Αλεξία Κούβελα: Το μοντέλο του GNTM μιλάει για το πρώτο plus-size πρακτορείο στην Ελλάδα

Τι κάνει σήμερα η διαγωνιζόμενη του GNTM που απασχόλησε τα μίντια όσο καμία άλλη;

Αλεξία Κούβελα: Το plus-size μοντέλο μιλάει για το πρακτορείο της, Bodé, το fake inclusivity του GNTM και την αλλαγή των προτύπων ομορφιάς

Τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση γύρω από το plus size modeling, καθώς τα πρότυπα ομορφιάς παγκοσμίως αλλάζουν. Η  ενσωμάτωση όλων των μεγεθών, των φύλων, των ηλικιών, και των άλλων ιδιαιτεροτήτων στη μόδα παραμένει μια δύσκολη υπόθεση. Παρ' όλα αυτά, πρόσφατα στοιχεία αποδεικνύουν ότι η πρόοδος είναι αισθητή. Μάλιστα, η άποψη ότι ο αλγόριθμος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προωθεί συγκεκριμένα σωματότυπα, άρχισε να χάνει έδαφος, όταν νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης υπογράμμισε ότι όλο και περισσότερα μοντέλα plus size έχουν σημαντικό αντίκτυπο σε όλες τις διαδικτυακές πλατφόρμες.

Ακολουθώντας την παγκόσμια τάση, το “Greece’s Next Top Model” πλέον συμπεριλαμβάνει κάθε χρόνο plus size μοντέλα στο διαγωνισμό. Η Αλεξία Κούβελα ανήκει στα plus size μοντέλα που μπήκαν στο παιχνίδι το 2022. Μέσα από το reality γνωρίσαμε το πληθωρικό κορίτσι που διέθετε άποψη για τη μόδα και τη νέα της εποχή. Μεταξύ άλλων, μάθαμε για το πρακτορείο plus size μοντέλων που έχει δημιουργήσει, το οποίο αποτελεί πρωτοτυπία για τα ελληνικά δεδομένα. Στο 11ο επεισόδιο, η Αλεξία αποχώρησε οικειοθελώς από το reality. Το πολυσυζητημένο μοντέλο μίλησε στην ATHENS VOICE για το νέο της εγχείρημα, την εμπειρία της στο GNTM, τον λόγο αποχώρησής της, αλλά και για τα μελλοντικά της σχέδια.

Πώς πήρες την απόφαση να ανοίξεις το πρώτο πρακτορείο plus size μοντέλων στην Ελλάδα; 
Όσο ήμουνα στο πρακτορείο μου δεν ήμουν ευχαριστημένη με το πώς προβάλανε τα plus size κορίτσια, καθώς ήταν σαν να μας έκρυβαν. Υπήρχε ειδική κατηγορία για το πού τοποθετούνταν οι πληροφορίες μας στο site τους. Ο διαχωρισμός ήταν έντονος, το οποίο φαινομενικά γινόταν για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των πελατών. Πέραν όμως του χώρου που βρισκόμασταν στην ιστοσελίδα, τα πρόσωπά μας δεν εμφανίζονταν ποτέ στο Instagram feed και δεν προωθούνταν αρκετά. Ουσιαστικά υπήρχαμε εκεί μόνο για την περίπτωση που κάποιος πελάτης έψαχνε ένα εύσωμο μοντέλο. Την ίδια στιγμή, εγώ ένιωθα ότι έχω πράγματα να δείξω και δεν είχα την κατάλληλη προβολή από τους ατζέντηδές μου. Αφότου έληξε το συμβόλαιό μου με το πρακτορείο, είπα πως θα δουλέψω ως ελεύθερος επαγγελματίας. Έκτοτε, οι πελάτες μου άρχισαν να μου λένε πως ψάχνουν και άλλα μοντέλα με το σωματότυπό μου. Ενώ έβλεπα τη ζήτηση, είχα τον φόβο ότι κάποτε θα σταματήσω να είμαι περιζήτητη, ή ότι θα εμφανιστεί κάποια κοπέλα στην αγορά που θα με αντικαταστήσει. Έτσι, αποφάσισα ότι θα δημιουργήσω το δικό μου πρακτορείο και με αυτόν τον τρόπο θα στρέψω τον ανταγωνισμό με το μέρος μου. Ούτε εγώ δεν περίμενα ποτέ να κάνω κάτι τέτοιο. Στην οικογένειά μου ήμουν πάντοτε το πιο παχουλό παιδί και οποιοδήποτε όνειρο περί modeling προϋπέθετε να αδυνατίσω. Μοιάζει σαν ψέμα ότι προσφέρω ευκαιρίες σε κορίτσια σαν και μένα, ώστε να δουν ότι το σώμα τους μπορεί να κάνει μόδα έτσι ακριβώς όπως είναι.

Ποιος είναι ο ρόλος ενός plus size πρακτορείου στη βιομηχανία της μόδας σήμερα;
Είναι λίγα τα αποκλειστικά plus size πρακτορεία στην Ευρώπη. Αυτό που προσπαθούμε να αλλάξουμε είναι να συμπεριληφθούμε ως μοντέλα σε projects που δεν θα μας είχαν υπόψη, όπως π.χ. σε μια καμπάνια γυαλιών. Οι λεγόμενες plus size γυναίκες είναι το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού και το καταναλωτικό κοινό. Τους αξίζει να βλέπουν γυναίκες σαν εκείνες μέσα στις καμπάνιες. Σήμερα είναι trend το να ανήκει κάνεις στην κατηγορία plus size, οπότε κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι μας εκμεταλλεύονται, όταν μας αξιοποιούν στα concepts. Όμως, εμένα αυτό δεν με ενοχλεί, γιατί το μήνυμα που θα περάσει στον καταναλωτή είναι το ίδιο σε κάθε περίπτωση.

Έχεις σκεφτεί ποτέ ότι ένα plus size πρακτορείο μοντέλων στερείται συμπερίληψης;
Υπάρχουν τόσο πολλά πρακτορεία που δέχονται αποκλειστικά το συμβατικό αδύνατο μοντέλο. Υπάρχουν πρακτορεία που παίρνουν μόνο περίεργα άτομα. Μπορείς να βρεις representation για οτιδήποτε θέλεις, εκτός από το plus modeling. Οπότε είναι μεν ένα political statement το να συμπεριλαμβάνω μόνο plus size μοντέλα στο πρακτορείο μου, αλλά συγχρόνως είναι και μια έξυπνη επιχειρηματική κίνηση. Μάλιστα, αυτός είναι και ο λόγος που εκπαιδεύω πολύ καλά τα κορίτσια στο πρακτορείο μου, κάτι που δεν συμβαίνει συχνά στην Ελλάδα.

Πώς διάλεξες το όνομα Bodé για το πρακτορείο σου;
Το Bodé είναι μια κατασκευασμένη λέξη, η οποία βγαίνει από τη λέξη “body”. Ήθελα το όνομα να σχετίζεται με το σώμα, γιατί το πρακτορείο μου είναι ένα μέρος που καλωσορίζει κορίτσια όλων των μεγεθών με διαφορετικά σώματα. Αυτό είναι άλλωστε που το διαφοροποιεί και το κάνει ανταγωνιστικό σε σχέση με τα υπόλοιπα. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο πατέρας μου, όταν του είχα πει για πρώτη φορά το όνομα του πρακτορείου, μου έκανε το εξής αστείο: Bodé ή «Βοδέ»; Αν και προς στιγμήν ενοχλήθηκα, σκέφτηκα ότι στην πραγματικότητα πρέπει κανείς να το αντιμετωπίσει και με λίγο χιούμορ. Επειδή είτε Bodé, είτε Βοδέ, εμείς θα κάνουμε μόδα.

Έχει απήχηση το Bodé στην Ελλάδα και πόσο αυτή αυξήθηκε μετά την εμφάνισή σου στο reality;
Είναι ένα “safe space” που αυτή τη στιγμή προσεγγίζεται είτε από επίδοξα μοντέλα, είτε από ανθρώπους που ενδιαφέρονται να βλέπουν το υλικό που δημοσιεύουμε. Έχουμε μεγάλη απήχηση και δεν το τρέχουμε ούτε ένα εξάμηνο. Γράφτηκαν πολλά άρθρα για το εγχείρημά μου και αυτό το βρίσκω θετικό. Βέβαια, δεν παίρνω τα credits μόνο για τον εαυτό μου. Τόσο τα κορίτσια, όσο και αυτοί που με ώθησαν, συνέβαλαν στο Bodé. Σίγουρα, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και μετά από αυτό, ενδιαφέρθηκε περισσότερος κόσμος για το πρακτορείο. Πολλά κορίτσια κάνουν αιτήσεις για casting. Δεν ταίριαξαν όλα όσα μας προσέγγισαν στην αισθητική του Bodé. Εκεί που διαφέρουμε είναι στο ότι όταν κάποια κοπέλα μας προσεγγίσει, της απαντάμε, επειδή έχω βρει και εγώ πολλές κλειστές πόρτες και radio silence στην καριέρα μου και ξέρω πώς είναι.

Πώς ήταν η εμπειρία σου στο παιχνίδι;
Ενώ μιλούσαμε συνεχώς για inclusivity, υπήρχαν σημεία που το παιχνίδι δεν ήταν inclusive. Για παράδειγμα, δεν υπήρχαν ρούχα στο μέγεθος των plus size κοριτσιών για τις εμφανίσεις μας στο πλατό, γιατί απλά ο χορηγός δεν έβγαζε ρούχα για plus size. Οπότε εμείς καταλήγαμε ή με πολύ στενά ρούχα ή με το τελευταίο της κρεμάστρας. Επίσης, υπήρχαν δοκιμασίες στις οποίες  οι υπόλοιπες διαγωνιζόμενες ντύνονταν με designers και εμείς ντυνόμασταν με Zara. Εγώ πήγα εκεί για να διαφημίσουμε τα plus size ως μοντέρνα μοντέλα, που φοράνε κάτι διαφορετικό από τα over-sized παρτάλια που μας βάζουν συνήθως, και κατέληξα απλά να ντύνομαι με Zara.

Ήταν αυτός ο λόγος για τον οποίο αποφάσισες να αποχωρήσεις οικειοθελώς;
Όχι, δεν ήταν αυτός ο βασικός λόγος της αποχώρησής μου. Ήταν κυρίως οι οικονομικές υποχρεώσεις του πρακτορείου, που είχαν συσσωρευτεί. Δεν θα σου έλεγα ότι ψυχολογικά πέρασα τέλεια, αλλά αυτός δεν θα ήταν πότε ο λόγος που θα έφευγα. Ήταν επείγον να γυρίσω για να αποπληρώσω τον φόρο του προηγούμενου έτους. Όσο είσαι μέσα στο GNTM δεν μπορείς να κάνεις καμιά δουλειά. Παρ' όλα αυτά, δεν θα πω ότι μετάνιωσα που πήγα. Ήταν μια ωραία εμπειρία και είχα όμορφες στιγμές. Έμαθα πολλά πράγματα, ιδιαίτερα για τον εαυτό μου. Είδα την στήριξη του κόσμου και είμαι ευγνώμων για αυτό.

Βιώνεις διακρίσεις για το σώμα σου, και εκτός παιχνιδιού;
Ο ρατσισμός στον χώρο της μόδας δεν έχει εκλείψει 100%. Ακόμα και όσες εργαζόμαστε επαγγελματικά ως plus size μοντέλα, κρινόμαστε για το αν δεν είμαστε παχουλές στα σωστά σημεία. Παρόλο που με θεωρώ γεμάτη γυναίκα, έχω ακούσει το σχόλιο ότι εγώ δεν είμαι κανονικό plus size. Στα μάτια κάποιων δεν ανήκω στη κατηγορία. Δεν είναι έτσι όμως, αυτό είναι ένα φάσμα όπου άλλος μπορεί να έχει μεγαλύτερες πλάτες και μπράτσα, άλλος μπορεί να έχει πολύ στενό κορμό και άλλος πολύ μεγάλη περιφέρεια. Οι διακρίσεις υπάρχουν ακόμη και εντός της κατηγορίας.

Ποιο πιστεύεις ότι είναι το μέλλον των plus size στη μόδα;
Το plus size modeling ξεκινάει αργά-αργά από το high fashion, όπως βλέπουμε στις καμπάνιες μεγάλων οίκων μόδας, π.χ Versace και Dolce Gabbana. Ρεαλιστικά όμως, αυτό που πιστεύω ότι μπορεί να αλλάξει είναι να μπορούν τα εύσωμα άτομα να βρουν σε thrift shops ρούχα στο νούμερό τους. Όποιος μιλάει για sustainability στη μόδα ξεχνάει ένα πάρα πολύ σημαντικό παράγοντα: αν τα ρούχα κατασκευάζονται μόνο σε μικρά μεγέθη, εμείς δεν μπορούμε να ντυθούμε sustainable. Έχω βάλει άπειρες φορές τα κλάματα σε thrift shops επειδή δε βρίσκω στο νούμερό μου κάτι όμορφο. Δεύτερον, όσον αφορά τα fast fashion brands  πιστεύω πως στο μέλλον θα υπάρχει μεγαλύτερο εύρος μεγεθών. Σε βάθος χρόνου κάθε fashion show που θα γίνεται στην Ελλάδα, θα έχει plus size μοντέλα. Αυτό θα συμβαίνει όμως, όχι απλά για να γίνει represent η κατηγορία ή για να είναι το brands σύμφωνο με το trend και να πουλήσει, αλλά γιατί θα είναι μια ασυνείδητη επιλογή. Με βάση αυτό, θα ήθελα να δουλέψουμε με τα μοντέλα μου στο εξωτερικό. Ultimate goal: να περπατήσουμε για μεγάλα brands στο Paris Fashion Week.

Το δυναμικό του πρακτορείου σου αυτή τη στιγμή ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σου;
Κάθε κορίτσι που μπαίνει στο πρακτορείο θεωρώ ότι μπαίνει για κάποιο σκοπό. Πιστεύω ότι έχω πολύ δυνατή ομάδα με κορίτσια που είναι στο κίνημα και το υποστηρίζουν πλήρως. Θα ακουστεί κλισέ, αλλά τα μοντέλα του Bodé δεν είναι υπάλληλοί μου είναι συνάδελφοί μου. Δημιουργούμε σιγά-σιγά μια οικογένεια. Καθώς είμαστε όλες κοντά ηλικιακά, δεν είμαι η κλασσική manager που στα νιάτα της ήταν ένα καλό μοντέλο. Είμαι ένα κορίτσι που αυτή τη στιγμή ζει την αγορά, όπως ακριβώς τη ζουν και τα μοντέλα μου. Όλα όσα συμβαίνουν τα συζητάμε και τα εξηγούμε. Είμαι το στήριγμά τους και αυτές το δικό μου.