Φόρα ό,τι σου αρέσει, χωρίς να ψάχνεις «ιδανικούς συνδυασμούς»
Γνωρίστε τις νέες φυλές της μόδας
Το 2021 και τα social media γέννησαν νέα στιλ, νέες ράτσες, νέες ονομασίες.
Μία καταγραφή των νέων φυλών της μόδας έτσι όπως φαίνονται στα social media. Στιλ, ρούχα, ιδέες και επιρροές που εμφανίστηκαν και ξεχώρισαν μέσα στο 2021.
Η πόλη, παλιά, φιλοξενούσε τις καινούργιες κάθε φορά «ράτσες» της που γεννιούνταν από τη μουσική κυρίως, τα βιντεοπαιχνίδια και τις διαφορετικές γειτονιές των μητροπόλεων. Οι skaters, οι ravers, οι goths, όλοι είχαν μια φανερή προέλευση. Σήμερα, οι περιθωριακές μόδες και οι οπαδοί τους κυκλοφορούν στο διαδίκτυο – και όχι στα αγαπημένα τους στέκια στην πόλη. Τις μόδες και το στιλ τους το βλέπει κανείς σε λογαριασμούς στο TikTok και στο Instagram, στα avatars των games ίσως και στα επερχόμενα περιβάλλοντα του Facebook/Meta.
Οι σκληροπυρηνικές μόδες, πλέον, δεν έχουν τόσο τρανταχτές στιλιστικές ταυτότητες όπως θα ήταν παλιά, για παράδειγμα, η Siouxsie Sioux και οι punk φίλοι της, ο αγριεμένος Johnny Rotten με τα ξεσκισμένα ρούχα κ.λπ., αλλά κινούνται πιο διακριτικά, και τη φιλοσοφία τους την ξεχωρίζουν και από πολλά άλλα γνωρίσματα. Ο Guardian έκανε μια περιήγηση στις νέες «ράτσες» που χαρακτηρίζουν τη μόδα αλλά και ένα γενικότερο lifestyle, το οποίο όμως μπορεί να συμβαίνει κυρίως μπροστά στην κάμερα του smartphone – και κατά τα άλλα, να έχουμε να κάνουμε με καθημερινά παιδιά της διπλανής πόρτας.
Αυτό, μάλιστα, είναι και η μεγαλύτερη κατηγορία: οι cheugies, οι απολύτως εκτός-μόδας, οι καθημερινοί που μπορούν όμως να αλλάξουν άφοβα στιλ έστω και για μία βραδιά. Είναι αποδεκτοί. Κανένας δεν θα τους κατηγορήσει, κανένας δεν θα το προσέξει, κανένας δεν νοιάζεται. Μόνο οι ίδιοι, όσο διαρκεί το fun.
Ας ντυθούμε άντρες
Αυτό το έκανε (και συνεχίζει) από την εποχή του «Νευρικού εραστή» η Diane Keaton, που έδωσε χειρουργικά τέλεια το στιλ: λευκό πουκάμισο με γραβάτα, τεράστια λευκά παντελόνια, μαύρο γιλέκο, κοτλέ σακάκια, καπέλο panama, γυαλιά Τζον Λένον, ασπρόμαυρα δετά παπούτσια (για τις σκληροπυρηνικές, με κλακέτες). Φέτος που το γυναικείο κίνημα «γιγαντώθηκε» μερικά ντεσιμπέλ παραπάνω, μπορούν τα κορίτσια να παίξουν με το image του «δυνατού» άντρα, του πάτερ φαμίλια, του ακαδημαϊκού. Θα το καταλάβουν και οι baby boomers.
Ας ντυθούμε γυναίκες
Η τέχνη του drag υπάρχει εδώ και χρόνια, με τη RuPaul να την παίρνει από τα γκέι κλαμπ και να την κάνει, εδώ και μια 12ετία, βραβευμένο τηλεοπτικό reality. Η κοινότητα βγήκε από τα (σκοτάδια) φώτα του γκέτο της και έγινε υπερθέαμα και realness. Εξομολογήσεις την ώρα που μακιγιάρονται πρόσωπα με τέλειο άλλοθι: να είναι ο εαυτός τους μπροστά σε εκατομμύρια θεατές. Το όνειρο κάθε «βασίλισσας». Οι drag queens όχι μόνο βγήκαν από την ντουλάπα τους αλλά διδάσκουν –κυριολεκτικά– πλέον τα μυστικά του drag και του make-up. Πρώτες μαστόρισσες του contouring και του blending που ενθουσίασε σε βαθμό υστερίας τις influencers, τις 15χρονες και τις εταιρείες καλλυντικών φυσικά. Τα social media γέμισαν μικρές wannabes, ο κόσμος λάτρεψε αυτά τα «εξωτικά» πλάσματα που δεν φαντάζονταν ότι ζούσαν στη διπλανή πόρτα…
Και μετά ακολούθησαν οι celebrities. Ο συνδετικός κρίκος ήταν ο Billy Porter, που προέρχεται από τον χώρο των drag queens και έβαλε τις τεράστιες αυτοκρατορικές τουαλέτες στο κόκκινο χαλί. Ακολούθησαν διασημότητες που είδαν μια νέα προοπτική στη δημόσια περσόνα τους (Lil Nas X, Harry Styles, ακόμα και ο Brad Pitt), αγγίζοντας συχνά και τα όρια της ανοησίας. Παρ’ όλα αυτά, η μόδα βρήκε νέο θέμα για «διαφορετικά» εξώφυλλα, οι millenials αγάπησαν τη διαφορετικότητα και τη λάμψη και η γυναικεία πανοπλία έγινε μπούμερανγκ για τους διάσημους άντρες που είναι άντρες που ντύνονται γυναίκες. Είναι δύσκολο να είσαι Queen.
Οι bitches
Κάθε ταινία με ηρωίδες κορίτσια έχει και την αρχι-bitch με την παρέα της. Οι «καλές ξανθές» δεν είναι πια της μόδας. Αντίθετα, οι «κακές ξανθές» είναι οι σταρ, αυτές που είναι κάπως Καρντάσιανς στο styling ή παίκτριες σε reality του MTV και ακολουθούν τη γρήγορη μόδα: βαθιά ντεκολτέ, φούστες μικρές και με μεγάλο σκίσιμο, tops που κρατιούνται με μία παραμάνα έτοιμα να εκραγούν και αφήνουν γυμνή την κοιλιά και χαμηλοκάβαλα παντελόνια.
Οι μινιμαλίστριες
Η αισθητική της απλότητας (το «λιγότερο είναι λιγότερο») που τονίζεται κυρίως με μονόχρωμα ρούχα και με μία γκαρνταρόμπα «κάψουλα», σαν να ετοιμάζεις το μπακ-πακ που θα πάρεις όταν έρθει το τέλος του κόσμου. Τα ψώνια γίνονται μια τυπική, γρήγορη διαδικασία και, μάλιστα, για τις σκληροπυρηνικές, καλύτερα να είναι ρούχα από δεύτερο χέρι. Η υπερ-κατανάλωση και η πανδημία οδήγησαν σε πιο απλές επιλογές, όπως ας πούμε μπλουζάκια με λογότυπα από μεγάλα brands που μπορεί να τα έχεις πάρει σαν διαφημιστικά (δωρεάν), φαρδιά τζινς και φορέματα με μικρά φλοράλ σχέδια που θα μπορούσαν να είναι της γιαγιάς σου. Το καλό με τα second-hand είναι ότι έχουν και μια μοναδικότητα, δεν θα τα βρεις εύκολα να τα φοράει κι άλλος. Επίσης δεν αναρωτιέσαι κάθε μέρα τι θα φορέσεις, γιατί έχεις να σκεφτείς γρήγορα και να σώσεις τον πλανήτη.
Το E-girl
Το κορίτσι που υπάρχει κυρίως ηλεκτρονικά και δύσκολα το συναντάς στην κανονική σου ζωή – αν και φέτος αυξήθηκαν οι πλαστικές επεμβάσεις σε ανθρώπους που θέλουν να μοιάζουν ακριβώς όπως η selfie φωτογραφία τους περασμένη από φίλτρα των apps. Δηλαδή περισσότερο anime κινούμενο σχέδιο παρά γήινοι. Ε-girls εμφανίζονται όλο και περισσότερο στη μουσική (π.χ. η Καναδή Grimes, αν και η πρώτη διδάξασα ήταν η Bjork).
Το E-boy
Δεν έχει σχέση με το E-κορίτσι, τουλάχιστον σε θέμα μόδας. Το Ε-αγόρι είναι η εξέλιξη που παίρνεις αν διασταυρώσεις έναν skater με έναν goth και προσθέσεις μερικά κοσμήματα και το δημοφιλές μαλλί-κουρτίνα (χωρίστρα στη μέση και μακρύ μπροστά, πιασμένο ψηλά με στέκα που ανοίγει σαν κουρτίνα στη μέση). Το έκαναν στα 90s ο David Beckham και ο Hugh Grant. Η ιδέα είναι ότι ντύνεσαι σαν επαναστάτης με ρούχα που δεν σε νοιάζει αν είναι στη μόδα ή όχι, αρκεί να δείχνουν ότι πραγματικά δεν νοιάζεσαι για το τι φοράς – κι ας έχει κάνει μισή ώρα για να ντυθείς (σε αγορίσια χρόνια αυτό είναι ένας αιώνας).
Το μικρό σπίτι στο λιβάδι
Δεν είναι τυχαίο ότι η παλαιά εκείνη τηλεοπτική σειρά γνωρίζει τώρα και πάλι επιτυχία, αλλά στους millenials των μητροπόλεων που γίνονται κατά φαντασίαν σκληροπυρηνικοί φάρμερ, με μια ρομαντική διάθεση για τη ζωή κοντά στη φύση και «οτιδήποτε Laura Ashley»: βαμβακερά εμπριμέ ρούχα με λεπτά λουλούδια. Χρώματα του φθινοπώρου, ηλιοβασιλέματα, λερωμένες μπότες (γενικά, το να δείχνεις λίγο λερωμένος είναι τόσο «γήινο»). Ο Guardian πιστεύει ότι είναι ένα αντανακλαστικό των δύο χρόνων πανδημίας. Οι ίδιοι λένε ότι αναζητούν τον Παράδεισο.
Ξηρά τροφή ή gorpcore
Ή «το μικρό σπίτι στο λιβάδι» σε εξτρίμ εκδοχή. Το βασικό γνώρισμα είναι το ντύσιμο για άγρια καιρικά φαινόμενα, όπως νιτσεράδες, αντιανεμικά τζάκετ με διπλή κουκούλα, αδιάβροχα παντελόνια, λαστιχένιες μπότες wellingtons μέχρι το γόνατο, φώτα θύελλας στο μπακ-πακ, και ξηρούς καρπούς στις τσέπες. Και όλα αυτά γιατί, ακόμα και στην περίοδο του λοκντάουν, χρειάζεται να βγαίνεις έξω – έστω και μόνο για τη βόλτα του σκύλου. Αφού βγαίνεις, ας το χαρείς και λίγο, προσθέτοντας drama.
Οι νέοι καλικάντζαροι
Το goblincore είναι οτιδήποτε βουκολικό περασμένο μέσα από μυθιστορήματα φαντασίας, δηλητηριώδη μανιτάρια και όξινη βροχή. Πιτσιρίκια που ντύνονται σαν να πηγαίνουν σε cosplay σε φεστιβάλ κόμικς ή απλώς φορούν στέκες με αυτιά ξωτικού. Η μόδα τους εμπνέεται από τρεις λέξεις: χάος, βρομιά και λάσπη. Αγαπούν τα σαλιγκάρια, τα βατράχια, τα σκοτεινά υγρά δάση, όλα όσα «δεν είναι τόσο όμορφα στη φύση».
Οι γιαγιάδες και οι παππούδες
Το παρελθόν πολλών έχει μία γιαγιά που ήταν πάντα καλοντυμένη και η πούδρα της μύριζε καλοσύνη. Κάτι σαν το παλιό Χόλιγουντ αλλά σε οικιακή έκδοση. Η κατηγορία αυτή αγαπάει τα φαρδιά μαλακά πλεκτά, τις χαλαρές κάλτσες, τα ρούχα «κουζίνας». Το νέο ρεύμα σε σχεδιαστές που έχουν παρελθόν μετανάστη είναι ένας φόρος τιμής στις παλαιότερες γενιές και στα ρούχα που φορούσαν οι άνθρωποι που τους έδωσαν στοργή. Είτε ντυμένοι με παστέλ κάρντιγκανς α λα Doris Day, είτε σαν ήρωες του Peaky Blinders, με τραγιάσκα και γιλέκα, το granma/grandad cool είναι εδώ.
Ο κύκλος των χαμένων ποιητών
Ή Dark academia. Η στολή του κολεγίου μέσα σε δραματικό, σκοτεινό φωτισμό. Σαν να καπνίζεις κρυφά, διαβάζοντας απαγορευμένα βιβλία. Ένα yuppie look των 80s, αλλά με ειρωνικό κλείσιμο του ματιού. Οι σημερινοί yuppies ονομάζονται yindies (young ironic nostalgic dresser – νέοι είρωνες νοσταλγοί καλοντυμένοι). Τα μπλέιζερ επανέρχονται με παραλλαγές που αρχίζουν από το «The Crown» και φτάνουν στο νέο «Gossip Girl». Στιλ καθωσρέπει αλλά με μία κρυφή, τρελή καρδιά. Αρχαία Ελληνικά και γκοθ μυθιστορήματα. Οι αναζητήσεις της Dark academia στο Google φέτος παρουσίασαν αύξηση κατά 4,750%.
Οι κοκοφοίνικες
Τα ρούχα που αγοράζουμε στις διακοπές από μικρά τοπικά καταστήματα, ρούχα που «φωνάζουν διακοπές» και τα παίρνουμε με ελαφρότητα και αδιαφορία, αλλά τα φοράμε στη διάρκεια όλης της χρονιάς. Φωτεινά πορτοκαλί και κίτρινα, μεσογειακά τιρκουάζ, φαρδιά, άνετα, επιπόλαια καφτάνια, μακό ξεπλυμένα και ξεχειλωμένα, πουκάμισα με τρόπικαλ σχέδια. Η «ράτσα» αυτή αναπολεί τις διακοπές, έστω κι αν είναι μέσα από την μπανιέρα της.
Το παστέλ goth
Όχι goth όπως Cure. Πιο ροζ goth. Με λίγο κιμονό μέσα. Και αρκετό Hello Kitty. Στην ουσία, είναι ίσως η πλέον διαχρονική «ράτσα», η φάση που περνούν όλες οι 14χρονες και οι καθηλωμένες σε αυτό το ηλικιακό νούμερο: μαύρη μελαγχολία αλλά με γατούλα καρδιά. Σκοτεινιά και τσιχλόφουσκα. Νεύρα και γούτσου. Σαρώνει σε όλες τις πλατφόρμες, όλα τα app, όλα τα social media και σε όλα τα γυμνάσια – παντού στον πλανήτη.
Τα μελαγχολικά κορίτσια του φθινοπώρου
Η Taylor Swift έδωσε το σύνθημα με το look στο τελευταίο της άλμπουμ «Evermore». Μία επιμελημένη φαντασία φθινοπωρινών χρωμάτων που ήρθε και έδεσε με τα Ugg κάθε κοριτσιού στον πλανήτη. Η επέλαση των άνετων ρούχων που μας κρατούν ασφαλείς και ζεστούς συνδυάστηκε με τις βελουτέ nude σειρές της Kim Kardashian, τους παλιούς δίσκους βινυλίου των Fleetwood Μac που έγιναν ξανά item. Οι διάσημοι φωτογραφήθηκαν με hoodies και παντόφλες, όπως η Billie Eilish (κατά λάθος), ο Timothée Chalamet με ροζ Juicy Couture hoodie και η Dua Lipa με άλλο, στο χρώμα του λάιμ. Το Pilot Fish αναφέρει 95% αύξηση των αναζητήσεων για βελουτέ φόρμες και 15% για Ugg μπότες, ενώ οι έρευνες έδειξαν ότι μέσα στο 2021 το 40% των ανθρώπων που έκαναν τηλεργασία δούλευε από το κρεβάτι τους.
Ο 19ος αιώνας
Λίγο τα διακόσια χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, λίγο οι σειρές εποχής που προβάλλει το Νέτφλιξ με (κυρίως) καταπληκτικά κοστούμια, λίγο οι ντουλαμάδες που λανσάρει με κομψή επιμονή η κυρία Αγγελοπούλου και να ένα ρεύμα που κανένας δεν περίμενε – γιατί κανένας δεν μπορεί να φορέσει με κανέναν τρόπο «μπουμπουλίνες» με ψηλό στήθος, ελαφρές τουνίκ, τιάρες Ιωσηφίνας, κορσέδες, γιλέκα και τεράστιους κολαριστούς, τετράγωνους γιακάδες. Ακόμα κι αν νιώθει μετενσάρκωση της Τζέιν Όστιν. Μπορεί όμως να φωτογραφηθεί προσθέτοντας επάνω του όλον τον 19ο αιώνα.
Ντύσου για πόλεμο
Παλιά, οι πόλεμοι διεξάγονταν σε βουνά και πεδιάδες, στον αέρα και στη θάλασσα. Τώρα, ο πόλεμος μαίνεται στο κέντρο των πόλεων, κυριολεκτικά. Και φυσικά στο διαδίκτυο. Το στιλ που φορέθηκε είναι το αντάρτικο και το σκληραγωγημένο. Μπαλακλάβα στο κεφάλι που παίζει τον ρόλο της κρυφής ταυτότητας αλλά και της μάσκας, βερμούδες με τσέπες, εύκολα μπακ-πακ, σκληρές μπότες, αστυνομικά γιλέκα. Η ιδέα είναι ότι, ακόμα κι αν δεν πας για πόλεμο εναντίον των άλλων, σίγουρα πας για πόλεμο εναντίον της κλιματικής αλλαγής. Οι ονομασίες στις καταιγίδες είναι μία μικρή υπενθύμιση ότι «είναι πιο άγριο απ’ όσο ακούγεται».
Το κορίτσι του VSCO
Κι όσο οι έφηβοι του προηγούμενου αιώνα νομίζουν ακόμα ότι ζουν την ταχύτητα στο Facebook, τα σημερινά 16χρονα ζουν στον κόσμο του VSCO - ενός app που ούτε καν ευνοεί τα likes ή τα σχόλια. Υπάρχει μόνο και μόνο για να φωτογραφίζεται η μικρή, ασταμάτητα. Η βασική επιρροή στο στιλ είναι “oτιδήποτε surf”. Και φυσικά Καλιφόρνια. Scrunchies, κοσμήματα με κοχύλια, παστέλ μακό, σλόγκαν για να σωθεί ο πλανήτης (είναι το νέο “σπουδάζω μάρκετινγκ”) και, το κυριότερο είναι ότι το πιστεύουν ότι ο στόχος της ζωής τους είναι να σωθεί ο πλανήτης.
Το νέο Y2K
Τώρα που το τέλος των ’90ς και η αρχή των ‘00ς θεωρούνται αρχαία ιστορία, μπορούμε να ξαναγυρίσουμε εκεί: μπλουζάκια κομμένα που αφήνουν ελεύθερη την κοιλιά, φορέματα bandage και φούστες από ντένιμ. Η Αγία Τριάδα των Υ2Κ είναι (όπως ήταν) η Paris Hilton, η Lindsay Lohan και η (free at last) Britney Spears. Η βασική τους ιδέα είναι πως τα δημιουργήματα της pop, των reality και των social media είναι άνθρωποι και αυτά/ές. Η Britney ταλαιπωρήθηκε όσο και η Paris (κυκλοφορεί στο YouTube το ντοκιμαντέρ This Is Paris στο οποίο η ίδια απογειώνει κάθε τι για το οποίο την έχουν κάνει καρικατούρα, σαν να επαναλαμβάνει ρομποτικά το “να είσαι ο εαυτός σου”). Στιλιστικά είναι το ίδιο σαν να λες “Σήμερα βαριόμουν να ντυθώ”.
Vaporwave
Βασική πηγή έμπνευσης, είναι αυτό το ρεύμα της μουσικής που ονομάστηκε chillwave, δηλαδή μέσα σε ένα σύμπαν προστατευμένο (το σπίτι σου στη διάρκεια του λόκντάουν), να ακούς ηλεκτρονικά κομμάτια από τα ‘80ς (αισιοδοξία) ενώ μπροστά σου απλώνεται το μέλλον (απόλυτο σκοτάδι). Είναι μία πλαστή, ηλεκτρική ευτυχία που συνδυάζεται με το look των Human League που έλεγε: τετράγωνοι μεγάλοι ώμοι, γυαλιστερά υφάσματα, κοντά-καρφιά μαλλιά και πολύ καζάλ στα μάτια. Και βέβαια, το trend της χρονιάς: χαμηλοκάβαλα παντελόνια καμπάνα.
Morute
Συνδυασμός των λέξεων “morbid” (νοσηρό) και “cute” (χαριτωμένο). Σκεφθείτε την Courtney Love της εποχής των Hole. Εύκολα, μικρά κοριτσίστικα φορέματα, τσιμπιδάκια στα οξυζεναρισμένα μαλλιά, παπούτσια Mary Janes με σκισμένα καλτσόν, κραγιόν φορεμένο σαν να σε έβαψε ο Robert Smith των Cure. Όμορφες και άγριες. Παιδικότητα και τσαμπουκάς. Το grunge μέσα από ροζ φίλτρο. Η ιδέα είναι ότι αν ένας άντρας που συμπεριφέρεται με θυμό είναι τρομαχτικός, τότε το ίδιο μπορεί να είναι και μία γυναίκα – αν και οι περισσότεροι τη θεωρούν “μία τρελή bitch”. Το δικαίωμα στον θυμό έπαιξε πολύ μέσα στο 2021 και βρήκε ακόμα και τη στιλιστική του κατηγορία.
Τα αγγελάκια
Όχι στρουμπουλοί έρωτες που πετούν με τη φαρέτρα γεμάτη βέλη αγάπης, αλλά κορίτσια όπως η Margot Robbie στον ρόλο της αγαπημένης του Joker, Harley Quinn. Κάτι τρομαχτικό, σέξι και αγγελικό. Δεν υπάρχει συγκεκριμένη ιδεολογία από πίσω. Ίσως ένα σχόλιο για μεταλλαγμένους έκπτωτους αγγέλους της Victoria’s Secret ή απλώς ότι ακόμα και η πιο αθώα δαντέλα μπορεί να κρύβει από πίσω μία κολασμένη καρδιά.
Γοργόνες και Γοργόνοι
Ενώ η τραγουδίστρια Halle Bailey (των Chloe x Halle) ετοιμάζεται να βγει στις οθόνες στην live action εκδοχή της “Μικρής Γοργόνας”, οι αμφίβιες περσόνες των apps άρχισαν να προβάρουν άκουα μαρίν λέπια και γυαλιστερές φολίδες επάνω τους, ροζ-μοβ μαλλιά, τεράστια μάτια, κοχύλια και ψάρια για φίλους και σλόγκαν για τη διάσωση των Ωκεανών. Η Άριελ είναι κατάσταση μυαλού και θέλει να ακουστεί η φωνή της (pun intended).