Τι είναι η τάση «ήσυχη πολυτέλεια» που κυριαρχεί τη φετινή άνοιξη;
Από το dopamine style περνάμε στα ακριβά «σοβαρά» ρούχα και σίγουρα ξεχνάμε τα λογότυπα
Ήσυχη πολυτέλεια: Τι περιλαμβάνει η τάση που κυριαρχεί στο ντύσιμο της φετινής άνοιξης.
Η «ήσυχη πολυτέλεια» είναι μια από τις μεγαλύτερες τάσεις του 2023 – και επίσης μια από τις τάσεις που πολύ δύσκολα την περιγράφεις και την κωδικοποιείς. Την καταλαβαίνεις όμως μόλις τη δεις φορεμένη. Η «ήσυχη πολυτέλεια», αλλιώς και «κρυμμένος πλούτος», δεν είναι μινιμαλισμός, ούτε και normcore, είναι ένα «πιο» αυτών των δύο. Είναι επίσης πολυτέλεια, που όμως δεν προκαλεί.
Είναι ρούχα υψηλής ποιότητας, διαχρονικά, κομψά, απαλλαγμένα από εκκεντρικότητες και τεράστια λογότυπα, που δεν κραυγάζουν «αξίζω μια περιουσία». Την ίδια στιγμή, τόσο ο σχεδιασμός όσο και το ράψιμό τους δηλώνουν ότι χρειάστηκε πολλή σκέψη, ταλέντο, μεράκι και ατελείωτες ώρες δουλειάς και προσήλωσης για να προκύψουν.
Σε πρακτικό επίπεδο, το στιλ περιλαμβάνει κασμίρια, μετάξι, μαλλί από υλικά. Από χρώματα παίζουν τα γκρι, τα μπεζ, οι ουδέτεροι τόνοι, τα μαύρα, τα λευκά, τα μονόχρωμα. Ναι, τα ακριβά κουμπιά είναι θεμιτά, οι ζώνες όμως με τις αγκράφες-λογότυπο απαγορεύονται διά ροπάλου (την ίδια στιγμή που στο TikTok είναι must).
Είναι γνωστό πως αφενός η μόδα κάνει κύκλους και αφετέρου πως ανά δύο-τρεις σεζόν κάνει χονδροειδείς στροφές. Έτσι, το 2021, μετά τη χαλάρωση των μέτρων της πανδημίας, η τάση έφερε την «ντοπαμίνη» στο ντύσιμο: φωτεινά χρώματα, στάμπες, γυμνή σάρκα. Σήμερα, το 2023, περνάμε στον αντίποδα.
H δημοφιλία του trend συμπίπτει με την έναρξη του φινάλε κύκλου του Succession, μιας σειράς που ασχολείται με τα προβλήματα και τις ίντριγκες μιας ζάμπλουτης οικογένειας. Τα μέλη της μαλλιοτραβούνται φορώντας ρούχα και αξεσουάρ του τύπου stealth-wealth, ακριβά, καλόγουστα, δυναμικά. Ο ενδυματολόγος του Succession υπηρετεί υποδειγματικά την «ήσυχη πολυτέλεια», και αυτός είναι ένας ακόμα λόγος να δείτε τη σειρά. Υποδειγματική υπήρξε επίσης και η Γκουίνεθ Πάλτροου στο πρόσφατο δικαστήριο με τις courtcore της εμφανίσεις.
Oι μελετητές της μόδας σημειώνουν πως μια ανάλογη τάση παρατηρήθηκε και το 2008, λίγο μετά το ξέσπασμα της αμερικανικής και στη συνέχεια παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Κάθε φορά που το διαθέσιμο εισόδημα συρρικνώνεται, «μαζεύεται» και ο πλούτος της εμφάνισης, ή έστω καμουφλάρεται. Όσο κι αν η μόδα είναι «αναίσθητη», κάπως συγκινείται όταν οι κοινοί θνητοί ζορίζονται. Οι μελετητές επίσης προβλέπουν πως από το στιλιστικό «πακέτο» θα ωφεληθούν brands που υπηρετούν την «ήσυχη πολυτέλεια» και τη διακριτικότητα εδώ και χρόνια, αλλά και όσα θα αφαιρέσουν έστω και για λίγο τα τεράστια διακριτικά τους σύμβολα. No logo, που έλεγε και η Ναόμι Κλάιν.