάντια και λευκή κάπα της Anna Valentine, η οποία είχε σχεδιάσει και το νυφικό της. Στο Προεδρικό Μέγαρο, τόλμησε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη και χρωματικά αλλά και σχεδιαστικά: ένα σχεδόν γαλάζιο φόρεμα που έμοιαζε με τουνίκ με χρυσά τρουκ στο ντεκολτέ, το οποίο άνοιγε από τη μέση και κάτω αφήνοντας τις γλώσσες από μουσελίνα να φανούν. Η εσάρπα της με μοτίφ χρυσής δαντέλας έκλεισε το μάτι στο μπλε που κυριαρχούσε. Στην παρέλαση, το ζωηρό μπλε μαντώ με κιμπούρ δαντέλα δεν φάνηκε να τη ζεσταίνει αρκετά κι έτσι αξιοποίησε το κουβερτάκι που παρείχαν σε όλους τους καλεσμένους. Τα two tone Chanel γοβάκια της είναι σταθερά αγαπημένη της επιλογή: τα δυο C της Coco είναι Camilla και Charles.

Ghost chairs

chost-chairs-200-xronia-1821.jpg
© ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΣΑΪΤΑΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ

Το μεγάλο βραβείο θα λάβει εκείνος ή εκείνη που αποφάσισε ότι δεν θα κουβαλήσουν Σαρίδη ή Βαράγκη για να καθίσουν οι λιγοστοί καλεσμένοι, ούτε θα βάλουν τις πλιάν καρέκλες της δεξίωσης του Γκολφ Γλυφάδας. Οι πλέξιγκλας καρέκλες δίνουν την υπόσχεση ότι, αν ξαναγίνει παρέλαση και βγάλουμε στους δρόμους ασθενοφόρα, κανόνια και άλογα, θα είναι λίγο πιο φίνο.

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice