Τα viral τερατάκια του TikTok, η ιστορία τους και πώς κατέληξαν αγαπημένα fashion items των Black Pink και της Ριάνα
Bag charms: Ποια είναι η αλήθεια πίσω από τα χαριτωμένα αξεσουάρ στις τσάντες;
Από την Τζέιν Μπίρκιν μέχρι τα Labubu, πώς τα bag charms έγιναν σύμβολο ταυτότητας και συλλογικής μανίας
Bag charms: Με έσοδα-ρεκόρ για εταιρείες όπως η Pop Mart και viral εμφανίσεις στα χέρια celebrities, τα μικρά μπιχλιμπίδια των τσαντών γίνονται το νέο σύμβολο στάτους
Πριν από κάθε χνουδωτό Labubu που κρέμεται από μια vintage Balenciaga City Bag ή κάθε μπρελόκ με κερασάκια πάνω σε τσάντα της Coach, η Τζέιν Μπίρκιν είχε ήδη δώσει το στίγμα. Τη δεκαετία του ’80, κρεμούσε προσωπικά αντικείμενα πάνω στην φθαρμένη Hermes της, κι έτσι, χωρίς να το ξέρει, έγινε η «μητέρα» των charms στις τσάντες.
Όμως η εμμονή με τα μικρά κρεμαστά μπιχλιμπίδια δεν γεννήθηκε εκεί. Από τα συμβολικά φυλαχτά της αρχαίας Αιγύπτου, έως τα χρυσά lockets της βασίλισσας Βικτώριας, οι άνθρωποι πάντοτε κρεμούσαν πάνω τους μικρά στολίδια για να εκφράσουν την προσωπικότητά τους και να φέρουν τύχη.
Ταυτότητα, χρήμα ή κοινωνικό στάτους;
Σήμερα, οι μινιατούρες τσάντες-μπρελόκ της Miu Miu αξίας 910€ και τα κρεμαστά χνουδωτά ζωάκια της Loewe στα 400€ είναι σαφή σινιάλα στάτους. Όσο για την ξαφνική έξαρση με τα Sony Angel, τα Labubu και τα Crybaby, δεν αφορά τόσο το χρήμα —όσο την συμμετοχή σε ένα διασκεδαστικό τρεντ που υπόσχεται μοναδικότητα.
Το 2024, η Pop Mart, η κινεζική εταιρεία πίσω από τις viral φιγούρες, είδε τα έσοδά της να εκτοξεύονται κατά 1.200%. Τον Ιούνιο του 2025, μια φιγούρα Labubu σε ανθρώπινο μέγεθος πουλήθηκε για 140.000€. Ναι, καλά διάβασες. Ένα περίεργο τερατάκι έγινε σύμβολο εμμονής.
Η ψυχολογία του χαριτωμένου
Τα μεγάλα μάτια, τα στρογγυλά πρόσωπα και τα μικρά σώματα, μας βάζουν σε ρόλο φροντιστή. Ως «γονείς» των μικρών μωρών-μπρελόκ, βρίσκουμε στα Labubu μας αφορμή για συζήτηση και σημείο σύνδεσης σε μια κοινότητα με κοινή μανία.
Κάποιοι μάλιστα τα εξατομικεύουν και ράβουν γι’ αυτά μικροσκοπικά ρούχα, προσθέτουν piercings ή μικροσκοπικά τατουάζ και παραγγέλνουν χειροποίητα αξεσουάρ από το Etsy. Μια γλυκιά αλλά ειρωνικά μαζική προσπάθεια να αποδείξουμε πως το δικό μας «μωρό» είναι διαφορετικό από των άλλων. Επίσης, η προσιτή τιμή των περισσότερων φιγούρων της Pop Mart τα καθιστά προσβάσιμα. Έτσι, αντί να αγοράζουμε νέα ρούχα και τσάντες, επενδύουμε σε μικρά αξεσουάρ που δίνουν χαρακτήρα στα πιο βασικά outfits. Το οξύμωρο; Αυτά τα μικρά, πλαστικά πλασματάκια κάνουν παρέλαση πάνω σε ακριβές τσάντες πολυτελών οίκων και στα χέρια διάσημων.
Η Lizoo τραγουδάει γι’ αυτά, η Mega Three Stalion ξετυλίγει ένα δώρο Labubu στο TikTok της και η Lisa των Black Pink κρατάει τα Cry Babies της σε airport looks που γίνονται viral πριν καν προσγειωθεί το αεροπλάνο. Διότι τίποτα δεν λέει «ανήκω», πιο δυνατά, από το να κρατάς το ίδιο χνουδωτό με την αγαπημένη σου celebrity.
Τα κουτιά-έκπληξη και το φαινόμενο «Kidulting»
Ένας ακόμα παράγοντας της γοητείας τους; Τα blind boxes. Πρόκειται γι’ αυτά τα μικρά, μυστηριώδη κουτιά που μιμούνται κάπως τους μηχανισμούς των τυχερών παιχνιδιών. Η αδρεναλίνη της αποκάλυψης, το στοιχείο της τύχης, η νοσταλγία των παιδικών χρόνων.
Οι ειδικοί εντάσσουν την τάση αυτή σε ένα νέο φαινόμενο, γνωστό ως «kidulting». Την επιθυμία δηλαδή των ενηλίκων να κρατούν μια δόση παιχνιδιού σε έναν κόσμο που έχει γίνει υπερβολικά σοβαρός. Μια ψυχολογική άμυνα, θα έλεγε κανείς.
Ωστόσο, η αναζήτησή μας για νόημα (ή διαφυγή) μέσα από την τάση των charms στις τσάντες συνεχίζεται, ακόμα και αν κρατάμε όλοι τις ίδιες viral φιγούρες. Τα charms γίνονται σημάδια ταυτότητας και συμμετοχής, όπως ακριβώς στην αρχαία Ρώμη. Μόνο που τώρα ο καθρέφτης είναι το TikTok και οι celebrities. Και όπως η Τζέιν Μπίρκι κάποτε πρόσθετε κρεμαστά αξεσουάρ στην τσάντα της ως αναμνηστικά μιας ζωής, εμείς αγοράζουμε εξατομικευμένα σετ με μπιχλιμπίδια από luxury οίκους. Μήπως τελικά η παιδική μας φαντασία έχει μετατραπεί σε βιομηχανία και εμείς οι ενήλικοι πελάτες της;
Τα πιο διαβασμένα άρθρα του Look μια φορά την εβδομάδα στο mail σου! Εγγράψου εδώ >>>