Τι τρέχει με την «κοριτσοποίηση» της μόδας;
© Brooke Cagle / Unsplash
Opinion

Τι τρέχει με την «κοριτσοποίηση» της μόδας;

Και γιατί το TikTok είναι γεμάτο με διάφορα girl aesthetics;

Girl Aesthetics: Η κουλτούρα του «κοριτσιού» στα social media και στη μόδα.

Strawberry Girl Aesthetic, Tomato Girl Aesthetic, Vanilla Girl Aesthetic, Cherry Girl Aesthetic, Weird Girl Aesthetic, Soft Girl Aesthetic, Clean Girl Aesthetic και δε συμμαζεύεται. Κάθε τόσο το TikTok «ανακαλύπτει» και περιγράφει «αισθητικές» που όλες συνοδεύονται από τη λέξη girl, κορίτσι - όχι woman, γυναίκα. Προς τι αυτή η «κοριτσοποίηση»; 

Η προτροπή για καθήλωση στην εφηβεία καραδοκεί με έναν περίεργο τρόπο σε κάθε γωνιά των social media. Από τα Aesthetics του TikTok μέχρι την ταινία Barbie, όλη η σύγχρονη κουλτούρα μας προτείνει να επιστρέψουμε με κάθε τρόπο στις μέρες της ηλικιακής μας δόξας. Και κάπως έτσι κάνουμε πλεξουδάκια στα μαλλιά μας, αν και ολόκληρες γαϊδούρες. Όμως πίσω από τα φιογκάκια, τις μίνι φουστίτσες, τα ροζ και τα πλεξουδάκια, υπάρχει πολύ ψωμί για ανάλυση. 

Δεν είναι σκέτη αισθητική, είναι state of mind και στάση ζωής, λένε οι υπέρμαχοι. Κάποιοι θεωρούν πως, στις ταραγμένες εποχές που ζούμε, είναι μια επιστροφή στην ασφάλεια του οικείου. Κάποιοι άλλοι πιστεύουν πως η girly μανία είναι απλώς μια νοσταλγία για τις εποχές ανεμελιές. Είναι το να αφήνεις το sexiness έξω από την εξίσωση της ζωής σου και να μην παίρνεις τίποτα στα σοβαρά, ένας ανώδυνος αισθητικός παλιμπαιδισμός, μια θεμιτή κοκεταρία. Άλλοι το βλέπουν σαν μια πράξη «επανόρθωσης». Επιστρέφεις στο παρελθόν και το «ξαναφτιάχνεις» στην ιδανική του μορφή μέσα από τα μάτια του ενήλικα, ειδικά αν δεν πρόλαβες να το ζήσεις στις ωραίες του διαστάσεις. 

Οι φεμινίστριες όμως βλέπουν πρόβλημα, κανονιστικά πρότυπα, πατριαρχία και «Λολίτες». Και έχουν τα δίκια τους. Το να είσαι μικρό κορίτσι σημαίνει «πρέπει» που θέτουν οι «μεγάλοι». Και μέρος της χειραφέτησης μιας γυναίκας είναι το να πάψει να υπακούει και να φέρεται σαν «μικρό κορίτσι». 

Σε αντίθεση με τις παλαιότερες εποχές, όπως εκείνης του girlboss, που ενθάρρυνε τις γυναίκες να μιμηθούν τους τρόπους των ανδρών προς την επιτυχία, η σημερινή εποχή θέλει τα girls χαλαρά, ανέμελα και με έφεση στο μακιγιάζ και το shopping. Η υπερκατανάλωση του «girl» είναι επιφανειακή και ανώδυνη. Δεν προτρέπει τα κορίτσια να σπάσουν καμιά γυάλινη οροφή, παρά κανονικοποιεί την ευθραυστότητά τους. Θα μου πεις, τι άλλο θα περιμέναμε από το TikTok και τους διακόνους του; Τέλος πάντων, καλές οι αναλύσεις και η θεωρητικοποίηση του σκηνικού, όμως όλοι ξέρουμε πως ό,τι γίνεται γίνεται για τα φράγκα. Η μόδα είναι γεμάτη «κοριτσίστικα» που πρέπει να πουληθούν. Κυρίως σε «μεγάλα κορίτσια» που έχουν και μεγάλους μισθούς. Όμως το πολύ το κοριτσέισον το βαριέται και ο παπάς. 

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice