Καθρέφτες που μοιράζονται εικόνες σου στα social, iPads για να παραγγέλνεις ό,τι νούμερα θες, φωτισμός που αλλάζει και πόσα ακόμη νέα features
Μήπως ήρθε το τέλος του «Ιt Girl»;
Αν και ο όρος δεν είναι ιντερνετικό φαινόμενο, είναι το internet που έφερε το τέλος του «cool girl»;
It Girl: πώς ξεκίνησε ο όρος, ποια είναι τα χαρακτηριστικά του και πώς το internet ακυρώνει την ίδια την εικόνα που δημιουργεί
Στα χρόνια που η κουλτούρα της μουσικής, της μόδας, της τέχνης του δρόμου και της εμπορικής δύναμης της νέας γενιάς έζησε μια έκρηξη στα μίντια, το πιο ΙΤ περιοδικό ήταν αυτό που καθιέρωσε και το ΙΤ Girl στα εξώφυλλά του.
Το Βρετανικό i-D, αφοσιωμένο σε όλα τα παραπάνω, ιδρύθηκε από τον σχεδιαστή και πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή της Vogue, Terry Jones, το 1980. Το πρώτο του τεύχος κυκλοφόρησε σαν φανζίν, γραμμένο όλο σε γραφομηχανή και με τις σελίδες του καρφιτσωμένες με συρραπτικό. Στα χρόνια που ακολούθησαν το i-D έγινε ένα ισχυρό, πιο ώριμο, γυαλιστερό περιοδικό που, πάντως, δεν έχασε την επαφή του με τη μόδα του δρόμου, την κουλτούρα της νέας γενιάς στις μεγάλες πόλεις του κόσμου και το μόνιμο «κόλπο» στο εξώφυλλό του που είναι πάντα η μετάφραση του λογότυπού του: i-D δηλαδή ένα πρόσωπο που κλείνει το ένα μάτι και χαμογελάει (αν γείρεις το κεφάλι σου στα αριστερά για να το δεις).
Από μία άποψη, όλα αυτά τα εκατοντάδες πρόσωπα, κορίτσια ή αγόρια ή ό,τι άλλο, πέρασαν από το πρωτοσέλιδο του περιοδικού κλείνοντας το μάτι τους, ήταν και συνεχίζουν να είναι μία πλήρης πινακοθήκη αυτού που λέμε It Girl. Η έκφραση «it girl» είναι μια λεκτική φιοριτούρα της Βρετανικής κοινωνίας της μόδας και των cafè που καθιερώθηκε στα τέλη του 20ού αιώνα αλλά προϋπήρχε σαν «ρόλος» από το 1927, όταν η ταινία με τον τίτλο «It» του χολιγουντιανού στούντιο της Paramount, κόλλησε την Clara Bow στην αφίσα της και αυτόματα την καθιέρωσε σαν το πρώτο Κορίτσι Που Απολαμβάνει τη Διασημότητα και τη Διαφήμιση της Σεξουαλικότητάς του. Σήμερα, βέβαια, κάθε ΙΤ Πλάσμα είναι αυτό που φωτογραφίζει την ομορφιά του και παίζει με τη φήμη που έχει αποκτήσει. Το Λεξικό της Οξφόρδης προσδιορίζει το ΙΤ Girl ως «μια νέα, πλούσια γυναίκα που έχει γίνει διασημότητα λόγω του κοινωνικού τρόπου ζωής της». Αντίστοιχα, το ίδιο ισχύει και για τις παραλλαγές της διαφορετικότητας.
Τώρα, το i-D έρχεται να περιγράψει το τέλος του IT Girl, τουλάχιστον όπως συμβαίνει μέσα στο internet το οποίο είναι εμμονικά κολλημένο στη ζωή αυτών των Κοριτσιών. Αν είναι κάποι@ γυναίκα ή νιώθει γυναίκα κάποιας συγκεκριμένης ηλικίας και καταναλωτικής δημογραφικής ομάδας και μπει στην υστερία του TikTok, μετά από –πόσο να πούμε;– 12 λεπτά σκρολάρισμα θα δει να κατακλύζεται από ένα μπαράζ περιεχομένου σχετικά με το άπιαστο αρχέτυπο: πώς να γίνεις «κουλ κορίτσι» (διάβαζε «it»). Ποια είσαι; Τι φοράς; Τι τρως; Τι αγοράζεις; Θέλεις να γίνεις σαν αυτήν;
Ιδού οι οδηγίες, όπως τις μαζέψαμε να ίπτανται στο TikTok:
- Βάφε τα νύχια σου συχνά κόκκινα, παστέλ ροζ και άσπρα.
- Πρέπει οπωσδήποτε να έχεις ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου σε σχήμα καρδιάς.
- Να αγαπάς τα αντικείμενα πολυτελείας.
- Να δένεις τα μαλλιά σου με κορδέλες.
- Να φοράς άρωμα από διάσημη φίρμα.
- Να έχεις λογαριασμό στο Pinterest με πίνακα φωτογραφίων για inspo (=έμπνευση).
- Να έχεις φλοράλ κάλυμμα κρεβατιού.
- Ξαναμπές στο Pinterest και κάνε κολάζ με παλιές, ρομαντικές φωτογραφίες.
- Must παπούτσια: Mary Janes, Oxfords και Dr. Martens.
- Κρεβατοκάμαρα με καθρέφτες καρδιές, μαξιλαράκια καρδιές, γενικά καρδιές.
- Να έχεις αυτοπεποίθηση αλλά να μην είσαι bitchy.
- Να είσαι πάντα ευγενική και να θυμάσαι τους καλούς σου τρόπους.
- Χρώματα που πρέπει να φοράς: γκρι, μαύρο, παστέλ ροζ, κόκκινο, λευκό και μπεζ.
- Να αγαπάς τη θηλυκή πλευρά σου.
- Κολιέ από πέρλες. Σημαντικό.
- Καλσόν + Mary Janes = το τέλειο.
- Τα αγόρια δεν είναι σημαντικά.
- Να διαβάζεις βιβλία πιο συχνά.
- Βάλε τον ρομαντισμό στη ζωή σου.
- Dior lip oils.
- Αν θέλεις να μεγαλώσεις τα νύχια σου είναι οκέι. Να χρησιμοποιείς θρεπτικό λάδι νυχιών από jojoba oil και σιτέλαιο.
- Τα καλσόν μέχρι πάνω από το γόνατο με δαντέλα στην άκρη είναι υπέροχα.
- Να μιλάς με απαλή φωνή.
Αν σε αναγνωρίσει ο αλγόριθμος, θα σε φέρει μπροστά σε ΙΤ οντότητες όπως η Lily-Rose Depp, η Alexa Demie, η Matilda Djerf, και άλλες που εκπληρούν όσα ήδη έχεις κλικάρει στην περιπλάνησή σου. Και θα βυθιστείς ακόμα περισσότερο σε μία λαγουδότρυπα γεμάτη από κορίτσια/αγόρια influencers που κατασκευάζουν το δικό τους (πανομοιότυπο με παραλλαγές) στιλ, δίνοντας οδηγίες, κουράγιο στις άτολμες και όσα πιο πολλά links για αγορά προϊόντων μπορούν και πληρώνονται να δίνουν.
Το ΙΤ Girl δεν είναι ιντερνετικό φαινόμενο. Προϋπήρξε σαν φιγούρα στη συλλογική συνείδηση από τότε που κάποια περιποιήθηκε την εμφάνισή της και συζητήθηκε για αυτό. Η προσφορά της στην ποπ κουλτούρα είναι σημαντική γιατί, τι θα ήταν τα ‘50ς χωρίς τη Marilyn Monroe; Τι θα ήταν η αντικουλτούρα των ‘90s χωρίς την Chloë Sevigny; Το IT Girl υπήρξε σε παραλλαγές κατανοητές από κάθε πολιτισμική ομάδα – η Naomi Campbell για τα θύματα της μόδας, η Paris Hilton για τα θύματα των ταμπλόιντ, η Edie Sedgwick για την υπόγεια φυλή του Factory του Andy Warhol. Eίναι μία ζιπαρισμένη εικόνα του κόσμου που, η κάθε μία, ζει. Και το όνειρό της είναι να (νομίζει ότι μπορεί να) αλλάξει τον κόσμο, αν όλοι προσπαθήσουν να γίνουν σαν αυτήν. Η ίδια όμως είναι μία αοριστία, αλλάζει και μεταμορφώνεται όπως αλλάζουν οι μόδες (ας πούμε κάθε 6 μήνες) και εκεί βρίσκεται ακριβώς και η πολιτιστική της απήχηση: αν όλοι μπορούν να μοιάσουν στο IT Girl, τότε κανείς δεν θα ήταν IT Girl.
Το Κορίτσι του Πόστερ, από ανέφικτη οντότητα, τώρα παρουσιάζεται ως εμπόρευμα σε ένα τεράστιο και πρόθυμο να καταναλώσει, κοινό. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το αρχέτυπο του «cool girl» και η ψευδαίσθηση των οδηγιών για να γίνεις κι εσύ σαν αυτήν, λειτουργεί σαν ένα καρότο που κρέμεται σε ένα ραβδί. Αν ήθελε κάποια τινέιτζερ να πιστέψει τα viral βίντεο που σκάνε στο timeline της, τότε για να γίνει ΙΤ Girl online δεν χρειάζεται να κάνει τίποτε άλλο εκτός από το να αγοράσει τα κατάλληλα προϊόντα – τα οποία ανατιμώνται συνέχεια σε ρυθμούς γρήγορης-μόδας αλλά τόσο όσο να φαντάζουν σαν προϊόντα πολυτελείας.
Οι wannabes ακολουθούν πιστά τις μόδες και τις οδηγίες του internet ενώ, τι ωραία θα ήταν αν τις ανέτρεπαν. Είναι αστείο να βλέπει κανείς την εμμονή τους στις Δέκα Εντολές του Cool Girl και να γίνονται όλες καρμπόν πανομοιότυπα, ένα μέγεθος, ένα μακιγιάζ, μία πόζα για όλες, ενώ η πρώτη και βασική «οδηγία» σε όλο αυτό το πανηγύρι της ματαιοδοξίας είναι: Να είσαι ο εαυτός σου. Να δεχτείς τον εαυτό σου όπως είναι. Μην προσπαθείς να γίνεις άλλη.
Το i-D πιστεύει ότι αυτή η προφανής αντίφαση αποκαλύπτει την ένταση στην επιδίωξη της ιδιότητας του Cool ή του It Girl μέσω της κατανάλωσης. Αυτή η φιγούρα-φετίχ κατασκευάζεται από ένα στιλ χαλαρό και αδιάφορο, λίγο απόμακρο, σχεδόν εκτός σύνδεσης τις περισσότερες φορές, και ανεπηρέαστο από τις μικρο-μόδες που σκάνε συνέχεια στα σόσιαλ. Το Κορίτσι αυτό φαίνεται να ζει τη ζωή της αντί να αναζητά την προσοχή, αλλά σαν αναμφισβήτητο μέρος της γοητείας της, φυσικά, φαίνεται ότι πάντα την κερδίζει ούτως ή άλλως. Το It Girl, όπως υπάρχει στην καταναλωτική συνείδηση, είναι μια φαντασίωση αυθεντικότητας. Όταν το internet προσπαθεί να την προβάλλει σαν ρηξικέλευθη ιδέα, τότε εγγενώς έρχεται σε αντίθεση με τους λόγους για τους οποίους είναι εξαρχής μια τόσο ελκυστική προσωπικότητα.