Άιρις Άπφελ: Πέθανε το πιο εκκεντρικό fashion icon του κόσμου
Άιρις Άπφελ: Πέθανε το πιο εκκεντρικό fashion icon του κόσμου © Noam Galai / Stringer/ Getty Images
Fashion

Άιρις Άπφελ: Πέθανε σε ηλικία 102 ετών ένα από τα μεγαλύτερα είδωλα της μόδας

Η γυναίκα με το πνευματώδες στυλ που δεν συνταξιοδοτήθηκε ποτέ

62224-137655.jpg
Newsroom |

Άιρις Άπφελ: Πέθανε το πιο εκκεντρικό fashion icon του κόσμου - Η γυναίκα με το πνευματώδες στυλ που δεν συνταξιοδοτήθηκε ποτέ

Πέθανε σε ηλικία 102 ετών η Άιρις Άπφελ, μία από τις πιο επιδραστικές γυναίκες στον χώρο της μόδας, η διακεκριμένη συλλέκτρια παλαιών υφασμάτων που ειδικεύτηκε στην αποκατάσταση επίπλων και υφασμάτων. Συνεργάστηκε με τον Λευκό Οίκο για εννέα προεδρικές θητείες, αυτές των Τρούμαν, Αιζενχάουερ, Κένεντι, Τζόνσον, Νίξον, Φορντ, Κάρτερ, Ρίγκαν και Κλίντον.

Ο θάνατός της επιβεβαιώθηκε την Παρασκευή από την εμπορική της ατζέντισσα, Lori Sale, η οποία χαρακτήρισε την Apfel «εξαιρετική». Δεν δόθηκε καμία αιτία θανάτου. Ανακοινώθηκε επίσης στον επαληθευμένο λογαριασμό της στο Instagram την Παρασκευή, ο οποίος μία ημέρα νωρίτερα είχε γιορτάσει ότι η δίσεκτη ημέρα αντιπροσώπευε τα μισά γενέθλια της 102χρονης.

Η ζωή της θεότητας της μόδας Άιρις Άπφελ

Γεννημένη στις 29 Αυγούστου 1921, η Άπφελ ήταν διάσημη για τα εντυπωσιακά σύνολά της, συνδυάζοντας υψηλή ραπτική και υπερμεγέθη κοσμήματα κοστουμιών. Μια κλασική εμφάνιση της Άπφελ, για παράδειγμα, συνδύαζε μια φτερωτή μποά με κλωστές από χοντρές χάντρες, βραχιόλια και ένα σακάκι διακοσμημένο με ινδιάνικες χάντρες.

Με τα μεγάλα, στρογγυλά, μαύρου σκελετού γυαλιά της, το έντονο κόκκινο κραγιόν και τα κοντά λευκά μαλλιά της, ξεχώριζε σε κάθε επίδειξη μόδας που παρακολουθούσε.

Το στυλ της αποτέλεσε αντικείμενο εκθέσεων σε μουσεία και ενός ντοκιμαντέρ, το «Iris», σε σκηνοθεσία του Albert Maysles.

Iris Official Trailer 1 (2015) - Iris Apfel Documentary HD

«Δεν είμαι όμορφη και δεν θα γίνω ποτέ όμορφη, αλλά αυτό δεν έχει σημασία», είχε πει κάποτε. «Έχω κάτι πολύ καλύτερο. Έχω στυλ».

Η Άπφελ απολάμβανε αργά στη ζωή της φήμη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συγκεντρώνοντας σχεδόν 3 εκατομμύρια followers στο Instagram, όπου το προφίλ της δηλώνει: «Το περισσότερο είναι περισσότερο & το λιγότερο είναι βαρετό». Στο TikTok, συγκέντρωσε 215.000 οπαδούς, καθώς μίλησε σοφά για θέματα μόδας και στυλ και προώθησε πρόσφατες συνεργασίες.

«Το να είσαι κομψός και το να είσαι μοντέρνος είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα», είπε σε ένα βίντεο στο TikTok. «Μπορείς εύκολα να αγοράσεις το δρόμο σου για να γίνεις μοντέρνος. Το στυλ, νομίζω, είναι στο DNA σου. Προϋποθέτει πρωτοτυπία και θάρρος».

Prized Possessions x Iris Apfel | W Magazine

Η Άπφελ απεχθανόταν τη συνταξιοδότηση 

Η ίδια δεν αποσύρθηκε ποτέ από την ενεργό δράση και δήλωνε: «Νομίζω ότι η συνταξιοδότηση σε οποιαδήποτε ηλικία είναι μια μοίρα χειρότερη από το θάνατο. Επειδή έρχεται ένας αριθμός δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσεις».

Η Άπφελ ήταν ειδικός στα υφάσματα και τα υφάσματα αντίκες. Αυτή και ο σύζυγός της Καρλ είχαν μια εταιρεία κατασκευής υφασμάτων, την Old World Weavers, και ειδικεύονταν σε εργασίες αποκατάστασης. Στους διάσημους πελάτες της περιλαμβάνονταν η Estee Lauder και η Greta Garbo.

Η φήμη της ίδιας εκτοξεύτηκε το 2005, όταν το Ινστιτούτο Κοστουμιών του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης στη Νέα Υόρκη φιλοξένησε μια έκθεση για εκείνη με τίτλο "Rara Avis", που στα λατινικά σημαίνει "σπάνιο πουλί". Το μουσείο περιέγραψε το στυλ της ως "τόσο πνευματώδες όσο και πληθωρικά ιδιοσυγκρατικό.

Η πρωτοτυπία της αποκαλύπτεται συνήθως στην ανάμειξη υψηλής και χαμηλής μόδας - υψηλή ραπτική Dior με ευρήματα από υπαίθρια αγορά, εκκλησιαστικά άμφια του 19ου αιώνα με παντελόνια με σαύρες Dolce & Gabbana". Το μουσείο δήλωσε ότι οι "πολυεπίπεδοι συνδυασμοί" της αψηφούσαν τις "αισθητικές συμβάσεις" και "ακόμη και στις πιο ακραίες και μπαρόκ εκδοχές τους" αντιπροσώπευαν μια "τολμηρά γραφική νεωτερικότητα".

Το Peabody Essex Museum στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης ήταν ένα από τα πολλά μουσεία σε όλη τη χώρα που φιλοξένησαν μια ταξιδιωτική εκδοχή της έκθεσης. Η Apfel αποφάσισε αργότερα να δωρίσει εκατοντάδες κομμάτια στο Peabody -συμπεριλαμβανομένων και φορεμάτων υψηλής ραπτικής- για να τους βοηθήσει να δημιουργήσουν αυτό που η ίδια χαρακτήρισε "μια υπέροχη συλλογή μόδας".

Το Μουσείο Μόδας & Lifestyle κοντά στο χειμερινό σπίτι της Άπφελ στο Παλμ Μπιτς της Φλόριντα σχεδιάζει επίσης μια γκαλερί αφιερωμένη στην έκθεση αντικειμένων από τη συλλογή της Άπφελ.

Η φήμη της στα νεότερα χρόνια της περιλάμβανε εμφανίσεις σε διαφημίσεις για μάρκες όπως τα καλλυντικά M.A.C. και η Kate Spade. Σχεδίασε επίσης μια σειρά αξεσουάρ και κοσμημάτων για το Home Shopping Network, συνεργάστηκε με την H&M σε μια συλλογή από ρούχα, κοσμήματα και παπούτσια σε έντονα χρώματα που εξαντλήθηκαν μέσα σε λίγα λεπτά, έβγαλε μια σειρά μακιγιάζ με την Ciaté London, μια συλλογή γυαλιών με την Zenni και συνεργάστηκε με την Ruggable σε καλύμματα δαπέδου.

Σε συνέντευξή της στο AP το 2017, σε ηλικία 95 ετών, είπε ότι στους αγαπημένους της σύγχρονους σχεδιαστές περιλαμβάνονται οι Ralph Rucci, Isabel Toledo και Naeem Khan, αλλά πρόσθεσε: "Έχω τόσα πολλά, που δεν ψάχνω". Ερωτηθείσα για τη συμβουλή της στον τομέα της μόδας, είπε: "Δεν έχω δει ποτέ να φοράω ρούχα: "Ο καθένας πρέπει να βρει το δικό του δρόμο. Είμαι μεγάλη υπέρμαχος της ατομικότητας. Δεν μου αρέσουν οι τάσεις. Αν καταφέρεις να μάθεις ποια είσαι και πώς είσαι και τι μπορείς να αντέξεις, θα ξέρεις τι να κάνεις".

Αποκάλεσε τον εαυτό της "τυχαίο είδωλο", το οποίο έγινε ο τίτλος ενός βιβλίου που εξέδωσε το 2018 γεμάτο με τα ενθύμια και τις στιλιστικές σκέψεις της. Οι ωδές στην Apfel είναι άφθονες, από μια Barbie με το όνομά της μέχρι μπλουζάκια, γυαλιά, έργα τέχνης και κούκλες.

Ο σύζυγος της την άφησε πρόωρα. Δεν είχαν παιδιά.

Με πληροφορίες από USA TODAY

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice