Όσα συζητήθηκαν στα πάνελ σε video, highlights και εικόνες
- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Η Barbie επιστρέφει
Το Design Museum στο Λονδίνο φιλοξενεί την έκθεση «Barbie®: The Exhibition»
Αν το καλοκαίρι του 2023 ήταν ένα εισπρακτικό θαύμα για την ταινία Barbie της Greta Gwerwig που κατέγραψε την Margot Robbie σαν την παντοτινή ξανθιά στη συνείδηση εκατομμυρίων παιδιών σε όλο τον κόσμο και μας έκανε να επανεκτιμήσουμε τον ρόλο του «απρόσωπου Κen» κάνοντάς τον αξιολάτρευτο με την ερμηνεία του ο Ryan Gosling, το φετινό καλοκαίρι η Barbie ξαναγίνεται θέμα χάρη σε μία μεγάλη έκθεση αφιερωμένη σε αυτήν που μόλις άνοιξε τις πύλες της.
Το Design Museum στο Λονδίνο φιλοξενεί έκθεση με «τα πάντα για την» Barbie, με 250 αντικείμενα, ανάμεσά τους 180 από τις πιο σημαντικές εκδόσεις καθώς και τη σπάνια κούκλα πρώτης έκδοσης. Η έκθεση Barbie®: The Exhibition θα διαρκέσει μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου 2025.
Barbie: Το success story μιας κούκλας παντός καιρού
Η ιστορία της Barbie δεν είναι μία απλή ροζ (με την καλή έννοια) ιστορία αλλά ένα μαρκετινίστικο success story που εντυπωσιάζει ακόμα και τους πιο ψύχραιμους σε τέτοια θέματα. Τα βασικά σημεία της στρατηγικής της εταιρείας είναι η καινοτομία και η εξέλιξη του προϊόντος. Η Barbie δεν έμεινε ποτέ στατική. Από το ντεμπούτο της το 1959, η κούκλα έχει κυκλοφορήσει σε πολλές εκδόσεις, ανανεώνοντας συνεχώς την εμφάνισή της και τις δραστηριότητές της. Έχει εμφανιστεί σε πάνω από 200 επαγγέλματα, από αστροναύτης μέχρι πρόεδρος, προωθώντας τη φαντασία και την ενδυνάμωση των κοριτσιών να ονειρεύονται και να επιτυγχάνουν ό,τι επιθυμούν. Είναι αυτόματα αναγνωρίσιμη και αποτελεί ένα ισχυρό brand που είναι συνυφασμένο με την πολυτέλεια, τη μόδα και την αυτοπεποίθηση.
Η Barbie έχει συνεργαστεί με διάσημους σχεδιαστές μόδας και εταιρείες, κυκλοφορώντας συλλεκτικές εκδόσεις που προσελκύουν συλλέκτες και μόδιστρους. Επίσης έχει πρωταγωνιστήσει σε πολλές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, ενισχύοντας την αναγνωρισιμότητά της και διευρύνοντας την απήχησή της σε διαφορετικά δημογραφικά κοινά.
Σημαντική είναι και η προσαρμογή της κούκλας στις κοινωνικές αλλαγές προωθώντας τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη. Η Mattel έχει κυκλοφορήσει κούκλες με διαφορετικούς σωματότυπους, χρώματα δέρματος και εθνοτικές καταγωγές, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για περιεκτικότητα και ποικιλία. Η Barbie έχει ακόμα προωθηθεί ως σύμβουλος ενδυνάμωσης των κοριτσιών, εμπνέοντάς τα να κυνηγήσουν τα όνειρά τους χωρίς περιορισμούς. Η Mattel δημιούργησε έναν ολόκληρο κόσμο γύρω από την Barbie, με ιστορίες, επαγγέλματα, φίλους και περιπέτειες, τροφοδοτώντας τη φαντασία των παιδιών και ενισχύοντας το συναισθηματικό δέσιμο μαζί της.
Αλλά όχι μόνο: η Mattel δημιούργησε και συλλεκτικά κομμάτια και περιορισμένες εκδόσεις, προσελκύοντας και ενήλικες συλλέκτες και αυξάνοντας την αξία της μάρκας. Και το κυριότερο, η Barbie ζει σε όλο τον κόσμο, μέσα από ένα πανίσχυρο δίκτυο διανομής που σημαίνει ότι βρίσκει κανείς την κούκλα από καταστήματα παιχνιδιών στη Νέα Υόρκη μέχρι σούπερ μάρκετ στις Κυκλάδες και διαδικτυακά καταστήματα ενώ έχει και ενεργή παρουσία στα social media. Η Barbie διαθέτει επίσης θεματικά πάρκα σε διάφορες χώρες, προσφέροντας διαδραστικές εμπειρίες και ψυχαγωγία για όλη την οικογένεια. Η συνδυασμένη εφαρμογή αυτών των στρατηγικών σημείων έχει διασφαλίσει την παραμονή της Barbie στην κορυφή των προτιμήσεων των παιδιών και την έχει μετατρέψει σε ένα πολιτισμικό φαινόμενο.
Barbie®: The Exhibition στο Design Museum στο Λονδίνο
Η σπάνια πρώτη έκδοση της Barbie με το ασπρόμαυρο μαγιό, από το 1959, συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα αξιοθέατα της έκθεσης, όπως τα φορέματα και τα Dreamhouses, και μερικές από τις πιο αναγνωρίσιμες και ευπώλητες κούκλες, όπως η «surfer girl» Sunset Malibu Barbie από το 1971, η οποία ήταν μία από τις πιο δημοφιλείς της δεκαετίας, και η πρωτοποριακή Day to Night Barbie από το 1985, η οποία σχεδιάστηκε για να αντικατοπτρίζει την επανάσταση στο χώρο εργασίας των γυναικών τη δεκαετία του 1980 και στην οποία το ροζ κοστούμι της Barbie μεταμορφωνόταν σε κομψό βραδινό φόρεμα.
Υπάρχουν επίσης δύο δείγματα της Totally Hair Barbie (ή θα μπορούσαμε να πούμε της Barbie Με Άφθονο Μαλλί για Χτένισμα) του 1992, η οποία ήταν αυτή με τις περισσότερες πωλήσεις όλων των εποχών - έχει πουλήσει πάνω από 10 εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο.
Επίσης υπάρχει η πρώτη Barbie που «κινήθηκε» καθώς και δείγματα από τις πρώτες μαύρες, latin και ασιατικές κούκλες που έφεραν το όνομα Barbie, όπως και κούκλες που αντικατοπτρίζουν τη σημερινή ποικιλόμορφη, πολυπολιτισμική κοινωνία. Σε αυτές περιλαμβάνονται η πρώτη Barbie με σύνδρομο Down, η πρώτη που χρησιμοποίησε αναπηρικό καροτσάκι και η πρώτη που σχεδιάστηκε με «καμπυλωτό» σχήμα σώματος καθώς και μια μεγάλη ποικιλία άλλων που αποτέλεσαν μέρος του σύμπαντος της Barbie και επηρέασαν την ποπ κουλτούρα όλες αυτές τις δεκαετίες.
Στις ειδικές κούκλες της έκθεσης περιλαμβάνεται επίσης ένα μοναδικό πρωτότυπο της πρώτης ομιλούσας Barbie (που κυκλοφόρησε το 1968), το οποίο είναι ένα από τα πολλά σπάνια αντικείμενα που δανείστηκαν απευθείας από τα αρχεία των κεντρικών γραφείων της Mattel στο Λος Άντζελες. Αυτό το πρωτότυπο έχει διαφανή κορμό, με σκοπό να προβάλλει τον μηχανισμό φωνής της κούκλας -που ενεργοποιείται με ένα κορδόνι- σε υποψήφιους προμηθευτές και αγοραστές παιχνιδιών.
Και φυσικά, επειδή η Barbie πάει παντού, παρουσιάζεται και η Barbie που μεταφέρθηκε στο διάστημα από την αστροναύτη Samantha Cristoforetti και εκτίθεται για πρώτη φορά.
Αλλά η Barbie έχει και φίλους που εμφανίζονται και αυτοί στην έκθεση, όπως η πρώτη της φίλη Midge, οι πολυαγαπημένες Christie και Teresa, καθώς και η μικρότερη αδελφή της Barbie, η Skipper.
Η πολυαναμενόμενη έκθεση που καταγράφει την 65χρονη σχεδιαστική εξέλιξη της πιο διάσημης κούκλας στον κόσμο σχεδιάστηκε από το Sam Jacob Studio και γίνεται σε συνεργασία με την Mattel, μια από τις κορυφαίες παγκόσμια εταιρείες παιχνιδιών, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία των ιστορικών και των ειδικών των αρχείων της.
Η έκθεση που θα διαρκέσει έως τον Φεβρουάριο του 2025, διερευνά την αλλαγή της εμφάνισης της Barbie σε σχέση με τις διαμορφούμενες πολιτιστικές αλλαγές γύρω από τη διαφορετικότητα και την αντιπροσώπευση. Παρουσιάζει αποκλειστικές, παρασκηνιακές πληροφορίες για τις διαδικασίες σχεδιασμού της Mattel και προσφέρει μια λεπτομερή εξερεύνηση της κούκλας Barbie ως μιας τεχνικά και υλιστικά καινοτόμου δημιουργίας.
Barbie Νούμερο 1
Ένα σημαντικό σημείο της έκθεσης είναι το πρώτο αντικείμενο που θα συναντήσει ο επισκέπτης κατά την είσοδό του στην γκαλερί του Design Museum: μία από τις πρώτες κούκλες Barbie πρώτης έκδοσης.
Η κούκλα -γνωστή στους συλλέκτες ως «Number 1 Barbie», καθώς ήταν το πρώτο μοντέλο που κυκλοφόρησε από την Mattel το 1959- είναι πλέον εξαιρετικά περιζήτητη.
Η κούκλα που εκτίθεται είναι ζωγραφισμένη στο χέρι και παρουσιάζει την Barbie με ασπρόμαυρο μαγιό, ενώ πρόκειται για μια ιδιαίτερα σπάνια πρώτη έκδοση, η οποία διαθέτει τρύπες στα πόδια της, για να μπορεί να στερεώνεται σε βάση.
Το Design Museum απέκτησε αυτή την Number 1 κούκλα για τη συλλογή του, αγοράζοντάς την, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Conran και πιστεύεται ότι το συγκεκριμένο δείγμα είναι πλέον η παλαιότερη κούκλα Barbie σε συλλογή μουσείου στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι επισκέπτες θα δουν την πρώτη Barbie σε κοντινό πλάνο μαζί με αρχειακό υλικό από την πρώτη τηλεοπτική διαφήμιση της Barbie (επίσης από το 1959), ενώ αυτή η εισαγωγική ενότητα προσφέρει και μια εικόνα της παραγωγής και του μάρκετινγκ της κούκλας - δείχνοντας το πώς η Barbie «η κούκλα» εξελίχθηκε πολύ γρήγορα σε Barbie «η μάρκα».
Η Samantha Cristoforetti - Barbie
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης την πρώτη δημόσια έκθεση μιας μοναδικής κούκλας Barbie που έχει βρεθεί στο διάστημα. Η κούκλα πέρασε έξι μήνες σε τροχιά γύρω από τη Γη στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό το 2022 στο πλαίσιο μιας αποστολής-ορόσημο.
Η Barbie είναι ομοίωμα της αστροναύτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και της πρώτης Ευρωπαίας γυναίκας διοικητή του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, Samantha Cristoforetti.
Η Cristoforetti εκτοξεύτηκε με την ολόιδια με αυτήν Barbie τον Απρίλιο του 2022 για μια αποστολή 170 ημερών στον διαστημικό σταθμό, κατά την οποία η Cristoforetti έγραψε επίσης ιστορία ως η πρώτη Ευρωπαία γυναίκα που πραγματοποίησε διαστημικό περίπατο.
Ενώ βρισκόταν σε τροχιά και συνοδευόμενη από την κούκλα της, απάντησε σε ερωτήσεις πέντε νεαρών κοριτσιών στο πλαίσιο της κοινής αποστολής της Barbie και της ESA να ενθαρρύνουν τα κορίτσια να γίνουν η επόμενη γενιά αστροναυτών, μηχανικών και επιστημόνων. Βιντεοσκοπημένο υλικό από αυτές τις συζητήσεις - με τη Σαμάνθα και τη Barbie να αιωρούνται σε μηδενική βαρύτητα - προβάλλεται στην έκθεση μαζί με την κούκλα.
Η κούκλα Cristoforetti δεν έχει εκτεθεί ποτέ μετά την επιστροφή της στη Γη. Έρχεται στο Λονδίνο ως δάνειο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος και η συμπερίληψή της στην έκθεση Barbie του Design Museum σηματοδοτεί το πιο πρόσφατο κεφάλαιο στη σύνδεση της Barbie με τα διαστημικά ταξίδια, το οποίο τονίζεται στην έκθεση.
Το σύμπαν της Barbie
Η έκθεση Barbie®: The Exhibition είναι ένα διασκεδαστικό, πλήρες ταξίδι στο σύμπαν της Barbie. Δείχνει το πώς έχει διαμορφωθεί από τη δημιουργία της μέχρι σήμερα με μια τεράστια ποικιλία από playsets, οχήματα, σπίτια και άλλα αξεσουάρ, τα οποία συλλογικά βοήθησαν να |σχεδιαστεί| το σύμπαν στο οποίο υπάρχει.
Ανάμεσα στα σπίτια της Barbie που εκτίθενται βρίσκεται ένα σπάνιο δείγμα του πρώτου Ονειρόσπιτου της Barbie που κυκλοφόρησε το 1962, κατασκευασμένο από χαρτόνι και με τον έντονα μοντερνιστικό σχεδιασμό της εποχής του.
Οι επισκέπτες μπορούν επίσης να δουν δείγματα των οχημάτων της Barbie, όπως το πρώτο της αυτοκίνητο (επίσης από το 1962) και το πρώτο της τροχόσπιτο (από το 1971), μαζί με μια σειρά από άλλες «τοποθεσίες» - από καμπίνες για σκι μέχρι διαστημικούς σταθμούς.
Όλα μαζί αυτά τα αντικείμενα δείχνουν το πώς η Barbie και τα αξεσουάρ που τη συνοδεύουν αντανακλούσαν πάντα τις προτιμήσεις και τις τάσεις της εποχής και το πώς εμπλέκονται με το σύγχρονο design με έναν φιλόδοξο αλλά προσιτό τρόπο.
Οι επισκέπτες της έκθεσης θα μπορέσουν επίσης να δουν την επιρροή σημαντικών σχεδιαστών και αρχιτεκτόνων - από τη Florence Knoll έως τον Frank Gehry - στο σύμπαν της Barbie, καθώς και τη επίδραση διαφόρων mainstream τάσεων και μεγάλων οίκων.
Barbie και μόδα
Η μόδα είναι ένα σημαντικό θέμα που καλύπτει όλη την έκθεση. Υπάρχουν δεκάδες πρωτότυπα ρούχα Barbie που αναδεικνύουν τόσο την προέλευση της Barbie ως κούκλα μόδας, όσο και τον επιρροή της στην ευρύτερη ιστορία του σύγχρονου ντυσίματος. Αυτό περιλαμβάνει σύνολα όπως το «Poodle Parade» (1965) -ένα αντίγραφο σε φυσικό μέγεθος το οποίο φορούσε η Billie Eilish όταν εμφανίστηκε στα βραβεία Grammy 2024 τον Φεβρουάριο- και ένα σύνολο του 1985 από τον Oscar de la Renta, το πρώτο από τα πολλά σύνολα συνεργασίας σχεδιαστών με τη μάρκα.
Οι επισκέπτες μπορούν να παρακολουθήσουν τις μεταβαλλόμενες σιλουέτες της επικρατούσας μόδας τα τελευταία 65 χρόνια μέσα από την έκθεση και να δουν την επιρροή των σχεδιαστών -από την Claire McCardell και τον Christian Dior, μέχρι τον Nolan Miller και τον Zac Posen - στις επιλογές μόδας της Barbie.
Η τελευταία ενότητα της έκθεσης προβάλλει τον διαρκή ρόλο που έχει η Barbie ως είδωλο της ποπ κουλτούρας, εξετάζοντας την επίδρασή της στον σχεδιασμό σε όλες τις μορφές του, από τη μόδα μέχρι τον κινηματογράφο, καθώς και τις αναζητήσεις της μάρκας Barbie στην κοινωνική ευαισθητοποίηση. Αυτή η ενότητα περιλαμβάνει επίσης ένα πρωτότυπο κοστούμι που φορούσε η Margot Robbie στην ταινία Barbie του 2023, καθώς και άλλα αντικείμενα που εξετάζουν τη θέση της Barbie ως πολιτιστική φιγούρα.
Ο Tim Marlow, διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος του Design Museum, δήλωσε: «Το design αποτελεί το επίκεντρο της ιστορίας της Barbie από τη δημιουργία της ακόμα πριν από 65 χρόνια. Και όπως είδαμε πρόσφατα, ο επιρροή της έχει επίσης εξελιχθεί με κάθε νέα γενιά. Οι επισκέπτες της σημερινής μας έκθεσης θα έρθουν πρόσωπο με πρόσωπο με μερικές από τις πιο σημαντικές και αναγνωρίσιμες παραλλαγές της Barbie από τις τελευταίες εξήμισι δεκαετίες και ελπίζουμε ότι θα αποτελέσει μια χαρούμενη, συναρπαστική, εμπνευσμένη, διαφωτιστική και ίσως ακόμη και νοσταλγική εμπειρία για γενιές φίλων της Barbie».
Η Danielle Thom, επιμελήτρια της έκθεσης Barbie®: The Exhibition στο Design Museum, δήλωσε: «Το σύμπαν της Barbie είναι πλούσιο και συναρπαστικό, και αυτό χάρη στη σχολαστική δουλειά ταλαντούχων σχεδιαστών τα τελευταία 65 χρόνια. Η Barbie είναι αναμφισβήτητα ένα από τα πιο αναγνωρισμένα παγκοσμίως παραδείγματα οικοδόμησης κόσμου μέσω του σχεδιασμού προϊόντων και της γραφιστικής και με τη σειρά της έχει εμπνεύσει πολλούς σχεδιαστές και καλλιτέχνες να ανταποκριθούν στην ιστορία της. Η σχεδιαστική ιστορία της Barbie είναι ένα πλούσιο θέμα που το μουσείο μας θα θέσει υπό το φως της δημοσιότητας».
Η Kim Culmone, διευθύντρια σχεδιασμού της Mattel, δήλωσε: «Από το ντεμπούτο της το 1959, η Barbie έχει γίνει ένα διεθνές είδωλο και έμπνευση που συνεχίζει να πυροδοτεί συζητήσεις, δημιουργικότητα και αυτοέκφραση σε όλο τον κόσμο. Αυτή η έκθεση αφηγείται την ιστορία της Barbie μέσα από ένα σχεδιαστικό φακό που περιλαμβάνει τη μόδα, την αρχιτεκτονική, τα έπιπλα και το σχεδιασμό οχημάτων, που είναι όλοι οι χώροι στους οποίους άφησε το στίγμα της στον πολιτισμό κατά τη διάρκεια της αξιοσημείωτης 65χρονης καριέρας της. Ανυπομονούμε οι θαυμαστές και το κοινό να γνωρίσουν αυτή την έκθεση μαζί με το φημισμένο Μουσείο Design».
Δειτε περισσοτερα
Το δώρισε στο Μουσείο Μπενάκη Παιχνιδιών και τώρα κυκλοφορεί και σε βιβλίο
Η λαμπερή ιστορία της γυναίκας που επαναπροσδιόρισε τη μόδα
Η Kovacs μιλάει στην Athens Voice λίγες μέρες πριν τη συναυλία της στην Αθήνα
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της