Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Οι fashion στιγμές του τένις μέσα στον χρόνο
Όταν οι τενίστριες έγιναν fashion icons και οι λευκές πλισέ μίνι φούστες άφησαν το δικό τους στίγμα στη μόδα
Δύναμη, ακρίβεια και τεχνική, κάθε ματς στο τένις είναι μια χορογραφία. Τι γίνεται όμως όταν η στρατηγική και η ταχύτητα συναντούν τη χάρη και το τένις παύει να είναι απλώς ένα σπορ; Oι λευκές γραμμές του γηπέδου γίνονται σκηνικό, οι ρακέτες αξεσουάρ, και κάθε σερβίς, κάθε βήμα και swing μετατρέπεται σε στιγμιότυπο κομψότητας. Από το Γουίμπλεντον μέχρι τα πολυτελή courts της Νότιας Γαλλίας και το λαμπερό κόκκινο χαλί, το τένις εμπνέει designers, celebrities, διεθνείς jet setters, editorial shoots και σύγχρονα τένις κορίτσια. Παρακάτω ακολουθούν λίγες μόνο από τις πιο εμβληματικές fashion στιγμές στην ιστορία του τένις και την ποπ κουλτούρα.
Οι fashion στιγμές του τένις μέσα στον χρόνο
Το Γουίμπλεντον: εκεί όπου το λευκό είναι νόμος
Από το 1877, το Γουίμπλεντον δεν είναι απλώς το παλαιότερο τουρνουά τένις στον κόσμο, είναι και το πιο αυστηρό ως προς το dress code. Οι αθλητές και οι αθλήτριες υποχρεούνται να φορούν απόλυτα λευκά, από τα ρούχα και τα παπούτσια μέχρι τις λεπτομέρειες των εσωρούχων τους. Ο κανονισμός αυτός, που αρχικά καθιερώθηκε για να διατηρείται η «ευγένεια» του αθλήματος, έχει εξελιχθεί σε σήμα κατατεθέν της βρετανικής παράδοσης και του λεγόμενου tennis etiquette. Ακόμη και σήμερα, μέσα στην εποχή του athleisure και των έντονων branding logos, το Γουίμπλεντον παραμένει το τελευταίο «λευκό προπύργιο» του σπορ. Γι’ αυτό και η συνεργασία με τον Ράλφ Λόρεν, τον επίσημο outfitter του τουρνουά από το 2006, θεωρήθηκε ιδανική: η αμερικανική preppy αισθητική του οίκου συνδέεται φυσικά με τη διαχρονική κομψότητα του αγγλικού λευκού. Οι διαιτητές και οι ball boys/girls φορούν navy και κρεμ στολές, προσεγμένες μέχρι την τελευταία ραφή, όμως οι αθλητές παραμένουν πιστοί στο ολολευκο dress code, σε μια σχεδόν ιερή συνέχιση της παράδοσης.
Πέρα όμως από το court, το Γουίμπλεντον είναι κάθε χρόνο ένας πραγματικός κοσμικός θεσμός: μέλη της βρετανικής βασιλικής οικογένειας, fashion editors, σούπερμόντελς και διεθνείς celebrities κατακλύζουν τις κερκίδες ντυμένοι με σικ attire, λινά, ψάθινα καπέλα, κρεμ φορέματα, loafers και χειροποίητα σακάκια.
Σουζάν Λενγκλέν: Η πρώτη τενίστρια με στιλ (1920s)
Στη δεκαετία του 1920, όταν οι γυναίκες ήταν ακόμα υποχρεωμένες να περιορίζονται μέσα σε ένα βαρύ ενδυματολόγιο στο court, η Λενγκλέν ήρθε να αλλάξει τα πάντα. Με τα μεταξωτά headbands, τα looks εμπνευσμένα από τα βραδινά λαμπερά φορέματων των 20s, που επέτρεπαν ελευθερία κινήσεων, και τις φούστες που σχεδίαζε γι' αυτή ο μεγάλος Γάλλος σχεδιαστής της επόχής Ζαν Πατού, έσπασε το συντηρητικό dress code του τένις. Δεν ήταν απλώς αθλήτρια, ήταν fashion icon του γηπέδου προτού γεννηθεί αυτή η έννοια. Κάθε της εμφάνιση συνδύαζε την κομψότητα με τη λειτουργικότητα, αποδεικνύοντας ότι η θηλυκότητα και η αθλητική επιδεξιότητα μπορούν να συνυπάρχουν. Λέγεται πως η Σούζαν Λενγκλέν κατάφερνε να μαγνητίζει τα βλέμματα του κοινού «όχι μόνο με τα backhand και τα volleys της, αλλά και με την τουαλέτα της». Σήμερα τα στιγμιότυπα από τους αγώνες της θεωρούνται από τις πρώτες στιγμές που το τένις μπήκε στον κόσμο της μόδας.
Ρενέ Λακόστ και Φρεντ Πέρι: Όταν το polo έγινε lifestyle
Στη δεκαετία του ’30, το τένις ήταν ήδη ένα κομψό άθλημα, αλλά δύο άνδρες, ο Ρενέ Λακόστ και ο Φρεντ Πέρι, το μετέτρεψαν σε σύμβολο lifestyle, που θα καθόριζε την ιστορία της μόδας.
Ο Ρενέ Λακόστ, Γάλλος αντισφαιριστής, τον οποίο οι θαυμαστές του φώναζαν και «Κροκόδειλο» εξαιτίας της συμπεριφοράς του στο γήπεδο, δεν περιορίστηκε στο παιχνίδι. Η αγάπη του για την άνεση και την κομψότητα τον οδήγησε στη δημιουργία του εμβληματικού polo t-shirt, από πικέ βαμβάκι, σχεδιασμένο για να επιτρέπει πλήρη ελευθερία κινήσεων στο court. Το 1927 ίδρυσε τον ομώνυμο οίκο Lacoste και εισήγαγε το λόγκο με τον κροκόδειλο, το οποίο έγινε γρήγορα σύμβολο ποιότητας, αθλητικής κληρονομιάς και διαχρονικής κομψότητας. Σήμερα ανάμεσα στους ambassadors του brand, ανήκουν κορυφαίοι τενίστες, όπως ο Νόβακ Τζόκοβιτς, ο οποίος πρόσφατα αγωνίστηκε στο ελληνικό ATP 250, Hellenic Championship.
Παράλληλα, ο Φρεντ Πέρι στη Μεγάλη Βρετανία –αθλητής τένις και πινγκ-πονγκ, γιος βαμβακουργού– έκανε κάτι παρόμοιο. Σχεδίασε και φόρεσε ο ίδιος το διάσημο πικέ polo του στα γήπεδα του Leicester, ώστε σήμερα μιλάμε για ένα παγκόσμιο brand sportswear και streetwear.
Η κληρονομιά των Lacoste και Fred Perry δεν περιορίστηκε στο τότε. Στα 70s, τα polo και τα sportswear τους απέκτησαν νοσταλγική αίγλη μέσα από τις διαφημίσεις της εποχής και τη σύνδεση με το preppy lifestyle. Τα ad campaigns εκείνης της περιόδου προβάλλουν μια αισθητική κομψότητας, αυτή που απολαμβάνουν oι bon vivants, συνδυάζοντας σπορ, ταξίδια και culture.
Kάπως έτσι άνοιξε ο δρόμος και σήμερα μεγάλοι οίκοι μόδας (Miu Miu, Gucci και Tory Burch) ενσωματώνουν πλισέ φούστες, polos και λευκές κάλτσες στις συλλογές τους.
Oι αριστοκράτισσες των tennis court
Από τα country clubs του East Coast μέχρι τα γήπεδα της γαλλικής ριβιέρας και τις εξοχικές κατοικίες του Cape Cod, κάποιες γυναίκες ενσάρκωσαν τον ορισμό της «old money» μούσας. Τρανό παράδειγμα, η Γκρέις Κέλι, που με τα λευκά σύνολά της, καπέλο και γυαλιά, ενσάρκωνε το αμερικανικό preppy look στα χωμάτινα γήπεδα του Mόντε Κάρλος, το οποίο αργότερα ενέπνευσε σχεδιαστές όπως ο Ραλφ Λόρεν και η Τόρι Μπερτς.
Με τη σειρά της, το 1953, η Τζάκι Κένεντι Ωνάση απέδειξε ότι η κομψότητα δεν χρειάζεται υπερβολές, αποπνέοντας ανεπιτήδευτη φινέτσα στα court της Μασαχουσέτης, πλάι στον Τζον Κένεντι.
Στον αντίποδα του country club σικ, η ντίβα της μαύρης αμερικανικής μουσικής Νταϊάνα Ρος, αντιπροσώπευε μια άλλη πλευρά του τένις: το disco-luxury spirit της εποχής, εκεί όπου το άθλημα γινόταν κομμάτι της νυχτερινής κουλτούρας και της ποπ λάμψης. Τη δεκαετία του ’80, φωτογραφήθηκε συχνά κρατώντας ρακέτα σε private courts του Μπέβερλι Χιλς, ντυμένη στα λευκά, με χρωματιστές μπαντάνες, ενώ ήταν συχνή παρουσία στις εξέδρες του Γουίμπλεντον και του US Open, με τα χαρακτηριστικά υπερμεγέθη γυαλιά της.
Πριγκίπισσα Νταϊάνα: Η μητέρα του athleisure
Η πριγκίπισσα Νταϊάνα δεν ήταν μόνο μία από τις πιο αγαπημένες προσωπικότητες του πλανήτη, εισήγαγε τον όρο athleisure στο λεξιλόγιο της μόδας. Το τένις ήταν ένα από τα αγαπημένα της σπορ –παρόλο που πολλοί δεν το γνωρίζουν– και οι εμφανίσεις της στα courts και γύρω από αυτά μετατράπηκαν σε iconic fashion moments. Στα γήπεδα, η Νταϊάνα συνδύαζε λευκά φαρδιά φούτερ, τύπου varsity, και πλισέ φούστες με ασορτί sneakers. Οι φωτογραφίες της στα courts έγιναν viral προτού υπάρξει το ίντερνετ. Από την κοιλάδα του Νόρφολκ μέχρι τα γήπεδα του Γουίμπλεντον, οι εμφανίσεις της δεν περνούσαν απαρατήρητες. Κάθε λεπτομέρεια είχε επιρροή στον τρόπο που οι γυναίκες αντιλαμβάνονταν τη μόδα γύρω από τον αθλητισμό.
Άννα Κουρνίκοβα: Το πρώτο σύγχρονο Tennis It Girl
Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, η Άννα Κουρνίκοβα δεν ήταν μόνο μια τενίστρια, ήταν το πρώτο global tennis it girl, μια δυναμική Μπάρμπι που μεταμόρφωσε το court σε φαινόμενο ποπ κουλτούρας. Παρά το γεγονός ότι ποτέ δεν κατάκτησε Grand Slam τίτλο, η δημοτικότητά της εκτοξεύτηκε, με έναν τρόπο που λίγες αθλήτριες είχαν κατορθώσει πριν από εκείνη. Mίνι φούστες, crop tops, λευκά polo και Αdidas sneakers, άλλαξαν τον κλασικό τένις σικ κανόνα σε σέξι, δυναμικό και κουλ. Εκτός courts, η Κουρνίκοβα πρωταγωνίστησε με το προσωπικό της lifestyle. Το ακριβό μονόπετρο, ένα αντικείμενο επιθυμίας και σύμβολο γκλάμουρ που της χάρισε ο Ενρίκε Ιγκλέσιας, έκανε τον γύρο των media και έγινε το πρώτο παράδειγμα σύγχρονου αξεσουάρ του τένις που υπερέβαινε τη λειτουργικότητα, ανοίγοντας τον δρόμο για τον συνδυασμό sportswear με luxury κοσμήματα.
Μαρία Σαράποβα: Το Couture Tennis Icon
Στη δεκαετία του 2000, η Μαρία Σαράποβα δεν ήταν απλώς μια κορυφαία τενίστρια, ήταν μια μικρή ιέρεια της μόδας. Με την ίδια φυσική χάρη που έκανε τα backhands της θρυλικά, έφερε το glamour στο tennis court, μετατρέποντας κάθε της εμφάνιση σε editorial στιγμή, τόσο εντός όσο και εκτός αγωνιστικών χώρων.
Ένα από τα πιο iconic της looks ήταν όταν εμφανίστηκε στο Γουίμπλεντον φορώντας το περιβόητο tuxedo dress της Nike, ένα φόρεμα που συνδύαζε την αυστηρότητα και τη δομή του ανδρικού κοστουμιού με τη θηλυκότητα και την κίνηση ενός κλασικού τένις φορέματος. Το κοστούμι-φόρεμα ήταν σχεδιασμένο αποκλειστικά για εκείνη και κάθε λεπτομέρεια, από το tailored σακάκι έως την αέρινη φούστα, υπογράμμιζε τον διάλογο ανάμεσα στο sporty και το couture, δημιουργώντας μια αίσθηση δυναμικής κομψότητας. Στη Νέα Υόρκη, εμφανίστηκε με ένα φόρεμα διακοσμημένο με Swarovski κρύσταλλα, επίσης σχεδιασμένο από τη Nike αποκλειστικά για εκείνη. Η λάμψη των κρυστάλλων σε κάθε της κίνηση, ενίσχυε την αίσθηση ότι το τένις φορεμά της ήταν μικρό έργο τέχνης. Συμπληρωματικά, φορούσε διαμαντένια tear earrings, που πρόσθεταν λάμψη στα πλάνα των φωτογράφων. Το συνολικό look ολοκληρωνόταν με πολυτελή sneakers και το signature tennis bracelet.
Ο συνδυασμός των υψηλών της επιδόσεων και των λαμπερών εμφανίσεών της εντός και εκτός των αθλητικών χώρων την απογείωσε. Σύμφωνα με το Forbes, για περίπου μια δεκαετία, υπήρξε η υψηλότερα αμειβόμενη γυναίκα αθλήτρια όλων των εποχών, ενώ ήταν η ambassador των πολυτελών brands TAG Heuer, Tiffany & Co και Porsche.
Σερένα Γουίλιαμς: Η δύναμη του ακτιβισμού στη μόδα
Υπήρχε ένα διάστημα που η Σερένα στο court μετέτρεπε κάθε outfit σε κομμάτι-statement, συνδυάζοντας αθλητική λειτουργικότητα, μοντέρνες λεπτομέρειες και πολιτικό μήνυμα. Ένα από τα πιο iconic looks της ήταν το περιβόητο black catsuit στο Roland Garros του 2018. Σχεδιασμένο με έμπνευση από τη Wakanda του «Black Panther», της σειράς των κόμις της Μarvel, και την ιδέα της γυναικείας ενδυνάμωσης, η στολή δεν ήταν απλώς εντυπωσιακή, αλλά λειτούργησε ως ένα σύμβολο αντίστασης και ισχύος. Η απαγόρευσή της από τη γαλλική ομοσπονδία προκάλεσε έντονες συζητήσεις για τον σεβασμό του γυναικείου σώματος στο τένις, αλλά ταυτόχρονα καθιέρωσε αυτό το catsuit ως μια εμβήματική στιγμή στην ιστορία της αθλητικής μόδας.
Αργότερα, στο US Open, όλα τα φώτα στράφηκαν πάνω της όταν εμφανίστηκε με τη φούστα μπαλαρίνας, τουτού, σχέδιο του Virgil Abloh για τη συνεργασία Off-White x Nike. Ένα look που θύμιζε couture editorial πάνω σε tennis court.
«Match Point»: H στιγμή που το τένις απέκτησε κινηματογραφικό στιλ, ανάμεσα σε ρακέτες, διαμάντια και υπόγειες επιθυμίες
Το «Match Point» (2005) του Γούντι Άλεν δεν είναι απλώς μια ιστορία για έρωτα, φιλοδοξία και τύχη, είναι μια κινηματογραφική ωδή στην αισθητική του τένις. Από τα πρώτα κιόλας πλάνα, το άθλημα λειτουργεί ως μεταφορά της ζωής: η μπάλα που αγγίζει το φιλέ πριν πέσει από τη μία ή την άλλη πλευρά συμβολίζει το λεπτό όριο ανάμεσα στην επιτυχία και την καταστροφή. Όμως, πέρα από το φιλοσοφικό της υπόβαθρο, η ταινία έμεινε στην ιστορία ως μια από τις πιο στιλάτες και «old money» απεικονίσεις του τένις στη μεγάλη οθόνη. Ο Τζόναθαν Ρις Μέγιερς, στον ρόλο του φιλόδοξου τενίστα Κρις Γουίλτον, ενσαρκώνει το καθώς πρέπει gentleman look: λευκά polo, πλεκτά πουλόβερ, καλοραμμένα chinos και σακάκια σε ουδέτερους τόνους, που θυμίζουν διαφημίσεις του Ralph Lauren ή του Tom Ford, έχοντας απέναντί του τη Σκάρλετ Γιόχανσον ως Νόλα Ράις, με εκείνο το ανεπιτήδευτο σεξαπίλ της και το «tennis seductress look».
Η αισθητική είναι καθαρά «British elite»: λέσχες και εξοχικά στην αγγλική εξοχή, απογευματινά gin & tonic και μια ζωή που κυλάει μέσα σε λινά και cashmere. Κάπως έτσι, το «Match Point» δεν έμεινε στην ιστορία μόνο ως ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του Γούντι Άλεν, αλλά και ως ένα σημείο αναφοράς για το τένις, που μπήκε στον χώρο της μεγάλης οθόνης και της ποπ κουλτούρας με τον πιο στιλάτο τρόπο.
Ζεντάγια και «Challengers»: Το τένις σικ επιστρέφει
Αν η Σουζάν Λενγκλέν όρισε το στιλ του τένις του ’20 και η Σαπόροβα του 2000, η Ζεντάγια το επαναπροσδιόρισε για την Gen Z, μέσα από τον ρόλο της Τάσι Ντάνκαν στο «Challengers» (2024) του Λούκα Γκουαντανίνο. Η ταινία δεν προβάλλει απλώς τις στιγμές ενός ερωτικού τριγώνου μέσα σε ένα γήπεδο τένις, είναι μια σπουδή πάνω στην επιθυμία, τη φιλοδοξία και την αισθητική του αθλητισμού. Η αισθητική της ταινίας επίσης επανέφερε το «Τenniscore» στην πρώτη γραμμή των trends του 2024, αποδεικνύοντας ότι δεν ήταν απλώς κινηματογραφική επιτυχία, αλλά fashion φαινόμενο.
Ως global ambassador του οίκου Louis Vuitton, η Ζεντάγια ανέλαβε το press tour της ταινίας σαν να επρόκειτο για σειρά runway εμφανίσεων, με κάθε look να αποτελεί φόρο τιμής στη μόδα του τένις. Μίνι πλισέ φούστες, structured blazers, φορέματα του τένις σε μεταξωτά υφάσματα, sneakers με couture αναφορές και γκλαμ αξεσουάρ που θύμιζαν τη δεκαετία των 80s.
Δειτε περισσοτερα
Η τρυφερή ματιά ενός αρχιτέκτονα στην πέτρα, τους ανθρώπους και τα δέντρα του τόπου
Οι θεματικές συζήτησης και οι προσωπικότητες που θα συμμετέχουν Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Με το νέο του άλμπουμ «Ανάμεσα» ανανεώνει το ελληνικό τραγούδι. Πριν βρεθεί «Ανάμεσα σε φίλους» στο Παλλάς, ταξιδέψαμε μαζί του ακούγοντας και μιλώντας
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση
Οι Κώστας Μηλιαράς και Γιώργος Παπακώστας μιλούν για το ντεμπούτο των The Dionysians «Να Κάψουμε το Χθες»