Η Κοκκινοσκουφίτσα ενηλικιώνεται
Η έκθεση στο Palais de Tokyo με τίτλο «No 5 Culture Chanel» επαναπροσδιορίζει την καταγωγή και τη φήμη του πιο διάσημου και επιτυχημένου προϊόντος της αγοράς.
Μια έκθεση στο Palais de Tokyo στο Παρίσι με τίτλο «No 5 Culture Chanel» με αφορμή ένα άρωμα επαναπροσδιορίζει την καταγωγή και τη φήμη του πιο διάσημου και επιτυχημένου προϊόντος της αγοράς και το μύθο μιας θαυμαστά ανυπόφορης και πανέξυπνης γυναίκας.
Ακόμα και το πιο διάσημο και καλοπουλημένο προϊόν της αγοράς χρειάζεται να ακολουθεί τη φράση που έλεγε ο Γατόπαρδος στην ταινία του Βισκόντι: «Τα πράγματα πρέπει να αλλάξουν, αν θέλεις να παραμείνουν ίδια». Η έκθεση αυτή ξαναθυμίζει το success story, κυρίως εξηγεί την καταγωγή ως τη γέννηση του ίδιου του αρώματος και της συσκευασίας του, αναλύοντας με κάθε λεπτομέρεια τον τρόπο που η δημιουργός του Gabrielle Chanel κατάφερε να συνδεθεί και να το συνδέσει με τα πιο πρωτοποριακά ρεύματα και ονόματα της εποχής. Την επιμέλεια της τέταρτης κατά σειρά έκθεσης με το ίδιο θέμα υπογράφει ο σπουδαίος επιμελητής Jean-Louis Froment, o ίδιος άνθρωπος που επιμελήθηκε και τις αντίστοιχες εκθέσεις στο Μουσείο Πούσκιν της Μόσχας, στο Εθνικό Μουσείο του Πεκίνου και στην Opera House της Καντόνας τα προηγούμενα χρόνια.
Όπως τα σαλόνια των επιδείξεων της Chanel, έτσι και η έκθεση είναι στημένη σαν κλινική. Όλα άσπρα, καθαρά, αυστηρά
Τα αρώματα πάντα πήγαιναν χέρι-χέρι με τους κήπους
Η έκθεση ξεκινάει από έναν κήπο στους εξωτερικούς χώρους του Μουσείου. Επειδή τα αρώματα πάντα πήγαιναν χέρι-χέρι με τους κήπους. Ο Piet Oudolf, o δημιουργός του Queen Elizabeth Olymbic Park του Λονδίνου, ονειρεύτηκε έναν κήπο φυτεμένο με φυτά και βότανα που παραπέμπουν στα συστατικά του αρώματος. Ο κήπος αυτός (που θα ανήκει στο Μουσείο και μετά το τέλος της έκθεσης χάρη στη μόνιμη χορηγία της Chanel) γίνεται η ιδανικότερη και ποιητικότερη «εισαγωγή» για την κατανόηση της έκθεσης που ακολουθεί στον επάνω όροφο του κτιρίου. Η ίδια η έκθεση, στημένη μέσα σ’ ένα χώρο σε σχήμα Γ, λιτό, απλό, καθαρό, λευκό, με τα εκθέματα τοποθετημένα μέσα σε δεκάδες διαφανείς πλέξιγκλας προθήκες, παραπέμπει με απόλυτη συνέπεια στα σαλόνια των επιδείξεων της Mademoiselle που για δεκαετίες παρέμεναν ίδια όπως το 1914, όμοια με κλινική, όλα λευκά, αυστηρά, καθαρά, αφαιρετικά.
Επικεντρωμένη στους μακροχρόνιους δεσμούς που είχε πάντα η Chanel με την Τέχνη, η έκθεση παρουσιάζει μέσα από έργα τέχνης, φωτογραφίες, αρχεία, βιβλία, βίντεο, αφιερώσεις και προσωπικά αντικείμενα όλα εκείνα τα ρεύματα και τα πρόσωπα που έγιναν έμπνευση και επηρέασαν το σύμπαν και τη φαντασία της Coco Chanel. Είτε πρόκειται για τους αγαπημένους της προορισμούς, τη Βενετία, τη Ρωσία ή τη περίφημη βίλα της La Pausa στο Cap Martin, είτε πρόκειται για τους σπουδαίους της φίλους όπως ο Πικάσο, ο Στραβίνσκι, ο Νταλί, ο Ντιάγκιλεφ, ο Μπρακ, ο Κοκτό, ο Πικαμπία, ο Τζαρά, ο Απολινέρ ή ο Δούκας του Ουεστμίνστερ.
Για την πρώτη αμερικάνικη καμπάνια του αρώματος χρησιμοποιήθηκε η Ντενέβ σε μια στάση που θυμίζει έντονα το γλυπτό του Μπρανκούζι και τη φωτογραφία του Μαν Ρέϊ του 1926
Στην ουσία η έκθεση παρουσιάζει την εξωφρενική ζωή μιας παρέας που συνεργάστηκε εκπληκτικά για να κάνει σκόνη το στιλ του 19ου αιώνα και να προβάλει το νέο «μοντέρνο κόσμο» μέσα από τα νέα ρεύματα που δημιούργησε, όπως ο κυβισμός, ο ντανταϊσμός, ο σουρεαλισμός. Από κοντά τους κι αυτή η εξωφρενική γυναίκα, που με το ένστικτο και τη διαβολική εξυπνάδα κατάφερε να συνδέσει ό,τι έφτιαξε με τα πιο πρωτοποριακά κινήματα της εποχής. Από το απλό «Νο 5» μέχρι το «μικρό μαύρο σακάκι».
«Υπήρξα αυτοδίδακτη» γράφει στα απομνημονεύματά της. «Διδάχτηκα άσχημα, από δω κι από κει, στην τύχη. Κι ωστόσο, όταν η ζωή με έφερε σε επαφή με τα εκλεκτότερα πνεύματα και τις μεγαλύτερες διάνοιες της εποχής μου, τον Στραβίνσκι, τον Πικάσο, δεν αισθάνθηκα ούτε ηλίθια ούτε αμήχανη. Ο λόγος είναι ότι είχα ανακαλύψει από μόνη μου αυτά που δεν μαθαίνονται. Μόνο μ’ αυτό που δεν διδάσκεται μπορείς να επιτύχεις». Όλη η οδός Καμπόν και η σημερινή αυτοκρατορία Chanel από αυτή την ιδέα ξεπήδησε.
Info: Wilson, Paris 16eme καθημερινά εκτός Τρίτης από 12 μ.μ. μέχρι τα μεσάνυχτα
www.5-culturechanel.com
Φωτό: Collection CHANEL, Paris (France) © Bibliothèque et Archives du Canada/ Fonds Roloff Beny - Musée National d'Art Moderne, Paris (France) © Centre Pompidou, MNAM‐CCI, Dist. RMN‐Grand Palais/ Georges Meguerditchian - Collection FRAC Bourgogne © FRAC Bourgogne/ADAGP 2013 - Courtesy The Richard Avedon Foundation Photo Richard Avedon © 1973 The Richard Avedon Foundation COLLECTION CHANEL, PARIS