Stealth - Luxe: Αν ονειρεύεστε μια τσάντα αξίας 3.000 ευρώ είστε αφόρητα passé
Ήρθε το τέλος της κραυγαλέας επίδειξης πλούτου στο ντύσιμο;
Stealth - Luxe: Το αθόρυβο στιλ κυριαρχεί στις πασαρέλες και στις τηλεοπτικές οθόνες.
Αν ονειρεύεστε μια τσάντα αξίας 3.000 ευρώ, είστε αφόρητα passé. Από τότε που οι σύγχρονοι δισεκατομμυριούχοι άρχισαν να κυκλοφορούν με σαγιονάρες, δημιουργήθηκαν δύο νέες τάσεις στη μόδα: το να ντύνεται κανείς ακριβά αλλά τα ρούχα να μη δείχνουν την τιμή τους και το να ντύνεται μινιμαλιστικά, π.χ. με τζιν, μακό και αθλητικά παπούτσια. Πράγματι, στα κόκκινα χαλιά των τελετών, βλέπουμε διάφορες τρέλες και υπερβολές· όμως, στην τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα, αυτό που κάνει εντύπωση δεν είναι η εξτραβαγκάντσα, είναι η απλότητα και η κομψότητα που αναδεικνύει τα χαρακτηριστικά της κάθε προσωπικότητας.
Στην τηλεοπτική σειρά «Succession» του HBO, η Shiv Roy, την οποίο υποδύεται η Sarah Snook, κάνει μια masterclass στο stealth-luxe ντύσιμο: το τραπεζικό της υπόλοιπο είναι μερικά δισεκατομμύρια, δεν χρειάζεται να εντυπωσιάσει κανέναν. Σε τέσσερις σεζόν, το «Succession» μάς έδωσε μια εικόνα του τρόπου ζωής των πλουσιότερων ανθρώπων στις ΗΠΑ. Αυτό το λεπτό κοινωνικό στρώμα –το 0,01% του πληθυσμού– διαφοροποιείται ακόμα κι από τους πολυεκατομμυριούχους που τείνουν να πετάνε λεφτά από ’δω κι από ’κει κάνοντας θόρυβο. Η ηρωίδα της σειράς μπορεί να αγοράσει οποιοδήποτε φόρεμα υψηλής ραπτικής, συνήθως όμως διαλέγει ένα little black dress ή καφέ παντελόνι και μεταξωτό πουκάμισο: το στιλ της είναι χαμηλών τόνων, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν κοστίζει ακριβά. Όπως είπε στο περιοδικό Vogue η Colleen Morris-Glennon, ενδυματολόγος στην τηλεοπτική σειρά «Industry» –άλλη μια παραγωγή για υπερπλούσιους–, όσο πλουσιότερος είναι κάποιος, τόσο πιο δύσκολα τον ξεχωρίζεις από το πλήθος: «Το τελευταίο άτομο που θα νόμιζες ότι είναι δισεκατομμυριούχος είναι δισεκατομμυριούχος».
Stealth-luxe στιλ έχει και ο χαρακτήρας της Cate Blanchett στην πρόσφατη ταινία «Tάr»: η Lydia Tάr είναι διάσημη διευθύντρια ορχήστρας που ντύνεται άψογα με κομμάτια των οίκων Margaret Howell, Max Mara, The Row και Dries van Noten. «Ήθελα να φτιάξω κοστούμια που δεν θα τα προσέξει κανείς» είπε η ενδυματολόγος Bina Daigeler. Το συγκρατημένο στιλ της Tάr την ανέδειξε σε fashion icon: στιβαρό, σοβαρό, άνετο, δυναμικό – κάθε άλλο παρά φανταχτερό. Συμπτωματικά, στις πρόσφατες εμφανίσεις της Gwyneth Paltrow στην αίθουσα του δικαστηρίου (για μια γελοία υπόθεση) συζητήθηκαν τα σύνολα σε γήινους τόνους: κρεμ κασμίρ πλεκτό από τον ιταλικό οίκο Loro Piana, πρασινωπό, μάλλινο παλτό από τον The Row, γκρι παντελόνι με διπλό ρεβέρ, μπότες Prada, αξεσουάρ Proenza Schouler και του δικού της brand, της Goop.
Ο πλούτος χαμηλών τόνων δεν είναι βεβαίως κάτι καινούργιο. Ανέκαθεν, οι άνθρωποι που δεν ήταν νεόπλουτοι, πίστευαν στην αξία της διακριτικότητας. Αλλά υπάρχει αυθεντική διακριτικότητα και διακριτικότητα που τελικά αποκαλύπτει ότι κάποιος είναι πάρα πολύ πλούσιος. Όπως έγραφε το 1899 ο Thorsten Weblen στο βιβλίο του «Η θεωρία της αργόσχολης τάξης»: «η επιδεικτική κατανάλωση μπορεί να ευνοήσει την απόκτηση θέσης και φήμης στην κοινωνία». Έτσι, οι νεόπλουτοι έχουν περισσότερες πιθανότητες να επιδοθούν σε τέτοια συμπεριφορά. Αν έχεις συνηθίσει να έχεις χρήματα, δεν τα επιδεικνύεις.
Η μόδα είναι ένα ισχυρό εργαλείο επικοινωνίας – όπως κάθε γλώσσα, εκτός και αν τη μιλάμε άπταιστα, μπορεί να οδηγήσει σε παρεξηγήσεις και παρερμηνείες των αποχρώσεων. Το stealth-luxe ντύσιμο δείχνει ότι το άτομο ξέρει ποιο είναι και σε ποια κοινωνική ομάδα ανήκει.
Έτσι, φοράει ρούχα που δεν φωνάζουν, αλλά ψιθυρίζουν· αν και δίνουν πληροφορίες επιρροής και αξίας, δεν κάνουν δηλώσεις. Τα πολυτελή υλικά και η διακριτική χρωματική παλέτα, όπως εκείνη της κολεξιόν Camelocracy του οίκου Max Mara, είναι μια τάση που συνθέτει το εν λόγω look.
Στο TikΤok, το hashtag #stealthluxe συγκεντρώνει εκατομμύρια προβολές, με τους στιλίστες μόδας να αναλύουν πώς να επιτύχουμε εμφάνιση «stealth wealth» με λιγότερα χρήματα. Όσο αναίσθητη και αν είναι μερικές φορές η μόδα, εναρμονίζεται με την κοινωνική δυναμική: σε εποχές οικονομικής κρίσης, οι επώνυμες μάρκες προτείνουν συγκρατημένα και άψογα κομμένα ρούχα· όχι casual, αλλά ούτε χλιδάτα – η περίοδος που διερχόμαστε υπαγορεύει έξυπνο ντύσιμο. Στη δεκαετία του 2000 και του 2010 Millennials, ειδικά στις ΗΠΑ, συνέχισαν και ενίσχυσαν την αμερικανική παράδοση του πρόχειρου ντυσίματος, όμως τώρα που σαρανταρίζουν αναζητούν ένα πιο ώριμο στιλ που να αντανακλά την ενηλικίωση. Το μυστικό είναι πως το φτηνό είναι εντέλει ακριβό: αν αγοράζουμε ρούχα καλής ποιότητας και τα συντηρούμε σωστά κάνουμε οικονομία και υιοθετούμε ένα στιλ που δεν περνά απαρατήρητο επειδή περνά απαρατήρητο: για παράδειγμα, ο βασιλιάς Κάρολος φοράει ρούχα από τη δεκαετία του ’50 ή του ’60· ρούχα που επιζούν – κατά κάποιον τρόπο, στις καθημερινές εμφανίσεις του, ο Κάρολος έχει στιλ stealth.