Θεωρείται η ρώσικη ρουλέτα του σεξ
Με παντρεύεσαι; Όλο και περισσότερες γυναίκες κάνουν πρόταση γάμου και η βιομηχανία κοσμημάτων πανηγυρίζει
Ο πατροπαράδοτος τρόπος πρότασης γάμου αλλάζει και η αγορά ανακαλύπτει μια νέα πηγή χρήματος
Πρόταση γάμου: Γυναίκες ζητούν σε γάμο άνδρες και η βιομηχανία κοσμήματος σπεύδει να καλύψει την ανάγκη σε ανδρικά δακτυλίδια αρραβώνων.
Οι προτάσεις γάμου από γυναίκες σε άνδρες δεν είναι ένα καινούργιο φαινόμενο, αν και σπάνιο. Ας θυμηθούμε πώς αποτυπώθηκε αυτή «η εξαίρεση που επιβεβαίωνε τον κανόνα» μέσα από τις δύο τηλεοπτικές Βίβλους των ανθρώπινων σχέσεων. Στο «Sex and the City» η Μιράντα και ο Στιβ πίνουν τις μπίρες τους, ώσπου η δυναμική δικηγόρος πετάει τη βόμβα: «Will you marry me?». Στα «Φιλαράκια» η Μόνικα παίρνει την πρωτοβουλία για να ξεμπλοκάρει τον ατζαμή συναισθηματικά Τσάντλερ και γονατίζει μπροστά του. Βέβαια, τελικά η αντιστροφή των ρόλων κρατάει για ελάχιστα δευτερόλεπτα και την επίσημη πρόταση την κάνει ο Τσάντλερ.
Αιώνες τώρα, και όχι μόνο στην Ελλάδα, το αφήγημα λέει πως η γυναίκα αναλαμβάνει όλον τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός γάμου και ο άνδρας κάνει απλώς την πρόταση. Σήμερα, τα πράγματα έχουν αλλάξει εν μέρει. Όλο και περισσότερες γυναίκες, αντί να λιώνουν περιμένοντας από τον σύντροφό τους να πει την πολυπόθητη φράση, αναλαβάνουν τα ηνία και επισπεύδουν την επισημοποίηση της σχέσης τους. Στο TikTok τα βίντεο γυναικείων προτάσεων γάμου είναι χιλιάδες και κάνουν εκατομμύρια views. Την ίδια στιγμή έχει ανοίξει ο διάλογος μεταξύ των TikTokers για το αν πρέπει ή δεν πρέπει να θεωρηθεί «κανονικότητα» η διατάραξη της παράδοσης και των ρόλων των φύλων στο συγκεκριμένο θέμα. Πολλοί νιώθουν άβολα με την εξέλιξη, η αγορά ωστόσο πανηγυρίζει καθώς μυρίστηκε χρήμα από ένα κενό που πρέπει να καλυφθεί.
Μέχρι πρόσφατα η βιομηχανία του κοσμήματος παρήγαγε μονόπετρα για γυναίκες που τα αγόραζαν μελλόνυμφοι άνδρες. Οι ελάχιστες επιλογές στα ανδρικά ανάλογα αξεσουάρ φάνηκαν όταν η queer κοινότητα διεκδίκησε και εξασφάλισε θεσμικά το δικαίωμά της στον γάμο, αλλά δεν έψαχνε στα μαγαζιά μια τυπική βέρα ή το δακτυλίδι του Δον Κορλεόνε για το έτερον ήμισυ. Πλέον, καθώς οι γαμήλιες παραδόσεις γίνονται πιο ευέλικτες και δακτυλίδι αρραβώνων για τον καλό τους ψάχνουν όλο και περισσότερες γυναίκες, οι σχεδιαστές, τα brands και τα μεγάλα επώνυμα κοσμηματοπωλεία τύπου Tiffany & Co μπήκαν στον ολοκαίνουργιο γαμπριάτικο χορό. Που σημαίνει πως ξεχνάμε τις παραδοσιακές βέρες και υποδεχόμαστε σφυρήλατα δακτυλίδια από ταντάλιο, πλατίνα ή τιτάνιο, με διαμάντια και πολύτιμες πέτρες.
Η ζήτηση και οι πωλήσεις αποδεικνύουν ότι η οικονομική πίτα είναι ευρεία. Οι εταιρείες κοσμημάτων αναφέρουν αύξηση περίπου 25% στις παραγγελίες του συγκεκριμένου είδους τα τελευταία χρόνια. Κι όταν μιλάει το χρήμα, ίσως υπάρχει ελπίδα να πέσει ένα ακόμα οχυρό της πατριαρχίας.
*Κεντρική Φωτογραφία: Christopher Furlong / Getty Images