Fashioning Masculinities: The Art of Menswear. Μια έκθεση στο Victoria & Albert για την ιστορία, την τέχνη και την εξέλιξη του ανδρικού ρούχου.
Σύνολα των Harris Reed, Thom Browne και PRONOUNCE / © EPA/VICKIE FLORES

Fashioning Masculinities: Μια έκθεση που πρέπει να δει ο Πούτιν

Αλλά να έχει στην τσέπη του και τα υπογλώσσια, μην του έρθει ο ταμπλάς…
  • A-
  • A+
Fashioning Masculinities: The Art of Menswear. Μια έκθεση στο Victoria & Albert για την ιστορία, την τέχνη και την εξέλιξη του ανδρικού ρούχου.

Είναι η πρώτη έκθεση του μουσείου Victoria & Albert του Λονδίνου που επικεντρώνεται στην ανδρική μόδα· μέχρι πρόσφατα εστίαζε αποκλειστικά στη γυναικεία. Τα εκθέματά της: από πουκάμισα και εσώρουχα του 18ου αιώνα μέχρι επώνυμα κοστούμια και το Gucci φόρεμα του Χάρι Στάιλς. Ο τίτλος της: Fashioning Masculinities: The Art of Menswear. Στόχος της: η διερεύνηση της εικόνας της αρσενικότητας ανά τους αιώνες. 

Η έκθεση του V&A μελετά το meswear στο πέρασμα των αιώνων, φωτίζει το έργο άγνωστων ή ελάχιστα γνωστών σχεδιαστών, είναι ένα μάθημα ιστορίας, μόδας, τέχνης και κοινωνιολογίας. Η επιμελήτρια Claire Wilcox δίνει το στίγμα: «Θέλαμε να κάνουμε μια έκθεση για το ανδρικό ρούχο γιατί θέλαμε να γιορτάσουμε τη διαφορετικότητα, ξεκινώντας από το ιστορικό παρελθόν και φτάνοντας στη σύγχρονη εποχή».

Το Gucci φόρεμα του Χάρι Στάιλς στο εξώφυλλο της Vogue / EPA/VICKIE FLORES

Η έκθεση χωρίζεται σε τρία μέρη, με το πρώτο μέρος να επικεντρώνεται στο ανδρικό σώμα, το δεύτερο στη μόδα και το τρίτο στο κοστούμι και τις μεταμορφώσεις του στο πέρασμα των χρόνων. Από αυτό το τρίτο μέρος της έκθεσης ο Βλαντιμίρ Πούτιν, του αρεναριού και την αμετανόητης ομοφοβίας, αν δεν είχε στο μυαλό του πώς θα αιματοκυλήσει τον κόσμο, ίσως θα είχε να διδαχτεί πολλά. Το κοστούμι είναι ένδυμα εξουσίας, και ο Πούτιν φαίνεται να την ψάχνει ενδυματολογικά για να την ντύσει (την εξουσία του). Η εμφάνισή του εν μέσω πολέμου με την μπουφανιά του Loro Piana των 14.000 δολαρίων και το ζιβάγκο Kiton των 3.000 δολαρίων αποδεικνύει ότι δεν φείδεται χρημάτων αν πρόκειται για το power dressing του.

EPA/SERGEI GUNEYEV / SPUTNIK POOL

Δύο αντιφάσεις αχνοφαίνονται πίσω από την εικόνα που λάνσαρε ο Βλαδίμηρος στις 18 Μαρτίου του 2022: 1) Ο ηγέτης φορά μπουφάν που κοστίζει όσο 25 μισθοί στη Ρωσία και 2) ο «υπερπατριώτης» ρώσος ηγέτης ντύνεται μόνο από Ιταλούς σχεδιαστές. Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα για τον σύγχρονο «πατερούλη» και για τους θαυμαστές του. Το θέμα είναι να δείχνει «μίστερ γαμάω και δέρνω». Ενδεχομένως βέβαια κάποτε η ιστορία να γράψει για τη μυστηριώδη εξαφάνιση των στiλιστών και των image makers του Πούτιν το 2022. Γιατί η όλη επίδειξη δύναμης μοιάζει να λειτούργησε ως μπούμερανγκ. Εν μέσω του πολέμου, των απωλειών ανθρώπινων ζωών, της προσφυγιάς, ποιος μπορεί να συγκινηθεί από το πουτινικό «φύγαμε για Κουρσεβέλ» outfit και όχι από το στρατιωτικό μπλουζάκι του Ζελένσκι; Ποιος μπορεί να είναι με τον Γολιάθ κι όχι με τον Δαυίδ;  

Ανάλογης ενδυματολογικής φιλοσοφίας είναι και ένας από τους μετρημένους στα δάκτυλα πολιτικούς φίλους του Πούτιν, ο Κιμ Γιονγκ Ουν της Βόρειας Κορέας. Το 2021 η κυβέρνησή του απαγόρευσε στους πολίτες να φορούν παλτά σαν το εμβληματικό δερμάτινο του ηγέτη. Λέγεται ότι ο τζαναμπέτης Κιμ σιχαίνεται την ιδέα να εμπνέονται οι άνθρωποι από το στιλ του και να το αντιγράφουν, καθώς θεωρεί ότι με αυτόν τον τρόπο έχουν το «θράσος» να πιστεύουν ότι μπορούν να τον φτάσουν, άρα ότι αμφισβητούν την εξουσία του. Κρατήστε τα χεράκια του μακριά από το «κουμπί», πλιζ. 

Ο Kim Jong-un με το δερμάτινο παλτό του / © EPA/KCNA EDITORIAL USE ONLY

Ο Βλαδίμηρος θα μπορούσε να προβληματιστεί και από την ανάλυση του Alessandro Michele, δημιουργικού διευθυντή της Gucci, σχετικά με το ανδρικό ντύσιμο, που δεν ταυτίζεται σε καμία περίπτωση με τη βαρβατίλα, όπως κατά τα φαινόμενα πιστεύει ο ρώσος πρόεδρος. Λέει ο Michele στο μανιφέστο της έκθεσης Fashioning Masculinities: The Art of Menswear. «Σε μια πατριαρχική κοινωνία, η ταυτότητα του ανδρικού φύλου συχνά διαμορφώνεται από βίαια τοξικά στερεότυπα. Ήρθε η ώρα να γιορτάσουμε τον άνδρα που είναι ελεύθερος να αυτοπροσδιορίζεται, χωρίς κοινωνικούς περιορισμούς, χωρίς αυταρχικές κυρώσεις, χωρίς ασφυκτικά στερεότυπα».

Το μπλε κοστούμι Gucci του Χάρι Στάιλς / © EPA/VICKIE FLORES

«Ο Πούτιν είναι πολύ ντεμοντέ για τα σημερινά γούστα» λέει η επιμελήτρια της έκθεσης, προφανώς έχοντας στον νου της την παλιομοδίτικη, σαπουνοπερίστικη, στα όρια του γελοίου, ματσίλα που πουλάει κατά κόρον ο πρόεδρος: καβάλα στη μηχανή με δερμάτινα χωρίς κράνος, καβάλα στο άλογο γυμνός από τη μέση και πάνω, καβάλα στο δελφίνι, γενικώς καβάλα… «Αλλά η μόδα είναι καθρέφτης της κοινωνίας» συμπληρώνει η Claire Wilcox. «Ελπίζω ότι μέσω των νέων σχεδιαστών ίσως δούμε μια πιο ευγενική προσέγγιση. Πραγματικά ελπίζω ότι, καθώς θα κατευνάζονται τα προβλήματα του κόσμου, θα αρχίσει να αλλάζει ο τρόπος που ντύνονται οι άνδρες σε θέσεις εξουσίας. Η μόδα είναι ένα καλό σκάνερ τόσο των αρνητικών όσο και των θετικών πτυχών της κοινωνίας, και απαιτείται μια κίνηση προς ένα πιο ήπιο μέλλον». Ακούς, Βλαδίμηρε;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Pam & Tommy και Impeachment: American Crime Story: Μερικές σκέψεις περί μισογυνισμού με αφορμή τις δύο τηλεοπτικές σειρές.
Μήπως οφείλουμε μια μεγάλη συγγνώμη στην Πάμελα Άντερσον;
Γυναίκα καλύπτει το πρόσωπό της με το χέρι της
Τα υπέροχα οφέλη του οτιδήποτε «προσωρινού»
Back to top