Vogue Σεπτεμβρίου: Κάθε κορίτσι θέλει αυτό το εξώφυλλο

Είναι ακόμα σημαντικό να είσαι το cover girl της αμερικανικής «βίβλου» της μόδας;

|

Καθώς ανακοινώθηκε ότι η Κένταλ Τζένερ θα είναι το «cover girl» του θρυλικού τεύχους Σεπτεμβρίου της αμερικανικής Vogue, το BBC δημοσιεύει ένα άρθρο το οποίο τιτλοφορείται «Γιατί είναι ακόμα σημαντικό να είσαι στο εξώφυλλο της αμερικανικής Vogue Σεπτεμβρίου». Για την ακρίβεια, το άρθρο θα μπορούσε κάλλιστα να τιτλοφορείται «Γιατί ήταν κάποτε σημαντικό να είσαι στο εξώφυλλο της αμερικανικής Vogue Σεπτεμβρίου». Για χρόνια, το συγκεκριμένο τεύχος ανοίγει την αυλαία της μόδας στη Νέα Υόρκη σε κάθε αρχή σεζόν και φυσικά θεωρείται μεγάλη τιμή να φιλοξενείσαι στις σελίδες του από τις οποίες έχει περάσει μέχρι και το Google Glass σε ένα πολυσέλιδο αφιέρωμα τον Σεπτέμβρη του 2013.

image

Το πρώτο κοινό στο οποίο απευθύνθηκε το 1892 που πρωτοκυκλοφόρησε ως εβδομαδιαίο περιοδικό, ήταν η νεοϋορκέζικη ελίτ. Από τότε μέχρι σήμερα ακολούθησαν δεκάδες αδερφάκια της πρώτης Vogue σε άλλες χώρες, με πιο διάσημη ίσως την αγγλική έκδοση της οποίας ηγήθηκε η περιβόητη Anna Wintour πριν μεταπηδήσει στην αμερικανική το 1988. Αυτή ήταν και η αρχή μιας νέας εποχής για το περιοδικό, με ορόσημο το πρώτο της κιόλας εξώφυλλο, μια φωτογραφία της Ισραηλινής Michaela Bercu με τζινάκι και ένα τζάκετ Lacroix. Μια αισθητική δηλαδή αρκετά πιο μακρινή από τα παλαιότερα εξώφυλλα ( που ήταν όλα φωτογραφίες προσώπου) και τα editorial μόδας της αυστηρής. υψηλής ραπτικής που είχαν χαρακτηρίσει τη μπεζ και κατά κάποιους βαρετή εποχή του περιοδικού.

Κάποτε, εξηγεί η Judith Watt, ιστορικός μόδας του Central Saint Martins, οι γυναίκες πολύ πιο «συμβατικές» στον τρόπο ντυσίματός τους και η Vogue ήταν η Βίβλος τους. Κάθε Σεπτέμβρη τους έδειχνε τις τάσεις της μόδας από τα πιο προβεβλημένα και αστραφτερά fashion shows, και όσες ήθελαν να είναι μοδάτες έσπευδαν να ενημερωθούν για τα χρώματα και το στυλ που θα έπρεπε να ακολουθήσουν στο ντύσιμο τους. Όχι ότι θα αγόραζαν απαραιτήτως από τους πανάκριβους οίκους: θα κόπιαραν όμως το ύφος και θα το αναπαρήγαγαν.

image

Σήμερα, όμως, το τεύχος (όπως και ολόκληρος ο χώρος της μόδας) έχει χάσει κάτι από την παλιά του αίγλη. Σύμφωνα με την Watt, το ίντερνετ, και εννοείται, η αυξημένη αυτονομία των γυναικών το έριξαν από το θρόνο του. Ποιος κάθεται να περιμένει ένα τυπωμένο περιοδικό για να αποφασίσει τι θα φορέσει, όταν η Beyonce δημοσιεύει στο instagram μια φωτογραφία με το καινούριο της μαγιό και στο επόμενο δεκάλεπτο το έχουν αγοράσει ηλεκτρονικά οι μισοί της followers? Παρόλα αυτά, η ιντερνετική περσόνα και αγαπημένη των σόσιαλ μίντια, Κιμ Καρντάσιαν, με τον σύντροφο της Κάνιε Γουέστ πούλησαν μισό εκατομμύριο αντίτυπα όταν έγιναν εξώφυλλο στη Vogue. Ίσως η διαφορά είναι ότι κάποτε η Vogue δημιουργούσε τη μόδα, ενώ τώρα είναι αναγκασμένη (;) από κάποιον αόρατο νόμο της αγοράς να κάνει εξώφυλλο την αμφιλεγόμενης αισθητικής Κιμ.

Η Wintour , πάντως, σε ένα ντοκιμαντέρ για το περιοδικό, μίλησε για την ιδιαιτερότητα του τεύχους Σεπτεμβρίου: το 1989, στο πρώτο της δηλαδή Σεπτεμβριάτικο τεύχος ως διευθύντρια σύνταξης, το μοντέλο εξωφύλλου που διάλεξε δεν ήταν άλλη από τη Ναόμι Κάμπελ. Και διηγείται πως, καθισμένη σε μια μεγάλη αίθουσα με όλα τα διοικητικά στελέχη (άνδρες με κοστούμι και γραβάτα) τους ανακοίνωσε τα περί Ναόμι και εκείνοι δεν μπορούσαν να πιστέψουν στα αυτιά τους, ότι θα έβαζαν μια μαύρη γυναίκα στο πιο περίβλεπτο τεύχος τους.

Ένα βίντεο που δημοσίευσε ο χρήστης Vogue (@voguemagazine) στις Αύγ 2, 2016, 2:40μμ PDT

«Κοιτώντας αυτό το τεύχος, αισθάνομαι πολύ περήφανη για την απόσταση που έχουμε διανύσει, το πόσο έχει αλλάξει ο κόσμος. Αυτός ο προβληματισμός [για την Κάμπελ] δεν θα προέκυπτε σήμερα» λέει.

image

Το εξώφυλλο με τη Ναόμι Κάμπελ- Σεπτέμβριος 1989

imageΤο περσινό εξώφυλλο του τεύχους Σεπτεμβρίου 

Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης Vogue (@voguemagazine) στις Αύγ 20, 2013, 7:15πμ PDT