Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Tupperware: Ποιες ήταν οι πρώτες influencers που πωλούσαν τάπερ από το σαλόνι τους;
Η αμερικανική πλαστική Αυτοκρατορία που μεσουράνησε στο παρελθόν, έπεσε χωρίς όμως ευτυχώς να σπάσει, ενώ σήμερα επανασυστήνεται και μπαίνει στις ζωές των Millennials και της Gen Z
Tα θρυλικά πλαστικά δοχεία με το αεροστεγές κλείσιμο που πρωταγωνίστησαν στην Αμερική του ’50 και του ’60 δεν συντηρούσαν μόνο τα τρόφιμα αλλά και την κουλτούρα μιας ολόκληρης εποχής. Περιτύλιγμά τους ήταν τα πάρτι. Ένα είδος μάρκετινγκ που γινόταν από στόμα σε στόμα –και μάλιστα γυναικείο- όταν ακόμα δεν υπήρχε καν όρος γι’αυτό.
To αυθεντικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης γεννήθηκε το 1950 και ήταν από πλαστικό
Βρισκόμαστε στο 1950, μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο σε μια Αμερική που οραματίζεται και χτίζει ένα καινούργιο μέλλον. Το τοπίο αλλάζει, με τα προάστια να επεκτείνονται σταδιακά, γεμίζοντας με σπίτια τα οποία αντανακλούν αυτή την μεταπολεμική αισιοδοξία και ευημερία. Εξωτερικά, βάφονται σε χαρούμενες παστέλ αποχρώσεις όπως ροζ, τιρκουάζ, πράσινο της μέντας και βουτυρένιο κίτρινο δημιουργώντας ένα χαρούμενο σκηνικό, ένα χαρακτηριστικό αρχιτεκτονικό στυλ εμποτισμένο με μια παιχνιδιάρικη αισθητική την οποία επιθυμεί διακαώς το Αμερικανικό έθνος μετά τα αγέλαστα χρόνια του πολέμου.
Tupperware: Oι πρώτες γυναίκες influencers που πωλούσαν τάπερ από το σαλόνι τους
Το γκαράζ μεσοτοιχία με το σπίτι φιλοξενεί την τιρκουάζ Cadillac της οικογένειας, το γκαζόν στον κήπο είναι φρεσκοκουρεμένο και μια αυτοσχέδια κούνια κρέμεται από το δέντρο δημιουργώντας ένα καρτποσταλικό, family-friendly σκηνικό. Στο εσωτερικό του σπιτιού, πίσω από τα μεγάλα παράθυρα, στον χώρο του σαλονιού με τις φλοράλ μπερζέρες, μια παρέα καλοχτενισμένων γυναικών ντυμένες με poodle φούστες και εφαρμοστά ίσια φορέματα, φορώντας πέρλες στον λαιμό, σκουλαρίκια με κλιπ και sling back γόβες, περιεργάζεται με βλέμμα επαγγελματία buyer ένα παγωμένο πλαστικό δοχείο γεμάτο μωβ χυμό σταφυλιού το οποίο κλείνει με τρόπο μαγικό, μην αφήνοντας να χυθεί από το εσωτερικό του ούτε σταγόνα. Ταυτόχρονα, διαμαρτύρονται για την απείθαρχη συμπεριφορά των παιδιών και τη συχνή αδιαφορία του συζύγου τους, ανταλλάσσουν συνταγές για το Spring Glow Angel Cake (κέικ με γέμιση ροδάκινο και κρέμα σαντιγί) και διορθώνουν στο καθρεφτάκι το Avon κραγιόν τους. Έχουν μόλις παρακολουθήσει μια επίδειξη πλαστικών δοχείων της εταιρείας Tupperware και καθώς η δραστηριότητα οδεύει προς το τέλος της, οι ενθουσιασμένες καλεσμένες κατευθύνονται προς την έξοδο φορτωμένες με πλαστικά δοχεία. Από τάπερ για τα τρόφιμα και tumblers για λεμονάδες, μέχρι θήκες για γρανίτες και τους ιδανικούς για πάρτι στρογγυλούς δίσκους “Party Susan” χωρισμένους σε έξι τμήματα, ιδανικούς για ξηρούς καρπούς, τσιπς, κλπ.
Σκηνές σαν αυτήν ξεδιπλώνονταν τη δεκαετία του ’50 σε όλη την Αμερική. Κάπου, σε μια μονοκατοικία συνέβαινε ένα Tupperware Party. Μια κουστωδία από γυναίκες δήλωνε ενθουσιασμένη με τα πλαστικά δοχεία συντήρησης τροφίμων ανακηρύσσοντας το “Wonder Bowl” συνώνυμο της ζωής στα προάστια. H οικοδέσποινα αναλάμβανε ρόλο πωλήτριας της Tupperware και πουλούσε τα προϊόντα στις καλεσμένες της, που συνήθως ήταν φίλες ή μέλη της οικογένειάς της, ακολουθώντας μια καινούργια – ημιεπίσημη και face to face στρατηγική μάρκετινγκ, που συνδύαζε το socializing με τις απευθείας πωλήσεις.
Μετά τον πόλεμο ήρθε η «επανάσταση»
Ήταν τη δεκαετία του 1940 όταν ο χημικός και εφευρέτης Earl Silas Tupper από την Μασαχουσέτη, παίρνοντας έμπνευση από τον τρόπο που έκλειναν τα δοχεία μπογιάς, δημιούργησε μια σειρά από εύκαμπτα, ημιδιάφανα αεροστεγή δοχεία από πλαστικό για τη διατήρηση φαγητού, αποκαλώντας το πολυαιθυλένιο, «υλικό του Μέλλοντος». Και ενώ το πατενταρισμένο αεροστεγώς καπάκι που είχε επινοήσει μπορούσε με ευκολία να διατηρήσει στο εσωτερικό των τάπερ φρέσκα και αναλλοίωτα τα φύλλα ενός μαρουλιού, ήταν δύσκολο για τον μεταπολεμικό καταναλωτή να καλοδεχτεί στην κουζίνα του ένα πλαστικό προϊόν, ένα ξένο ουσιαστικά υλικό, το οποίο μάλιστα σχετιζόταν με το ακάθαρτο πετρέλαιο.
Δεν ήταν όμως μόνο αυτό. Ακόμα και το καπάκι που λέγαμε, ο τρόπος δηλαδή που έκλεινε το δοχείο, αφήνοντας έξω τον αέρα, ήταν ένα μπέρδεμα για τις νοικοκυρές αφού μέχρι τότε είχαν συνηθίσει τον τρόπο με τον οποίον έκλειναν τα γυάλινα βάζα. Τι και αν ο Τupper έβαλε το 1946 τα προϊόντα του στα ράφια των πολυκαταστημάτων; Το μοναδικό στο είδος του καπάκι δεν έπειθε τους καταναλωτές να το αγοράσουν, αφού δεν ήταν σίγουροι πώς να το χρησιμοποιήσουν.
Όλα αυτά βέβαια μέχρι το 1949 όταν για καλή του τύχη εμφανίστηκε η γυναίκα εκείνη που θα έλυνε το γρίφο των πωλήσεων και θα γινόταν η ψυχή των πάρτι που θα ακολουθούσαν. Η Brownie Wise από τη Φλόριντα, χωρισμένη μητέρα και πρώην αρθρογράφος σε εφημερίδα, σε μια προσπάθεια να αυξήσει τα εισοδήματά της, ξεκίνησε στα τέλη του 1940 τη δική της επιχείρηση μεταπώλησης των προϊόντων της Tupperware, την οποία και ονόμασε “Patio Parties”. Οργανώνοντας πάρτι στη γειτονιά της, στρατολογούσε φίλες να συστήνουν τα προϊόντα -να εξηγούν τον τρόπο με τον οποίο ένα δοχείο κλείνει αεροστεγώς -και να τα πουλούν σε άλλες γυναίκες ενώ εκείνη λάμβανε στη συνέχεια μερίδιο από τα κέρδη. Ιδιαίτερα χαρισματική, πίστευε ότι μπορούσες να πετύχεις απευθείας πωλήσεις αν συνδυάσεις το socializing με τον δειγματισμό στο σπίτι, μια στρατηγική που ήδη ακολουθούσαν άλλες πρωτοπόρες εταιρείες της εποχής, όπως η “Stanley Home Products” με προϊόντα καθαρισμού για το σπίτι.
Στην πραγματικότητα, γυρνώντας την πλάτη στη διαφήμιση και τους παραδοσιακούς τρόπους μάρκετινγκ, είχε στοχεύσει στη δοκιμασμένη πώληση που γίνεται πόρτα πόρτα. Μπορεί λοιπόν επί της ουσίας να μην είχε ανακαλύψει τα οικιακά πάρτι, τους είχε όμως δώσει μια περισσότερο θηλυκή και εκλεπτυσμένη μορφή. Γυναίκες που φορούσαν τα καλά τους ρούχα, μιλούσαν σε άλλες γυναίκες, αντάλλασαν ιδέες, οικιακές συμβουλές και προβληματισμούς προκαλώντας μια έκρηξη στις πωλήσεις.
Όταν o Τupper, αντιλήφθηκε την επιτυχία που είχε η ιδέα της Wise -σε αντίθεση με τις περιορισμένες πωλήσεις που έκαναν τα προϊόντα του στα καταστήματα-θέλησε φυσικά να τη διατηρήσει. Το 1951 της ζήτησε να γίνει αντιπρόεδρος μάρκετινγκ στην εταιρεία του “Tupperware Company” με έδρα τη Φλόριντα-πρωτόγνωρος ρόλος τότε για γυναίκα- και να ηγηθεί μιας στρατηγικής εστιασμένης αποκλειστικά στις πωλήσεις στα σπίτια. Στη συνέχεια τα προϊόντα αποσύρθηκαν από τα ράφια και τότε ήταν που ξεκίνησε ουσιαστικά το μεγάλο πάρτι.
Η δεκαετία του 1960 που ακολούθησε ήταν η Mad Men εποχή ή αλλιώς η «χρυσή εποχής της διαφήμισης». Την ώρα λοιπόν που εμβληματικές καμπάνιες προέκυπταν από τον συνδυασμό δημιουργικότητας και στρατηγικής με τη Lucky Strike και την Coca-Cola να φιγουράρουν σε έντυπες διαφημίσεις και billboards, η Tuppeware έφτιαχνε το δικό της όνομα όχι μέσα από πιασάρικα σλόγκαν και ιλουστρασιόν καμπάνιες, αλλά σε καλοφτιαγμένα σαλόνια μεταξύ φιλενάδων μέσα σε μια ατμόσφαιρα παρφουμαρισμένης συντροφικότητας.
Εργαζόμενο κορίτσι και Gossip Girl
Μήπως λοιπόν εκείνα τα πάρτι έγιναν αφορμή για να αλλάξει η ζωή ένα σωρό γυναικών; Σίγουρα ναι. Τη δεκαετία του ‘50 και του ‘60 η γενιά των Βoomers είχε αρχίσει να ζει σε μεγαλύτερα σπίτια με μεγαλύτερες κουζίνες, περισσότερα χρήματα για ξόδεμα, περισσότερα παιδιά και στόματα για τάισμα και ένα σωρό καινούργιες υποχρεώσεις για την νοικοκυρά.Την ώρα λοιπόν που τα πλαστικά δοχεία από σχεδόν ανύπαρκτα και καταχωνιασμένα στα ντουλάπια, αποκτούσαν περίοπτη θέση μέσα στο σπίτι και τις ζωές των ανθρώπων, ταυτόχρονα μέσα από εκείνα τα πάρτι ξεπηδούσε και το μοντέλο μιας γυναίκας πού είχε ανάγκη τις κοινωνικές επαφές, να γελάσει, να κουτσομπολέψει και ταυτόχρονα να αποκτήσει το δικό της εισόδημα. Και ενώ οι άντρες αναρωτιόντουσαν τι έκαναν και έλεγαν οι γυναίκες τους όταν μαζεύονταν σε ένα σαλόνι, εκείνες αποκτούσαν την επιθυμία και το κίνητρο να γίνουν μέλη της οικογένειας Tupperware.
Οι influencers των προαστίων, φορούσαν όμορφα φορέματα, τακούνια και γάντια, παρουσιάζοντας μια αναβαθμισμένη εκδοχή του εαυτού τους, με στόχο να ενταχθούν και εκείνες στην εταιρεία. Χωρίς ίχνος ανταγωνισμού μεταξύ τους, έφτιαχναν ένα δικό τους δίκτυο πωλήσεων συνδυάζοντας τη δουλειά με το νοικοκυριό. Aνταποκρινόμενες σε ένα ευέλικτο συμφωνητικό, είχαν την «πολυτέλεια» να συνδυάσουν διασκέδαση με εργασία μέσα μάλιστα από έναν κοινωνικά αποδεκτό τρόπο απόκτησης χρημάτων. Τι κέρδιζαν στο τέλος από αυτό; Κέρδιζαν χρήματα, δώρα από την εταιρεία -οι επιτυχημένες πωλήτριες λάμβαναν πλούσια δώρα- και το κυριότερο, το αίσθημα του αυτοσεβασμού.
Κάπως έτσι τελείωσε το πάρτι
Και μπορεί η κάποτε καινοτόμα εταιρεία να αγαπήθηκε από γενιές ολόκληρες και τα προϊόντα της να δόθηκαν σαν δώρα σε γάμους και baby showers, η Ιστορία όμως έχει αποδείξει ότι η νοσταλγία –συνήθως- δεν είναι αρκετή για να συντηρήσει από μόνη της ένα θρυλικό brand. Όπως φάνηκε, η εταιρεία δεν μπόρεσε να προσαρμοστεί στην διαρκώς εξελισσόμενη αγορά και να απαγκιστρωθεί από τις απευθείας πωλήσεις, να ανταποκριθεί στον σκληρό ανταγωνισμό και ταυτόχρονα να προσεγγίσει νεότερους ηλικιακά καταναλωτές. Πολύ αργά, μόλις το 2022 τα προϊόντα βρέθηκαν στα ράφια των πολυκαταστημάτων Target στις ΗΠΑ αλλάζοντας την τακτική των απευθείας πωλήσεων που ακολουθούσε επί δεκαετίες η εταιρεία. Το 2024 λοιπόν, η Tupperware κατέθεσε αίτηση πτώχευσης, κλείνοντας και το τελευταίο εργοστάσιό της στις ΗΠΑ.
Life from plastic
Όπως όλα δείχνουν, η ιστορία έχει happy end, αποδεικνύοντας ότι το πλαστικό είναι τελικά πολύ ανθεκτικό υλικό. Το brand αποκτήθηκε πρόσφατα από επενδυτές, οι οποίοι –όπως έχει γραφτεί στον ξένο Τύπο– στοχεύουν όχι απλώς να αναβιώσουν την εταιρεία, αλλά να την επανεκκινήσουν με μια φρέσκια προσέγγιση, χωρίς να κάνουν απλά ένα rewind στην κουλτούρα μιας άλλης εποχής. Η “Tupperware France”, με τον Γάλλο επιχειρηματία Cedric Meston στο τιμόνι, από τις αρχές του 2025 επαναλανσάρισε τα προϊόντα σε πέντε βασικές ευρωπαϊκές αγορές: Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Βέλγιο και Πολωνία – όχι Ελλάδα. Ταυτόχρονα, ΗΠΑ και Καναδάς εξακολουθούν να αγαπούν τα χρωματιστά πλαστικά δοχεία που είχαν λατρέψει οι γιαγιάδες και οι μαμάδες τους. Στα επόμενα επιχειρηματικά πλάνα της εταιρείας περιλαμβάνονται και άλλες σημαντικές αγορές, όπως η Ν. Αφρική, η Ινδία, η Κίνα κ.λπ.
Το σχέδιο τώρα είναι πώς η συγκεκριμένη εταιρεία μπορεί να επιβιώσει μετά από μια διακοπή, ανακατεύοντας τη νοσταλγία με το sustainability, τη λειτουργική καινοτομία με τα social media. Επιπλέον, το αφήγημα που κάποτε απειλούσε το πλαστικό σήμερα έχει σχεδόν σβηστεί, καθώς οι health-conscious καταναλωτές δηλώνουν πρόθυμοι να επενδύσουν σε ένα πλαστικό δοχείο καλής ποιότητας, το οποίο έχει μεγάλη διάρκεια ζωής, μειώνει τη σπατάλη τροφίμων και επαναχρησιμοποιείται. Ο ξαφνικός, λοιπόν, «ήρωας» της βιωσιμότητας έχει ήδη τραβήξει την προσοχή των influencers και της Gen Z – κάτι που η εταιρεία επιθυμούσε διακαώς. Η Gen Z ανεβάζει βιντεάκια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανάγοντας σε Τέχνη την ποιοτική αποθήκευση τροφίμων: τακτοποιημένα ψυγεία με στυλ, άψογοι χρωματικοί συνδυασμοί δοχείων, setups που αξίζουν μια φωτογραφία για το Instagram και ένα βίντεο για το TikTok. Δεν μιλάμε πλέον μόνο για καλύτερης ποιότητας πλαστικό, αλλά και για καλύτερη τεχνολογία. Και σε αυτή την τεχνολογική ενσωμάτωση ποντάρουν ξεκάθαρα οι επενδυτές με το comeback της εταιρείας. Γιατί, προφανώς, οι αλγόριθμοι και τα social media στοχεύουν να φέρουν περισσότερους καλεσμένους στο πάρτι.
Γνωστά-άγνωστα trivia ενός θρυλικού brand
- Τα πρώτα πλαστικά δοχεία που κυκλοφόρησε το 1946 η Tupperware στα πολυκαταστήματα ήταν σε λευκές και off-white αποχρώσεις. Όταν ξεκίνησαν τα πάρτι, η εταιρεία έβγαλε το πρώτο της προϊόν σε milky-white χρώμα, το “Wonder Bowl” το οποίο κόστιζε τότε, 39 σεντς. Τα μετέπειτα χρόνια κυκλοφόρησαν και πλαστικά δοχεία με χρώμα, όπως πορτοκαλί, γαλάζιο, ροζ, μωβ και πράσινο.
- Το Ινστιτούτο Smithsonian στην Ουάσινγκτον, διαθέτει μια τεράστια συλλογή της Tupperware.
- Οι πιο επιτυχημένες πωλήτριες ανταμείβονταν τότε με πλουσιοπάροχα δώρα από την εταιρεία που περιελάμβαναν από διαμαντένια δαχτυλίδια και γούνες από βιζόν, μέχρι ρούχα υψηλής ραπτικής.
- Το 2020 είχε υπολογιστεί στις ΗΠΑ ότι ένα Tupperware Party συνέβαινε κάθε 2,5 δευτερόλεπτα.
- Το 1954 η Wise έγινε η πρώτη γυναίκα που εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του “BusinessWeek”, σηματοδοτώντας την εκτόξευση της εταιρείας.
- Τη δεκαετία του ’50 και του ’60 η προσέλκυση καινούργιων πωλητριών γινόταν και μέσω φιλόδοξων διαφημίσεων. Στην αρχή σε γυναικεία περιοδικά και στη συνέχεια στην τηλεόραση. Οι διαφημίσεις δεν υπόσχονταν απλά μοντέρνα σκεύη, αλλά ένα καταπληκτικό lifestyle διασκέδασης, αδελφότητας και πρόσθετου εισοδήματος.
- Τις χρυσές εκείνες δεκαετίες, η εταιρεία είχε κυκλοφορήσει και μηνιαία εφημερίδα την ‘Tupperware Sparks”. Περιείχε ιστορίες ικανές να παρακινήσουν εκείνες που σκέφτονταν να γίνουν ντίλερ, καθώς και τα νέα της κοινότητας. Συχνά υπήρχαν και φωτογραφίες της Wise στην πρώτη σελίδα να ποζάρει δίπλα στο κάμπριο αυτοκίνητό της, είτε στην πολυτελή έπαυλη που διατηρούσε δίπλα σε μια λίμνη ή μαζί με ένα πόνι που είχε σαν κατοικίδιο.
- Το 1958 ο Tupper απέλυσε την Wise και στη συνέχεια πούλησε την εταιρεία. Είχε ενοχληθεί από το πόσο καλτ φιγούρα είχε γίνει με τα χρόνια, από τη μεγαλομανία που είχε αποκτήσει και από το γεγονός ότι ο κόσμος απέδιδε την επιτυχία της Tupperware σε εκείνη.
- Τα προϊόντα Tupperware πωλούνταν στο παρελθόν σε περισσότερες από 70 χώρες.
- Στις ΗΠΑ τα προϊόντα πωλούνται και σε κάποια πολυκαταστήματα όπως Target, Winners και Costco. Τα προϊόντα μπορεί επίσης κάποιος να τα αγοράσει από το Tupperware.com, ενώ όποια γυναίκα επιθυμεί μπορεί να οργανώσει και πάρτι στο σπίτι της, ακριβώς όπως γινόταν στο παρελθόν.
- Το 1964 η Tupperware ήρθε στην Ελλάδα. Toν Ιανουάριο του 2025 η Tupperware Ελλάδας με ένα αποχαιρετιστήριο μήνυμα προς τους καταναλωτές ενημέρωνε ότι σταματά να δέχεται παραγγελίες για αγορά προϊόντων. Προηγουμένως, το 2023 είχε κλείσει και το εργοστάσιο αμερικανικών συμφερόντων που διατηρούσε η εταιρεία στη Θήβα.
Δειτε περισσοτερα
Η τρυφερή ματιά ενός αρχιτέκτονα στην πέτρα, τους ανθρώπους και τα δέντρα του τόπου
Οι θεματικές συζήτησης και οι προσωπικότητες που θα συμμετέχουν Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Με το νέο του άλμπουμ «Ανάμεσα» ανανεώνει το ελληνικό τραγούδι. Πριν βρεθεί «Ανάμεσα σε φίλους» στο Παλλάς, ταξιδέψαμε μαζί του ακούγοντας και μιλώντας
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση
Οι Κώστας Μηλιαράς και Γιώργος Παπακώστας μιλούν για το ντεμπούτο των The Dionysians «Να Κάψουμε το Χθες»