Παρατηρούμε ρούχα που προκαλούν αίσθηση χωρίς όμως να είναι ανούσια θορυβώδη
Αυστηρά χωρίς κινητό η επίδειξη των Mary Kate και Ashley Olsen στο Παρίσι
Νοσταλγική πρακτική ή ελιτίστικο προνόμιο; Οι καλεσμένοι έλαβαν σημειωματάρια και μολύβια για να καταγράψουν τι είδαν στην πασαρέλα
The Row: Απαγορεύτηκαν τα κινητά, οι φωτογραφίες και οι αναρτήσεις στην επίδειξη της Mary Kate και Ashley Olsen στο Παρίσι
Η Mary-Kate και η Ashley Olsen αποφάσισαν να θέσουν έναν διαφορετικό κανόνα σε αυτή την Εβδομάδα Μόδας: no-camera και no-phone policy. Ναι, καλά διαβάσατε. Η πρόσκληση για τη συμμετοχή στο event ήταν σαφής: «Το The Row ανυπομονεί να σας έχει στην παρουσίαση της συλλογής Winter 2024 την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου στις 12 το μεσημέρι. Σας ζητάμε ευγενικά να απέχετε από την καταγραφή ή την κοινοποίηση οποιουδήποτε περιεχομένου κατά τη διάρκεια της εμπειρίας σας». Σε ελεύθερη μετάφραση, κάθε είδος καταγραφής και αναπαραγωγής στα social media απαγορεύεται. Προκειμένου να καλυφθεί το «ρεπορταζιακό» κενό, οι καλεσμένοι έλαβαν σημειωματάρια και μολύβια για να σημειώσουν τι είδαν στην πασαρέλα.
The Row: χωρίς κινητό η επίδειξη των Mary Kate και Ashley
Πράγματι, είναι τρελό το γεγονός ότι ακόμη και δύο μέρες μετά την επίδειξη του The Row, που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας Φθινόπωρο/Χειμώνας 2024 στο Παρίσι, δεν υπάρχει καμία εικόνα της συλλογής στο Ίντερνετ και στα social media. Στον ultra-connected, ή καλύτερα υπερ-συνδεδεμένο, κόσμο μας, όπου οριακά πρώτα καταγράφουμε και μετά ζούμε, κάτι τέτοιο είναι ανήκουστο.
Καμία φωτογραφία, καμία ανάρτηση στα social media, κανένα ντοκουμέντο του τι συνέβη. Και αναρωτιόμαστε αν γίνει μια επίδειξη μόδας και κανείς δεν την κινηματογραφήσει, θα ακουστεί τίποτα, θα υπάρξει ντόρος; Δεν ξέρω για άλλες, η συγκεκριμένη πάντως συζητιέται ήδη και με το παραπάνω, επιβεβαιώνοντας το ρητό που θέλει τη σιωπή κάποιες φορές να είναι πιο εκκωφαντική και από το θόρυβο.
Νο-phone policy: Νοσταλγική πρακτική ή ελιτίστικο προνόμιο;
Πηγαίνοντας ενάντια στο ρεύμα και σε αυτό που θα έκαναν οι τυπικές μάρκες πολυτελείας για να παραμείνουν επίκαιρες, δηλαδή την instant δημοσιοποίηση των νεότερων συλλογών για να γίνει buzz, το The Row έκανε ακριβώς το αντίθετο.
Αναδημιούργησε μία pre-Y2K fashion εμπειρία, όπου οι κριτικοί κατέγραφαν τις σκέψεις του χειρόγραφα. Έχει και αυτό μία old-school γοητεία, δε νομίζετε; Προ-σ-κάλεσε τους θεατές να παρατήσουν για λίγο την προέκταση του χεριού τους και να χαρούν το θέαμα με τα δικά τους μάτια και όχι αυτά της οθόνης- θυμίζω την ανησυχητική viral στιγμή της αλλαγής χρόνου στα Ηλύσια Πεδία με την καταγραφή αυτής από χιλιάδες κινητά.
Όμως αναβίωσε και τα λιγότερα ελκυστικά στοιχεία των επιδείξεων των περασμένων δεκαετιών: τη δυναμική μεταξύ των έχοντων και των μη έχοντων. Ανέκαθεν το The Row ήταν ένα brand "IYKYK", λογικό όταν ένα μπλουζάκι κοστίζει πάνω- κάτω 600 δολάρια. Πάντα υπήρχε η πεποίθηση ότι η μάρκα απευθύνεται σε εκείνους που καταλαβαίνουν από χειροτεχνία, ανώτερη ποιότητα και ραπτική - μια αποκλειστική ομάδα ατόμων, τόσο εύπορων όσο και λάτρεων της πολυτελούς μόδας. Αυτό όμως τώρα εξαπλώνεται και στο ποιους απευθύνεται η δυνατότητα να δει κάποιος τη συλλογή. Κάτι τέτοιο μας βάζει σε σκέψεις αν τελικά το luxury fashion είναι ένα ελιτίστικο προνόμιο λίγων, ακόμη και για “window-shopping” (ελληνιστί το «φάτε μάτια ψάρια»). Αν υπάρχει κάποιο θετικό στοιχείο στην έκρηξη της καταγραφής περιεχομένου στην πασαρέλα, αυτό είναι ότι fashion events εκδημοκρατίζονται. Μπορεί στην πραγματικότητα να μην είναι ανοιχτές σε όλους, αλλά, στις μέρες μας, ο καθένας μπορεί να τις δει από μακριά.
Ας μη γελιόμαστε, παραμένει marketing
Ζητώντας από τους παρευρισκόμενους να μην καταγράψουν ή δημοσιεύσουν την εμπειρία, δημιούργησαν αποτελεσματικά μια αίσθηση αγωνίας και προσμονής. Συν τοις άλλοις, οι επισκέπτες της έκθεσης που συζητούσαν για την πολιτική μη χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δημιούργησαν το δικό τους είδος buzz, παγιώνοντας το The Row ως τη βασίλισσα αυτού που το Marketing 101 θα μας «δίδασκε» για το word of mouth.
Στην πραγματικότητα, μπορεί να υποστηριχθεί ότι η έλλειψη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης καθιστά το εμπορικό σήμα πολύ πιο αποκλειστικό. Η ιδέα ότι μόνο λίγοι και εκλεκτοί μπόρεσαν να γνωρίσουν από πρώτο χέρι τη νεότερη συλλογή, ενώ το ευρύ κοινό πρέπει να περιμένει αρκετό καιρό για αυτό, δίνει στο The Row μία κλίκα και αποκλειστικότητα διαφορετική από τα άλλα luxury brands, δημιουργώντας μια μεγάλη ανάγκη για απόκτηση.
Φυσικά, μπορεί κάποιος να το δει και ως έκφραση του quiet luxury στοιχείου, που σήμερα είναι πιο μόδα από ποτέ. Τυχαίο;
Και κάπως έτσι αριστοτεχνικά, έγινε viral.
Τι είπαν οι καλεσμένοι
Σύμφωνα με όσους παρευρέθηκαν, συμπεριλαμβανομένης της διευθύντριας μόδας των New York Times, Vanessa Friedman, οι καλεσμένοι ενημερώθηκαν εκ των προτέρων για την πολιτική απαγόρευσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Όταν ρωτήθηκε πώς αισθάνεται για την απόφαση του οίκου να ακολουθήσει την οδό της απαγόρευσης των τηλεφώνων, η Friedman εξέφρασε περαιτέρω απογοήτευση, γράφοντας: «Η πολιτική; Απογοήτευση. Δεν αισθάνομαι ότι η λήψη κάποιων φωτογραφιών παρεμποδίζει την ικανότητά μου να εξετάσω πλήρως αυτό που βλέπω. Και νομίζω ότι είμαι αρκετά μεγάλη για να το αποφασίσω αυτό για τον εαυτό μου».
Το WWD Japan μοιράστηκε επίσης τη δική του πρόσκληση, αν και δεν ανέφερε την πολιτική απαγόρευσης κινητών τηλεφώνων, και ο δημοφιλής λογαριασμός Instagram StyleNotCom - ο οποίος χρησιμοποιεί γραφικά βασισμένα σε κείμενο για όλες τις κριτικές του - αστειεύτηκε ότι η πολιτική αυτή δεν ήταν πρόβλημα γι' αυτούς.
Το StyleNotCom παρείχε στην πραγματικότητα τις περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το show, παίζοντας ρόλο Big Brother. Το show έγινε στη Rue des Capucines και όπως ήταν αναμενόμενο από μια παράσταση Row, υπήρχαν αναψυκτικά, όπως και τις προηγούμενες σεζόν. Το μενού είχε καφέ, πράσινο τσάι, madeleines, ψωμί και βούτυρο. Ακόμη, το χαλί της επίδειξης ήταν σκούρο καφέ. Μεταξύ άλλων στην πασαρέλα συμμετείχαν οι Kristen McMenamy, Mariacarla Boscono και Eva Herzigová.
Στο σημειωματάριό του, κατέγραψε επίσης ότι η νέα συλλογή είναι πιο lady like από ό,τι οι προηγούμενες και καθόλου υπερβολική. Τακούνια, sneakers και ντουρμπάνια είχαν την τιμητική τους, καθώς και μακριά παλτό που έδεναν με ζώνη μπροστά αφήνοντας ανοιχτή μια σπιθαμή, ένα sneak peek για το τι υπάρχει από μέσα.
«Θα ήθελα πολύ να σας δείξω φωτογραφίες από το #TheRow γιατί ήταν ένα πολύ καλό σόου, αλλά δυστυχώς λόγω της πολιτικής τους για την απαγόρευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, δεν μπορώ», αναφέρει δυσαρεστημένη για την πολιτική, η Friedman.
Ωστόσο, έχουμε εικόνα τη συλλογής, καθώς το brand είχε δημοσιεύσει ένα backstage preview με κομμάτια.
Αναρωτιέμαι αν το ζήτημα είναι να μην υπάρχουν κινητά σε fashion show που στόχος είναι η πώληση ή αυτά να μην καταγράφουν τις προσωπικές μας στιγμές που (μάλλον) δεν είναι. Παίζεται και αυτό..