High fashion ρούχα δεύτερης ευκαιρίας

Οι κανόνες της υπεύθυνης μόδας ακολουθούν τα 4R

Οι γκουρού της υπεύθυνης μόδας χρησιμοποιούν απλά μαθηματικά. Αν αγοράσεις ένα μπλουζάκι 50 ευρώ και το φοράς μία φορά την εβδομάδα επί έναν χρόνο, τότε η τιμή του, κάθε φορά που κάνεις entrance, είναι λιγότερο από ένα ευρώ. Τώρα, αν ξοδέψεις 10 ευρώ για ένα μπλουζάκι και το φορέσεις μόνο δύο φορές, πριν χάσει τη φόρμα του, τότε ξόδεψες από 5 ευρώ για κάθε φορά που το φόρεσες. Στην πρώτη περίπτωση που έδωσες τα πενήντα ευρώ έκανες απόσβεση και στη δεύτερη, με δεδομένη την τιμή, δεν άδειασε δα και ο κουμπαράς σου. Αλλά τα νούμερα δείχνουν ότι αγοράζω υπεύθυνα σημαίνει ότι, εκτός από την προστασία του πλανήτη, αγοράζω σχετικά προσιτά, και πριν βγάλω την κάρτα σκέφτομαι πόσο πολύ επιθυμώ ένα κομμάτι, ένα ρούχο, με πόσους τρόπους θα μπορούσα να το φορέσω ή να το συνδυάσω και επίσης, μήπως υπάρχει ήδη στην ντουλάπα μου; Το τελευταίο είναι αρκετά πιθανό, αλλά ας μην το κάνουμε θέμα. Πολλά παρεμφερή ρούχα  στριμώχνονται και αρκετές άστοχες αγορές γίνονται. Πόσες δεν έχουμε χαρίσει ρούχα που τα βάλαμε μία-δυο φορές και διαπιστώσαμε ότι τελικά δεν μας κολακεύουν και τόσο ή ήταν μια impulsive αγορά;

Μοντέλο με ανακυκλωμένες δημιουργίες της Erin Beatty

Επίσης, είναι το ρούχο φτιαγμένο υπεύθυνα; Τα 3 οικολογικά R (Reduce, Reuse, Recycle) όταν μιλάμε για ηθική και μόδα γίνονται 4: Reduce, Reuse, Repair, Resell. Πολλές φόρες η γρήγορη μόδα, τα ρούχα της «fast fashion» είναι πολύ πιο φθηνά από τα ρούχα που είναι υπεύθυνα φτιαγμένα - αν και κολοσσοί της γρήγορης μόδας λανσάρουν μια ή δυο φορές το χρόνο συλλογές φιλικές προς το περιβάλλον. Άσχετο και ταυτόχρονα απολύτως σχετικό είναι ότι παίζει τεράστιο ρόλο η σωστή  φροντίδα του ρούχου για να έχει διάρκεια και να μην το πετάξεις αφότου το πλύνεις. Η δυνατότητα να επαναχρησιμοποιηθεί ένα ρούχο είναι προφανώς πολύ σημαντική. Το να πωληθεί ξανά επίσης. Πετάμε όλο και λιγότερο. Το ίδιο ισχύει και για τα ρούχα που μένουν στο ράφι. Κι αν κάποιος δεν είναι λάτρης του DIY και αδυνατεί για προφανείς λόγους να το κάνει μόνος του, υπάρχει η φίρμα «Rentrayage» που δείχνει τον δρόμο και το κάνει για σένα.

Erin Beatty
Η Erin Beatty χρησιμοποιεί παλιά μπλουζάκια για να φτιάξει ένα σούπερ ντούπερ μοδάτο. Πώς επιλέγει τα παλιά υλικά; Αυτό έγκειται συχνά στην υφή – ούτε πολύ σκληρή ούτε πολύ μαλακή, και αρκετά φθαρμένη ώστε το χρώμα να είναι υποτονικό αλλά όχι ξεθωριασμένο. Αν υπάρχει κείμενο ή λογότυπο, όσο πιο αόριστα αναγνωρίσιμο είναι τόσο το καλύτερο. Έτσι κι αλλιώς θα το κόψει.

Ένα μπλουζάκι που έγραφε «Wilmington Friends Quakers» ήταν ακριβώς το κατάλληλο για τις ανάγκες της Beatty σε ένα πρόσφατο thrifting trip στο Urban Jungle, ένα μεγάλο κατάστημα στο Γουίλιαμσμπεργκ του Μπρούκλιν. Αλλά αναζητούσε κάτι περισσότερο από ένα τέλειο T-Shirt.

Η Beatty είναι η δημιουργική διευθύντρια της Rentrayage, μιας ανερχόμενης μάρκας που ιδρύθηκε το 2019 και  πήρε το όνομά της από τη γαλλική λέξη που σημαίνει επιδιορθώνω. Κάθε κομμάτι της Rentrayage είναι ανακυκλωμένο-χειροποίητο από προϋπάρχοντα αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων vintage και νεκρών υλικών.

Μοντέλο με ανακυκλωμένες δημιουργίες της Erin Beatty
© Erin Beatty

Ενώ η ανακύκλωση έχει γίνει μια συνηθισμένη πρακτική στη μόδα τα τελευταία χρόνια, είναι λιγότερο συνηθισμένο να βλέπεις μια μάρκα αφιερωμένη αποκλειστικά σε αυτήν. Η Beatty ελπίζει να μετατρέψει την πρακτική αυτή σε μια μακροχρόνια, βιώσιμη επιχείρηση – και όχι απλώς σε ένα «καλλιτεχνικό έργο», όπως λέει χαρακτηριστικά στους ΝΥΤ και προσθέτει.  «Το νόημα αυτού είναι: Πώς θα το κάνουμε να λειτουργήσει πραγματικά;»

Παρ' όλα αυτά, θα υπάρξουν άνθρωποι που θα δουν το ακριβό μπλουζάκι και θα σκεφτούν ότι μπορούν να το φτιάξουν μόνοι τους με πολύ λιγότερα χρήματα. Η δημιουργός τους ενθαρρύνει να το κάνουν. Αλλά για όσους είναι πρόθυμοι να αγοράσουν το μπλουζάκι, υπάρχει και συναισθηματική αξία. Η Erin επισκέπτεται συχνά υπαίθριες αγορές. Η αγαπημένη της είναι η Elephant’s Trunk –η αγορά ασχολείται κυρίως με τη διακόσμηση του σπιτιού– η Rentrayage πουλάει επίσης οικιακά είδη, όπως πολύχρωμα ανακυκλωμένα γυάλινα σκεύη. Η προσέγγισή της Rentrayage έχει γίνει δεκτή με ενθουσιασμό από τη βιομηχανία της μόδας. Ένα φόρεμα από την πρώτη συλλογή της μάρκας, φτιαγμένο από τρία διαφορετικά φλοράλ φορέματα, επιλέχθηκε για να αποτελέσει μέρος του «In America: A Lexicon of Fashion», στο Ινστιτούτο Κοστουμιών του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης. Η σειρά θα διατίθεται σε καταστήματα λιανικής πώλησης, συμπεριλαμβανομένων των Neiman Marcus και Nordstrom. Η Beatty εργάζεται επίσης σε συνεργασία με τη Madewell για την επαναχρησιμοποίηση των παλαιών ρούχων της σε νέα σχέδια. Ένα από τα πιο δημοφιλή κομμάτια της Rentrayage είναι ένα μπλουζάκι φτιαγμένο από δύο μεταχειρισμένα, αποδομημένα και στη συνέχεια ραμμένα μαζί κάθετα στη μέση. Το αποτέλεσμα είναι ένας «Φρανκενστάιν της μόδας»: δύο καθημερινά, «άχρηστα» μπλουζάκια συνδυάζονται για να δημιουργήσουν κάτι νέο και πιο ενδιαφέρον. Η ίδια, άλλωστε, προσέγγιζε με κάπως ρομαντικό τρόπο τα ρούχα που κανείς δεν ήθελε. Τα έβλεπε «όμορφα και μοναδικά και αδύνατο να αναπαραχθούν». 

Μοντέλο με ανακυκλωμένες δημιουργίες της Erin Beatty
© Erin Beatty

Τώρα, γιατί τα ρούχα της έχουν υψηλό κόστος; Η ανακατασκευασμένη εμφάνιση ενός Τ-shirt κοστίζει περίπου 125 δολάρια. Είναι μια τιμή που η σχεδιάστρια θεωρεί δίκαιη, δεδομένων όλων όσων απαιτούνται για την κατασκευή των ενδυμάτων: προμήθεια και καθαρισμός, καθορισμός της εμφάνισης (ταίριασμα των ρούχων με βάση τον χρωματικό τόνο, το μέγεθος και την αίσθηση), κοπή και ράψιμο του ενδύματος. «Δουλεύουμε στη Νέα Υόρκη και πληρώνουμε δίκαιες τιμές», δήλωσε η Beatty, αναφερόμενη στους μισθούς που πληρώνει σε μοδίστρες, ράφτες και σε άλλους. Το τελικό κομμάτι ενσωματώνει το λογότυπο της Rentrayage, ένα οκτακτινωτό αστέρι που περιβάλλεται από τετράγωνα και σχηματίζει ένα είδος γεωμετρικής σφαίρας που παραπέμπει στο παγκόσμιο σύμβολο της ανακύκλωσης.
Αν και η σχεδιάστρια είναι περισσότερο γνωστή για τα αναμειγμένα vintage κομμάτια της, έχει ενσωματώσει σταδιακά περισσότερα «νεκρά» υφάσματα στη σειρά της, ταξιδεύοντας στην Ιταλία για να αγοράσει τα πλεονάζοντα υφάσματα από τις αποθήκες, που συνεργάζονται με Οίκους υψηλής ραπτικής. Ένα γυαλιστερό καπιτονέ φλοράλ ύφασμα από την Ιταλία, για παράδειγμα, έχει μετατραπεί σε ένα cropped σακάκι. Ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του υφάσματος; Ο Οίκος Balenciaga, που το είχε χρησιμοποιήσει σε ένα φόρεμα με βολάν.

Μοντέλο με ανακυκλωμένες δημιουργίες της Erin Beatty
© Erin Beatty

Αν αναζητάτε την ελληνική ταυτότητα στη βιώσιμη μόδα, υπάρχουν brands που χρησιμοποιούν οργανικά υλικά και υπηρετούν τον βιώσιμο σχεδιασμό, την ηθική παραγωγή, επενδύοντας στην ανθεκτικότητα και στη διάρκεια των ρούχων αλλά και στη θετική ενέργεια. Το Make Room (www.makeroom.world), η MUSA (musacollection.gr), το VATHOS Apparel (vathosapparel.com), και το 2WO + 1NE = 2 (2plus1equals2.com/shop) είναι τέσσερα από αυτά. Εντόπισα ότι γίνεται και zero waste sale. Καλά και υπεύθυνα ψώνια.  

Top Reads