Ποιες οι ανοιξιάτικες τάσεις που έδειξαν οι πασαρέλες
Ήρθε επιτέλους το τέλος των δοκιμαστηρίων;
Το νέο μεγάλο trend είναι: εικονικά δοκιμαστήρια.
Τι είναι, πώς λειτουργούν, τα “ναι” και τα “ίσως” των virtual δοκιμαστηρίων που είναι το νέο μεγάλο trend.
Φαίνεται ότι το βασανιστήριο του δοκιμαστηρίου στα καταστήματα, σύντομα τελειώνει οριστικά.
Κι όταν λέμε βασανιστήριο εννοούμε να φορτώνεσαι δύο-τρία-τέσσερα ρούχα που θέλεις να δοκιμάσεις επάνω σου, να περιμένεις στην ουρά να ελευθερωθεί κάποιο δοκιμαστήριο κι εκεί να στριμώχνεσαι σε έναν ελάχιστο χώρο προσπαθώντας να γδυθείς, να βρεις που θα κρεμάσεις / αφήσεις αυτά που φοράς, να μπεις μέσα σε νούμερα που συνήθως είναι λίγο έως πολύ μεγαλύτερα ή μικρότερά σου, γιατί φυσικά δεν είναι όλα τα σώματα της ίδιας φόρμας, και μετά να έχεις να κρίνεις ένα τόσο ζωτικό θέμα (το ΠΩΣ φαίνεσαι με ένα καινούργιο ρούχο που μάλλον θα το πληρώσεις και ακριβά) σε έναν καθρέφτη που είναι παραμορφωτικός ή στενός ή γέρνει ή δεν έχει πολύ φως ή όλα αυτά μαζί, ενώ απ’ έξω η assistant σου φωνάζει “τελειώνετε;” ή “εντάξει με το νουμεράκι μας;” ή “είσαστε καλά;” ή όλα αυτά μαζί.
Και όταν πας σπίτι να διαπιστώνεις ότι μάλλον έπρεπε να πάρεις την άλλη επιλογή που είχες αλλά δεν είχες χρόνο να το σκεφτείς γιατί σε άγχωνε η assistant να τελειώνεις γρήγορα και, τέλος πάντων, δεν ήσουν σε ήπια ψυχο-σωματική κατάσταση για να “νοιώσεις πώς νοιώθεις” μέσα σε ένα καινούργιο ρούχο.
Η λύση που ήδη δοκιμάζεται με μεγάλη επιτυχία, λέγεται: δοκιμαστήρια εικονικής πραγματικότητας. Κι αν αυτά ήταν απλώς μία προφανής προοπτική για το μέλλον, ήρθε η πανδημία της Covid-19 και την έφερε πολύ νωρίτερα στη ζωή μας. Θεωρείται ότι η Covid-19 επιτάχυνε το trend κατά 5 χρόνια. Το shopify.com έδωσε κάποιες ενδιαφέρουσες πληροφορίες για αυτή τη νέα, μεγάλη τάση που αλλάζει τον τρόπο που αγοράζουμε online αλλά και στα φυσικά καταστήματα.
Τα virtual δοκιμαστήρια είναι η τεχνολογία που επιτρέπει στον καταναλωτή να δοκιμάζει ψηφιακά ρούχα και προϊόντα ομορφιάς που ενδιαφέρεται να αγοράσει χωρίς να αγγίζει το ίδιο το προϊόν. Μέσω επαυξημένης πραγματικότητας και τεχνητής νοημοσύνης, το προϊόν “φοριέται” επάνω στη ζωντανή εικόνα του πελάτη, είτε μέσω βιντεοκάμερας είτε μέσω “μαγικού καθρέφτη” κι έτσι μπορεί αυτός να τσεκάρει το μέγεθος, το στιλ, το χρώμα – και να αποφασίσει αν θα το αγοράσει.
Τα νούμερα δείχνουν ότι η παγκόσμια αγορά που χρησιμοποιεί τα εικονικά δοκιμαστήρια, από τα 3 εκατομμύρια δολάρια που είχε κέρδος το 2019, θα φτάσει τα 6,5 εκατομμύρια μέχρι το 2025. Δηλαδή 13,44% ετήσια αύξηση.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα προϊόντα ρουχισμού είχαν την πιο δραματική πτώση σε πωλήσεις από όλους τους τομείς (43,5%). Τα λοκντάουν σε όλο τον κόσμο σήμαιναν ότι οι καταναλωτές δεν μπορούσαν να πάνε στο φυσικό κατάστημα ή, ακόμα και όταν άνοιξαν τα καταστήματα, δίσταζαν να δοκιμάσουν ένα ρούχο γιατί υπήρχε ο αυξημένος κίνδυνος να εκτεθούν στον ιό.
Η νέα τεχνολογία δίνει τη λύση.
Τα φυσικά καταστήματα που ήδη έχουν υιοθετήσει τα virtual δοκιμαστήρια, διαθέτουν μία κάμερα που σκανάρει το σώμα του πελάτη και δημιουργεί ένα τρισδιάστατο μοντέλο 360-μοιρών. Μέσω ραδιοκυμάτων αναγνώρισης (και άλλων τεχνικών ονομασιών που, αυτή τη στιγμή, δεν έχουν σημασία), η κάμερα “διαβάζει” και τα ρούχα που έχει επιλέξει ο πελάτης για να δοκιμάσει – και αυτομάτως τα προσαρμόζει στο τρισδιάστατο μοντέλο του σωματότυπου που έχει αποθηκεύσει στη μνήμη. Η δοκιμή γίνεται μέσω εφαρμογών που ήδη έχουν κυκλοφορήσει (π.χ. από την Apple) ή και “μαγικού καθρέφτη” (που πατεντάρισε η Amazon).
Γιατί ναι;
- Για την άνεση! Οι μετρήσεις έχουν δείξει ότι ένα εντυπωσιακό 97% πελατών εγκαταλείπουν την αγορά ενός ρούχου γιατί δεν ήταν άνετες οι συνθήκες για να το δοκιμάσουν. Τεχνικά, χωροχρονικά, ακόμα και ψυχολογικά.
- Γιατί είναι καλύτερο να δοκιμάζεις ένα προϊόν με την ασφάλεια και τη νηφαλιότητα που προσφέρει ο προσωπικός σου χώρος.
- Γιατί ενισχύονται οι online αγορές. Ήδη 40% καταναλωτές δηλώνουν ότι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω για ένα προϊόν, αν μπορούν πρώτα να το δοκιμάσουν, ψηφιακά, επάνω τους. Και ένα 71% δηλώνει ότι θα πήγαινε πιο συχνά σε κατάστημα που θα είχε αυτή την τεχνολογία.
- Επίσης, μία κάμερα και μία οθόνη ή “μαγικός καθρέφτης”, απαλλάσσουν ένα φυσικό κατάστημα από τον (ζωτικό) χώρο που καταλαμβάνουν τα δοκιμαστήρια – συν του ότι γλυτώνουν την ακαταστασία, τα “φορεμένα” ρούχα που δεν πουλιούνται ή ακόμα και το shoplifting που, παραδοσιακά, συμβαίνει κυρίως μέσα στα δοκιμαστήρια.
- Και γιατί έτσι, δημιουργείται “σχέση”. Ο πελάτης, δίνοντας το email του και έχοντας αποκτήσει το τρισδιάστατο μοντέλο του στην ψηφιακή μνήμη του καταστήματος, μπορεί να ενημερώνεται για νέες αφίξεις και προσφορές, να δοκιμάζει ανά πάσα στιγμή ό,τι και όσα θέλει και να δημιουργεί τη δική του προσωπική “ντουλάπα”-wishlist.
- Εκτός από τη βελτιωμένη εμπειρία του shopping, έχει διαπιστωθεί ότι οι καταναλωτές ξοδεύουν 4% περισσότερο στα φυσικά καταστήματα με virtual δοκιμαστήριο, και 10% περισσότερο στα online καταστήματα.
- Η Ralph Lauren που έχει υιοθετήσει τον “μαγικό καθρέφτη” στα καταστήματά της, έχει δει ένα 90% συμμετοχή από τους πελάτες της σε αυτό. Οι δε επιλογές και μη-επιλογές τους, βοηθούν τη φίρμα να σχεδιάσει καλύτερα τη στρατηγική της.
- Γιατί έτσι μειώνονται οι επιστροφές. Ο μεγάλος πονοκέφαλος των καταστημάτων. Ρούχα που επιστρέφονται – κυρίως από online αγορές (το 30% των επιστροφών είναι γιατί “δεν μου κάνει”, βλέπε μικρό νούμερο, και το 22% γιατί “παρήγγειλα μεγάλο νούμερο”) αλλά και στα φυσικά καταστήματα. Το όφελος είναι ακόμα μεγαλύτερο για τα καταστήματα που υπόσχονται “δωρεάν επιστροφή” για να δελεάσουν πελάτες.
Γιατί “ίσως”;
- Γιατί η φυσική αίσθηση πείθει περισσότερο τον πελάτη. Το 82% των καταναλωτών έχουν πει ότι θέλουν να αγγίζουν ένα προϊόν πριν το αγοράσουν. Κυρίως για ρούχα.
- Γιατί υπάρχει ο φόβος ότι όλη αυτή η εγκατάσταση της τεχνολογίας για τα virtual δοκιμαστήρια, μετά την πανδημία δεν θα έχει καμία σημασία γιατί οι πελάτες θα επιστρέψουν στις παλιές τους συνήθειες.
- Υπάρχει ακόμα η δυσπιστία ότι τα “εικονικά προϊόντα” που δοκιμάζει κάποιος, είναι εντελώς διαφορετικά στη φυσική τους μορφή. Έχουν δοθεί άλλωστε πολλές αφορμές για να είναι δύσπιστο το κοινό στις online αγορές.
- Υπάρχει επίσης η δυσπιστία ότι η εικονική πραγματικότητα δεν μπορεί να αντιγράψει πλήρως ένα σώμα με τις ιδιαιτερότητές του και τις λεπτομέρειες που μόνο ο καθένας γνωρίζει για τον εαυτό του.
- Η τεχνολογία αυτή φαίνεται ακόμα σε αρκετούς, αρκετά περίπλοκη.
- Και φυσικά κοστοβόρα. Μέχρι στιγμής μεγάλες φίρμες έχουν υιοθετήσει τα ψηφιακά δοκιμαστήρια στα φυσικά τους καταστήματα – και αρκετά περισσότερες στα online.
Ο ευκολότερος πάντως τρόπος για να ξεκινήσει ένα κατάστημα τα virtual δοκιμαστήρια είναι οι έτοιμες εφαρμογές που κυκλοφορούν και μπορεί να τις βρει κάποιος στο Shopify App Store και αλλού.
Το μεγάλο ερώτημα πάντως είναι: με τα ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ τι γίνεται;