Δαντελένιο μαντήλι φτιαγμένο με βελόνα. Ιταλία, περ. 1700. Textilmuseum St. Gallen. Δωρεά του John Jacoby, 1954. © Michael Rast / Bard Graduate Center
Δαντελένιο μαντήλι φτιαγμένο με βελόνα. Ιταλία, περ. 1700. Textilmuseum St. Gallen. Δωρεά του John Jacoby, 1954. © Michael Rast / Bard Graduate Center
Fashion

Αρσενικό και παλιά δαντέλα

Η ανδρική μόδα αγκαλιάζει τη δαντέλα καταρρίπτοντας ένα ακόμη ταμπού.
378702-781477.jpg
Δέσποινα Κουτσομητροπούλου
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η δαντέλα γίνεται το τελευταίο trend στην ανδρική μόδα. To Bard Graduate Center ετοίμασε μια έκθεση αφιερωμένη στο φίνο ύφασμα με τίτλο «Threads of Power»

Δαντέλα φίνα και καλοδουλεμένη για τους σύγχρονους δανδήδες. Η δαντέλα φύλο δεν γνωρίζει και κατακτά την ανδρική μόδα, έχοντας ήδη αγκαλιάσει την γκαρνταρόμπα των σέρφερς. Τα τόπια από δαντέλα άρχισαν να ξετυλίγονται εδώ και λίγα χρόνια. Το 2019 ο Lil Nas X σέταρε ασημένιο κοστούμι με δαντελένιο πουκάμισο, ο Harry Styles μαύρο πουκάμισο Gucci  με δαντελένιες λεπτομέρειες, πέρυσι ο Kid Cudi φόρεσε δαντελένιο νυφικό και πέπλο και φέτος ο Jared Leto εμφανίστηκε στην πρεμιέρα του «Morbius» με δαντελένια κάπα.

O Kid Cudi και ο Eli Russell Linnetz of ERL στα CFDA Awards 2021. Ο Lil Nas X στα MTV Video Music Awards 2019. Ο Jared Leto στην προβολή της ταινίας «Morbius» το 2022
O Kid Cudi και ο Eli Russell Linnetz of ERL στα CFDA Awards 2021 © Taylor Hill/FilmMagic/ Getty Images // Ο Lil Nas X στα MTV Video Music Awards 2019 © Bryan Bedder/WireImage/Getty Images // Ο Jared Leto στην προβολή της ταινίας «Morbius» το 2022 © Alberto E. Rodriguez/Getty Images

O Kid Cudi και ο Eli Russell Linnetz of ERL στα CFDA Awards 2021 © Taylor Hill/FilmMagic/ Getty Images // Ο Lil Nas X στα MTV Video Music Awards 2019 © Bryan Bedder/WireImage/Getty Images // Ο Jared Leto στην προβολή της ταινίας «Morbius» το 2022 © Alberto E. Rodriguez/Getty Images

Burberry, Moschino, Saint Laurent, Versace έχουν ήδη χρησιμοποιήσει δαντέλα στις ανδρικές συλλογές τους. Κάποτε αφοσιωμένη στα νυφικά και τα γυναικεία εσώρουχα, η δαντέλα αγκαλιάζεται από μια νέα γενιά, ιδίως τους νεότερους άνδρες οι οποίοι έλκονται από την ιστορία και τη δεξιοτεχνία του υφάσματος, καθώς και από τις πιο χαλαρές στάσεις σχετικά με τα ενδύματα που δεν διαφοροποιούνται ως προς το φύλο.

«Ίσως η δαντέλα να είναι το τελευταίο οχυρό» στα υφάσματα ανδρικής ένδυσης λέει η Michele Majer, ιστορικός κλωστοϋφαντουργίας, η οποία μαζί με την Emma Cormack και την Ilona Kos οργάνωσαν την έκθεση «Threads of Power» που είναι αφιερωμένη στη δαντέλα και εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο στο Bard Graduate Center στο Μανχάταν.

Δαντελένιος γιακάς, Ιταλία 1690-1715. Δωρεά του Leopold Iklé το 1905 © Michael Rast / Bard Graduate Center
Δαντελένιος γιακάς, Ιταλία 1690-1715. Δωρεά του Leopold Iklé το 1905 © Michael Rast / Bard Graduate Center

Δαντελένιος γιακάς, Ιταλία 1690-1715. Δωρεά του Leopold Iklé το 1905 © Michael Rast / Bard Graduate Center

Δαντελένιος γιακάς που απεικονίζει τη βιβλική ιστορία της Ιουδήθ. Νέα Υόρκη. Έργο της Elena Kagany-Loux. © Bruce M. White / Bard Graduate Center
Δαντελένιος γιακάς που απεικονίζει τη βιβλική ιστορία της Ιουδήθ. Νέα Υόρκη. Έργο της Elena Kagany-Loux. © Bruce M. White / Bard Graduate Center

Αυτή είναι η πρώτη μεγάλη έκθεση για τη δαντέλα στη Νέα Υόρκη εδώ και σχεδόν 40 χρόνια. Καταγράφει πέντε αιώνες του περίτεχνου υλικού, καθώς μεταμορφώθηκε από ένα αριστοκρατικό αξεσουάρ που επιδείκνυαν και τα δύο φύλα σε ένα καθημερινό καταναλωτικό είδος που φορούσαν σχεδόν αποκλειστικά οι γυναίκες.

Το «Threads of Power» τεκμηριώνει πώς η δαντέλα ξεκίνησε στην Ευρώπη του 16ου αιώνα σε δύο βασικές μορφές: την δαντέλα μπομπίνας, η οποία φτιάχνεται περιστρέφοντας νήματα από λινάρι ή μετάξι γύρω από καρφίτσες για να δημιουργηθούν περίτεχνα μοτίβα, και τη δαντέλα βελόνας, στην οποία το αέρινο, με σχέδια ύφασμα δημιουργείται με μικροσκοπικές βελονιές.

Δαντελένιος γιακάς που απεικονίζει τη βιβλική ιστορία της Ιουδήθ. Νέα Υόρκη. Έργο της Elena Kagany-Loux. © Bruce M. White / Bard Graduate Center
Δαντελένιος γιακάς που απεικονίζει τη βιβλική ιστορία της Ιουδήθ. Νέα Υόρκη. Έργο της Elena Kagany-Loux. © Bruce M. White / Bard Graduate Center

Δαντελένιος γιακάς που απεικονίζει τη βιβλική ιστορία της Ιουδήθ. Νέα Υόρκη. Έργο της Elena Kagany-Loux. © Bruce M. White / Bard Graduate Center

Τεχνική κατασκευής δαντέλας με μπομπίνα στο Threads of Power της BGC © Maria Baranova for Bard Graduate Center
Τεχνική κατασκευής δαντέλας με μπομπίνα στο Threads of Power της BGC © Maria Baranova for Bard Graduate Center

Τεχνική κατασκευής δαντέλας με μπομπίνα στο Threads of Power της BGC © Maria Baranova for Bard Graduate Center

Τεχνική κατασκευής δαντέλας με μπομπίνα στο Threads of Power της BGC © Maria Baranova for Bard Graduate Center
Τεχνική κατασκευής δαντέλας με μπομπίνα στο Threads of Power της BGC © Maria Baranova for Bard Graduate Center

Τεχνική κατασκευής δαντέλας με μπομπίνα στο Threads of Power της BGC © Maria Baranova for Bard Graduate Center

Τεχνική κατασκευής δαντέλας με μπομπίνα στο Threads of Power της BGC © Maria Baranova for Bard Graduate Center
Τεχνική κατασκευής δαντέλας με μπομπίνα στο Threads of Power της BGC © Maria Baranova for Bard Graduate Center

Τεχνική κατασκευής δαντέλας με μπομπίνα στο Threads of Power της BGC © Maria Baranova for Bard Graduate Center

Η δαντέλα από τη φύση της είναι παράδοξη. Καλύπτει και αποκαλύπτει ταυτόχρονα, καταφέρνοντας να είναι ταυτόχρονα «αγνή» (όπως τα γαμήλια πέπλα) και προκλητική (όπως τα εσώρουχα). Αυτή η ιδιότητα του κρυφοκοιτάγματος ενισχύει τον ερωτισμό, και όμως η δαντέλα είναι επίσης το υλικό των γιαγιάδων με τα σεμεδάκια και τους γιακάδες. Το θεατρικό και μετέπειτα ταινία σε σκηνοθεσία Κάπρα «Αρσενικό και παλιά δαντέλα» συνδέει το λεπτοδουλεμένο υλικό με τις δύο θείες, οι οποίες δολοφονούν μοναχικούς ηλικιωμένους νομίζοντας ότι ποιούν φιλανθρωπία. Όπου αρσενικό εδώ, το χημικό στοιχείο.

Ο Harry Styles στο Met Gala Celebrating Camp το 2019 © Jamie McCarthy/Getty Images
Ο Harry Styles στο Met Gala Celebrating Camp το 2019 © Jamie McCarthy/Getty Images

Λοιπόν, πού οφείλεται η νέα unisex δημοτικότητά της δαντέλας; Σύμφωνα με τους ΝΥΤ, ενώ οι προηγούμενες γενιές μπορεί να φορούσαν δαντέλες για να σοκάρουν, οι νέοι άνδρες σήμερα απλώς επιδίδονται στην ελεύθερη έκφραση. Είναι χαρακτηριστική η άνεση με την οποία ο Harry Styles εμφανίστηκε στο Met Gala του 2019 με μια διάφανη μαύρη μπλούζα του οίκου Gucci με δαντελένια βολάν και μανσέτες. Στην ευκολία της επιλογής κρύβεται η ουσία του τι θα έπρεπε να είναι το unisex.

Ο Harry Styles στο Met Gala Celebrating Camp το 2019 © Jamie McCarthy/Getty Images
Ο Harry Styles στο Met Gala Celebrating Camp το 2019 © Jamie McCarthy/Getty Images

Ο Harry Styles στο Met Gala Celebrating Camp το 2019 © Jamie McCarthy/Getty Images

Η παλιά δαντέλα μιλάει και στην καρδιά του Tristan Detwiller. Ο 24χρονος από τη Νότια Καλιφόρνια είναι ο ιδρυτής της Stan, μια εταιρίας ανδρικής ένδυσης εμπνευσμένης από το σερφ που χρησιμοποιεί επίσης vintage υφάσματα. Ενσωμάτωσε τη δαντέλα στα ρούχα του από όταν είδε ένα υπέροχο τραπεζομάντηλο στο σπίτι της γιαγιάς ενός φίλου. Έκτοτε δεν την εγκατάλειψε. Ποιος είπε ότι οι σκέιτερς και οι σέρφερς δεν θέλουν στιλ και δαντέλα; Η δαντέλα είναι για όλους, η δαντέλα είναι παντοτινή.

Δαντέλα Point de France, 1695–1710. Δωρεά του John Jacoby, 1954 © Michael Rast / Bard Graduate Center
Δαντέλα Point de France, 1695–1710. Δωρεά του John Jacoby, 1954 © Michael Rast / Bard Graduate Center

Δαντέλα Point de France, 1695–1710. Δωρεά του John Jacoby, 1954 © Michael Rast / Bard Graduate Center

Δειτε περισσοτερα