The Tidy Guru: Η Μαριλένα Πατέρα είναι Επαγγελματίας Οργάνωσης

Η ντουλάπα σου μέσα από τα μάτια μιας professional organizer

Τidy Guru - Μαριλένα Πατέρα: Η  professional organizer δίνει tips για να οργανώσεις την ντουλάπα σου

Eπαγγελματίας Οργάνωσης είναι ο ειδικός που θα σε επισκεφτεί, θα σε βοηθήσει να οργανώσεις τον χώρο σου ώστε να είναι λειτουργικός αλλά και να μείνει οργανωμένος για πάντα. Μαριλένα Πατέρα, τι μας προσφέρει μία τακτοποιημένη ντουλάπα πέρα από τη δυνατότητα να βρίσκουμε πιο εύκολα τα πράγματά μας; «Λιγότερο άγχος, περισσότερο χρόνο, καλύτερη ψυχολογία, μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, αυξημένη παραγωγικότητα και αρμονικές προσωπικές και επαγγελματικές σχέσεις», μας λέει η Μαριλένα, που εργαζόταν ως Visual Merchandiser σε μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρίες ενδυμάτων όταν αποφάσισε να ασχοληθεί με την Οργάνωση Σπιτιού. «Έβαλα όμοιες κρεμάστρες, γύρισα όλα τα ρούχα να κοιτούν προς την ίδια κατεύθυνση, δίπλωνα ομοιόμορφα τα ρούχα μου και τοποθετούσα ανά είδος και χρώμα. Ξαφνικά σταμάτησα να χάνω τα πράγματά μου, να ντύνομαι εύκολα και γρήγορα και αυτό άλλαξε τη διάθεσή μου. Τότε δεν γνώριζα ότι το home organizing ήταν το the big new thing στο εξωτερικό. Το 2019 μέσα από τη σειρά της Marie Kondo στο Netflix ανακάλυψα ότι αυτό που εγώ έκανα μόνο για την ντουλάπα, επαγγελματίες στο εξωτερικό το έκαναν για ολόκληρο το σπίτι. Έτσι έγινα Professional Organizer στην Ελλάδα και το 2021 γεννήθηκε το The Tidy Guru».

© Παντελής Χαδούλης

Πιθανός πελάτης για κάποιον professional organizer είναι αυτός ο οποίος δεν έχει τον χώρο να χωρέσει τα πράγματα του, δεν τα βρίσκει, νιώθει «πνιγμένος» μέσα στο ίδιο του το σπίτι ή το γραφείο και γενικά χρειάζεται ένα σύστημα για να μπορέσει ο ίδιος και όσοι συμβιώνουν μαζί του (οικογένεια, συνεργάτες) να έχουν έναν οργανωμένο και λειτουργικό χώρο.

«Η ντουλάπα είναι ο καθρέφτης της ψυχής κάθε ανθρώπου, μέσα της θα ανακαλύψεις στοιχεία του χαρακτήρα του. Η συχνότερη πρώτη αντίδραση των ανθρώπων είναι η ντροπή. Έχω ακούσει πολλές φορές “ντρέπομαι πολύ να δεις το σπίτι”, “συμμάζεψα πριν έρθεις”, “καλώς ήρθες στο χάος”, “μην τρομάξεις!”. Με κάποιο μαγικό τρόπο όμως, ακόμα και οι πιο ντροπαλοί, νιώθουν μια οικειότητα μετά τα πρώτα λεπτά. Την ημέρα που θα ξεκινήσει η οργάνωση θα αδειάσουμε εντελώς τον χώρο που έχουμε να οργανώσουμε. Θα βγουν όλα έξω, ο χώρος θα αεριστεί και θα καθαριστεί και ταυτόχρονα ο πελάτης θα κληθεί να κάνει το ξεκαθάρισμα. Άλλοι πολύ γρήγορα θα περάσουν ένα ένα τα αντικείμενα και θα είναι σίγουροι για το τι θα κρατήσουν κι άλλοι σε κάθε αντικείμενο θα κοντοσταθούν, θα ανατρέξουν σε μια ανάμνηση, θα εκφράσουν τη δυσκολία τους να το αποχωριστούν και η διαδικασία γίνεται χρονοβόρα. Επίσης, υπάρχει και ο πελάτης που ενώ νομίζεις ότι έχεις σχεδόν τελειώσει, θα θυμηθεί μια κούτα στην αποθήκη, μια βαλίτσα στο πατάρι ή κάτι να φέρει από το πατρικό του που πρέπει να βρει τη θέση του. Για να είναι αποτελεσματική η διαδικασία χρειάζεται το λιγότερο 6 ώρες για ένα δωμάτιο με μέτριο όγκο περιεχομένων και μπορεί να κρατήσει μέρες. Το περισσότερο που έχω μείνει σε project ήταν 14 ώρες σερί. Διαβάζω τώρα ένα βιβλίο που λέγεται “Keep the memories, Loose the Stuff” του Maxx Paxton που λέει ότι για να κάνεις ευκολότερο τον αποχωρισμό με ένα αντικείμενο μπορείς να μοιραστείς την ιστορία πίσω από αυτό με έναν καλό ακροατή. Και, πίστεψέ με, λατρεύω να ακούω ιστορίες και αναμνήσεις ανθρώπων! Προσωπικά, δεν θα ξεφορτωθώ ποτέ αντικείμενα από τα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια, φωτογραφίες και γράμματα. Ίσως όμως κάποια από αυτά να τα ψηφιοποιούσα, για λόγους ασφάλειας αλλά και για να μειώσω τον χώρο που πιάνουν.
Πολύ συχνά συναντώ στα συρτάρια της ντουλάπας πετσέτες και σεντόνια και μαζί καθημερινά ρούχα καταχωνιασμένα και τοποθετημένα σε σημεία με δύσκολη πρόσβαση. Με βάση το σύστημα που ακολουθούμε εμείς, στα σημεία με εύκολη και άμεση πρόσβαση θα πρέπει να μπαίνουν αντικείμενα που χρησιμοποιούμε συχνά, όπως καθημερινά ρούχα, και σε πιο ψηλά ή δύσκολα προσβάσιμα σημεία αντικείμενα που χρησιμοποιούμαι σπανιότερα, όπως τα σεντόνια που θα τα χρειαστούμε μια φορά την εβδομάδα. Το δεύτερο λάθος που συναντώ είναι ότι δεν αποφασίζουμε το πού θα τοποθετήσουμε το κάθε τι σε συνεννόηση με τους υπολοίπους, είτε είναι ο σύζυγος, τα παιδιά, είτε ο συνάδελφος. Η θέση ενός αντικειμένου πρέπει να είναι λειτουργική για όλους και όλοι να συμφωνούν και να έχουν δεσμευτεί ότι μετά από κάθε χρήση το αντικείμενο αυτό θα επιστρέψει στη θέση του».
H εικόνα είναι όσο χίλιες λέξεις, και ένα before-after είναι αρκετό για να καταλάβει κανείς τη διαφορά μετά το χέρι βοηθείας της Tidy Guru. Τα social media τής γεμίζουν καθημερινά από μηνύματα με την πλειοψηφία τους να ζητούν έξυπνες λύσεις οργάνωσης. Ποιο είναι το μυστικό για να είναι ο χώρος μας πάντα τακτοποιημένος, τη ρωτώ.
«Επίστρεψε το καθετί στη θέση του μετά τη χρήση του. Με απλά λόγια βρες ένα “σπίτι” για το κάθε τι και φρόντισε αυτό να είναι πάντα εκεί. Αυτό που είναι δύσκολο είναι η δέσμευση. Αν πιέσεις τον εαυτό σου να το κάνεις αυτό, τότε θα δεις τεράστια διαφορά μέρα με τη μέρα. Αν, δηλαδή, γυρνώντας στο σπίτι και αλλάζοντας ρούχα, αντί να τα πετάξεις σε μια καρέκλα, αφιερώσεις 5 λεπτά για να βάλεις τα άπλυτα στα άπλυτα, τα παπούτσια στην παπουτσοθήκη, αδειάσεις την τσάντα σου και βάλεις το μπουφάν σου στην ντουλάπα, θα κερδίσεις σίγουρα 10 λεπτά από το να ψάχνεις τα κλειδιά σου την επόμενη μέρα, 3 λεπτά από το να ψάχνεις το δεύτερο παπούτσι που έχει πάει κάτω από το κρεβάτι και 15 λεπτά το Σάββατο που θα πρέπει να δεις τι είναι όλα αυτά τα ρούχα πάνω στην πολυθρόνα, καταλήγοντας να τα βάλεις όλα στα άπλυτα γιατί έχουν τσαλακωθεί!»
Το επόμενο σημαντικό είναι, όσο μπορούμε, να συγκεντρώνουμε όλα τα αντικείμενα μιας κατηγορίας σε ένα σημείο. «Όλα τα πιάτα στην κουζίνα, όλα τα μπουφάν κρεμασμένα, όλα τα βιβλία μαζί κ.ο.κ. Από εκεί ξεκινάει ένα σύστημα οργάνωσης. Αγοράζοντας, λοιπόν, ένα νέο βιβλίο θα ξέρουμε κατευθείαν που θα πρέπει να τοποθετηθεί μπαίνοντας στο σπίτι. Για παράδειγμα, τα παιδικά βιβλία προτιμάμε να τα ταξινομούμε χρωματικά για να είναι εύκολο και στα παιδιά να ακολουθήσουν το σύστημα αυτό καθώς, ειδικότερα στις μικρότερες ηλικίες, δεν μπορούν να αντιληφθούν την ταξινόμηση ανά είδος ή αλφαβητικά!
»Επίσης, πάντα συνιστώ στον χώρο μας να μην υπάρχουν αντικείμενα που δεν χρησιμοποιούμε –τουλάχιστον όχι τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο–, όπως παντελόνια σε μικρότερο ή μεγαλύτερο νούμερο, ένας αποχυμωτής, η back stock κρέμα σώματος για όταν τελειώσει αυτή που χρησιμοποιούμε τώρα.
»Αυτό που σίγουρα θα συμβάλει στη διατήρηση του οποιουδήποτε χώρου οργανωμένου είναι οι ετικέτες! Δοκίμασε να βάλεις ετικέτες όπου μπορείς, υποδεικνύοντας τη θέση του κάθε αντικειμένου. Κανένας δεν θα έχει δικαιολογία αν δεν βάλει τις κάλτσες στο συρτάρι με την ετικέτα “Κάλτσες”».
Το 2023, αναμένεται να τρέξει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για όσους θέλουν να μάθουν να οργανώνουν τον προσωπικό τους χώρο σαν επαγγελματίες οργάνωσης. Περισσότερα στο www.instagram.com/thetidyguru