Αν όχι, μάθε την μπας και μπορέσεις να επικοινωνήσεις μαζί τους
Είναι οι Millenials οι πιο ικανοί γονείς στην ιστορία;
Οι γονείς Μillennials δεν θέλουν απλώς να γίνουν γονείς· είναι έτοιμοι να γίνουν γονείς. Εάν γίνουν, στις περισσότερες των περιπτώσεων γίνονται συνειδητά κι όχι επειδή έτσι επιβάλλουν τα κοινωνικά πρότυπα.
Οι Millennials, με την προσαρμοστικότητά τους και την έμφαση στην ισορροπία και την αυτοβελτίωση, συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός νέου προτύπου γονεϊκότητας
Millenials ή αλλιώς η γενιά της υπομονής, αν με ρωτάτε. Η γενιά Υ, δηλαδή όσοι έχουν γεννηθεί μεταξύ 1981 και 1996, είναι η ενδιάμεση γενιά — και τι εννοώ με αυτό: Έχουν γεννηθεί χωρίς κινητά ή ίντερνετ, όμως μεγάλωσαν με αυτά, έχουν ζήσει εποχές ΠΑΣΟΚ ή τέλος πάντων για να μιλήσουμε πιο οικουμενικά, έχουν ζήσει καλές οικονομικές περιόδους κι έχουν ζήσει και μέσα στην κρίση. Για να μην το κουράζουμε, έχουν αντιμετωπίσει ταχύτατες τεχνολογικές εξελίξεις, οικονομικές προκλήσεις και μεταβαλλόμενες κοινωνικές καταστάσεις.
Άραγε αυτή η προσαρμοστικότητά τους ως γενιά βοηθάει στο να γίνουν τελικά καλύτεροι γονείς, πιο προσγειωμένοι, πιο υπομονετικοί; Το ερώτημα αυτό καθαυτό είναι πολυσύνθετο και εξαρτάται από διάφορους κοινωνικούς, ψυχολογικούς και οικονομικούς παράγοντες.
Οι Millennials έχουν μεγαλώσει σε μια εποχή όπου η τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έγιναν σταδιακά αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας. Αυτό τους προσφέρει μια μεγαλύτερη ισορροπία μεταξύ τεχνολογικής και πραγματικής ζωής. Επιπλέον, θα μας το δώσω, ότι είμαστε η πρώτη γενιά που μιλάει ανοιχτά για θέματα ισότητας, φύλων, ρόλων, ψυχικής υγείας και καταφέραμε να αλλάξουμε όχι μόνο τον τρόπο σκέψης μας αλλά και τον τρόπο που μεγαλώνουμε τα παιδιά μας.
Το 2017, οι Μillennials αποτελούσαν το 90% όλων των νέων γονιών. Αυτή η γενεαλογική αλλαγή καθιστά τους Μillenials την ισχυρή δύναμη που διαμορφώνει το μέλλον της γονεϊκότητας.
Η εταιρεία τεχνολογίας Winnie πραγματοποίησε μια έρευνα και έκανε συνεντεύξεις σε πάνω από 500 γονείς. Τα αποτελέσματα μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα το πώς η γονεϊκότητα αλλάζει τον τρόπο που οι Μillennials αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους.
Οι Μillennials υιοθετούν τη γονεϊκότητα ως νέα ταυτότητα
Ως η πρώτη γενιά που ενηλικιώθηκε στον κόσμο των social media, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Μillennials είναι ιδιαίτερα συνειδητοποιημένοι όσον αφορά την ταυτότητά τους. Οι διαδικτυακές αναπαραστάσεις του εαυτού πρέπει να σχεδιάζονται και να διατηρούνται προσεκτικά· ένας καλά διαμορφωμένος λογαριασμός social media είναι ένδειξη πλούτου, κοινωνικής θέσης και στάτους για τους συνομηλίκους.
Οι Μillennial γονείς είναι πιο πιθανό να δηλώσουν ότι η γονεϊκότητα είναι ένα σημαντικό μέρος της ταυτότητάς τους σε σύγκριση με προηγούμενες γενιές χωρίς όμως να τους καταπίνει – κι αυτό είναι καλό. Με τον κλασικό Μillennial τρόπο, έχουν αλλάξει την «κλασική εικόνα» που μπορεί να μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη γονιός, κάνοντας αυτό που ξέρουν να κάνουν καλύτερα: να έχουν μέτρο. Διατηρούν κάποια στοιχεία από τις γονεϊκές μεθόδους που χρησιμοποιούσαν οι γονείς τους προσθέτοντας τις νέες.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχουν υπο-ταυτότητες που αντικατοπτρίζουν όχι μόνο την ιδιότητά τους ως ενήλικες που μεγαλώνουν παιδιά, αλλά και τις προσωπικές, πολιτικές και κοινωνικές τους πεποιθήσεις. Εμφανίζονται, λοιπόν, οι crunchy moms, οι free-range γονείς, οι μπαμπάδες που φορούν μάρσιπο, οι single μαμάδες από επιλογή, οι ομόφυλοι γονείς — για να αναφέρουμε μερικούς μόνο. Έχουν σπάσει τα στερεότυπα που βασίζονται αποκλειστικά στην προϋπόθεση του δίπτυχου «μπαμπάς-μαμά» και βάζουν στο τραπέζι ως απαραίτητη προϋπόθεση την αγάπη.
Στην έρευνά ζητήθηκε από τους Μillennials να αποδώσουν με δικά τους λόγια το πώς αισθάνονται ότι άλλαξε η ζωή τους όταν έγιναν γονείς. Περισσότεροι από 1 στους 4 ανέφεραν μια δραστική αλλαγή εστιασμού από τον εαυτό τους στην οικογένεια. Οι πιο κοινές φράσεις που χρησιμοποιήθηκαν ήταν «κάθε απόφαση εστίαζε στο καλό των παιδιών», «σταμάτησα να είμαι εγωιστής», «η ζωή δεν είναι πια για μένα» κι όλα αυτά σε διάφορες παραλλαγές.
Για τους Μillennials, δεν είναι μόνο μια αλλαγή στον τρόπο ζωής (λιγότερα χρήματα, λιγότερος ύπνος, περισσότερη πίεση) αλλά μια αλλαγή στο πού επικεντρώνονται. Ο στερεοτυπικά εγωκεντρικός Μillennial, που έχει μάθει να επικεντρώνεται στον εαυτό του, να ακολουθεί προγράμματα αυτοβελτίωσης και έχει κάνει τρόπο ζωής το «better me» (σε όλα αυτά επικρατεί το «εγώ») έχει εξαφανιστεί, αφήνοντας χώρο για μια νέα ζωή και μια νέα αντίληψη της ενηλικίωσης.
Παραδοσιακά ορόσημα τέλος!
Οι Μillennials ανέκαθεν επαναπροσδιορίζονταν τις παραδοσιακές διαδρομές προς την ενηλικίωση και η προσέγγισή τους στη γονεϊκότητα δεν αποτελεί εξαίρεση. Όταν ρωτήθηκαν τι εκτιμούν περισσότερο, το να είναι καλοί γονείς ή το να έχουν έναν μακροχρόνιο γάμο, το 61% των ερωτηθέντων επέλεξε το να είναι καλοί γονείς.
Όταν ρωτήθηκαν αν εκτιμούν περισσότερο την ιδιοκτησία κατοικίας ή τα ταξίδια και τις οικογενειακές εμπειρίες, οι εμπειρίες επικράτησαν με 56%.
Οι Μillennials επιλέγουν να γίνουν γονείς
Οι baby boomers είναι γνωστοί ως η πρώτη γενιά με εύκολη πρόσβαση σε αντισυλληπτικά, γεγονός που επέφερε μια σημαντική αλλαγή στη γονεϊκότητα: τα περισσότερα παιδιά αυτής της γενιάς γεννήθηκαν κατόπιν σχεδιασμού, και οι οικογένειες είχαν συνήθως αρκετούς πόρους για να τα υποστηρίξουν.
Οι γονείς Μillennials δεν θέλουν απλώς να γίνουν γονείς· είναι έτοιμοι να γίνουν γονείς. Εάν γίνουν, στις περισσότερες των περιπτώσεων γίνονται συνειδητά κι όχι επειδή έτσι επιβάλλουν τα κοινωνικά πρότυπα.
Αυτή η τάση συνεχίζεται στη γενιά των Μillennials, αλλά με μια ενδιαφέρουσα τροπή: οι θεραπείες γονιμότητας βελτιώνονται και γίνονται πιο διαδεδομένες, επιτρέποντας στους νέους να αναβάλλουν τη γονεϊκότητα περισσότερο από ό,τι παλαιότερα.
Καθώς περιμένουν περισσότερο για να παντρευτούν ή να κάνουν παιδιά, οι Μillennials έχουν περισσότερο χρόνο να πειραματιστούν με την ενήλικη ζωή τους. Έτσι, όταν γίνονται γονείς, είναι πιο κατασταλαγμένοι και πιο προχωρημένοι στην καριέρα τους. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό: στο ερώτημα αν απολαμβάνουν να είναι γονείς, το 99% των ερωτηθέντων απάντησε θετικά.
Οι μπαμπάδες Μillennials
Στην έρευνα, το 40% των μπαμπάδων ήταν ή είχαν υπάρξει stay-at-home γονείς. Από αυτούς που δεν μένουν σπίτι, η πλειονότητα (65%) δήλωσε ότι θα μπορούσε να φανταστεί τον εαυτό της να το κάνει στο μέλλον. Αυτό θα ακουγόταν αστείο αν το λέγαμε σε έναν άντρα που έγινε πατέρας τη δεκαετία του '90 όπου η «μητέρα πρέπει να κάτσει σπίτι μόλις γεννήσει το παιδί και ο άντρας να δουλεύει για να φέρει χρήματα». Δεν υπήρχαν τότε προνόμια για τους άντρες πατέρες όπως είναι η άδεια πατρότητας που πλέον έχει σχεδόν ισοφαρίζει την άδεια μητρότητας και φυσικά δεν είχαν αποδοχές αν δεν δούλευαν.
Οι εργοδότες απευθύνονται στους Μillennials – θέλοντας και μη – ως εργατικό δυναμικό και στόχος είναι να τους προσελκύσουν. Αυτή η νέα πραγματικότητα έχει ως αποτέλεσμα να αλλάξουν πολλά πράγματα στα γονεϊκά προνόμια σε άντρες και γυναίκες.
Αυτή η αλλαγή είναι ίσως η πιο σημαντική από κοινωνικοοικονομική άποψη. Εταιρείες που απευθύνονται αποκλειστικά σε μητέρες θεωρούνται πλέον ξεπερασμένες.
Προτεραιότητά είναι τα παιδιά
Οι Μillennials είναι γνωστοί για την ατομικότητά τους και την προσήλωσή τους στην αυτοβελτίωση. Ωστόσο, αυτό δεν φάνηκε στα δεδομένα της έρευνας. Το 91% των ερωτηθέντων αξιολογεί πιο ψηλά το «να μεγαλώσω επιτυχημένα παιδιά» από το «να φτάσω στο πλήρες δυναμικό μου».
Όταν ζητήθηκε από τους γονείς Μillennials να κατατάξουν δηλώσεις σύμφωνα με την αξία τους, οι απαντήσεις κατέδειξαν σαφή προτεραιότητα στα παιδιά, με τις σχέσεις να βρίσκονται στη μέση και την ατομική ανάπτυξη τελευταία.
Η μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ των γονέων Μillennials και των προηγούμενων γενεών είναι το διαδίκτυο. Το 71% των γονέων Μillennials στρέφεται στο διαδίκτυο ή στα social media για βοήθεια με τη γονεϊκότητα.
Αυτή η γενιά έχει στη διάθεσή της πρωτοφανείς ποσότητες πληροφοριών για την ανατροφή των παιδιών και είναι πρόθυμη να τις χρησιμοποιήσει για να βελτιωθεί.
Η Generation Alpha και το μέλλον
Τα μεγαλύτερα μέλη της Generation Alpha, τα παιδιά των Μillennials, τώρα ξεκινούν το νηπιαγωγείο. Βάσει των χαρακτηριστικών των γονιών τους, προβλέπονται τα εξής:
- Οι γονείς τους θα είναι μεγαλύτεροι σε ηλικία (σχετίζεται με θετικά αποτελέσματα).
- Θα μεγαλώσουν με πιο ενεργούς πατέρες.
- Είναι λιγότερο πιθανό να έχουν γονέα που μένει στο σπίτι.
- Οι γονείς τους είναι πιο ενημερωμένοι για τις βέλτιστες πρακτικές υγείας και ανατροφής.
Εν κατακλείδι, εάν είμαστε η καλύτερη ή πιο σωστά η πιο εξελιγμένη θετικά γενιά γονιών θα το δείξει η ιστορία. Κάθε γενιά γονέων φέρει τα δικά της πλεονεκτήματα και προκλήσεις. Οι Millennials, με την προσαρμοστικότητά τους και την έμφαση στην ισορροπία και την αυτοβελτίωση, συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός νέου προτύπου γονεϊκότητας, προσαρμοσμένου στις απαιτήσεις και τις δυνατότητες του 21ου αιώνα. Σε αυτό μπορεί να συμβάλλει η στροφή προς την ψυχοθεραπεία και η ευκολότερη χορήγηση Lexotanil.
Όμως με αυτά τα δεδομένα, ίσως να βλέπουμε όχι μόνο μια γενιά σπουδαίων γονιών, αλλά και μια γενιά σπουδαίων παιδιών.