Αντανακλά το "Upside-Down, Inside Out" κόσμο μας
Τα πιο αντισυμβατικά catwalks που είδαμε ποτέ
Το Σινικό Τείχος, μια έρημος, μέχρι ένας σταθμός μετρό μετατράπηκαν σε πασαρέλες
Σχεδιαστές που έφυγαν από τους συμβατικούς χώρους ενός fashion show και έστησαν πασαρέλες στα πιο παράξενα μέρη του κόσμου.
Με τον κορωνοϊό και τα μέτρα ασφάλειας και κοινωνικής αποστασιοποίησης, τους τελευταίους μήνες είδαμε να στήνονται πασαρέλες και fashion shows στα πιο απρόσμενα μέρη. Ταράτσες, πάρκα, πολυκαταστήματα, λιμάνια επιστρατεύτηκαν από τους οίκους μόδας, ώστε να δείξουν τις πρόσφατες συλλογές τους σε συνθήκες «αποστείρωσης». Όμως μια αναδρομή στην ιστορία των σόου μάς αποδεικνύει πως κάποιοι σχεδιαστές πολύ νωρίτερα είχαν στήσει τα ντεφιλέ τους σε μη αναμενόμενους χώρους, εντυπωσιάζοντας το κοινό και τον Τύπο.
Ενώ αρχικά οι επιδείξεις μόδας ήταν το διαδικαστικό κομμάτι των σχεδιαστών προκειμένου να δείξουν το δημιουργικό τους όραμα -εκεί έπεφτε το βάρος, στην ίδια τη συλλογή-, σταδιακά το ίδιο το σόου απέκτησε αυθύπαρκτη υπόσταση. Πλέον όλα, η παραμικρή λεπτομέρεια, από το σκηνικό και το κόνσεπτ μέχρι τα μοντέλα του catwalk και τους καλεσμένους στην πρώτη σειρά, παίζουν σημαντικό ρόλο. Συμπληρώνουν ή ενισχύουν τη σχεδιαστική πρόταση των οίκων, σχεδιάζονται από υπερταλαντούχους ανθρώπους, γίνονται αντικείμενο αναλύσεων, απολαμβάνουν ευρεία μιντιακή κάλυψη. Τα fashion shows είναι πλέον εννοιολογικά art events.
Έχουν περάσει αιώνες από την εποχή που οι επιδείξεις ελληνικής μόδας, όπως τις βλέπουμε μέσα από τις ταινίες του παλιού κινηματογράφου, γίνονταν σε σαλόνια πολυτελών σπιτιών. Αλλά έχει περάσει ανεπιστρεπτί και ο καιρός που μεγάλοι οίκοι προσκαλούσαν την Αν Γουίντουρ σε συμβατικούς χώρους. Πρωτοπόρος στο «σπορ» της αποδόμησης, ο Μαρτίν Μαρτζιελά το 1989 μετέφερε τους καλεσμένους του σε μια ερειπωμένη παιδική χαρά, στα περίχωρα του Παρισιού. Στον κακοτράχαλο διάδρομο περπατούσαν παιδιά της περιοχής φορώντας τα ρούχα της συλλογής Άνοικη/Καλοκαίρι 1990 του μεγάλου της Αμβέρσας. Ήταν ο Μαρτζιελά που βροντοφώναξε «τέλος η κλεισούρα, ναι στον θαυμαστό κόσμο εκεί έξω!» και ακολούθησαν πολλοί. Αυτά είναι μερικά από τα πιο παράξενα μέρη που έχουν στηθεί πασαρέλες και σόου από μεγάλα brands.
Pierre Cardin, Κόκκινη Πλατεία, Μόσχα, 1991
Χρησιμοποίησε τα 250 τοπ μόντελ της Σοβιετικής Ένωσης και έστησε το σόου του στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας. Το event συνδυάστηκε με τον εορτασμό της Μέρας της Σοβιετικής Νεολαίας. Ο Pierre Cardin δούλευε με τη Σοβιετική Ένωση αρκετά χρόνια. Το 1985 είχε εντυπωσιάσει την Πρώτη Κυρία, Ραΐσα Γκορμπατσόφ, η οποία τον είχε επισκεφτεί στο Παρίσι. Το 1986 ο Pierre Cardin διέθετε 32 εργοστάσια κατασκευής υφασμάτων εντός εδάφους Σοβιετικής Ένωσης.
Fendi, Σινικό Τείχος, 2007
Είναι μια κρύα νύχτα του Οκτωβρίου του 2007. Ο ιταλικός οίκος μόδας Fendi προσφέρει εντυπωσιακό θέαμα στο παγκόσμιο κοινό, στήνοντας το σόου για τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2008 στο Σινικό Τείχος, και συγκεκριμένα στο κομμάτι Juyongguan Pass. Η επιλογή γίνεται από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές του οίκου, Karl Lagerfeld και Silvia Venturini Fendi. Η εκδήλωση κοστίζει 10 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ακούγονται διαμαρτυρίες πως δεν έχουν ζητηθεί οι απαραίτητες άδειες από τις κινεζικές αρχές.
Pierre Cardin, Whistling Sand Mountain, 2007
Κίνα και πάλι, επαρχία Gansu. Ο Pierre Cardin επιλέγει να παρουσιάσει την αιθέρια συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2008 στην έρημο Gobi. Τα μοντέλα βγαίνουν από τροχόσπιτα για να περπατήσουνν πάνω στην άμμο και κάτω από τον γαλάζιο ουρανό. Όσοι παραβρέθηκαν μίλησαν για μια υπερβατική εμπειρία.
Moncler, Ποδηλατοδρόμιο Μιλάνου, 2010
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Thom Browne του Moncler, σε μια απόπειρα να τιμήσει την αθλητική κληρονομιά του οίκου, στήνει το catwalk στο Velorrome του Μιλάνου. Τα μοντέλα, φορώντας τα ρούχα της συλλογής Gamme Bleu Menswear Άνοιξη / Καλοκαίρι 2011, και περπατούν αλλά και ποδηλατούν. Οι επιρροές από τα αθλητικά γεγονότα Tour de France και Giro d'Italia είναι εμφανείς.
Tommy Hilfiger, Προβλήτα 16 της Νέας Υόρκης, 2016
Είναι η πρώτη παρουσίαση της συλλογής Tommy x Gigi που προέκυψε από τη συνεργασία του Tommy Hilfiger με την Τζίτζι Χαντίντ. Επιστρατεύεται η Προβλήτα 16 της Νέας Υόρκης, που αποκτά αποκριάτικη, παιδική χροιά. Ρόδες, παιχνίδια και λιχουδιές πλαισιώνουν τον διάδρομο. Χαμός!
Marc Jacobs, Ziegfeld Cinema, 2015
Ένας εμβληματικός art deco κινηματογράφος γίνεται η σκηνή για να παρουσιαστεί η συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2016 του Marc Jacobs. Στο κέντρο του Μανχάταν, ο κινηματογράφος Ziegfeld μοιάζει με πραγματικό παλάτι χωρητικότητας 1512 θεατών. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που έκανε την υπέρβαση ο γνωστός για την αφοσίωσή του στο Park and Lexington Avenue Armouries Marc Jacobs.
Dior, Palais Bulle, 2015
Συλλογή Cruise 2016 και ο Dior διαλέγει για το σόου το Palais Bulles. Ανήκει στον Pierre Cardin, βρίσκεται ανάμεσα σε Κάννες και Μονακό και είναι το στολίδι της Κυανής Ακτής. Κολλημένο στον βράχο, φτιαγμένο από τερρακότα, με δαιδαλώδεις διαδρόμους, προσφέρει το απόλυτο ρετροφουτουριστικό σκηνικό για το fashion show του Dior.
Ralph Lauren, γκαράζ Bedford Mills, 2016
Ο Ralph Lauren προσκαλεί τους πάντες σε ένα γκαράζ της Νέας Υόρκης. Βέβαια, το Bedford Mills δεν είναι ένα τυχαίο γκαράζ. Στις θέσεις του βρίσκονται παρκαρισμένα μερικά από τα πιο ακριβά και συλλεκτικά αυτοκίνητα του κόσμου. Τα μοντέλα περπατούν ανάμεσα σε Πόρσε, Φεράρι και Μπουγκάτι φορώντας τα κομψά και κλασικά ρούχα της συλλογής Φθινόπωρο / Χειμώνας 2017.
Gucci, Westminster Abbey, 2016
Ο Gucci μπαίνει στα παρεκκλήσια του Westminster Abbey για το ντεμπούτο της συλλογής Cruise 2017. Ένας τόπος υψηλής ιστορικής και πολιτιστικής σημασίας γίνεται σημείο συνάντησης των fashion cognoscenti αλλά και ιδανικό σκηνικό μιας συλλογής που δοκιμάζει τα όρια ανάμεσα στο σικ και το πανκ.
Tom Ford, Σταθμός μετρό Bowery, 2019
Ο Tom Ford, αν και γεννημένος στο Τέξας, λατρεύει τη Νέα Υόρκη και το αποδεικνύει με διάφορες κινήσεις του. Μια από αυτές η επιλογή του σταθμού Bowery για να παρουσιάσει τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2020. Ο σταθμός χτίστηκε το 1907 και ανακαινίστηκε το 2004.
Jacquemus, Προβηγκία, 2019
Στους λόφους με τις λεβάντες, στη γαλλική Προβηγκία, εν μέσω μιας χρωματικής και αρωματικής οπτασίας, ο Jacquemus έδειξε τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2020. Η πασαρέλα-χωράφι έμοιαζε ντυμένη με ροζ ύφασμα πάνω στην οποία παρέλασε μια νεανική πολύχρωμη συλλογή.
Louis Vuitton, Τόκιο, 2020
Η ανδρική συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2021 του Louis Vuitton αγκυροβόλησε στο λιμάνι του Τόκιο. Η προβλήτα μεταμορφώθηκε σε ένα μαγικό μέρος, σαν ιδανική παιδική χαρά, με κοντέινερ και ιπτάμενα μπαλόνια. Εξίσου μαγική ήταν και η συλλογή.