Το νέο, σοφιστικέ, εθνικό μας στιλ

Ελληνικό design

62222-137653.jpg
A.V. Team |

Την ώρα που όλοι νόμιζαν ότι η ελληνική μόδα είχε αφήσει τον επιθανάτιο ρόγχο της στο Ζάππειο, ήρθαν τα καλά νέα: Έλληνες designers στο εξωτερικό αναγνωρίζονται και δημιουργούν τάσεις, ενώ η καινούργια γενιά στην Αθήνα ξανακοιτάζει το ελληνικό φολκλόρ. Ανακαλύπτει το μήνυμα με χιούμορ, σχεδιάζει μοντέρνα και μίνιμαλ τα ωραία εθνικά κλισέ μας και μετά ανοίγει μαγαζιά στο κέντρο με τα καινούργια αντικείμενα. Και το πιο ωραίο; Δεν αρέσουν μόνο στους τουρίστες αλλά και στους (δύσκολους) Αθηναίους πελάτες.

n

ZEUS+ΔΙΟΝΕ

Greek chic, όχι άλλο folk

ΖΕUS+ΔΙΟΝΕ είναι το πνευματικό παιδί δύο φίλων, μίας marketeer και μίας οικονομολόγου με κοινό πάθος για τη μόδα και την Ελλάδα. Η Δήμητρα Κολοτούρα και η Μαρέβα Γκραμπόβσκι, έχοντας την ίδια αισθητική και αξίες, ένωσαν τις δυνάμεις τους για τη δημιουργία μιας εταιρείας με χειροποίητα κομμάτια ανάμεσα στην ελληνική παράδοση της λιτής δωρικής γραμμής και το μοντέρνο μίνιμαλ. Η σχεδιάστρια Λύδια Βουσβούνη δημιούργησε για τη φίρμα ρούχα, αξεσουάρ, κοσμήματα και μικρά έπιπλα που θα μπορούσαν να βρίσκονται στα ομηρικά έπη ή σε ένα μοντέρνο διαμέρισμα της Αθήνας.

Στοιχεία της ελληνικής παράδοσης, που βρίσκουμε σε όλη την Ελλάδα, από το Μέτσοβο μέχρι την Αστυπάλαια, διατηρούνται και μετουσιώνονται στις συλλογές τους δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα που αναδεικνύει τη φινέτσα και τη γλαφυρότητα της ελληνικής ομορφιάς. Υπερμεγέθεις κάπες, παλτό σε ίσια γραμμή, κομψά σακάκια, αυστηρές ίσιες φούστες, μακριές παντελόνες, αέρινα μακριά φορέματα, μεταξωτά πουκάμισα, αλλά και χειροποίητες πλεκτές τσάντες με λεπτομέρειες από αυθεντικά παραδοσιακά υφαντά, υψηλής ποιότητας δερμάτινα παπούτσια, ασημένια χειροποίητα κουμπώματα και πολύτιμα κοσμήματα αποτελούν τα βασικά κομμάτια της συλλογής Φθινόπωρο/Χειμώνας 14-15. Όλα κατασκευασμένα από άριστες πρώτες ύλες, από Έλληνες τεχνίτες και μικρά εργαστήρια που με βαθιά γνώση της τέχνης τους στοχεύουν στην αναβίωση και προώθηση των παραδοσιακών τεχνικών. Τα μεταξωτά και βαμβακερά κομμάτια υφαίνονται σε παραδοσιακούς αργαλειούς στο Σουφλί ενώ τα πλεκτά κομμάτια της συλλογής πλέκονται στο χέρι από γυναίκες στην Αττική και σε άλλα μέρη στην Ελλάδα.

Τα φορέματα και τα πουκάμισα υφαίνονται στο Μέτσοβο και οι κεντητές λεπτομέρειες είναι βασισμένες σε παραδοσιακά σχέδια που ράβονται στην Κρήτη. Τα ασημένια κουμπώματα είναι σμιλεμένα από Αθηναίους αργυροχόους. Η Zeus+Δione φέρνει την Ελλάδα στο προσκήνιο με μία αυθεντικά καλλιτεχνική δημιουργία. Τα προϊόντα τους εμφανίζονται σε όλο και περισσότερα διαδικτυακά shops. Ο Δίας χαμογελάει ικανοποιημένος στη Διώνη, από ψηλά. - Γιάννης Νένες

Σημεία πώλησης στην Αθήνα: Attica - Golden Hall, Κηφισίας 37Α, 211 1814000/ Bettina, Αναγνωστοπούλου 29, Κολωνάκι 210 3392094 / Detroit, Κυριαζή 32, Κηφισιά 210 8089835/ Μαγεία, Χάρητος 18, Κολωνάκι 210 7251471, e-shop: zeusndione.com


Η ελληνική μόδα βρίσκει τρόπους να επιβιώνει και να συγκινεί

Η ελληνική μόδα δεν συντηρείται από αρώματα και αξεσουάρ. Δεν έχει συνδέσει σχεδόν ποτέ το ταλέντο με την παραγωγή με αποτέλεσμα να μην έχει καταφέρει να γίνει βιομηχανία. Άλλωστε, δεν φαίνεται να είναι ψηλά στη λίστα των κρατικών προτεραιοτήτων.

Από την άλλη, πολύ συχνά συγκεντρώνει την προσοχή μέσα από την κουτσομπολίστικη διάσταση της –τα προσωπικά, δηλαδή, κάποιων εκ των σχεδιαστών της– παρά γι’ αυτό που έχει να προτείνει στην καθημερινότητά μας.

Κι όμως, βρίσκει τρόπους για να επιβιώνει και να συγκινεί.

Στην εποχή όπου το «Made in…» είναι όλο και λιγότερο αποτέλεσμα κάποιας 100 τοις εκατό εθνικής προσπάθειας, αλλά προϊόν μικρής ή μεγαλύτερης παγκοσμιοποίησης, κάποιοι Έλληνες παίζουν το παιχνίδι με τους διεθνείς κανόνες.

Ελληνίδα είναι η Queen of Prints, κατά κόσμο Μαίρη Κατράντζου, η οποία εδώ και πέντε χρόνια έστησε μια κερδοφόρα επιχείρηση στο Λονδίνο και ντύνει πελάτισσες όπως η Μπιγιονσέ και η Ριάννα με τα ψηφιακά δουλεμένα υφάσματά της. Εκλεκτό μέλος της παγκόσμιας βιομηχανίας, η 31χρονη Κατράντζου το τελευταίο χρόνο έχει αλλάξει δημιουργική ρότα και οι επαγγελματίες του χώρου παρακολουθούν την εξέλιξή της με τεράστιο ενδιάφερον.

Καλεσμένος του Τζιόρτζιο Αρμάνι για να δείξει την τελευταία του συλλογή στο Τεάτρο Αρμάνι του Μιλάνου τον περασμένο μήνα ήταν ο Άγγελος Μπράτης. Η κρίση έφερε τον 36χρονο σχεδιαστή στην πρωτεύουσα της ιταλικής μόδας, εκεί όπου δουλεύει πάνω στις χαρακτηριστικές του τεχνικές, όπως οι χειροποίητες πιέτες και το bias cut.

Πίσω στην Ελλάδα, ένα ντόπιο brand, το Zeus + Dione, αναζητά και βρίσκει τεχνίτες ανά τη χώρα για το χτίσιμο συλλογών που βασίζονται στην απλή αλλά και σοφιστικέ εκδοχή του εθνικού μας στιλ.

Θα έρθουν κι άλλοι γιατί η μόδα είναι αναγκαία ανθρώπινη έκφραση. Κάποιοι θα δουλεύουν στα down town ατελιέ τους και θα στηρίζονται από παθιασμένους Έλληνες bloggers, ενώ άλλοι θα περάσουν τα γεωγραφικά σύνορα. Θα τους παρακολουθούμε –online κι από κοντά–, θα τους κριτικάρουμε και θα τους φοράμε, αρκεί η πρότασή τους να είναι αληθινή. - Έλις Κις*

n

*H κυρία Έλις Κις είναι δημοσιογράφος στην αγγλική έκδοση της «Καθημερινής»


n

Mary Katrantzou

H σχεδιάστρια που άλλαξε την παγκόσμια μόδα

Όταν η Σούζι Μένκες, μία από τις σπουδαιότερες δημοσιογράφους μόδας παγκοσμίως, λέει για σένα: «Η δουλειά σου είναι μοναδική, δεν έχω ξαναδεί σχεδιαστή σαν εσένα», μπορείς επισήμως να κομπάζεις για τη μοναδικότητα του ταλέντου σου. Η Mary Katrantzou απλώς κοκκίνησε.

Το κορίτσι που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ελλάδα κι ήθελε αρχικά να γίνει αρχιτέκτονας, κατάφερε να στριμώξει σε υφάσματα απεικονίσεις από τις σπουδές και τις προσλαμβάνουσές της. «Θέλω μια γυναίκα που φορά τα ρούχα μου να αισθάνεται τόσο καλά, όσο με ένα μαύρο φόρεμα, να την κολακεύει. Η μεγαλύτερη φιλοφρόνηση που έχω ακούσει είναι πως φορούν ρούχο μου ενώ δεν είχαν φορέσει ποτέ στη ζωή τους prints».

Η επίδραση του digital print που η Katrantzou έφερε στην παγκόσμια μόδα ήταν καταλυτική. Στην πρώτη της κιόλας επίδειξη, ο κόσμος της μόδας άλλαξε. Όλοι οι μεγάλοι οίκοι επένδυσαν στην ψηφιακή εκτύπωση υφασμάτων, οι πασαρέλες γεμίζουν χρώμα, οι βιομηχανίες υφάσματος αλλάζουν στρατηγική. Η διαδρομή της από το 2008 είναι γεμάτη graphic patterns, λουλούδια, αυγά Faberge, τροπικά ψάρια σε βυθούς ανεξερεύνητους, αστικές βεράντες με θέα σε θάλασσα, γραφομηχανές. Φορέματα σε γραμμή A που αγαπά το γυναικείο σώμα, δουλεμένα πολύ, απλικαρίσματα, που προσδίδουν στο τελικό αποτέλεσμα τη μαεστρία της καινοτόμας designer.

Optical illusions που ισορροπούν, δεν φλυαρούν, στέκονται υπέροχα κι αγέρωχα στο σώμα της Μισέλ Ομπάμα, της Τέιλορ Σουίφτ, της Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, της Ολίβια Παλέρμο. Οι επικριτές της θα αναφέρουν ότι η άνεση παραγωγής των prints δεν μπορεί να εξελιχθεί, εκείνη απαντά με συλλογές που εξελίσσονται χρονιά με τη χρονιά. Η Longchamp, η Adidas, ο Gianvitto Rossi, η Moncler, η Top Shop δίνουν το όνομά της σε συλλογές τους και οι fashionistas πίνουν νερό στο όνομά της. Είναι μόλις 31 ετών, φορά πάντα μαύρα και τα όνειρά της είναι χρωματιστά. - Δημήτρης Παπαδόπουλος


n

Urania Gazelli

Ένα ελληνικό τσαντάκι στην ιταλική Vogue

Καραμέλες Tik-Tak, τσίχλες big babol, η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, είναι κάποια από τα πράγματα που εμπνέουν την 29χρονη Ουρανία Γιουρμετάκη για να σχεδιάζει τις ιδιαίτερες τσάντες της. Όλα ξεκίνησαν το 2010, στην οικογενειακή επιχείρηση, όταν προσπάθησε να πείσει τον πατέρα της να τη βοηθήσει να φτιάξει μια χειροποίητη μπιζουτιέρα από plexiglas με σκοπό να τη χαρίσει στη μητέρα της. Παρά τους ενδοιασμούς του μπαμπά η μπιζουτιέρα κατασκευάστηκε, γρήγορα όμως μετατράπηκε σε ένα πρωτότυπο και ιδιαίτερο τσαντάκι. Το διάφανο τσαντάκι απέκτησε χρώμα, χαρακτήρα και ένα ξεχωριστό όνομα Urania Gazelli (το επώνυμο της Ιταλίδας γιαγιάς της). Η Ουρανία, με σπουδές στη διακόσμηση εσωτερικών χώρων και στο βιομηχανικό σχέδιο, ποτέ της δεν είχε φανταστεί ότι η ομάδα της ιταλικής Vogue θα την επέλεγε πέρυσι τον Σεπτέμβριο ως ένα από τα πιο ταλαντούχα πρόσωπα στο χώρο της μόδας. Οι τσάντες της έχουν φορεθεί από τις πιο γνωστές fashionistas και fashion bloggers, ενώ στις 30 Σεπτεμβρίου η βραζιλιάνικη Vogue ξεχωρίζει τις Urania Gazelli στα ντεφιλέ μόδας του Παρισιού. -Eλένη Σταματούκου


n

Ροζάνα (Ρος) Γεωργίου

Από τον Versace στον Louis Vuitton

Η Ροζάνα είναι 20 χρονών και τα δύο τελευταία χρόνια μένει μόνιμα στη Νέα Υόρκη. Προετοιμάζεται για τις εξετάσεις του SAT και TOEFL, αν καταφέρει και τις περάσει θέλει να σπουδάσει Βusiness σε κάποιο αμερικάνικο πανεπιστήμιο και ίσως κάποια στιγμή στο μέλλον ανοίξει το δικό της εστιατόριο, γιατί αγαπάει το φαγητό. Μέχρι τότε όμως θα περπατάει σε πασαρέλες, θα γίνεται το κεντρικό πρόσωπο σε καμπάνιες και θα κάνει editorial μόδας. Η Ροζάνα, για τους φίλους, ή Ρος, για το χώρο της μόδας, είναι top model και από τις ελάχιστες Ελληνίδες που κάνουν σήμερα διεθνή καριέρα. Όλα ξεκίνησαν στα 16 της, ήταν καλοκαίρι και οι γονείς της ήθελαν να τη στείλουν κατασκήνωση, εκείνη όμως για να το αποφύγει μέσω ενός φίλου ήρθε σε επαφή με το πρακτορείο VN Models και μετά η ιστορία συνεχίζεται με συνεργασίες όπως Versace, Jil Sander, Alexander McQueen, Louis Vuitton, Vogue, Dazed & Confused, Acne, Marc Jacobs, Antonio Marras και πολλοί πολλοί άλλοι. -Eλένη Σταματούκου


n

Σπύρος Κοντάκης

Ο Τζέιµς Μποντ και η Έµα Στόουν πίνουν τσάι στο όνοµά του

Ήταν κιθαρίστας για χρόνια και έχει συνεργαστεί µε πολλά µεγάλα ονόµατα της ελληνικής µουσικής σκηνής. Πριν λίγα χρόνια όµως αποφάσισε να αλλάξει εντελώς ρότα στη ζωή του και ξεκίνησε να σχεδιάζει έπιπλα και αξεσουάρ για το σπίτι. Το ντιζάιν του –όπως συµβαίνει πολύ συχνά– βρήκε πρώτα µεγάλη ανταπόκριση στο εξωτερικό, τώρα όµως αρχίζει να γίνεται γνωστός και στην Ελλάδα. Στις 23/10 η περίφηµη Galerie της Helene Nougaro διοργανώνει στο Παρίσι την πρώτη του ατοµική έκθεση, όµως έχουν ήδη προηγηθεί οι ταινίες Skyfall (Τζέιµς Μποντ), Amazing Spiderman (Έµα Στόουν - Άντριου Γκάρφιλντ), όπου εµφανίζεται η διάσηµη τσαγιέρα του Conical, η ίδια που διάλεξε και η Στεφανί για τον ετήσιο φιλανθρωπικό πλειστηριασµό του Μονακό. Μαθαίνουµε µάλιστα πως έπιπλα και αντικείµενά του πρωταγωνιστούν και στην καινούργια ταινία του Μπραντ Πιτ. - Νενέλα Γεωργελέ

n


n

Wooppers

Woolen + slippers = οι πρώτες ελληνικές τσόχινες παντόφλες

Η Χρύσα Αδρακτά είναι δημιουργικά ανήσυχη. Σπούδασε μαθηματικός, δούλεψε ως βιομηχανικός σχεδιαστής στον κλάδο της υαλουργίας, έζησε στη Ναμίμπια, στη Νότια Αφρική και στη Μ. Βρετανία. Σήμερα τη βρίσκουμε στα Βριλήσσια με τις παντόφλες της. Όχι, δεν κλείστηκε στο σπίτι, αντίθετα έφτιαξε τη δική της βιοτεχνία η οποία παράγει τις πρώτες ελληνικές τσόχινες παντόφλες. Οι Wooppers (από το woolen και slippers) φτιάχνονται στο χέρι από φυσικό μαλλί, το οποίο τρίβεται με πράσινο σαπούνι και νερό, ώστε οι μικροσκοπικές του ίνες να δέσουν και να σχηματίσουν μια όμορφη και άνετη τσόχινη παντόφλα. Κάθε ζευγάρι Wooppers είναι μοναδικό. Η διαδικασία κατασκευής είναι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. «Ένα προϊόν αποκτάει ψυχή, όταν το χέρι αφήνει πάνω τα σημάδια του» υποστηρίζει η Χρύσα και συμπληρώνει: «Θέλω να κάνω όσο το δυνατόν περισσότερο τον κόσμο χαρούμενο όταν φοράει τις παντόφλες μου». Προς το παρόν, η ζήτηση ξεπερνάει την παραγωγή και η Χρύσα ετοιμάζει την παιδική κολεξιόν. -Eλένη Σταματούκου

n

Top Reads

Δείτε ακόμα

Στην Athens Voice