Βέβαια θα την κρατάς μόνο στο Μετασύμπαν…
Η Catty Taylor και η Leanne Elliot-Young γράφουν ιστορία στη μόδα
Ίδρυσαν το Ινστιτούτο Ψηφιακής Μόδας και πούλησαν τα πρώτα fashion NFTs
Η Catty Taylor και η Leanne Elliot-Young είναι οι ιδρύτριες του Institute of Digital Fashion και οι δημιουργοί των πρώτων NFTs ρούχων.
Το digital γίνεται όλο και περισσότερο μέρος της πραγματικότητας, για να μας προετοιμάσει για ένα υβριδικό μέλλον όπου τα όρια μεταξύ ψηφιακού και φυσικού κόσμου θα είναι αξεδιάλυτα. Η βιομηχανία της μόδας σπεύδει άρον άρον να πλασαριστεί στο Μετασύμπαν δημιουργώντας ρούχα για τα ψηφιακά μας avatar, η Nike και η Balenciaga έκαναν το επόμενο ψηφιακό τους βήμα μπαίνοντας στο Metaverse του Ζούκενμπεργκ, με τη δεύτερη να συστήνει ένα πολυμελές τμήμα τεχνικών.
Η πρώτη start up που ειδικεύεται στην ψηφιακή μόδα, παρέχει την τεχνογνωσία της σε μεγάλους πελάτες και «έραψε» το πρώτο υβριδικό ρούχο που «πάτησε» σε κόκκινο χαλί ονομάζεται Institute of Digital Fashion. Παρένθεση: Είναι δύσκολο να κυριολεκτήσεις όταν γράφεις για τον ψηφιακό κόσμο, οπότε συγχωρέστε μου τα δεκάδες εισαγωγικά.
Ψηφιακή πασαρέλα. Από σένα είναι «ναι»;
H Catty Taylor και η Leanne Elliot-Young συνεταιρίστηκαν το 2019 φτιάχνοντας ένα κατάλογο με «πρωτιές». Έξυπνη κίνηση: τα «πρώτα» είναι ό,τι πιο ακριβό και πολύτιμο στην αγορά των NFTs. Το 2020, εν μέσω πανδημίας, ίδρυσαν το Ινστιτούτο Ψηφιακής Μόδας.
Η Catty Taylor.
Νέα παρένθεση, μπας και συνεννοηθούμε: Τα NFTs (Non-Fungible Tokens) είναι πιστοποιητικά ιδιοκτησίας και αυθεντικότητας ενός ψηφιακού αντικειμένου. Αν στα κανονικά, τα απτά αντικείμενα είναι εύκολο να πιστοποιηθεί η γνησιότητά τους με ένα ταμπελάκι ή μια υπογραφή του δημιουργού, στα ψηφιακά τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα, οπότε γι’ αυτά εφευρέθηκε η τεχνολογία blockchain. Για να μην τα πολυλογούμε, όλοι μπορούμε να βλέπουμε ένα βίντεο ή ένα ψηφιακό έργο τέχνης ή τις υβριδικές δημιουργίες του Institute of Digital Fashion, ένας όμως θα έχει πιστοποιητικό ιδιοκτησίας και θα μπορεί να εμπορευτεί το αντικείμενο. Οι συναλλαγές γίνονται με κρυπτονομίσματα. Η αγορά των NFTs βρίσκεται σε μεγάλη άνθιση ή τουλάχιστον αυτό λέγεται καθημερινά στον Τύπο. Ήδη ο εικαστικός Ντάμιεν Χιρστ θησαυρίζει, ήδη πουλήθηκε το πρώτο ever tweet και η πρώτη ανάρτηση της Wikipedia, και διάφορα άλλα χαριτωμένα. Άλλοι μιλούν για χρηματιστηριακή φούσκα, άλλοι για το μέλλον.
Κλείνει η παρένθεση, επιστρέφουμε στο έργο των Catty Taylor και η Leanne Elliot-Young. Η Catty είναι αυτοδίδακτη 3D designer με έδρα το Λονδίνο. Από το 2018, με την εταιρεία της DIGI-GXL, παρείχε τις πολύτιμες συμβουλές της σε queer κοινότητες δημιουργών. Η Young ασχολήθηκε για 15 χρόνια με το δημιουργικό μάρκετινγκ οργανώνοντας events που συναιρούσαν το IRL με το URL, δηλαδή τον πραγματικό με τον ψηφιακό κόσμο.
Η Leanne Elliot-Young με το μωρό της.
Τον Φεβρουάριου του 2021, παράλληλα με την Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, οι δύο γυναίκες έκαναν κάτι πρωτοποριακό. Στο πλαίσιο του πρότζεκτ τους A New Future, χρησιμοποιώντας τεχνολογίας αιχμής, QR codes και όλα αυτά τα νεόφαντα με τα ξενικά ονομάτα, «εκδημοκράτησαν» τη μόδα. Πώς; Δίνοντας τη δυνατότητα σε κάθε ενδιαφερόμενο, χωρίς «πόρτα», προσκλήσεις και face control, να δει πώς γίνεται η μόδα, να τρυπώσει σε παρασκήνια και ατελιέ, να χαζέψει τα κομμάτια μιας συλλογής, να γνωρίσει γνωστούς και λιγότερο γνωστούς σχεδιαστές.
Το πρώτο NFT σύνολο που πάτησε στο κόκκινο χαλί.
Τον Νοέμβριο που μας πέρασε, στα Fashion Awards, πάνω στο κόκκινο χαλί που οδηγούσε στο Royal Albert Hall, το ντουέτο έγραψε νέα ιστορία, παρουσιάζοντας τα πρώτα τέσσερα επίσημα σύνολα επαυξημένης πραγματικότητας. Επρόκειτο για κανονικά φορέματα που με διάφορα τεχνολογικά κολπάκια αποκτούσαν έξτρα αξεσουάρ. Πώς βάζαμε αυτάκια και μυτούλες στο πρόσωπό μας στο Snapchat; Ε κάτι τέτοιο. Στη συνέχεια τα Meta-Fashion Onyx, Meta-Fashion Opal, Meta-Fashion Obsidian και Meta-Fashion Crystal (τα ονόματα των συνόλων) πωλήθηκαν ως NFTs. Ήταν η πρώτη παγκοσμίως συναλλαγή NFTs στη μόδα. Οι τιμές που έπιασαν; Από 25 μέχρι 5.000 λίρες Αγγλίας, ανάλογα με τα χρώματα ή τις χρήσεις και τα εξτραδάκια που επέλεγε ο αγοραστής. Επαναλαμβάνω: δεν πουλήθηκαν τα φορέματα, αλλά η ψηφιακή εκδοχή τους.
Ένα ακόμα από τα πρώτα NFTs σύνολα.
Οι ιδρύτριες του Institute of Digital Fashion έχουν πολλά, ενθουσιώδη και μεγαλεπίβολα σχέδια. Θεωρούν τη βιομηχανία της μόδας κολλημένη στις παραδοσιακές μεθόδους και στο κυνήγι της κατανάλωσης. Το μανιφέστο τους είναι ένα μνημείο ρηξικέλευθων υποσχέσεων, όπως άλλωστε αρμόζει σε κάθε επαναστατικό μανιφέστο.
Το πιο πλουμιστό NFT με την υπογραφή του Institute of Digital Fashion.
Σε γενικές γραμμές, στόχος τους είναι να προξενήσουν ριζικές αλλαγές, να αναπλαισιώσουν και να αναδομήσουν ένα κατεστραμμένο σύστημα. Κομμάτι της αποστολής του είναι να προωθήσουν ένα νέο κύμα φυσικής και εικονικής εκπροσώπησης που θα ξεφεύγει από τις παραδόσεις. Πέρα από τα αιτήματα για το τέλος της πατριαρχίας, τη συμπερίληψη, τη βιωσιμότητα, την καινοτομία και τη δημιουργία «ενός νέου κόσμου, που είναι εφικτός», στη διακήρυξη των δύο κοριτσιών υπάρχουν και αρκετές αντικαπιταλιστικές κορώνες. Την ίδια στιγμή στο πελατολόγιό τους φιγουράρουν κολοσσοί της παγκόσμιας αγοράς. Οι αντιφάσεις του νέου κόσμου…
Είναι αυτό το μέλλον της μόδας; Και τότε τι θα απογίνει το GNTM;